Quantum Break در نگاه اول | ”زمان آتشی است که ما در آن سوزانده میشویم.“
در شرایطی که کنسول های نسل بعدی تقریبا در سراسر جهان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته اند, تا اینجا اکثر گیمرها به خاطر قیمت کمتر کنسول نسل بعد سونی و قدرت بیشتر آن در مقایسه با رقیبش ایکس باکس، به سمت آن جذب شده اند. اما به شخصه به خاطر علاقه ای که به رمدی و شیوه داستان سراییش دارم اگر تنها یک بازی مرا مجاب به خرید کنسول مایکروسافت کند همین شکست کوانتومی خواهد بود, هر چند بیشتر دوست داشتم به جای دیدن یک عنوان جدید , معرفی قسمت دوم الن ویک را شاهد باشم! با هم نگاهی بر اطلاعاتی که تا کنون از بازی منتشر شده داشته باشیم.
Quantum Break در ابتدا توسط استدیوی معروف Remedy _خالق بازی زیبای Alan Wake _ به عنوان یک بازی و همچنین یک سری تلویزیونی رونمایی شد. همان طور که میدانید این استدیو خالق سری مکس پین و الن ویک است. تیمی هم که مشغول به ساخت این بازی انحصاری کنسول xbox one هستند شامل افرادی میشوند که قبلا در ساخت این دو عنوان زیبا نقش داشته اند. گفته شده است که کارها و انتخاب هایی که در طی بازی انجام میدهید بر بازیکن های دیگر هم تاثیر خواهد گذاشت و نمایش هم شما را اگاه میکند که چگونه بازی را پیش ببرید. شعار بازی این جمله بود, ”زمان آتشی است که ما در آن سوزانده میشویم.“ بعد از به نمایش گذاشتن تصاویر مختصری از gameplay بازی که به صورت bullet time بود؛ نمایش های کوتاهی که از بازی داشتیم گرافیک و جنبه های بصری بسیار خوب نشان داده شد که در این باره 'گفته شده انجین بازی Northlight Engine نام دارد. اما هنوز برای قضاوت کردن در مورد گرافیک بازی زود است و باید منتظر نمایش های بیشتر و مراسم VGX ماند . شخصی در تریلر های ابتدای معرفی بازی بود که در تریلر E3 توسط “Jack Joyce” در اتاق کارش نجات پیدا کرد. این خانم Sofia Amaral” نام دارد که یک فرد ۳۰ ساله و جزو داشنمندانی بوده که در مورد سفر به آینده تحفیق کرده است. بر طبق گفته های مایکرو سافت این بازی قرار است , خط و فاصله ای که بین دنیای بازی ها و تلویزیون وجود دارد را به وسیله ی ادغام درام و گیم پلی به صورت یک پارچه, محو سازد. که این هرچه باشد قطعا یک تجربه هیجان انگیز خواهد بود. در واقع این اجازه داده شده که بازی و سری تلویزیونی یک دیگر را تغییر دهند. اوایل معرفی بازی چیز زیادی درباره اینکه ایا شبکه ای میزبان Quantum Break است یا این سری در xbox one قرار خواهد داشت گفته نشد.
تلویزیون همچنان یک بخش اصلی از Quantum Break است , اما این بخش باید دارای یک چشم انداز جذاب برای دنیای گیم باشد باشد که مورد پسند بازیبازها قرار گیرد. Quantum Break یک نمایش مستقیم برای کاربران Netflix و شبکه hbo است. این بازی توسط استدیویی ساخته میشود که هواداران زیادی دارد و یک سری تلویزیونی هم به همراه خواهد داشت.
میشود گفت الن ویک هم یک بازی اپیزودی محسوب میشود. رمدی قسمت اول از بازی را به صورت فصل اول از یک سریال توصیف کرده است. نظر برخی این است که بخش تلویزیون در بازی الن ویک جزو بخش های زاید آن محسوب میشد و استفاده از ان در یک بازی رایانه ای چندان جالب نیست. چون سریال بازی Quantum Break که در آینده پخش خواهد شد بازی محسوب میشود و تا حدودی شبیه به بازی Defiance است نه چیزی که در ارتباط با محتوای بازی باشد. سم لیک گفته فصل اول از این سریال به صورت دیسک/ دانلود هم عرضه خواهد شد.
سم لیک نویسنده عناوین تحسین بر انگیزی نظیر قسمت اول و دوم مکس پین و همچنین الن ویک گفته ما میخواهیم مبارزه های سینمایی و مکانیک های گیمپلی بازی Max Payne را تکامل ببخشیم. در واقع این بازی برای کسانی ساخته میشود که به دنبال یک تجربه فوق العاده از رمدی هستند. رمدی نمیخواهد چیزهایی را که در گذشته انجام داده تکرار کند و به دنبال ایجاد یک تجربه تازه است.
شما مجبور به پذیرفتن ریسک هستید تا چیز های جدیدی خلق کنید.
در بازی زمان در حال تجزیه شدن است و این به بازیباز بستگی دارد که چطور از این حادثه جان سالم به در ببرد. سم لیک قول داد که در بازی شما با انتخاب هایی رو به رو میشوید که انجام انها منجر به تجربه شخصی منحصر به فرد هر بازیباز از انجام بازی خواهد شد.
شاید بپرسید چطور این استدیوی فنلاندی در حال کار بر روی یک بازی بلند پروازانه که یک نمایش تلویزیونی نیز به همراه دارد است. مستقل بودن چیز خوبیست , اما اقای Matias Myllyrinne از استدیوی فنلاندی Remedy این طور توضیح میدهد که ساخت بازی ای نظیر Quantum Break بدون حضور و پشتیبانی مایکروسافت برای ما ممکن نبود. اقای Matias Myllyrinne در مصاحبه با سایت GamesIndustry میگوید: شیوه روایت داستان در استدیو ما طی این سال ها تکامل یافته است . اکنون دیگر عادات کاربران تلویزیون و گیمرها تغییر کرده است. Quantum Break برای ما بسیار مهم است. این بازی الملن هایی که رمدی به دنبالش بوده را شکل میدهد. ما از داستان سرایی تعاملی در Alan Wake چیزهای زیادی یاد گرفتیم و امیدواریم بتوانیم این مورد را بهبود ببخشیم.
موسیقی همواره بخش مهمی از یک بازی و جزو ارکان اصلی آن محسوب میشود. استدیوی رمدی هم در عناوین قبلی خود ثابت کرده به این بخش اهمیت میدهد و موسیقی بازی هایش همگی با جو و داستان بازی هماهنگ بوده اند. چیزی که توسط کار خوب گروه Poets of the Fall ممکن شده است. با توجه به سابقه آنها میتوان انتظار موسیقی های تاثیر گذار در این بازی را داشت.
رمدی امیدوار است که طراحی کرکترها طبیعی و قانع کننده از آب در بیاید تا به منتقل کردن مقاصد داستانی که در سر دارند کمک کند. در همین زمینه Remedy Entertainment تایید کرد که از فناوری و برنامه DI4D برای ظبط دقیق تر حرکات صورت شخصیت ها بهره میبرد. در واقع این فناوری حرکات صورت و اجرای بازیگران را به وسیله ۹دوربین همزمان ضبط میکند. قبلا یک کلیپ ۴ ثانیه ای از گیمپلی این بازی منحصر به فرد منتشر شده بود. سم لیک گفته است از ابتدا هم هدف ما برقراری رابطه بین تلویزیون و دنیای بازی بود و استفاده از این فناوری ها کار ما را در هرچه واقعی تر نشان دادن کمرکترها آسان تر میکند.
تا اینجا اطلاعات زیادی در مورد بازی به بیرون درز نکرده است , فیل اسپنسر از مایکروسافت قول داد که بازی در مراسم VGX امسال نمایشی خواهد داشت و توضیحاتی درباره داستان و گیمپلی بازی را در آن مراسم میبینیم. اما در مراسم لانچ ایکس باکس وان استدیو سازنده برای سورپرایز هواداران رمدی یک کلیپ ۴ ثانیه ای از بازی را منتشر کرد که هر چند بسیار مختصر است اما با زیرکی تهیه شده و لحظاتی از تیر اندازی و همچنین انفجار را نمایش میدهد. ان طور که به نظر میرسد با گیمپلی مهیجی رو به رو هستیم. در بازی کنترل زمان را در دست خواهید داشت . سم لیک در مورد این ساخته علمی تخیلی توضیح میدهد: این شبیه یک پیشرفت طبیعی است ما در بازی های اخیرمان به سمت این مسیر گرایش پیدا کرده ایم.در سال های اخیر ما در تلاش بوده ایم تا این دنیای پر حادثه را خلق کنیم.وقتی شما بازی را خریداری میکنید, آن محتوی فصل اول از Quantum Break میباشد. که شامل بازی وسریال آن است. ایده ما این است که تجربه عمیق تری از سرگرمی داشته باشید. پس شما یک قسمت از بازی را انجام میدهید, نقاط اتصال را به هم وصل میکنید و انتخاب هاو تصمیم هایی را در مسیر داستان شکل میدهید. زمانی که شما آن بخش را به اتمام رساندید, ما یک قسمت از سریال را باز میکنیم. شما عواقب تصمیم هایی را که در طول داستان گرفته اید را در سریال مشاهده می کنید. به علاوه شما یک نگاه اجمالی بر چیزهایی دیگری که در بازی به کارتان میاید خواهید داشت و این به شما اطلاعات لازم برای باز کردن موارد بیشتر در بازی را میدهد. بنا براین شما یک قسمت دیگر از بازی را انجام میدهید و همینطور این روند ادامه پیدا میکند. البته بازیکنان این آزادی را خواهند داشت که یک قسمت از سریال را رد کنند و به کار خود ادامه دهند و در وقت دیگری برگردند و آن قسمت از سریال را تماشا کنند.
یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد Quantum Break این است که به مانند بازی های پیشین استدیو تنها کنترل یک شخصیت را بر عهده ندارید؛ بلکه روند و مکانیک های بازی این قابلیت را به شما خواهد داد که کنترل چند شخصیت را در طول بازی در دست بگیرید
در نقاط اتصال بازی بازیکن قادر خواهد بود تا کنترل بین قهرمانان یا آدم بده داستان یا رسمی تر بگیم فرد تبهکار را در دست گیرد و بین آنها switching کنند. یعنی در این بازی برخلاف الن ویک تنها در نقش یک قهرمان نخواهید بود و توانایی کنترل شخصیت بد (antagonist) را هم خواهید داشت. بازیکنان بین بازی کردن بخشی از بازی و مشاهده یک قسمت از سریال آن جابه جا میشوند.
در مصاحبه ای باسایت معتبر گیم اینفورمر,
سم لیک نویسنده استدیو و خالق این بازی بلند پروازانه درباره بازی اینگونه گفته است,در Quantum Break قصد تیم تنها ساخت یک دشمن قوی نیست بلکه شباهت هایی با ایجاد یک فیلم اکشن نیز دارد. به فیلم جان سخت نگاه کنید, شخصیت منفی (Alan Rickman ) قصد دارد که با هنرنمایی خود فیلم و توجه بیننده ها را در اختیار گیرد . این شیوه ما در ساخت صحنه های پویا و تعاملی است. شبیه وقت هایی که در فیلم های اکشن شخصیت بد در حال نقشه کشی و پیشبینی حرکت بعدیش است.در نقاط تقاطع بازی شما در نقش Paul Serene ظاهر میشوید و در ان لحظه ها تصمیم هایی را میگیرید. قصد ما این است که شخصیت که نقش منفی است را هم به صورت عمیق و قابل باور برای بیننده ترسیم کنیم تا به مانند برخی شخصیت های تک بعدی داستان های دیگر نباشد. در واقع کرکتر منفی یک شخصیت پیچیده دارد و در طول بازی شما با وجه های مختلف اخلاقی او اشنا خواهید شد. او به طوری طراحی شده که دلیل انجام عمل هایش در بازی و قصد و هدفش از ان کارها را درک خواهید کرد.
داستان بازی بسیار پویاست. در انتهای هر بخش از داستان بازی بازیکن یک cliffhanger ( چیزی که در پایان اکثر فیلم ها وداستان های دنباله دار به قصد جذب مخاطب برای دنبال ان داستان وجود دارد) را شاهد خواهد بود.
قهرمان های بازی Jack و Beth نام دارند. در نقاط تقاطع بازی، بازیکن به نقش منفی داستان یعنی Paul Serene که بالاتر در موردش صحبت کردیم جابه جا یا switch میشود. قدرت متمایز او کنترل زمان است. او میتواند نگاه کوتاهی بر زمان های گوناگون و اینده های مختلف داشته باشد.
در پایان هر مرحله بازی, در صحنه هایی که نقاط داستان را به هم ربط میدهند در نقش او قرار خواهید گرفت. شما با او به زمان های مختلف سفر کرده و چیزهای جدیدی را کشف میکنید, همچنین انتخاب هایی را نیز باید انجام دهید. سپس شما به قسمت بعدی نمایش سریال بازی میروید, بلافاصله همان اولین صحنه سریال تاثیر گرفته از انتخاب هایی است که قبلا انجام داده اید. این محتواییست که بستگی به انتخاب هایی که کرده اید دارد. شما چیز های زیادی را که در بازی نیاز دارید از طریق سریال میفهمید.
نقاط اتصال تنها یک صحنه از گیم پلی بازی محسوب میشوند و زمان هاییی که شما میتوانید به انها دسترسی پیدا کنید به صورت دوراهی هستند که انها قطعات کوچک داستان هستند. انتخاب هایی که توسط شخصیت بد انجام میشود میتواند هم مثبت وهمچنین میتواند منفی باشد. همچنین انتخاب هایی که قهرمانان داستان انجام میدهند هم در این حیطه قرار میگیرد.
لیک گفته است صحنه هایی که نقاط داستانی بازی را به هم متصل میکنند نه تنها بر گیمپلی بازی تاثیر گذارند, بلکه میتوانند محتویات اصافه و تصمیم گیری های بیشتری را در ادامه داستان ازاد کنند.
Quantum Break یکی از انحصاری های خاص کنسول مایکروسافت به شمار میرود و اگر بتواند ایده هایش را به درستی پیاده کند جزو بازیهایی خواهد بود که تا مدت ها در ذهن ما باقی خواهند ماند. هنوز زمان رسمی ای برای انتشار بازی Quantum Break اعلام نشده است, از این رو باید دید در مراسم VGX امسال چه اتفاقاتی رخ میدهد.
ممنون بابت مقاله :yes:
خیلی خوب بود
عالی بود ابراهیم جان ! بی صبرانه منتظر این بازی هستم…
ممنون از لطفتون