آغاز سفر پر مخاطره…| نقد و بررسی پروانه:میراث نگهبانان نور

تابستان سال ۹۳ بود که تصاویری از عنوانی جدید منتشر شد،پروانه: میراث نگهبانان نور. آن تصاویر مربوط به بخش هنری بازی بودند که نشانگر تم فانتزی بوده و نوید یک عنوان کاملا جدید در ایران را میداد و بسیاری از گیمرها را جذب خود کرد. این وضعیت تا زمانی ادامه یافت که اولین تصاویر و سپس اولیت تریلر منتشر شد و پروانه توانست ویژگی های منحصر بفردی که در خود داشت به موفقیت های بسیار بالایی چه در داخل کشور و چه در خارج دست یافت. از جمله این افتخارات میتوان به مقام برترین بازی سال در جشنواره بازی های رایانه ای تهران و همچنین نامزد برترین بازی مستقل سازی برای پلتفرم کامپیوتر از نگاه سایت Game Connection اشاره کرد که این افتخارات اتفاق کمی نیستند و گواه این است که این عنوان دارای کیفیت بسیار بالایی ست که واقعا توانایی رقابت با محصولات ناب خارج از کشور را دار. البته این عنوان دارای مشکلاتی نیز بوده که قصد داریم تا در این نقد به بررسی آنها بپردازیم،بنابراین با ما همراه باشید.

نام: پروانه میراث نگهبانان نور
سازنده: BeardedBird
سبک: اکشن ماجراجویی
پلتفرم: PC
تاریخ انتشار: شهریور ماه ۱۳۹۳

 

 

داستان:
در آن روزها که اولین اطلاعات و تصاویر از این عنوان منتشر شد سازندگان قول یک داستان کامل را داده بودند، داستانی که بخوبی روایت شود و در پایان برخلاف بسیاری از عناوین داخلی در پایان داستان سوالی در ذهن گیمر باقی نگذارد و خوشبختانه نیز بهمین صورت شد. حال قبل از هر چیز گریزی به داستان میزنیم: این عنوان روایتگر سرگذشت یکی از اهالی گیتیما، نوجوانی به نام فادیا است که متوجه تغییراتی عجیب در شهر خود ناریا میشود (نکته قابل توجه اینجاست که اگر نام ایران را از آخر به اول بخوانیم میشود ناریا،حال سازندگان از این کار چه هدفی داشتند،مشخص نیست) این تغییر تهدیدی برای گیتیما خواهد بود بنابراین پس از اتفاقات مختلف فادیا مسئولیت جلوگیری از این اتفاقات را برعهده میگیرد و اینجاست که داستان شروع میشود. همانطور که میبینید داستان بازی بخوبی روایت میشود،سینماتیک آغازین نخست ناریا را در صلح آرامش نشان میدهد و پس از آن نیم نگاهی نیز به تغییرات بوجود آمده دارد. داستان بازی شخصیت های زیادی در خود جای داده است اما همگی آنها کاراکتر های اصلی داستان نیستند و هرکدام نقشه کوچکی را در داستان ایفا میکنند. برای مثال پوبره آهنگر ناریا به بیماری رنگی شدن دچار میشود و پس از اینکه فادیا او بکمک رائد او نجات میدهد از خط اصلی داستان جدا میشود،این اتفاق نیز در طول داستان برای دیگر کاراکترها افتاده است. اما از کاراکتر های اصلی میتوانیم به رائد اشاره کنیم که در این راه پر خطر در طول داستان درکنار فادیا بوده و او را راهنمایی میکرده است و همچنین پدر فادیا که نقش نسبتا مهمی در داستان داشته است. اما در طول داستان فادیا دوبار به نبرد با خزغول(شخصیت اصلی و منفی داستان) میپردازد که در بار اول شکست میخورد و در این بین دوباره سعی میکند تا خودش را به مخفیگاه خزغول برساند. اما در مورد پایان داستان نیز نشانگر این مسئله است که باید منتشر اپیزود های دوم بمانیم زیرا داستان هنوز تکمیل نشده است و سفر پرمخاطره فادیا تازه اغاز شده است…

 

گرافیک و طراحی:
سبک هنری و طراحی سرزمین گیتیما یکی از ویژگی هایی بود که در زمان انتشار اولین تصاویر بسیاری را مات و مبهوت خود کرد. طراحی ساختمانها،محیط،کاراکترها و … فانتزی و البته بسبکی بوده که هم بتواند مخاطب های کودک و هم نوجوان را راضی نگه دارد. همانطور که گفته شد سبک طراحی کاراکترها نیز فانتزی بوده،طراحی چهره،طراحی لباس های آنان و … واقعا عالی کار شده است که نقطه ی قوت این طراحی ها فادیا بوده است که واقعا میتواند در آینده نزدیک جای شخصیت های کمیک مانند بتمن،اسپایدرمن،بن تن و … در روی دفاتر کودکانمان بگیر و به شخصیتی محبوب بدل گردد. سبک طراحی فانتزی که در این عنوان به بهترین شکل ممکن بکار رفته است یکی از نقاط قوت و البته اساسی این بخش بوده است. اما در بخش گرافیک خوشبختانه در یک سال اخیر عناوین ایرانی پیشرفت بسیار چشمگیری در این بخش داشته اند و پروانه نیز از این قضیه مستثنا نبوده است. سبک گرافیکی پروانه در کنار گرافیک بسیار عالی آن آن یکی از عواملی است که در سینماتیک آغازین گیمر را مجذوب خود میکند. البته در این بین مشکلاتی نیز همانند طراحی نسبتا ضعیف حرکت آب نیز باید اشاره کرد تا فکر نکنید بخش گرافیک این عنوان کاملا بی عیب و نقص بوده است زیرا در همه ی عناوین امروزی عیب و نقص جای ثابتی پیدا کرده است. در کل بخواهیم در مورد این بخش صحبت کنیم تنها میتوانیم بگوییم سازندگان و طراحان واقعا عالی کار کرده اند و ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این عنوان که با استفاده موتور Unity ساخته شده است بسیار عالی بهینه شده است بطوری بهیچ وجه در طول بازی با هیچ افت فریمی و لودینگ طولانی مواجه نخواهید شد که امیدواریم اولین و آخرین عنوان ایرانی نباشد که به این خوبی بهینه شده بود.


گیم پلی:
گیم پلی این عنوان به بخش های مختلفی تقسیم میشود،بخش اول مبارزات و بخش دوم نیز عبور از موانع بوده است. نخست درمورد بخش مبارزات صحبت میکنیم بخشی که میتوان گفت سازندگان نسبتا خئب کار کرده اند. در این بخش فادیا در طول بازی دو سلاح را در دست میگیرد که اولین سلاح شمشیر چوبی ست که تا اواخر بازی این سلاح سلاح اصلی شما محسوب میشود تا اینکه با استفاده از ابزارهایی که بدست می آورید فلاخن میسازید که سلاح پراستفاده ایست. ضربات شمشیر دو نوع است ضربات سبک و ضربات سنگین که سازندگان به این دو نوع ضربه بسنده کرده اند و شما باید با همین دو نوع خودتان را از دست خزدکها نجات دهید. اما یکی از مشکلاتی که مربوط به بخش مبارزات میشود تنوع بسیار کم در طراحی دشمنان بوده که در طول بازی شما تنها با خزدکها،حال با اندازه و قدرت های متفاوت مبارزه میکنید که برای بازی در چنین سطحی خیلی مناسب نمیباشد و تنوع بیشتر میتوانست جذابیت را چندین برابر بکند و اما آخرین مشکلی که در بخش مبارزات وجود دارد،مبارزات نسبتا راحت است و خیلی گیمر را به چالش نمیکشاند و حتی میتوانید خزغول،اصلی ترین دشمن را در عرض کمتر از دو دقیقه ازبین ببرید که اصلی ترین نقطه ضعف بخش مبارزات محسوب میشود. اما بخش دوم گیم پلی مربوط به عبور از موانع و حل کردن پازلها ست که نسبتا مناسب بوده و نه میتوان گفت که بسیار که سخت و یا بسیار ساده بوده اند. وجود پازل ها و موانع مختلف در محیطی فانتزی گیمر را بهیچ وجه خسته نمیکند و گیمر نیز از حل کردن آنان لذت خواهد برد برخلاف یکی از عناوین ایرانی که مدتی پیش در خارج از کشور منتشر شد و هم اکنون باید منتظر انتشار آن در ایران باشیم،زیرا در آن عنوان بدلیل موانع تکراری و البته بسیار سخت گیمر از ادامه بازی باز میماند که نقطه ضعف اساسی بشمار میرود که خوشبختانه در این عنوان وجود ندارد. اما از نکات دیگر میتوان به آزاد بودن گیمر در محیط و وجود ماموریت های فرعی اشاره کرد که شما باید اهالی ناریا را از دست خزدک ها درگوشه کنار شهر نجات دهید. همانطور که گفته شد سبک بازی جهان آزاد میباشد و گیمر میتواند به هرجای محیط بازی برود که همین مسئله محیطی نسبتا بزرگ میطلبد که خوشبختانه محیط بازی متناسب طراحی شده،زیرا در برخی مواقع برای انجام ماموریت های اصلی میبایست مسافت زیادی بپیمایید که در مقابل محیط بزرگ این مسئله کمی کسل کننده میباشد اما از آنجایی که محیط دارای مساحت مناسبی سست عبور از راه جنگلی شما را خسته نمیکنند. اما آخرین نکته درمورد بخش گیم پلی،مدت زمان آن است که متاسفانه در سطح خوبی نسبت به عناوین ایرانی قرار دارد اما هنوز به استاندارد های جهانی نرسیده است و اگر شما بخواهید خط داستانی را بدون انجام ماموریت های فرعی به سرانجام برسانید زمانی حدود دو الی سه ساعت زمان نیاز دارد که زمان بسیار خوبی است و امیدواریم در نسخه ی بعدی این نقاط ضعف در بخش گیم پلی برطرف شوند.

 

موسیقی و صداگذاری:
در یک کلام سازندگان در این بخش سنگ تمام گذاشتند. همانطور که گفته شد محیط بازی یک محیط فانتزی است و این مسئله موسیقی متن با تم فانتزی میطلبد که خوشبختانه آهنگ ساز و البته تنظیم کننده موسیقی بسیار عالی کار کرده است بطوری که شما در حال عبور از موانع و یا کار های غیر از مبارزه هستید موسیقی با تم فانتزی و آرام و در زمان مبارزات ریتم تنگ و اکشن بخود میگیرد که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد. درمورد صداذاری نیز بهمین صورت بوده و همانطور که میدانید صداگذاری عناوین تخیلی کار بسیار سختی است اما صدا گذاری بخش های مختلف عالی کار شده است. همچنین بخش پایانی نیز مربوط به دوبله میشود که طبق قولی که سازندگان داده بودند،قرار بود برای دوبله این عنوان از بزرگان این عرصه استفاده شود که همینطور نیز شد،دوبله این عنوان در سطح بسیار بالایی قرار دارد،مخصوصا صدای فادیا که بنده در پایان متوجه شدم که دوبله کاراکتر اصلی را یک خانم برعهده داشته که واقعا برایم تعجب آور بود. با تمام این اوصاف پیدا کردنقطه ضعف برای این بخش از بازی بسیار سخت است و  زمان و توجه زیادی میطلبد.

 

 

نتیجه گیری:
اسم مقاله «آغاز سفر پر مخاطره…» است بدو دلیل: دلیل اول این است که در پایان داستان(اسپویل داستان)فادیا به شهر های دیگر سفرمیکند تا آن شهر را نیز از خطر فرو رفتن در تاریکی نجات دهد. دلیل دوم این مسئله است که پروانه تاکنون به افتخارات زیادی از جمله انتخاب بعنوان بازی سال ۹۳ و همچنین نامزد برترین بازی مستقل سال جهان از نگاه GameConnection شده است که حفظ این افتخارات برای اپیزود های بعدی پروانه کار بسیار سختی که است که امیدواریم سازندگان از پس آن برآیند. اما در کل بجات میتوانیم بگوییم تاکنون پروانه بهترین عنوان سال و شبگرد:طلوع تاریکی نیز در مقام دوم قرار دارد و حال باید منتظر ارتش های فرازمینی ماند که آیا میتواند جواب انتظار بی صبرانه گیمرها را بدهد یا خیر! اما در مورد پروانه میتوانیم اینطور بگوییم که اگر شما میخواهید طعم یک دنیای فانتزی را بچشید پروانه اولین و آخرین پیشنهاد ماست،زیرا این عنوان بطور کلی بسیار عالی عمل کرده است و امیدواریم در آینده افتخارات بیشتری برای صنعت نوپای ایران کسب نماید.


نقاط مثبت: طراحی بصری و گرافیک بسیار بالا،طراحی پازل ها و موانع بازی در سطحی دشواری مناسب،داستانی کامل و جذاب،عملکرد عالی در بخش صداگذاری،گیم پلی نسبتا متنوع
نقاط  ضعف: گیم پلی نسبتا کوتاه،آسانی نامناسب در بخش مبارزات،طراحی منو آغازین با سبک و سیاقی نسبتا ساده،تنوع پایین در مبارزات،تنوع پایین در نوع دشمنان،گرافیک پایین برخی جزئیات در حالت زوم،عدم وجود داستانی درگیرکننده،تنوع کم در موسیقی

 

سورنا رضایی

زمین کتابی ست و ما هریک کلمه ای از آن،که در کنار یکدیگر داستان زمینیان را رقم میزنیم.............

شما ممکن است این را هم بپسندید

یک پاسخ

  1. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون نقد خوبی بود . بازی جالبی باید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *