بازی‌سازان جوان کودتای سال ۴۲ را روایت می‌کنند

تاریخ درس چندان محبوبی بین بچه‌ها نیست. هرچند بچه‌ها وقتی بزرگ می‌شوند کم کم به دانستن تاریخ نیازمند می‌شوند. به ویژه تاریخ معاصر. خوشبختانه طی سال‌های گذشته برخی نویسنده‌های جوان به تاریخ معاصر علاقه نشان دادند و رمان‌هایی با بسترهای تاریخی نوشتند. در این میان یک شرکت بازی‌ساز خلاق هم به اهمیت روایت‌های تاریخی معاصر پی برده و دست گذاشته است روی یک اتفاق تاریخی جذاب؛ کودتای سال ۴۲. اگر اهل بازی‌های رایانه‌ای باشید حتما این روزها عنوان «سال‌های سیاه» را شنیده‌اید. اما اگر اهل بازی هم نیستید حتما مهرماه که وارد بازار شد، امتحانش کنید. چون بازی جدای از جذابیت‌های یک بازی کاراگاهی و اکشن، ویژگی‌های برجسته دیگری هم دارد. به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تریلر سال‌های سیاه برای اولین بار در دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و غرفه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به نمایش درآمده است و به گفته «محمد حسن حسنی» غرفه‌دار شرکت رسانه شکوه کویر، می‌توان «سال‌های سیاه» را نخستین پروژه بزرگ جهان-بازOpen-World) ) ایران دانست. بازی دو شخصیت اصلی دارد؛ یک روزنامه‌نگار و یک کاراگاه. در کنار ان نیز ۴۰ کرکتر با سه هزار سطر گفتگو هم دارد و در در دو مکان ایران و لندن در سال ۱۳۳۲ روایت می‌شود. سعی شده است فضاها و لوکیشن‌ها طوری طراحی شود که شما را به تهران سال ۴۲ ببرد. هوش مصنوعی نیز جایگاه ویژه خود را دارد. ۱۵ میان پرده، بیش از ۲۰ دقیقه موسیقی متن حرفه‌ای و ماموریت‌های اضافی که تمامی آن‌ها بر اساس اسناد تاریخی طراحی شده است را نیز نباید فراموش کرد. سبک بازی، اکشن ماجراجویی adventure سوم شخص بوده، گرافیک سه‌بعدی و موتور گرافیکی مورد استفاده در این بازی UNITY 3D است. 

 

«سالهای سیاه» با داستانی برگرفته از اسناد سازمان امنیت ملی بریتانیا MI6، اسناد سازمان مطالعات تاریخ معاصر و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طراحی شده است. کارآگاه افشار، امیر مختار کریم پور شیرازی، دکتر حسین فاطمی، محمود افشارطوس و دکتر محمد مصدق از شخصیت‌های این بازی هستند. در این بازی بیش از ۴۵ کاراکتر دیگر در نقش‌هایی نظیر دکه‌دار، مسئول شهربانی، مراد محمدی دستیار کارآگاه افشار، مسئول خشکشویی، نگهبان زندان، جیمز انگلیسی، مسئول کافه هتل شرینگتون، اشرف پهلوی، شعبان بی‌مخ، جیمز رابراند سفیر انگلیس و … حضور دارند.به گفته حسنی که از طراحان بازی است، از صفر تا صد اجزای بازی را خودشان طراحی کرده‌اند. در این بازی، کاراگاهی وارد برخی قضایای معمایی و اکشن می‌شود و داستان را پیش می‌برد. تیم سازنده مطالعات زیادی درباره کودتا انجام داده و با استادان برجسته نیز گفتگوهایی داشته‌اند.

عماد رحمانی مدیرعامل شرکت رسانه شکوه کویر نیز دراین باره اظهار می‌کند: این بازی یک روایت کاملا مستدل تاریخی دارد، بدون هیچگونه قضاوت و مخاطب خودش روندها را طی می‌کند. مثلا قتل‌ سرگرد افشار طوس یا افسر ذبیح پور کاملا مبتنی بر واقعیت و اسناد تاریخی بوده و فقط یک بار دراماتیکی به داستان اضافه شده است.عماد رحمانی با اشاره به اینکه از دوبلورهای سطح اول کشور برای صداگذاری این بازی استفاده شده است، می‌گوید: نزدیک به ۲۵ لوکیشن داخلی مانند کانون افسران بازنشسته، امنیه و …  بر اساس اسناد تاریخی طراحی شدند. این بازی مهرماه توسط شرکت بهبود رایانه پرداز وارد بازار داخلی می‌شود. همچنین قرار است از سوی ناشر فرانسوی؛ فوکوس هوم اینترکتیو که ناشر سری بازیهای شرلوک هولمز نیز بوده است، منتشر شود. 

سورنا رضایی

زمین کتابی ست و ما هریک کلمه ای از آن،که در کنار یکدیگر داستان زمینیان را رقم میزنیم.............

شما ممکن است این را هم بپسندید

۴ پاسخ‌ها

  1. محمد عبداللهیان گفت:

    Good

  2. pepsicoola گفت:

    من از بچگی عاشق تاریخ بودم و تاریخ خیلی از کشور ها رو میدونم که بیشترشون رو هم از تو بازی هایی مثل Civilization و سری Total war یاد گرفتم

    خوبه که ایرانم از این کارها بکنه

    • مجتبی گفت:

      کاش یه بازی استراتژی ایرانی بسازن که توی زمان هخامنشیان باشه و هدف بازی گسترش امپراطوری ایران باشه . یه چیزی شبیه به رم توتال وار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *