منتظر بازی های موبایل از سازنده پروانه باشید

یکی از استودیو هایی که در چند وقت اخیر بخاطر بازی فوق العاده اش خبرساز شده بود،استودیو bearded bird بوده که با نمایش های خیره کننده "پروانه:میراث نگهبانان نور" توانست به محبوبیت بالایی میان گیمرهای ایرانی دست یابد. حال این استودیو اعلام کرده است که بازی پروانه برای سیستم عامل موبایل اندروید و احتمالا آیفون و ویندوز منتشر خواهد شد. حال متن سازنده این بازی را درمورد محصولشان بخوانید.

 

گروه بازی‌سازی bearded bird و موسسه فرهنگی هنری نشر اندیشه کاظمیون تصمیم گرفته‌اند  قبل از ارائه و فروش بازی «پروانه؛ میراث نگهبانان نور» در بازار داخلی و بین‌المللی دو بازی موبایلی مرتبط را روانه بازار کنند. یکی از این دو بازی «پروانه؛ یورش بزرگ» نام دارد. در همین راستا گفتگویی با  رضا صدقی سازنده این بازی ترتیب دادیم که توجه مخاطبان را به آن جلب می‌نماییم.

 

آقا رضا خودت را به صورت کامل برای ما معرفی کن.

بنده رضا صدقی متولد ۱۲ تیر ۱۳۷۲ هستم. به دلایل کاری و درگیری به دانشگاه نرفتم و تقریباً پنج شش سال است که در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی کار می‌کنم.

چی شد که وارد این فضا شدی؟

پدر من استودیو انیمیشن داشت. بعد از استودیو من و برادرم وارد این کار و مات‌سازی شدیم و بعد از آن هم به سمت ساخت بازی‌های کوچک و ساخت بازی‌های کامپیوتری به صورت آفیشال رفتیم.

مات‌سازی و آفیشال یعنی چی؟

مات‌سازی به معنای یکسری کارهای پایه فنی است که در آن بازی‌های خارجی را مقداری تغییر می‌دهیم و برای بقیه طرفدارهای آن بازی روی اینترنت می‌گذاریم. آفیشال هم یعنی به طور رسمی ما از حالت مات درآمدیم و بعد از آن  با نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر بازی‌سازی یکسری بازی ساختیم. رفته‌رفته جلوتر رفتیم و یک مقدار حرفه‌ای‌تر شدیم. تا اینکه بنده وارد ساخت کاراکتر و ۳D شدم و برادرم وارد فضای انیمیشن شد.

در این دوره چه کارهایی تولید کردید؟

بازی‌های زیادی بود. اولین کارم پنج شش سال پیش بود که برای جشنواره رسانه دیجیتال فرستادم و در بخش دانش‌آموزی – دانشجویی شرکت کردم. بازی «سرباز گمشده» در همین قسمت مقام اول را کسب کرد. بعد شروع کردیم یک بازی دیگر ساختن و با شرکت دیگری قرارداد بستیم و متاسفانه آن کار به نتیجه نهایی نرسید. علاوه بر اینها یک سری بازی‌ موبایلی هم با دوستان ساختیم.

بازی‌های ساخت شما در چه سطحی بود؟

بازی‌ها ۲ونیم بعدی بود. چون آن موقع ما بیشتر از جنبه سرگرمی این کار را دنبال می‌کردیم و خیلی دنبال پول و درآمد نبودیم. بعد از اینها هم ساخت یک سری بازی موبایلی را شروع کردیم که متأسفانه به خاطر مسائل مدیریتی‌ همه‌ آنها منتفی شدند. ولی بعد از آن وارد پروژه‌ (راز روشن) و پروژهای‌کوچک دیگری شدم. کار تخصصی بنده هم در این پروژه مدلسازی سه بعدی‌ کار بود.

لطفاً قدری راجع به ساخت بازی موبایلی توضیح دهید.

سبک بازی‌های موبایل در دو بخش ۲D و ۳D  است. همه بازی‌های موبایلی در ژانر بازی‌های کژوال قرار می‌گیرند. چون فقط جنبه سرگرم کننده دارند. یعنی کارایی خاصی ندارند و مثل بازی‌های بزرگ کامپیوتر پرحجم و بزرگ نیستند. حالا در همین بازی‌های کژوال سبک‌های زیادی مثل RPG، پازل ادونچر، تاوردیفنس و دهها سبک دیگر وجود دارد.

آیا برای ساختن بازی موبایلی باید تخصص آکادمیک و دانشگاهی داشت یا اینکه به صرف داشتن تجربه هم می‌توان این کار را انجام داد؟

چون من خودم دانشگاه نرفتم بنابراین آموزش دروس آکادمیک را خیلی به کسی پیشنهاد نمی‌کنم! ولی برای فعالیت در این فضا قطعاً داشتن اطلاعات علمی یک پیش‌نیاز است. چون بازی ساختن واقعاً علم می‌خواهد و دقیقاً هم به این علت است که الآن استودیوهای زیادی می‌گویند باید بازی بسازیم ولی بعد از مدتی می‌بینیم که پروژه منتفی می‌شود.

با چه تعداد نیرو می‌شود یک بازی موبایلی ساخت؟

بستگی به همان علم دارد.  مثلاً  فردی خارجی به اسم کاکتوس یک نفری بازی می‌سازد. چون هم دید هنری، هم فنی و هم دید طراحی دارد و به تنهایی یک بازی را می‌بندد. ولی ممکن است یک عده هم مجبور شوند تیم تشکیل دهند.

کسی که بازی موبایلی می‌سازد چه چیزهایی را باید بلد باشد؟

دانستن کار با نرم‌افزارها و موتورهای بازی‌سازی چیزی است که الان خیلی بین بازی‌سازان رایج است. مثل کار با یونی‌تی که کار با آن خیلی راحت‌تر از موتورهای دیگر بازی‌سازی است. البته برای ساختن بازی موبایلی تخصصهای دیگری هم لازم است. جدا از دید فنی، دید طراحی هم لازم است تا بازی‌ساز بتواند پازل‌ها و مکانیک‌های بازی را طراحی کند. دید هنری هم خیلی لازم است تا آن حال‌وهوای بصری بازی را بتواند به سرانجام برساند.

مگر با یونی‌تی فقط بازی‌های رایانه‌ای را نمی‌سازند؟

 خیر، یونی‌تی موتور بازی‌سازی است. حالا شما می‌توانید با آن هم بازی موبایلی و هم بازی رایانه‌ای بسازید. اکثر بازی‌های موبایلی را با این موتور می‌سازند. البته من خیلی در این بحث‌ فنی وارد نیستم چون خودم در مباحث هنری کار می‌کنم. ولی تا آنجایی که من می‌دانم خیلی تفاوتی ندارد که با یونی‌تی برای رایانه بازی بسازی یا موبایل. حتی خیلی هم تفاوتی ندارد که برای ios یا برایandroid  بازی بسازید.

هزینه ساختن یک بازی موبایلی معمولاً چقدر و چگونه برآورد می‌شود؟

 بستگی به مختصات و ویژگی‌های پروژه دارد. به تعداد نیروها و سبک بازی‌ هم ربط دارد. کاملاً متفاوت و شناور است. یکی ممکن است یک نفر بازی موبایلی را مجانی بسازد و دیگری ممکن است در ایران بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان برای آن خرج کند.

شما به عنوان یک  بازی ساز چه فکری برای فروش یا در اختیار گذاشتن آن برای مخاطبانتان کرده‌اید؟

شیوه رایجی که وجود دارد همان برنامه بازار یا مایکت یا فروشگاه‌های  اینترنتی است. ولی برای بازارهای خارجی قطعاً باید شرکت منتشر کننده داشته باشد. مثلاً اگر بخواهد بازی را در googleplay بگذارد باید حتماً متولی این کار را هم داشته باشند.

با توجه به اینکه در نرم‌افزار بازار یا خیلی دیگر از برنامه‌های دانلود بازی، لازم نیست که هزینه‌ای پرداخت شود آیا سازندگان بازی ضرر نمی‌کنند؟

هر کسی اهداف خاص خودش را برای تولید بازی دارد. مثلاً ما هدفمان از این کار این بود که در درجه اول برای بازی اصلی پروانه تبلیغ کنیم. به همین شکل دیگران هم اینچنین اهدافی را دارند. تازه خیلی‌ها دوست دارند که صرفاً کارشان دیده شود! که دستشان هم درد نکند. بعضی‌ها هم دوست دارند که بازی به صورت رایگان بسازند ولی بعد از فروش رایگان بازی از دِل بازی پول در بیاورند. مثلاً یک جای بازی که گیر کردی می‌گوید که فلان مقدار بپردازید تا بتوانید فلان سلاح یا ابزار را برای ادامه بازی بدست آورید.

الان چه بازی‌های موبایلی بیشتر در بین مردم مخاطب دارد؟

خیلی از بازی‌ها هستند. ولی بازی‌هایی که من الان زیاد اسم‌شان را می‌شنوم و مردم آنها را بازی می‌کنند subway یا انواع و اقسام بازی‌های ماشینی یا فوتبالی است.

آیا کشور خاصی در دنیا وجود دارد که متولی اصلی تولید بازی‌های رایانه‌ای یا موبایلی باشد؟

بله. قطعاً چه در فضای پی‌سی و چه در فضای بازی‌های موبایلی آمریکایی‌ها حرف اول را می‌زنند.

آیا فاصله ما با آنها خیلی زیاد است؟

 نه چه فاصله‌ای داریم؟ تمام چیزهایی که آنها دارند ما هم داریم ولی مشکلمان جای دیگری است!

خب الآن شما چه بازی‌ای را در موسسه کاظمیون تولید کرده‌اید یا در حال تولید آن هستید؟

یک بازی موبایلی ساختیم که قرار بود در مدت دوماه ساخته شود. که البته هنوز به اتمام نرسیده است.  نام این بازی هم «پروانه؛ یورشِ بزرگ» است. انشاالله تا ۱۵ مرداد ماه هم آماده می‌شود.

چند نفر برای تولید این بازی زحمت می‌کشند و شما در کدام قسمت کار حضور دارید؟

من خودم قسمت مدیریت بازی را به عهده دارم و تقریباً نزدیک به شش  نفر به صورت مستقیم روی این بازی کار می‌کنند ولی با بچه‌هایی که در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند نزدیک به ده نفر می‌شویم.

گیم‌پلی و ژانر این بازی به چه شکل است و چگونه می‌توان آن را روی گوشی نصب کرد؟

بازی را روی کافه‌بازار می‌گذاریم. سبک بازی همTOWER DEFENCE  است. بازی به این شکل است که شما یک سری مسیر دارید و دشمن از آن راهها می‌آید و شروع به حمله کردن می‌کند. شما هم یکسری جا دارید که می‌توانید برج‌ها را آنجا قرار دهید و مانع حرکت دشمن شوید. تقریباً بازی‌های خیلی زیادی هم در این سبک داریم.

این بازی چقدر به بازی اصلی «پروانه، میراث نگهبانان نور» شباهت دارد؟

 از لحاظ داستانی این بازی به چند سال قبل از اتفاقاتی که در خود بازی اصلی اتفاق می‌افتد برمی‌گردد. دنیایی هم که بازی موبایلی در آن اتفاق می‌افتد همان دنیای بازی اصلی است. منتها با گیم‌پلی بازی اصلی متفاوت است.

این بازی روی چه سیستمی قابلیت نصب را دارد؟

اندروید

آن ده نفری که فرمودید هر کدامشان در کدام قسمت کار می‌کنند؟

یکی از بچه‌ها روی مباحث تکنیکی کار می‌کند. دیگری روی داستان بازی، دو سه نفر روی مباحث فنی و برنامه‌نویسی‌ و یک نفر هم روی طراحی بازی و اینکه گیم‌پلی بازی چطور باشد کار می‌کند. به جز اینها سه نفر هم روی مباحث هنری بازی کار می‌کردند.

  • کار هنری یا Art بازی به چه معنا است؟

یعنی یک نفر طراحی می‌کرد که برج‌ها به چه شکلی باشند. دیگری مراحل را شروع می‌کرد به رنگ‌آمیزی کردن  و یک نفر دیگر هم لحظات و صحنه‌ها و دموهایی را که قرار بود در بازی چیده شود طراحی و تنظیم می‌کرد.

صداگذاری بازی در چه مرحله‌ای است؟

با چند نفر صحبت کردیم که قرار است بیایند و نمونه کارهایشان را نشان ما دهند.

کلیت کار الآن در چه مرحله‌ای است؟

کلیت کار الان مشخص شده و من فکر می‌کنم نزدیک شصت هفتاد درصد بازی حاضر شده و الان دیگر در مرحله جمع‌بندی هستیم و انشاالله تا ۱۵ مرداد ماه کل کار حاضر است.

فکر می‌کنید چقدر از این بازی استقبال شود؟

این نسخه‌ای که ما قرار است روی اینترنت بگذاریم یک نسخه کاملاً آزمایشی است. تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که امیدواریم از بازی استقبال شود. چون سبکی که برای ساخت بازی انتخاب کردیم سبک خوب و پرطرفداری است.

 

سورنا رضایی

زمین کتابی ست و ما هریک کلمه ای از آن،که در کنار یکدیگر داستان زمینیان را رقم میزنیم.............

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. davala گفت:

    خدا کنه مثل بیشتر بازی های دیگه تکراری نباشه

  2. davala گفت:

    به نظر شما اینجوریه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *