“پروانه:میراث نگهبانان نور” آماده انتشار است
متن سازنده: این روزها برای اهالی استودیو Bearded Bird و موسسه کاظمیون روزهای خاص و شلوغی است.هر کسی به فراخور مسئولیتش درگیر برخی از کارهاست. افراد، مدام در حال رفتوآمد هستند چون میبایست تا آخر مرداد ماه همه کارها به سرانجام رسیده باشد. آخر مرداد و اوایل شهریور امسال برای دست اندرکاران بازی پروانه ایام خاص و ویژهای است، چرا که قرار است نتیجه زحمات ۲ ساله آنها به ثمر نشسته و بزرگترین پروژه بازی در ایران به بازار عرضه شود.
در این گزارش میخواهیم شما را با حال و هوای دستاندرکاران این بازی در روزهای پایانی آشنا کنیم. شما هم با معرفی این بازی به دوستانتان به جمع باشگاه هواداران این پروژه بزرگ بازی ملحق شوید.
* تهیه کنندگی و هزار مشغله
علی منصوری مدیر موسسه کاظمیون که تهیه کنندگی بازی پروانه را بر عهده داشته است، این روزها تقریباً مهمترین و سختترین کارها را بر عهده دارد. از یکسو پیگیری برای دریافت نسخه نهایی بازی از بچههای بازیساز و تکثیر و چاپ آن در تیراژ بالا و از سوی دیگر هماهنگی و تامین هزینه برای تبلیغات بازی و برگزاری مراسم رونمایی و دعوت از اهالی فرهنگ و رسانه برای حضوری پررنگ در مراسم رونمایی از بزرگترین پروژه بازی در ایران. در پایان هم اصلیترین و دشوارترین حلقه مفقوده در فعالیتهای فرهنگی یعنی توزیع بازی و جذب مخاطب از وظایف این شخص است.
کلاً همه جور کاری در سطح کلان توسط منصوری، مدیریت و هدایت میشود، با ذکر این نکته که در همه این امور چندین نفر از همکاران وی تمام وقت به کار و فعالیت مشغولند.
* باگ گیری های نهایی
سیدمهدی دبستانی مدیر پروژه بازی پروانه این روزها چندین ماموریت مهم و متفاوت را در دستور کار خود دارد. اولین و مهمترین کار او رفع آخرین ایرادها و اشکالات بازی و به قول معروف باگگیری است. به گفته وی این مرحله تقریباً به پایان رسیده و بازی آماده عرضه به بازار است. دبستانی ساخت دوبازی موبایلی را هم مدیریت میکند تا ابزار تبلیغاتی مناسبی برای بازی اصلی ایجاد شود.
سیدمهدی که دانشجوی دکترای علوم ارتباطات است بعد از علی منصوری نفر دوم این پروژه ملی است و ردپای نظرات او را در جایجای این کار گروهی میتوان دید. وی این روزها نیمنگاهی هم به انتخاب و جذب نفرات جدید برای ساخت اپیزود شماره ۲ بازی پروانه دارد. اپیزودی که به گفته سازندگان شماره ۱ آن، قطعاً چندین مرتبه با کیفیتتر و به روزتر خواهد بود.
* غرق در تبلیغات و بازار یابی
این قسمت یکی از دشوارترین و مهمترین مراحل در تولید یک اثر فرهنگی- هنری است. چون اگر در این مرحله کار با موفقیت همراه نباشد زحمت هیچ کدام از اعضاء کوچک و بزرگ گروه به منصه ظهور نخواهد رسید. سجاد جعفرزاده مدیر روابط عمومی و تبلیغات بازی پروانه وظیفه این قسمت یعنی تبلیغات و بازاریابی را بر عهده دارد. یکی از کارهای مهم او در این روزها انجام هماهنگی با رسانهها برای پیش نمایش بازی است. تقریباً هر روز احتمال حضور یک نماینده از رسانههای مرتبط با فضای بازیهای رایانهای در محل استودیو bearded Bird برای انجام پیشنمایش بازی وجود دارد. در پیشنمایش بازی یک فرد متخصص و فعال در حوزه بازیهای رایانهای به محل استودیو میآید و پس از چند ساعت بازی و اتمام آن، نظرات خودش را راجع به نقاط قوت و ضعف بازی در رسانه متبوع خود برای عموم مردم به اشتراک میگذارد. اگر شما به دانستن اسامی این نمایندگان و تجربه بازی پرونه توسط آنان تمایل داشتید میتوانید سری به وبسایت رسمی بازی پروانه یعنی http://parvaneh-game.ir بزنید تا بیشتر از جزئیات این حضورها مطلع شوید.
کار بسیار مهم دیگر جعفرزاده امور تبلیغات و فروش بازی است که حساسیت ها و سختی های خود را دارد. بد نیست این را هم بدانید که ورود به سیستم توزیع سراسری در سطح کشور، آن هم برای محصولی همچون بازی رایانه ای یکی از سخت ترین و پیچیده ترین ماموریت های گروه تبلیغات و بازاریابی است.
* تیمی یک دل و منسجم
در کنار نفرات قید شده حتما باید اشارهای هم به بقیه اعضای استودیو bearded Bird که در حال انجام ماموریتهای مهمی هستند بکنیم. بعضی در حال ساخت بازی موبایلی میباشند و بعضی دیگر در بخش روابط عمومی و فعالیتهای رسانه ای مرتبط با بازی پروانه متمرکز هستند. اگر شما عضو شبکه اجتماعی facebook هستید به صفحه مربوط به بازی پروانه به نام parvaneh game مراجعه کنید تا در جریان بخشی از فعالیتهای گروه روابط عمومی قرار گیرید یا اینکه حتما سری به وبسایت رسمی بازی پروانه با آدرس parvaneh-game.ir بزنید. بعد از همه این افراد به بچه هایی میرسیم که کار اصلی آنها یعنی تولید بازی به پایان رسیده ولی هم اکنون یا مشغول رفع اشکالات جزئی بازی یا فعالیت برای اپیزود شماره ۲ بازی پروانه هستند. توجه شما را به نظرات تنیچند از این دوستان و فعالیتهای این روزهای آنها جلب میکنیم.
تیم هنری، مشغول طراحی پک بازی پروانه
سجاد قلیزاده کارگردان هنری و مدیر تیم دوبعدی پروانه در مورد فعالیت این روزهای خود می گوید: الان که به لطف خدا بخش تولید پروژه یا Production تمام شده وارد بخش Post Production شدهایم. تیم Art هنوز مسئولیتهایی دارد که باید آنها را انجام دهد مثل تهیه پک بازی یا طراحی پوسترها یا دفترچه Art book یا دفترچه راهنمایی که برای خود کار قرار است استفاده شود.قلیزاده همچنین تاکید می کند: با توجه به اینکه وظایف تولیدی تیم به پایان رسیده تیم ما به سراغ دو بازی موبایلی رفته که از لحاظ محتوایی به همین بازی اصلی پروانه مربوط است. نهایتاً هم تا کمتر از یک ماه دیگر این بازیهای موبایلی عرضه خواهند شد.
تا ۲۰ مرداد تمام باگهای پروانه را میگیریم
محمدامین ولینژاد سرپرست تیم برنامهنویسی پروانه نیز عمده فعالیت های این ایام خود را اینگونه شرح می دهد: کار تولید بازی به پایان رسیده ولی بنده به عنوان سرپرست تیم برنامهنویسی پروژه پروانه هنوز کارم به اتمام نرسیده و در قسمت رفع باگهای بازی فعال هستم. البته باگهای اصلی و مهم بازی تقریباً به اتمام رسیده و باگی نداریم که مانع تمام شدن بازی شود. منتها برخی باگها هست که اگر رفع شوند مطمئناً کیفیت پروژه خیلی بهبود پیدا خواهد کرد. تا ۲۰ مردادماه هم تقریباً این کار به اتمام میرسد.
از تیم سه بعدی تا روابط عمومی
امیرمحمود بازیار از اعضای تیم سه بعدی استودیو Bearded Bird هم می گوید: بنده از شهریور سال گذشته تا اردیبهشت امسال در قسمت سه بعدی مجموعه فعالیت میکردم. بعد از آن هم قدری از مدلسازی سه کاراکتر بازی اندرویدی را انجام دادم. الان هم در قسمت روابط عمومی در خدمت آقای جعفرزاده هستم. در این قسمت بررسی سایتهای مختلف مرتبط با بازی و پاسخ به کامنتها و بارگذاری اخبار روی سایت بازی پروانه و رصد فرومهای مختلف بر عهده من است.
وارد پیش تولید اپیزود شماره ۲ بازی پروانه شدیم
محمدمهدی صادقی از اعضا تیم Design تحرک این روزهای خود را اینگونه توضیح می دهد: در پروژه بازی پروانه من مسئول طراحی و پیادهسازی بخش مربوط به درخواستها و ماموریتهای بازی و پیادهسازی بخشهای روایی گیمپلی بازی بودم. کار ما کاملاً تمام شده و مدت زیادی است که فقط رفع ایراد میکنیم. بازی توسط تستکنندههای مختلف تست میشود و ایراداتی که مربوط به بخش ما بوده گزارش میشود و بنده این ایرادات را رفع میکنم. البته مدتی است که وارد فاز آمادهسازی پیشتولید اپیزود شماره ۲ بازی پروانه شدهایم.