زندگی یک رباط| Knack در نگاه اول

عنوان Knack یکی از لانچ تایتل های کنسول نسل بعدی سونی یعنی PS4 می باشد که توسط استودیو ی خلاق و منحصر به فرد SCE Japan Studio در دست ساخت می باشد و به مانند تمامی عناوین انحصاری دیگر PS4 توسط SCE  (Sony Computer Entertainment) منتشر خواهد شد. یکی از مواردی که باعث شده است توجه منتقدان و اهالی صنعت گیم به این بازی جلب شود این نکته می باشد که معمار اصلی سخت افزار PS4 یعنی آقای مارک سرنی (Mark Cerny)  وظیفه ی کارگردانی این بازی را بر عهده دارد و این موضوع نوید بخش استفاده ی کامل از سخت افزار PS4 و در نتیجه یک عنوان  کامل و جذاب می باشد. این بازی  اولین بار در مراسم PlayStation Meeting توسط آقای مارک سرنی معرفی شد و طی همین مراسم هم ویدیو یی از گیم پلی بازی به معرض نمایش گذاشته شد. هم چنین آقای مارک سرنی اعلام کرده اند که در این بازی از بهترین بازی PS1 یعنی سری محبوب کراش (Crash)، بهترین بازی PS2 یعنی فرانچایز پر طرفدار خدای جنگ (God Of War) و بالاخره عنوان خلاقی که علی رغم ایده ی جالبش به موفقیت چندانی نرسید، یعنی بازی Katamari Damacy الگوبرداری شده است. هم چنین ایشان با صراحت اعلام کرده اند که در ساخت این بازی از فیلم ها و سریال هایی نظیر   Dexter -JAK  الگو برداری کرده است. به گفته ی وی این بازی علاوه بر صاحب اصلی PS4 برای بقیه ی اعضای خانواده نیز هست و شما می توانید پس از تهیه کردن عناوینی مثل Destiny – Kilzone: Shadow Fall – Infamous: Second son و… این بازی را تهیه کنید.

 

Knack

استودیوی سازنده: Sony Computer Entertainment Japan Studio

ناشر: Sony Computer Entertainment

پلتفرم (ها):  Playstation4

کارگردان: مارک سرنی (Mark Cerny)

تهیه کننده: Yusuke Watanabe

انجین بازی: Unreal Engine 4

سبک بازی: اکشن (Action)

تاریخ انتشار: ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ در ژاپن، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ در آمریکای شمالی، ۲۹ نوامبر ۲۰۱۳ در اروپا

مد بازی: تک نفره – چند نفره (Multi player – Single Player)

نحوه ی عرضه ی بازی: دیسک فیزیکی – دانلودی

رباطی که منجی بشریت می شود

داستان بازی در مورد حمله ی موجودات فرابشری و اجنه (Goblins) به دنیای انسان ها می باشد. این گروه خبیث رهبری به نام Gundahar دارند که توانسته اند به رهبری وی با حمله به شهر ها، آن ها را از آن خود کنند. در این زمان بشریت به فکر نجات دنیا می افتد و بر اساس عقاید یک باستان شناس تنها یک رباط می تواند دنیای انسان ها را نجات دهد. حال این رباط کیست؟ این رباط همان Knack است. سال ها پیش، یک دانشمند بشر دوست رباطی را به وجود آورده است که بر خلاف اکثر رباط هایی که در بازی ها و فیلم ها وجود دارند، موجودی خشن و ضد بشری نیست بلکه دارای رفتار های انسان دوستانه می باشد و بسیار هم مهربان است. آیا این قهرمان ۹۰ سانتی متری که از یک کودک ۵ ساله هم کوچک تر است می تواند جهان را نجات دهد و منجی بشریت شود؟ یکی از مواردی که باعث ترس بشریت از آینده می شود، این مسئله می باشد که تکنولوژی همیشه خوب نیست و گاهی اوقات هم باعث مشکلاتی برای بشریت می شود، این رباط یک قابلیت ما فوق بشری دارد که به وسیله ی آن می تواند با پیدا کردن أشیاء، آن ها را به سمت خود جذب کند. اما هر چه قدر که بزرگ تر می شود، تبدیل به موجودی خطرناک تر می شود؛ به همبن دلیل همواره در طی مأموریت ها دو انسان هم همراه Knack می باشند تا وقتی او از اندازه ی طبیعی و نرمال بزرگ تر می شود، او را به سمت انسانیت و هدف اصلیشان راهنمایی کنند. پروژه ی ساخت این رباط شبیه داستان فیلم هالک می باشد که دانشمندان و سیاست مداران قصد داشتند سلاحی به وجود بیاورند که هیچ چیز جلو دار آن نباشد. اما رفته رفته این پروژه از یاد آن ها رفت و به طور کل فراموش شد. اما اکنون همین رباط باید بشریت را نجات بدهد. قدرتی که وی دارد یعنی همان قدرت جذب اجسام و تغییر اندازه به وسیله ی یک نیروی باستانی و جادویی هدایت می شود و Knack با استفاده از این قابلیت می تواند خود را به اندازه ی یک دیو یا یک موجود عظبم الجثه برساند تا بتواند با دشمنان فرا بشری مبارزه کند.

جلوه ی دنیایی در حال نابودی

مارک سرنی: این ایده که قهرمانی را داشته باشیم که بتواند با محیط ترکیب شود ، رشد کند و توانایی خود را ارتقا بخشد خیلی لذت بخش بود ، اما بعد از یک سال و نیم ایده پردازی توانستیم Knack را خلق کنیم . در ابتدا برایمان مشکل بود که از خرده آجر های دیوار شخصیت بسازیم اما Knack همانند شخصیتش کم کم رشد کرد و آن چیزی شد که باید می شد. وی در جواب به این سوال که چرا این بازی هم زمان با عرضه ی PS4 منتشر می شود ( لانچ تایتل) گفت: جواب این سوال در گیم پلی بازی نهفته است و شما با بازی کردن می توانید به آن پی ببرید. اما این نکته را قبول دارم که Knack عنوانی با گرافیک ساده می باشد و همانند دیگر عناوین لانچ مانند Killzone: Shadow Fall دارای گرافیک پر زرق و برق نیست. اما این بازی قرار است که قدرت PS4 را به زیر بکشد و تقریبا حداکثر فشار اولیه را بر روی پردازشگرهای گرافیکی و پردازنده های کنسول سونی وارد کند، زیرا این بازی دارای بافت های فیزیکی غیر قابل پیش بینی (بافت های فیریکی قابل پیش بینی مانند برخورد ضربات یا اصابت گلوله به اجسام و سطوح متفاوت است که اثر یک سانی دارند ) می باشد که این نکته باعث می شود بازی در همان ابتدا از حداکثر توان پردازنده ی گرافیکی و پردازنده های اصلی PS4 استفاده کند. برای این که متوجه فشاری که بر روی پردازنده ها می آید بشوید اجسامی را که به بدن Knack چسبیده است و Real Time Physic را به وجود می آورد، تصور کنید. کامبو ها (Combo) ها و دکمه زنی های بازی را هم که از ارکان اصلی آن به حساب می روند را از یاد نبرید. تخریب پذیری بالای بدن Knack را هم در نظر بگیرید تا متوجه عمق فشاری که به پردازنده های کنسولتان خواهد آمد، بشوید.

در طول بازی با هر بار صدمه زدن به Knack علاوه بر این که قسمتی از اجسامی که به بدنش چسبیده است، از بدنش جدا می شود، مقداری از نوار سلامتی (خون) شخصیت بازی هم کم می شود. این یکی از دلایل فشار زیادی می باشد که به کنسول شما خواهد آمد. علی رغم این که گرافیک فانتزی بازی از گرافیک واقع گرایانه ای که در بازی های نسل بعدی استفاده می شود، ضعیف تر است ولی شما می توانید در تریلر ها کیفیت جزئیات را مشاهده کنید که با توجه به نوع بازی بسیار خوب کار شده اند. محیط های بزرگ هم در بازی با جزئیات بسیار بالایی کار شده اند و دنیای خیالی داخل بازی را به خوبی به ما نشان می دهد. یکی از مواردی که جزو نکات مثبت بازی می باشد، سایه زنی های طبیعی آن می باشد، علاوه بر سایه زنی های با کیفیت محیط باید به سایه زنی قسمت هایی که به بدن Knack می چسبد، اشاره کنیم که با توجه به فیزیک غیر قابل پیش بینی بازی جای تحسین دارد. با توجه به سبک بازی و به کار رفتن انیمیشن های Real Time  در بازی ما شاهد جزییات نسبتا خوبی می باشیم. هم چنین یکی از نکاتی که در این سبک گرافیک اکثرا به کار می روند رنگ بندی های شاد است که این بازی هم  از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به سبک و نوع بازی ما شاهد هیچ گونه افت فریمی در هیچ یک از لحظات بازی مثل لحظه ی تغییر جهت دوربین نبوده ایم (نسخه ی بتا و قابل بازی) و حتی پس از چرخش دوربین و عوض شدن محیط بازی  شاهد افت فریم نبودیم و هم چنین نور پردازی بازی هم کیفیت خود را از دست نداد.

گیم پلی کراش + گیم پلی خدای جنگ… چه شود!

گیم پلی بازی را نباید از هم اکنون با گیم پلی کراش یا خدای جنگ مقایسه کنید، زیرا سازندگان این دو بازی به تجربه ی کامل در زمینه ی گیم پلی رسیده اند و می دانند که مخاطبان از آن ها چه انتظاری دارند ولی Knack یک بازی کاملا جدید با ایده های کاملا جدید است و این بار بازی می باشد که می خواهد نوعی گیم پلی را به مخاطبان ارائه دهد و در نتیجه باعث شود که آن ها طرفدار این نوع گیم پلی شوند. اما سازندگان برای آن دسته از مخاطبانی که شاید گیم پلی جدید و نوآوری های آن را نخواهند هم فکری کرده است و همان طور که از تیتر مطلب هم مشخص است مخلوطی از گیم پلی بازی های کراش (Crash) و خدای جنگ (god Of War) را هم در بازی قرار داده اند. همه ی این موارد به علاوه ی شخصیت Knack و داستان درگیر کننده ی آن می شود همین شاهکاری که منتظرش هستیم. تخریب پذیری یکی از عوامل جدا نشدنی این بازی می باشد که با توجه به قابلیت اصلی Knack یعنی توانایی جذب اجسام که شامل یخ و چوب و هر چیزی را که فکرش را بکنید می شود باید هم تخریب پذیری در بازی زیاد باشد. در مبحث تخریب پذیری هم تیم سازنده تا به حال تقریبا هر چیزی را که فکرشان رسیده است قرار داده اند که از جمله ی آن ها می توان به سطل زباله و کیوسک تلفن و دیوار و خودرو و تانک اشاره کرد!

تیم سازنده فقط به بزرگ تر کردن Knack فکر نکرده اند و در بعضی جا ها شما را مجبور می کنند تا از Knack عظیم الجثه بگذرید و با همان رباط کوچک دوست داشتنی به راهتان ادامه بدهید زیرا در بعضی مواقع شما باید برای عبور از مناطق باریک و کوجک از Knack کوچک و دوست داشتنی استفاده کنید. اما اشتباه نکنبد زیرا سازندگان کاری کرده اند تا شما پس از عبور از جاهای باریک دوباره بتوانید اجسامی را که به بدن Knack چسبانده بودید به دست بیاورید و همان Knack  بزرگ و عظیم الجثه ی قبلی را به دست بیاورید.  در گیم پلی های به نمایش در آمده و در بالا ی صفحه نوار سلامتی شخصیت Knack را مشاهده می کنید اما در زیر نوار سلامتی چند حلقه ی زرد رنگ را مشاهده می کنید که هر وقت أشیاء خرد شده ی بیش تری را جمع آوری کنید این حلقه ها به نوبت روشن تر و پر نور تر می شوند. پس می توان انتظار قدرت ها و قابلیت های دیگری را هم از جانب این شخصیت دوست داشتنی داشت. علاوه بر کمبو (چند ضرب) هایی که در بازی می توانید به وسیله ی Knack آن ها را اجرا کنید، بخش های دکمه زنی هم در بازی تعبیه شده اند که به عنوان مثال می توان به این مورد اشاره کرد که شما با فشار دادن کلید مربع می توانید أشیاء را به طرف هواپیما ها پرتاب کنید. هر چه قدر که شما أشیاء بیش تری را به سمت شخصیت بازی جذب کنید دوربین Knack  را از فاصله ی دور تری نشان خواهد داد و در نتیجه شما قسمت بزرگ تری را از محیط بازی مشاهده می کنید. مارک سرنی طی یکی از مصاحبه هایش اعلام کرده است که وقتی شما بازی را به اتمام می رسانید شخصیت ها و اشخاص جدیدی برای شما به عنوان جایزه باز خواهند شد و شما می توانید لذت بازی کردن در این دنیای فانتزی را با شخصیت های دیگری هم بچشید.

مراحل بازی با توجه به تریلر های به نمایش آمده و دموی بازی دارای روند کاملا خطی می باشند و شمادر هیچ کجا تصمیم گیری نخواهید کرد که داستان بازی چگونه پیش برود. یک خبر خوش یا شاید هم ناراحت کننده این موضوع می باشد که دوربین بازی در اختیار شما نیست و بازی خودش دوربین را برای شما تنظیم خواهد کرد. این یکی از شباهت های گیم پلی بازی به بازی خدای جنگ (god Of War) می باشد. اما سازندگان بازی برای این که گیم پلی بازی برای گیمر خسته کننده نشود علاوه بر مأموریت های اصلی و روند خطی گیم پلی راه های مخفی و آیتم های جمع کردنی  بسیاری را در بازی قرار داده اند. تا کنون مشخص نشده است که این آیتم ها دقیقا چه چیز هایی هستند ولی مسلما با توجه به تم فانتزی و غیر واقعی بازی چیز های عجیب و غریبی خواهند بود. یکی از امکاناتی که در این قضیه جالب به نظر می رسد، این مورد می باشد که شما می توانید مشاهده کنید که دوستانتان چه تعداد از این آیتم ها را جمع آوری کرده اند و یا این که اگر آن ها آیتم هایی را که شما پیدا نکرده اید، پیدا کرده باشند می توانید متوجه شوید که این آیتم ها را چگونه به دست آورده اند. این مورد باعث می شود تا شما در هر مرحله از بازی به گشت و گذار در محیط آن مرحله بپردازید و حتی پس از به اتمام رساندن بازی هم به دوباره بازی کردن آن بپردازید. محیط های بازی شامل محیط های شهری مثل ساختمان های مسکونی و موزه و حتی مراکز نظامی می باشد؛ ولی شما در بعضی از مراحل هم در محیط های یخی و یا محیط هایی که در آن ها فلز، سنگ و یا چوب وجود دارد به انجام مراحل می پردازید.

 گرچه محیط های بازی به سیاره ی زمین شباهت بسیاری دارند ولی در حقیقت وقایع بازی در سیاره ای غیر واقعی و فانتزی اتفاق می افتد. دشمنان و  NPC ها (سیاه لشکر) هم دارای تنوع خوبی می باشند و شما در مراحل مختلف با دشمنان متفاوتی روبرو می شوید که حتی سلاح های آن ها هم با یک دیگر تفاوت دارد و مثلا دشمنانی که در شهر وجود دارند دارای سلاح های پیشرفته و مدرن می باشند ولی دشمنانی که در غار ها وجود دارند دارای سلاح های نظیر انواع تبر و… می باشند. بخش های پلتفرمر هم در بازی وجود دارند که شما باید با پریدن از روی اجسام به راه خود ادامه بدهید. هم چنین سازندگان مراحل CO – OP را هم برای بازی تهیه کرده اند که طی این مراحل نفر دوم هم به صورت یک Knack نقره ای بازی می کند و هنگامی که کاراکتر اصلی صدمه می بیند، شخصیت دوم یعنی همان Knack نقره ای می تواند با استفاده از غنیمت های خود شخصیت اصلی را به بازی برگرداند. این استودیو اعلام کرد که این قابلیت را برای کودکانی که این بازی را انجام می دهند در نظر گرفته است تا اگر در پیشروی در بازی به مشکل برخوردند، افراد بزرگ تر بتوانند به آن ها کمک کنند.

صدای یک رباط

صداگذاری بازی همانند صداگذاری سری پر طرفدار خدای جنگ (god Of War) بسیار عالی کار شده است و أشیاء ریز هم صدای مختص به خود را دارا می باشند. موسیقی های بازی هم بسیار پرهیجان و زیبا می باشند و احساس زمین در حال نابودی را به گیمر منتقل می کند . به طور کل صدای محیط به خوبی کار شده و با بازی هماهنگ می باشند و موسیقی های پس زمینه ی بازی هم به زیبایی هر چه تمام تر ساخته شده اند و به گیمر کمک می کند تا هر چه بیش تر در دنیای فانتزی بازی فرو برود. صدای برخورد أشیاء و صدای اسلحه ها هم به خوبی ساخته شده اند. تا کنون صداپیشگان خبره ای برای این بازی به خدمت گرفته شده اند که در زیر اسامی آن ها با توضیح مختصری در مورد سوابق هر یک را مشاهده می کنید:

۱ – Josh Keaton: وی در بازی های The Last Of Us – Star Craft II: Heart Of The Swarm و PlayStation All-Stars Battle Royale صداپیشگی شخصیت های والریان مونگس، جیک و… را برعهده داشته است.

۲ – JB Blanc: قرار است در این بازی نقش صداپیشگی دکتر را بر عهده دارد. وی در بازی های Batman: Arkham Origins – Fuse – Metal Gear Rising: Revengeance به ترتیب وظیفه ی صداپیشگی Bane – Luther Deveraux – Boris را بر عهده داشته است.

۳ – Jennifer Hill: حضور وی هنوز در این بازی قطعی نشده است ولی احتمال این که در این بازی حضور داشته باشد بالا می باشد. وی سابقه ی صداپیشگی در بازی های Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – Bioshock: Infinite و به ترتیب به جای شخصیت های  Naomi Hunter – Rosalind Lutece را داشته است.

نتیجه گیری

علی رغم این که به نظر می رسد سونی این بازی را برای بازیکنان جوان تر و کم سن و سال تر در نظر گرفته است قسمت هایی از آن را طبق سلیقه ی گیمر های هاردکور و مشکل پسند طراحی کرده است تا این بازی بتواند به عبارتی تمامی اعضای خانواده را پای کنسول PS4 بنشاند. طبق صحبت های سازندگان و با توجه به تریلر های منتشر شده این بازی قرار است یک بازی چالش بر انگیزبا ایده های کاملا نو باشد و از قدرت پردازش کنسول نسل بعدی سونی هم استفاده ی خوبی ببرد. با توجه به این مسائل باید تا زمان عرضه ی این بازی منتظر بمانیم و ببینیم سازندگان چه چیزی را برای ما به ارمغان خواهند آورد.

نویسنده: حسین فریدنصر

با تشکر از اینکه مطالعه کردید.

نظرات ارزشمندتان را از من دریغ نکنید.

 

 

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

۴ پاسخ‌ها

  1. مثل همیشه کامل .ممنون حسین جان :yes:

  2. سید عباس برسی زاده گفت:

    دستت درد نکنه عالی بود
    یک بازی عالی با گیم پلی عالی تر.

  3. امیر حسین محمدی گفت:

    خوب بود خسته نباشی

  4. میلاد جهاندار گفت:

    عالی بود آفرین موفق باشی :yes:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *