مار و پونه! | پیش نمایش Metal Gear Solid V Ground Zeroes

بازی Metal Gear Solid: Ground Zeroes که در ابتدا قرار بود، به همراه Metal Gear Solid: The Phantom Pain در قالب یک بازی منتشر شود؛ با نظر کوجیما به یک بازی مجزا تبدیل شد، که پیش درآمدی بر TPP می باشد. معمولا بازی های ساخت هیدئو کوجیما داعیه ای برای حضور در بین بهترین بازی سال دارند و MGS: GZ از این قائده مستثنا نیست. البته، احتمال حضور نسخه TPP اگر در سال ۲۰۱۴ منتشر شود، بیشتر است. هیدئو کوجیمای ژاپنی ید طولایی در سبک مخفی کاری دارد؛ او همیشه و در همه ی نسخه های MGS چیز جدید و نویی را رو کرده است، که تحسین منقدین را دربر داشته است. کم کم تمام طرفداران سری بازی های MGS متوجه علاقه خود به Snake(Big Boss) شده اند و شخصیت دوم بازی را بیشتر از Solid Snake پسر او دوست دارند. دو بازی آینده از این سری متمرکز بر روی شخصیت Snake است.

 

اسم بازی: Metal Gear Solid: Ground Zeroes

سازنده: Kojima Productions

ناشر:Konami

کارگردان: Hideo Kojima

سبک: Stealth, Action Adventure

پلتفرم:Xbox One, Xbox 360, PS4, PS3

تاریخ انتشار: ۱۸ March 2014

موتور گرافیک: Fox Engine

حالت بازی: Single Player

 

FOX VS. XOF

داستان بازی اتفاقات رخ داده پس از Metal Gear Solid: Peace Walker را دنبال می کند. این اتفاقات در سال ۱۹۷۵ روی می دهد، اسنیک(بیگ باس) برای سازمانی مخفی به نام "سربازان بدون مرز" کار می کند. وظیفه آن ها برقراری صلح در حهان است. آن ها به طور مخفیانه در جنگ ها و در گیری ها شرکت می کنند. در نقطه مقابل این گروه، سازمانی جاسوسی مخفی دیگری به نام Camp Omega قرار دارد، که وظیفه خرابکاری و شکنجه های سنگین دارد. این کمپ در دریای کوبا مستقر است. Paz زنی که در بازی قبل همکار اسنیک بود، توسط سربازان XOF دستگیر می شود. او به Kazuhira Miller یکی از صمیمی ترین دوستان اسنیک خبر سلامتی اش را می دهد. وقتی اسنیک متوجه می شود، که chico و Paz توسط این گروه دستگیر شده اند. در بازی Peace Walker وقتی Chico پسری نوجوان برای آزادی Paz اقدام کرد، توسط سربازان XOF دستگیر می شود. (FOX گروه مخفی است، که اسنیک از اعضای آن است و XOF دشمن این گروه است، که نامشان را از عکس FOX گرفته اند، تا عمق کینه را نشان دهند). در ابتدا اسنیک پیشنهاد قتل او را می دهد، زیرا حس می کند، که ممکن است، در بازجویی ها و شکنجه ها اطلاعاتی را لو دهد، ولی Kaz با این مسئله مخالفت می کند و زنده ی او را مفید می داند.Paz نیز میتواند کمک بزرگی در سرکوبی Cipher ها و Major Zero باشد. ماموریت اصلی اسنیک در این بازی نجات جانChico و Paz از کمپ امگاست. اما این پایان ماجرا نیست و فردی که خود را Skull Face می نامد و فرمانده کمپ امگاست، به همراه سربازان XOF برای تصرف Mother Base محل فرماندهی سازمان FOX به آن جا حمله می کنند. طبق اطلاعاتی که از نسخه بعدی این مجموعه داریم، می دانیم، که اتفاق خوشی برای اسنیک در پایان این بازی نمی افتد. زیرا او به کما می رود و وقایع بازی بعد، ۹ سال پس از این بازی است، زمانی که اسنیک بالاخره به هوش آمده است.

 

 

کمی بیوگرافی

اسنیک: او نقش اول بازی است، فردی که قصد ریشه کن کردن جنگ در تمام دنیا را دارد. در بازی های قبلی این مجموعه به غیر از mgs4 صداگذار او davidhayter بوده است، اما در این نسخه صداگذاری او به keifer Sutherland بازیگر معروف سریال "24" سپرده شده است. اسنیک در این بازی  کمی سالخورده شده است و چین و چروک نشانه پیری روی صورتش منقش شده است. اما، این عوامل باعث کند شده یا ضعیف شدن او نمی شود.Keifer Sutherland موشن کپچر اسنیک را هم بر عهده دارد. اسنیک ماری است، که بی صدا می خزد و طعمه اش را پیدا می کند. کاز دوست صمیمی اوست و آن ها میهن پرستان واقعی هستند. در اولین تریلر هایی که از این بازی منتشر شد، عبارت "from FOX two phantom were born" به چشم خورد؛ اکنون می دانیم، که یکی از این دو اسنیک است، از هویت نفر دوم خبر نداریم.

 

 

Kazuhira miller

او دوست دورگه ژاپنی آمریکایی اسنیک است؛ در این بازی نقش مهمی را ایفا می کند و به نوعی دست راست اسنیک است. البته، اسنیک او را مانند یک دوست می داند و در بعضی کارها با او مشورت هم می کند. او تنها کسی است، که به اسنیک وفادار بوده و هست. آن ها عضو سازمان سربازان بی مرز هستند و به کمک هم از mother base دفاع می کنند.

 

اسنیک و یار غارش کاز میلر

 

Skull face

او نقش منفی بازی است. اگر اسنیک مار بازی باشد، او بدون شک پونه است. اما، این بار بجای این که در لونه مار سبز بشود، قرار است، با کلی سرباز تا دندان مسلح به لونه مار حمله کنند. Skull face فردی است، که صورتی زخمی دارد. او فرمانده گروه XOFاست، در همین حال او chico و paz را گروگان گرفته است. همیشه در سری بازی های mgs مبارزات boss خوبی موجود بوده است. پیش بینی می شود، که مبارزه ای سخت با او در پیش داشته باشیم. در آخر این که امیدوارم شخصیت پردازی خوبی برای او شکل گرفته باشد، زیرا همان قدر که شخصیت پردازی پروتاگونیست مهم است، شخصیت پردازی آنتاگونیست هم مهم است.

 

 

اسنیک بی حد و مرز

ذات سری بازی های mgs بر پایه مخفی کاری سوم شخص است، این بازی هم از این قائده مستثنا نیست. شاید بتوان نزدیک ترین بازی به mgs را splinter cell دانست. در این بازی به مانند peace walker شما قادر به کنترل motherbase بوسیله smartphone در دست اسنیک هستید؛ مثلا می توانید، در هر لحظه به آن جا متصل شوید و وسایل و تجهیزاتتان را بهینه کنید. در بازی سیستم تغییر شب و روز خودکار وجود دارد و بسته به نوع حرکت شما به مکان مورد نظر، آن جا شب یا روز خواهد بود. از دیگر ویژگی های این بازی این است، که شما قادر خواهید بود، تا مراحل را پشت سر هم طی نکنید و آن ها را همان طور که مایلید، پشت سر بگذارید. البته، این موضوع باعث سردرگمی در داستان بازی نمی شود و شما متوجه اتفاقات رخ داده در بازی خواهید بود.

 

 

کوجیما این مسئله را تایید کرده است، که در بازی طبیعت پویا موجود است و شما با حوادث طبیعی غیرمنتظره ای روبرو خواهید شد، مثلا هنگامی که در حال عبور از منظقه ای برای رسیدن به مقصد هستید، ناگهان باران می گیرد، یا باد شدیدی شروع به وزیدن می کند. در بازی روش های مختلفی برای رسیدن از نقطه ی A به نقطه ی B موجود است و گیمر با توجه به سلیقه اش مسیری را انتخاب می کند، مثلا با موتور سیکلت مسافت را طی کند، با با هلی کوپتر، یا حتی جت. همین طور می توانید، موسیقی های مورد نظر خودتان را در این مواقع گوش کنید.(باید آهنگ ها را قبلا در کنسول خود ریخته باشید). این نکته را هم مورد توجه قرار دهید، که اگر صدای آهنگ را خیلی بلند کنید، دشمنان متوجه شما می شوند و سرانجام خوشی در انتظارتان نخواهد بود.

 

 

در این بازی از رابط کاربری HUD کمتر استفاده می شود، تا گیمپلی بازی پویاتر و سینمایی تر بشود. در این بازی مثل بازی far cry3 اسنیک می تواند، با دوربینی که به همراه دارد، موقعیت دشمنان را مشخص کند و علامتی روی آن ها بگذارد، تا جای آن ها را گم نکند. انیمیشن ها فوق العاده پیشرفت کرده است و رفتار اسنیک تا حد بسیاری به واقعیت نزدیک شده است. او قادر است، بدود، بشیند و حتی سینه خیز حرکت کند. سیستم کاور گیری بازی، که نقش بسیاری در بازی دارد، هم بسیار خوب کار شده است. از آن جایی که دوربین بازی از زاویه سوم شخص است، گیمر می تواند در هنگام مخفی شدن هم به محیط اطرافش مسلط باشد و همه جا را با هم زیرنظر داشته باشد. با استفاده از d-pad دسته کنسول توانایی تعویض اسلحه خود را دارید، مطمئنا یک اسلحه بی صدا به همراه خواهید داشت و بقیه اسلحه های همراه را می توانید، خودتان انتخاب کنید.

 

 

هنگامی که یکی از سربازان دشمن متوجه حضور شما می شود، بازی بطور خودکار، زمان را آهسته می کند، تا شما سرباز مطلع را از پا در آورید. این حالت قابلیت غیرفعال کردن را دارد.وقتی شما وارد کمپ دشمن می شوید، روز و شب متغیر است. به پایان رساندن مرحله در شب آسان تر است، زیرا تاریکی شب به مخفی شدن شما کمک می کند، اما در شب دشمنان از چراغ قوه و وسایلی اینچنین استفاده می کنند و ومثل همه بازی های قبلی(به سنت تبدیل شده است) دشمنان وقتی شما را ببینند، علامت تعجبی همراه با صدا روی سر او ظاهر می شود، که شما در این هنگام باید تمام تمرکزتان بر روی کشتن آن سرباز بگذارید.

در بسیاری از مراحل این توانایی را دارید، که بدون شلیک گلوله ای دشمنان را یکی پس از دیگری از بین ببرید.(گیمر در این حالت، می بایست از توانایی بالایی برخوردار باشد. وقتی اسنیک به آرامی به دشمنش نزدیک شود می تواند او را takedown کند، یا او را گروگان بگیرد و حتی دز بعضی مواقع از او اطلاعات کسب کند. از آن جایی که محیط بازی open world است، در بازی وسایل نقلیه فراوانی برای جابجایی شما وجود دارد. در هر زمان از بازی شما قادرید با روشن کردن مشعلی، هلی کوپترتان را فربخوانید، تا به کمکتان بیاید. دیگر وسایل نقلیه موجود، بصورت تصادفی یافت می شوند.

 

 

فرض  کنید در یکی از مراحل پس از بررسی تمامی جوانب و حرکت کردن به سوی مقصد و به انجام رساندن کاری که از ما خواسته شده، در طول مسیر یکی از محاسباتتان اشتباه از آب در می آید و شما کشته می شوید. وقتی که می خواهید retry کنید، به این فکر می کنید، که اکنون اطلاعاتی از محیط و نحوه حرکت سربازان دارید و راحت می توانید، آن ها را از پا در آورید؛ اما زهی خیال باطل! زیرا کوجیما نسخه شما را پیچیده است. هر بار که وارد یک مرحله شوید، نحوه حرکت سربازان و محل استقرار آنان تغییر می کند، تا هربار احساس کنید، مرحله، یک مرحله جدید است. هوش مصنوعی دشمنان هم در سطح خوبی قرار دارد و آن ها مثل چارپایان به سمت شما هجوم نمی آورند و آن ها هم سعی می کنند، تا از راهی به شما ضربه بزنند، که خوابش را هم ندیده اید. وثتی از حضور شما باخبر می شوند، تنها حمله نمی کنند، آن ها ابتدا به دوستان خود تماس می گیرند و حضور شما را اطلاع می دهند. اسنیک توانایی جابجایی اجساد را مثل بازی hitman دارد. او پس از کشتن هر نفر او را در جایی که جلوی چشم دیگران یا زیر نور نورافکن نباشد پنهان می کند. سیستم بهبود سلامتی اسنیک هم مانند بازی های قبلی نیست و این بار بطور خودکار سلامتی اسنیک پر می شود( کم کم همه بازی ها رو به این حالت سلامتی می آورند، ولی هنوز بازی هایی هستند، که برای سخت کردن بازی از سیستم سنتی استفاده می کنند). 

 

 

گیمپلی سری بازی های mgs از مبارزات boss فوق العاده ای بهره مند است و بارها دوستان و حتی پدر و پسر را روبروی هم قرار داده است. در این نسخه هم boss پایانی به احتمال زیاد skull face  است، اما دیگر boss ها کاملا مشخص نیست.

مار خوش خط و خال

موتور گرافیک این نسخه موتور گرافیک تازه ساخت konami با نام FOX Engine است. Konami با هدف ساخت بهترین موتور گرافیک دنیا این موتور گرافیک را توسعه داده است. تا بحال بازی pes 2014 بوسیله FOX Engineساخته شده است. گرافیک بازی با وسواسی که کوجیما در این بخش دارد، به بهترین شکل ساخته شده است. همیشه سری بازی های mgs بهترین گرافیک واقع گرایانه را در زمان خود داشتند. نورپردازی و سایه زنی به بهترین شکل پرداخته شده است و یکی از بهترین گرافیک ها را هم در این نسل و هم در نسل بعد داراست. نمایشی که در TGS 2013 از این بازی پخش شد، تعجب همگان را برانگیخت و همه منتظر یک شاهکار از کوجیما در بخش گرافیک هستند. از دیگر ویژگی های این موتور گرافیک وجود کات سین های real time است، به این صورت که دیگر خبری از کات سین های طولانی نیست و همین طور loading های طولانی هم وجود نخواهد داشت. مثال واضحی که در ا۵ین بخش می توانم بزنم، بازی max payne 3 است، که از کات سین های real time استفده می کرد.

 

 

طراحی چهره اسنیک و دیگر شخصیت های بازی هم از دیگر ویژگی های مثبت این بازی است. چین و چروک پیشانی یا ریش اسنیک بسیار زیبا طراحی شده است. حالات ترس و استرس و هیجان از چهره او مشخص می شود. افکت های صوتی و دیگر صداهای موجود در بازی همان چیزی است، که انتظار داریم. در بازی های که تم مخفی کاری دارند، صداهای ریز تاثیر زیادی در بازی دارند؛ زیرا شما باید هم صدای دشمنان را ازفاصله بشنوید و هم صداهایی که از حرکت خودتان ایجاد می شود، را حس کنید تا آن را در سطح مطلوبی نگه دارید.

محتوای انحصاری

Sony

کوجیما برای کنسول های نسل هفتم و هشتم سونی محتوای انحصاری قرار داده است که Deja vu نامیده شده است. او این بخش انحصاری را متعلق به طرافداران قدیمی این فرانچیز دانسته است. زیرا در آن باید با solid snake در محیط هایی شبیه به mgs1 به بازی بپردازید. Psycho mantis نقش منفی mgs1 هم در این تریلر مشاهده شد. در کل بازی کردن این مرحله می تواند نوستالژی ای برای طرفداران قدیمی این سبک به خصوص سری بازی های mgs دانست.

 

 

Microsoft

کوجیما برای کنسول های نسل هفتم و هشتم مایکروسافت هم محتوای انحصاری در نظر گرفته است، که jamais vu  نام دارد. در این بخش کنترل raiden را برعهده می گیرید، که از آینده به گذشته سفر کرده است. او در این بخش از شمشیر استفاده نمی کند و ریتم این مرحله شاید کمی سریعتر از بازی اصلی باشد. یعنی، کمی چاشنی اکشن بیشتری به آن اضافه شده است. 

 

 

سخن پایانی

در آخر این که سعی کنید، حتما این بازی را(اگر طرفدار سبک مخفی کاری هستید)تجربه کنید. بهتر است بگویم  تجربه این بازی حتی از نان شب نیز واجب تر است!

نویسنده: علیرضا مرادی

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

۹ پاسخ‌ها

  1. احمد سعیدی گفت:

    عالی بود.
    این بازی رو خیلی قبول دارم.

  2. m.maraghi گفت:

    پیش نمایشی عالی از یک بازیه عالی .
    همچین مقاله ای بعد یه مدت کمکاری بروبچ میهن گیم برای سایت نیاز بود که دوستان زدن ترکوندن .
    درضمن برای کسایی که پیش نمایش (یا هر مطلب دیگه ای )
    رو خوندن و نظر ندادن و تشکر نکردن واقعا متاسفم چون همچین مقالعه ها و خبرهایی کم گیر میاد .
    بابت پیش نمایش ممنون

  3. محمد سپهری گفت:

    بسیار مقاله عالی ای بود و کامل. واقعا خوشمان آمد:D

  4. ممنون علیرضا جان.واقعا مقاله کاملی بود.به نظر من در بخش گرافیک نور پردازی ها خیلی دیگه شفافه توی بعضی بخش ها.ولی خب بازم یک شاهکار دیگه MGS هست.

  5. محمد سپهری گفت:

    جزئیات بافت ها بی نظیره ولی. نمیشه از حق گذشت:D

  6. logan walker گفت:

    خیلی عالی بود ممنون

  7. OMID گفت:

    تشکر از منتقد
    منتظر نقد های بازیهای جدید هستیم

  8. علیرضا مرادی گفت:

    از تمام کسایی که خوندن نظر دادن تشکر میکنم.

  9. Thorin گفت:

    خسته نباشی
    واقعا لذت بردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *