فوتبال زیبا | نقد و بررسی بازی FIFA 16

بی درنگ تمام مردم جهان از کوچک گرفته تا بزرگ آشنایی کامل با ورزش محبوب فوتبال را دارند ورزشی که به رویدادی جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده و طرفداران بی شماری در سر تا سر جهان دارد. فوتبال را می توان از دو نگاه مختلف مورد بررسی قرار دارد اول به چشم یک رشته ورزشی و دوم به چشم یک صنعت! صنعتی هیجان انگیز که یک شاخه اش بر میگردد به دنیای بازی های ویدئویی…

از فرانچایز های بزرگ و مطرح سبک Soccer صنعت گیم میتوان به PES  و FIFA  اشاره کرد، دو فرانچایز متفاوتی که هر ساله با رقابتی هیجان انگیز مهمان خانه طرفدارن خاص خودشان می شوند.

 

ناشر: EA Sport

استدیو سازنده: EA Canada

سبک: ورزشی/فوتبال

موتور گرافیکی: Ignite

پلتفرم های مقصد: Xbox one, Ps4, Pc, Xbox 360, Ps3, Android, IOS

تاریخ انتشار:  ,22 September 201531 شهریور ۱۳۹۴

حالت ها: Single-Player, Multiplayer

رقابت دو مجموعه FIFA  و PES از آن دسته رقابت های دیرینه و جذاب محسوب می شود که یقینا کل کل های فراوانی برای فوتبال دوستان بازیباز نیز به وجود آورده است، پس از PES 2014 که فاجعه ای بیش نبود FIFA  توانست با یک گیم پلی جذاب و کاملا واقع گرایانه پیروز قافله شود و به انتخاب اول طرفدارن فوتبال و حتی خود طرفداران PES نیز تبدیل شود.

FIFA 15 را می توان یکی از بدترین نسخه های سال های اخیر فرانچایز فیفا نام برد زیرا نو آوری های خاصی در گیم پلی آن دیده نمی شد و از عدم وجود تعادل بین بازیکنان هجومی و دفاعی رنج می برد به نوعی دیگر فقط کافی بود تا توپ به بازیکنانی مثل مسی، رونالدو و روبن می رسید تا به دل خط دفاعی زده و به راحتی هر چه تمام در آنجا مانور دهند و مثل آب خوردن گل بزنند. اما درFIFA 16  اینطور نیست و سازندگان تمام سعی خود را کرده اند تا این مشکل بزرگ را به طور کامل حل کنند، آنها برای رفع این مشکل چند المان جدید به بخش های دفاعی و هجومی افزوده اند که باعث شده تا کار گروهی به عنوان فاکتوری مهم برای گلزنی مخاطب تبدیل شود، شاید فکر کنید که گلزنی هر چقدر هم که برایتان سخت باشد با وجود بازیکنان سرعتی و هجومی همچون مسی، نیمار و رونالدو … به امری آسان و طبیعی تبدیل شود اما باید بگوییم که در فیفا ۱۶ باید این طرز فکر را کنار بگذارید و حتی وقتی ۵ گل هم از حریف عقب هستید به کار تیمی و بازیسازی و پاس کاری های دقیق روی بیاورید نه تک روی با ستارگان تیمتان!

Fifa-16-Bayern-vs-Real

البته باید بگوییم که داشتن چنین بازیکنان هجومی و سرعتی نیز یک پواَن مثبت به حساب می آید و آنها می توانند یک تمام کننده فوقالعاده برای کارهای تیمی باشند اما در این نسخه برای رویایی با چنین مهاجمانی المان های کلیدی به بخش دفاعی اضافه شده به عنوان مثال زمانی که مهاجم حریف در حال مانور دادن است سرعت آن به صورت چشمگیری کاهش می یابد و در همین زمان است که دفاع شما با تمرکز و سرعت بالا به استقبال مهاجم رفته و بدون خطا توپ را از زیر پای او در میاورد. به لطف هوش مصنوعی بهبود یافته فیفا ۱۶ دیگر هم تیمی های شما که در پست دفاع حضور دارند با جایگیری های مناسب، پوشش سریع فضاهای خالی، آنالیز مسیر فرار مهاجمان حریف و قطع کردن توپ های ارسالی کمک های فراوانی به شما، جهت داشتن یک دفاع منسجم و قدرتمند می کنند. در کل باید این تغیرات مثبت را که باعث راحت تر شدن دفاع تیمی و سخت تر شدن ضد حملات و به نوعی ایجاد تعادل و بالانس بین این دو بخش شده است را یکی از هسته های اصلی گیم پلی بدانیم که حسی واقع گرایانه تر را به مخاطب القا میکند.

FIFA 16 به لطف گیم پلی واقع گرایانه خود توانسته به یکی از طبیعی ترین شبیه ساز های فوتبالی تاریخ صنعت گیم تبدیل شود، از مهم ترین تغیرات گیم پلی این نسخه می توان به سیستم شوت زنی آن اشاره کرد دیگر نباید مثل قبل از گل شدن تک به تک های خود آسوده خیال باشید طوری که بتوانید با یک ضربه بقل پا کاد دار دروازه حریف را باز کنید زیرا در FIFA 16 هم از مهاجمین غولی قدرتمند نساخته اند هم درصد اشتباه دروازه بانان در این موقعیت ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است که یکی از نقاط عطف این نسخه به حساب می آید، بر خلاف نسخه قبل که اکثر شوت های از راه دور به گل تبدیل می شد و انتقادات زیادی نیز با خود به همراه داشت در این نسخه گل کردن این نوع توپ ها به امری چالش برانگیز تبدیل شده که نیاز به تمرین و داشتن بازیکنانی با قدرت شوت بالا همچون رونی، اینیستا و یا شواینی دارد.

از دیگر تحولات گیم پلی می توان به سیستم پاسکاری و سانتر ها اشاره کرد که هر دو طبق وعده های سازندگان با نو آوری های جذابی بر روی گیم پلی پیاده شده اند، در سیستم سانتر کشی میزان قدرت و پای تخصصی بازیکن هدف، دو مورد از عوامل مهم برای کشیدن سانتر های موفق و داینامیک محسوب می شود به عنوان مثال اگر شما بازیکن چپ پایی همچون آلابا را در اختیار داشته باشید و از منطقه چپ زمین شروع به سانتر کردن بکنید درصد موفقیت و سالم رسیدن این نوع سانتر ها بسیار بالا است اما اگر قصد داشته باشید با همین آلابا از سمت راست زمین سانتر بکنید با یک سانتر بی دقت و کم قدرت مواجه می شوید زیرا با پای غیر تخصصی این بازیکن سانتر کشیده اید که این مورد نیز گیم پلی را واقع گرایانه تر جلوه می دهد. سیستم پاسکاری نیز دقیقا از قائده سیستم سانتر پیروی می کند منتهی این بار سریع تر و روان تر از همیشه شده و کوچک ترین نقص های آن نیز به خوبی هر چه تمام برطرف شده است طوری که تجربه لذت بخشی را برای مخاطب فراهم می کند.

از پیشرفت های دیگر فیفا ۱۶ نسبت به نسخه های قبلی خود، اضافه شدن حدود ۴۰ نوع دریبلینگ جذاب و کار آمد است که هر کدامشان به شما کمک بسزایی در جا گذاشتن مدافعینی بزرگ همچون راموس، پیکه و بواتنگ می کنند، برای یادگیری این نوع دریبل ها باید از ویدئو های آموزشی FIFA 16 استفاده کنید و آنها را در جریانات بازی نیز پیاده کنید تا هم اچیومنت های ویژه ای دریافت کنید و هم در ضد حملات موفق تر از همیشه باشید. از دیگر قابلیت های جدید و جذابی که به سیستم دریبل زنی این نسخه اضافه شده قابلیت No Touch Dribbling است، با بهره گیری از این قابلیت کارآمد می توانید بازیکنان مقابلتان را فریب دهید اما چطور؟ در این قابلیت حدود ۱۵ انیمیشن، مخصوص حرکات بدن بازیکن به کار رفته است در این صورت بازیکن می تواند بدون لمس توپ و با گذاشتن چند حرکت بدن حریف را مغلوب کند. به طوری کلی این قابلیت تنوع خاصی به دریبلینگ های شما می دهد اما ممکن است در تمام موقعیت ها عملی نشود و بازیکن مقابل حرکات شما را تشخیص دهد. متاسفانه در این نسخه نیز انیمیشن های متنوعی برای حرکات بازیکنان به کار نرفته و به همین دلیل اکثر ضد حملات حالت خطی و یکسانی را دارند که این مسئله چندید سال است در فرانچایز FIFA به آن توجهی نمی شود.

      حال می رسیم به بررسی Modeهای جذاب و پر طرفدار فیفا ۱۶، امسال هر کدام از این مد ها تغیرات بزرگ و کوچکی به خود دیده اند تغیراتی که مثل همیشه باب میل طرفداران خواهد بود، در این نسخه سازندگان نگاه ویژه ای به  Career Modeداشته اند و بی تردید می توان گفت این مد بیشترین تغیرات نسبت به دیگر مد ها را داراست، تغیرات این مد شامل: تمرین دادن هفتگی به ۶ بازیکن از ترکیب تیمتان که باعث آماده سازی آنها قبل از شروع بازی ها می شود پیشنهاد ما به شما این است که در این تمرینات از بازیکنان جوان و آینده دار استفاده کنید زیرا باعث می شود تا هم به طور کامل پرورش یابند هم در شرایط ایده آلی قرار گیرند و از همه مهم تر به ریتینگ های مختلف آنها نیز افزوده می شود، اضافه شدن تورنمنت های پیش فصل نیز از دیگر تغیرات این مد محسوب می شود با شرکت در این تورمنت ها که در مناطق مختلف جهان برگزار می شود هم تیمتان را به یک تیم آماده تبدیل میکنید و هم خرید های جدید را ارزیابی می کنید تا به یک ترکیب فوقالعاده دست یابید.

   از دیگر نو آوری های FIFA 16 که یکی از بزرگترین تغیرات گیم پلی نیز محسوب می شود، اضافه شدن فوتبال بانوان است که شامل ۱۲ تیم ملی می شود، این بخش کاملا متمایز با فوتبال مردان است و جزئیات خاصی بر روی آن دیده نمی شود تنها مزیت این بخش جذب بیشتر مخاطب و جذابیت آن برای گیمر های مونث است، در کل این امر سازندگان را می توان جزو نکات مثبت بازی قلمداد کرد که امیدواریم در نسخه های پیشین بیشتر به آن توجه شود.

در زمینه گرافیک شاهد یک عنوان کاملا نسل هشتمی هستیم با این که فیفا ۱۶ در این زمینه تغیر چندانی با نسخه قبلی خود نکرده اما در جزئیات فوقالعاده است، طراحی بی نقص استادیوم ها و تماشاگرانی پویا که با سر دادن شعارهایی جدید به هیجان شما افزوده و جذابیت بازی را چند برابر می کنند، طراحی بی نظیر و طبیعی چهره بازیکنان بزرگ که تفاوت چندانی با چهره واقعی آنها ندارد، جو و اتمسفر داخل ورزشگاه که هر مخاطبی را درگیر خود می کند به طور مثال اگر ۱۰ دقیقه مانده به پایان بازی و شما در ورزشگاه خانگیتان دو گل از تیم حریف عقب باشید، هواداران جوی در ورزشگاه حاکم می کنند که بر روی صندلی میخکوب شوید و در آن ده دقیقه تمام فکر و ذکرتان بازگشت به بازی باشد، همچنین یکی از موارد تحسین بر انگیز گرافیک اضافه شدن هوای مه آلود به شرایط آب و هوایی بازی است که یقینا حسی لذت بخش را به مخاطب القا می کند و باعث ایجاد تنوع در این بخش می شود، چمن استادیوم نیز کاملا بی نقص و سطح بالا طراحی شده است و حتی کوچک ترین جزئیات نیز در آن بکار رفته است به طور مثال وقتی در پست دفاع حضور دارید و به مهاجم حریف تکل می زنید در فشرده ترین وضعیت ممکن است چمن از روی زمین کنده شده و به طور چشم نوازی با آن افکت های گِل به لباس شما یا بازیکن حریف بچسبد که این مورد نیز بازی را واقع گرایانه تر جلوه می دهد.

مثل همیشه سازندگان FIFA 16  در بخش صداگذاری، موسیقی و گزارشگری سنگ تمام گذاشته اند، گزارشگر و تحلیل گر این نسخه نیز مارتین تایلر و آلن اسمیت دوست داشتنی هستند که با صدای گوش نوازشان جذابیت های بازی را دو چندان می کنند همچنین دیالوگ های جدیدی نیز به گزارش ها و تحلیل های آن ها افزوده شده که به تنوع این بخش کمک می کند. خوشبختانه سازندگان در Soundtrack های این نسخه نیز بهترین انتخاب ها را داشته اند زیرا در منو ها و بخش های مختلف با زیبا ترین موزیک ها همراه هستیم. این نکته را هم بازگو کنیم که بخش داوری در این نسخه کمی عجیب و غریب به نظر می رسد زیرا ضریب حساسیت آنها به حدی بالا رفته است که حتی کوچک ترین و ساده ترین برخورد ها را نیز خطا اعلام می کنند، این حساسیت پیش از حد داوران هم مخاطب را آزرده و عصبی می کند هم از سرعت بازی می کاهد و هم روان بودن گیم پلی را از بین می برد که جزو نکات منفی این نسخه به حساب می آید.

"سخن آخر"

باید اعتراف کنیم که FIFA 16 چالش بر انگیز ترین نسخه ای است که تا به حال از سری FIFA منتشر شده، اینبار باید بیشتر از همیشه برای گلزنی تلاش کنید و اگر بدون استراتژی و تاکتیک به میدان بروید یقینا بازنده خواهید بود. در این نسخه فوتبالی کم نقص و صد البته جذاب و هیجان انگیز تجربه خواهید کرد. گیم پلی همچنان کامل و بهترین است و نو آوری در تک تک عناصر آن موج می زند، فقط کافی بود که سازندگان کمی بیشتر به بخش گرافیک اهمیت می دادند تا با یک شبیه ساز همه چیز تمام مواجه بودیم. به طور کلی باید بگوییم اگر دنبال یک شبیه ساز بی نظیر در سبک فوتبال هستید، بازی FIFA 16 بهترین انتخاب شما خواهد بود.

(این بازی بر روی کنسول Xbox One نقد و بررسی شده است)

 

fifa 16 review points

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. من همه جوره فیفا رو قبول دارم اما توی این یکی واقعا کنترل بازی سخت شده مخصوصا روی حالت Legendry
    اصلا اگه تمرکزت کامل رو بازی نباشه امکانش هست ببازی بدجور
    بابت نقد زیبا ممنون

    ===

    یه چند روزی PES 2016 بازی کردم تا تونستم فیفا رو بازی کنم و کلا از فوتبال متنفر شده بودم :دی @مهران

  2. محمد علیخانی گفت:

    با اینکه امسال PES هم عالی بود ولی باز هم فیفا یه چیز دیگست. بازی هم به شدت سخت و چالش برانگیز شده.
    ممنون بابت نقد

  3. دانیال نوائیان گفت:

    کلا فیفا یه چیز دیگست و هر سال داره بهتر از سال قبل ظاهر میشه . ممنون بابت نقد و بررسی :yes:

  4. مهران تهرانی گفت:

    Be FIFA kari nadaram,pes kasi harif hast?
    Pes 2016 kheyli khobe DG kari nadaram fifa chetore :-D

  5. Mahyar گفت:

    ممنون بابت نقد خیلی عالی نوشتی، افرین ۸-)
    کلا سری PES نمیتونه به FIFA کبیر برسه! :inlove:

  6. حسن گفت:

    کی کرک میشه.فصل تمام شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :cry:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *