غارتگری که آدمکش شد! | نقد و بررسی عنوان Assassin’s Creed IV: Black Flag Freedom Cry

برای آزادی هم نوعانت بجنگ! این کاری بود که Adewale مشاور Edward Kenway انجام داد و آن هم نبرد برای آزادی هم نوعان خویش بود. در دوران برده داری و هنگامی که با سیاه پوستان بدرفتاری می شد،این قهرمان داستان ما ایستادگی کرد و به کمک آن ها شتافت و روحیه ای در آن ها ایجاد نمود که در برابر ظالمان ایستادگی کردند.

و باز هم عنوان و بهتر است بگوییم DLC دیگر از سری Assassin’s Creed. این بار این DLC مربوط به نسخه ششم این سری یعنی Assassin’s Creed IV: Black Flag می شود. داستان بازی مشاور Edward Kenway یعنی Adewale را به نمایش می گذارد که زمانی یک دزد دریایی بوده و حال تبدیل به یکی از Assassin ها شده است. این DLC را می توان نقطه کاملا مخالفی علیه پایه Black Flag دانست که تماما مربوط به دزدان دریایی می شد،اما یکی از دشمنان اصلی Freedom Cry دزدان دریایی هستند!

http://up.mihangame.com/uploads/f650812_709870.jpg

داستان بازی از اینجا شروع می شود که Adewale که یک Assassin شده به همراه کشتی و خدمه خود در دریاهای هند غربی (غرب آمریکا) و کارائیب بوده و سپس در طوفانی گیر می کند و کشتی و خدمه خود را از دست می دهد. وقتی بهوش می آید خود را در یکی از بنادر آن منطقه پیدا می کند و از اینجاست که داستان شروع می شود.

در بررسی های این بازی از Adewale به عنوان یک قهرمان و برعکس کاپیتانش Edward Kenway یاد می شود ولی چیزی که در حقیقت نمایان است،این بوده که او اهداف و عقاید خود را به کمک به هم نوعانش در بعضی مواقع ترجیح می دهد. البته به صورت کلی می توان گفت که Assassin’s Creed مدت زیادی است که از داستان اصلی خود دور شده است و نبرد اصلی دیگر میان Templar ها و Assassin ها نمی باشد بلکه داستان دزدان دریایی و غارتگران قرن ۱۷ و ۱۸ را به نمایش می گذارد. حال Adewale که هم نوعان خود را در شرایط بدی پیدا می کند که بردگی می کشند،تصمیم می گیرد که تا جایی که توان دارد از آن ها حمایت کند.

گیم پلی بازی به صورت کامل به مانند Black Flag می باشد و تغییرات اندکی در آن وجود دارد. دنیای بازی بسیار کوچک می باشد و در این دنیای کوچک تمامی گیم پلی Black Flag گنجانده شده است و بازیکن می تواند تجربه ای به مانند آن را داشته باشد. هرچند تعدادی از فعالیت ها حذف شده اند،اما فعالیت های جدیدی جای آن ها را گرفته اند.Adewale از یک کشتی به همراه خدمه برخوردار است و با آن می تواند به گشت و گذار در دنیای بازی بپردازد و هم چنین به مناطق خواسته شده سفر کند.

http://up.mihangame.com/uploads/473672_709709870.jpg

 Adewale در این بازی از چندین سلاح جدید نیز استفاده می کند،یکی از این سلاح ها Blunderbuss می باشد که نوعی تفنگ قدیمیست و با استفاده از آن شما می توانید چندین نفر را با یک گلوله به هلاکت برسانید! باید گفت که تفاوتی ندارد که چندین نفر در جلوی تفنگ باشند و حتی اگر ۲۰ نفر هم بودند،تمامی ۲۰ نفر کشته می شوند. این سلاح یک نوآوری در بازی به حساب می آید و سلاح جالبی نیز می باشد که از قدرت بالایی برخوردار است و تمامی پتانسیل ها را برای یک Assassin به عنوان یک سلاح دارد. ابزار جدید دیگری نیز در این بازی وجود دارند که بازیکن از هر کدام از آن ها می تواند به نفع موقعیت خود استفاده کند.

در این بازی شما از راه های مختلفی می توانید برده ها را آزاد کنید،یکی از این راه ها مزرعه هایی هستند که بردگان در آن ها کار میکنند و شما با کشتن نگهبانان می توانید آن ها را آزاد کنید. در شهر نیز شما می توانید گشتی هایی که برده ها را با خود منتقل می کنند را از بین برده و آن ها را آزاد کنید. هم چنین قفس ها،محاکمه ها و… نیز چندین راه دیگر برای آزاد سازی بردگان هستند. با کشتی خود می توانید در دریاها به دنبال کشتی بردگان بگردید و با نابودی اسکورت آن که شامل چندین کشتی قدرتمند می شوند،به سراغ کشتی اصلی رفته و بردگان را آزاد کنید.

یکی از نکاتی که مورد توجه قرار میگیرد،این است که بردگانی که شما در این بازی آزاد می کنید نقشی در روند این بازی ندارند و فقط ارقامی از تعداد بردگان آزاد شده در منوی بازی نوشته می شود،با این حال برای بازکردن مراحل بازی باید به تعدادهای مشخصی برده آزاد کنید و در غیر این صورت مرحله برای شما قفل خواهد بود.

http://up.mihangame.com/uploads/x34144_8-08-089-9.jpg

گیم پلی بازی بسیار تکراری می باشد و بعد از مدتی بازی کردن شما را خسته خواهد کرد. تمامی مراحل به مانند Black Flag بوده که تکرار می شوند. مراحلی که بازیکنان را در Black Flag آزار می داد نیز در این بازی وجود دارند که این مراحل شامل: استراق سمع،تعقیب افراد مورد نظر و… هستند و باید گفت که پشت سر هم تکرار می شوند و عنصر جدیدی در آن دیده نمی شود. در Black Flag توجه زیادی به مخفی کاری می شد و این امر همواره در Freedom Cry پابرجا می باشد که یکی از نکات منفی این بازی است.

ولی مشکل اصلی گیم پلی این بازی چیزی نبود جز مشکل همیشگی سری Assassin’s Creed که همه شما آن را می دانید و آن هم مشکلات فنی و باگ ها می باشند! در بازی باگ های زیادی به چشم می خورد و گاهی این باگ ها واقعا در بازی مشکل ایجاد می کنند. یکی از این باگ هایی که به شخصه در این بازی دیدم جایی بود که ناگهان وقتی در حال حرکت بودم در اطرافم سربازان زیادی ظاهر شدند و شروع به جنگیدن کردند و در مواردی هم مشاهده می شود که سربازان غیب می شوند! این اصل هنوز باعث تعجب می شود ولی گمان می رود که یوبیسافت قدرت Teleportation (جا به جایی سریع از مکانی به مکان دیگر) را برای این سربازان پیشرفته بکار گرفته است!

با تمامی این ها گرافیک بازی به مانند همیشه به صورت عالی طراحی شده است و نقصی در آن دیده نمی شود و حتی کوچک ترین بافت ها به خوبی هرچه تمام تر ساخته شده اند. جزئیات صفحه در گیم پلی بازی به صورتی خوب هستند و با این که دنیای بازی بسیار کوچک تر از Black Flag می باشد،با بهبودهایی که در بخش گرافیکی این بازی صورت گرفته،باعث شده است که این بازی را سنگین تر کند. صداگذاری بازی به خوبی انجام شده است و موسیقی آن نیز به صورت کامل با Black Flag تفاوت دارد. موسیقی بازی کاملا با اتمسفر بازی و داستان آن جور می باشد و قرار دادن موسیقی های Black Flag برای این بازی که داستان آن اصلا ربطی به Freedom Cry ندارد باعث ضعف آن در زمینه موسیقی می شد.

http://up.mihangame.com/uploads/o31985_7097098.jpg

Assassin’s Creed IV: Black Flag Freedom Cry – Aveline

محتوای ویژه Freedom Cry مربوط به شخصیت عنوان Assassin’s Creed III Liberation یعنی Aveline می شود. در واقع بازگشت Aveline در Black Flag در Freedom Cry می باشد که یوبیسافت از آن در کنفرانس E3 2013 سونی رونمایی کرد. داستان مربوط به این است که Aveline در نامه ای که از Connor (شخصیت اصلی بازی Assassin’s Creed III Liberation) دریافت کرده است به دنبال شخصی می گردد تا او را به پیش Connor بازگرداند.

مراحلی که به در Freedom Cry به Aveline اختصاص می یابند با این که کم هستند،اما خسته کننده نبوده و جدید می باشند. مدت زمان گیم پلی بازی در مدت ۱ ساعت می باشد و داستانی کوتاه را به نمایش می گذارد که بسیار خوب ساخته شده است. گمان می رود که Aveline در بازی های بعدی در سری AC نیز حضور داشته باشد و Assassin’s Creed III Liberation که در انحصار PS Vita بود به زودی برای Xbox 360,PS3,PC منتشر می شود که این امر به درخواست طرفداران از یوبیسافت می باشد.

در کل می توان گفت که Freedom Cry در نوع خود بازی خوبی می باشد ولی در کنار آن نیز اگر یوبیسافت مدت بیشتری را برای ساخت این عنوان اختصاص می داد و مدت زمان بیشتری صرف ساخت آن می شد (به مانند DLC موفق Assassin’s Creed III: Tyranny of King Washington) بی شک به بازی موفق تری تبدیل می شد.

اما سوالی که برای بسیاری از بازیکنان و طرفداران این سری بوجود می آید این است که این سری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ شاید یوبیسافت می خواهد به مانند Call of Duty چرخه ای بی پایان را برای این سری رقم بزند و داستان آن را در هر قسمت به قسمت بعدی منتقل کند. در این صورت می توان گفت که این فرانچایز هر روز به سوی سقوط می رود و به آن نزدیک تر می شود و استدیو سازنده باید داستان را هرچه زودتر وارد محتویات اصلی و پایه این سری کند تا بتواند آن را به سوی موفقیت ببرد.

http://up.mihangame.com/uploads/z834177_-089-089-089.jpg

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۱ پاسخ‌ها

  1. دانیال نوائیان گفت:

    عالی بود مثل همیشه . ممنون عرفان جان :yes:

  2. احمد سعیدی گفت:

    مقاله رو خوندم.
    خیلی خوب بود. :yes:

  3. تهانو گفت:

    به این مگن یه نقد خوب

  4. OMID گفت:

    تشکر فراوان میکنم که این نقد رو نوشتید.
    کار حرفه ای هست که یک سایت همه متعلقات بازی(مثل DLC ) رو نقد کنه مثل سایت های خارجی.ولی سایت های ایرانی نقدی از فریدوم کرای ندیدم به جز اینجا!
    خب همه موارد رو خوب توصیف کردید فقط بعضی نکات مثل باگ داشتن زیاد درست نیست.شاید نسخه کنسولی ضعیف تر باشه ولی پی سی بی عیب هست.
    این هم که بازی تکراری میشه فکر نکنم همه اینطور فکر کنن.انقدر بازی جذابیت داره که حتی ماموریت های فرعی یکشل هم خسته کننده نیستند.
    ممنون

  5. Dementor گفت:

    به نظر من بازی اصلی یه چیز دیگه بود.ممنون

  6. Thorin گفت:

    مرسی و خسته نباشی
    به هر یه DLC و نمیشه انتظاراتمون از یه DLC خیلی بالا باشه!

  7. علی عزیزی فر گفت:

    ممنون بابت مقاله! :yes:
    به طور کل به عنوان یک DLC قابل قبول هست اما باز هم گیم پلی تکراری داره!عنوانت هم خیلی قشنگ بود!!
    باز هم تشکر!! :yes:

  8. mohamad گفت:

    یه سوال دارم شاید ربطی هم نداشته باشه!
    ولی یه مادربورد نسبتاً خوب میخواستم برای بازی تا ۱ یکی دوسال دیگه ساپورت کنه؟
    معرفی کنید
    ممنون

  9. امیر حسین گفت:

    سلام علیکم میشه ترتیب ASSASSINS رو بگید

    • دانیال نوائیان گفت:

      Assassins Creed I

      Assassins Creed II

      Assassins Creed : Brother hood 

      Assassins Creed Revelation 

      Assassins Creed III 

      assassins Creed Liberation (just Ps Vita)

      Assassins Creed IV 

      Assassins Creed Free Dom Cry 

      assassins Creed Liberation HD ( Ps3,X360,Pc)

       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *