چهره‌ی تکراری | تحلیل کنفرانس Electronic Arts در Gamescom 2015

حتماً امسال و بعد از نمایش نسبتاً خیره‌کننده‌ی کنفرانس Electronic Arts در E3 2015 نسبت به سال‌های گذشته، همگان منتظر فرارسیدن GamesCom امسال بودند تا شاهد معرفی عناوینی جدید همچون Mass Effect: Andromeda و اطلاعات بیشتری درباره‌ی عنوان NFS باشند.اما بازهم طبق روال قبلی تمام پیش‌بینی‌ها در مورد برنامه‌های این شرکت غلط از آب درآمد، به‌طوری‌که همه‌ی عنوان‌های نام‌برده شده در این کنفرانس حضور داشتند اما با شکل و شمایلی متفاوت و غیرمنتظره! اما شاید از نظر طرفداران، کنفرانس EA حداقل در غیاب رقبا بهترین‌های خود را به نمایش گذاشته است، بااین‌وجود هنوز افرادی هستند که این کنفرانس را خسته‌کننده و از پیش لو رفته می‌نامند، اما کدام عقیده درست‌تر است؟ در ادامه به تحلیل و بررسی کنفرانس EA در نمایشگاه GamesCom 2015 خواهیم پرداخت.

gamescom2015_EA-Press_conference

کنفرانس کمی با تاخیر شروع شد، اما با طراحی زیبای محل برگزاری کنفرانس تاخیر آنچنان به چشم نمیخورد.

همان‌طور که مشاهده کردید کنفرانس EA در GamesCom 2015 کمی با تاخیر همراه شد، اما با طراحی زیبای محل برگزاری آن،کمی تاخیر آن‌قدر به چشم نمی‌آید. در ابتدای نمایش طبق معمول و رسم همه‌ساله‌ی شرکت‌ها ما با تیزری از بازی‌های Electronic Arts همراه بودیم تا در ادامه به صحبت‌های مدیر جوان و تازه‌نفس این شرکت یعنی اندرو ویلسون (Andrew Wilson) و شروع رسمی کنفرانس برسیم. این مدیر جوان که برخی او را مسئول موفقیت‌های اخیر این شرکت می‌نامند با خوش‌آمد گویی و اعلام لیست کاملی از بازی‌های حضور یافته در کنفرانس به کار خود در این کنفرانس پایان می‌دهد و زود از صحنه خارج می‌شود تا EA به سیاست اصلی خود یعنی نمایش بازی که امسال آن‌قدر هم در آن موفق نبوده بپردازد. می‌رسیم به اولین بازی نمایش داده‌شده در این کنفرانس یعنی بازی Need For Speed که طبق حدس و گمان‌ها پیش نرفت و تقریبا نقش آن‌چنانی در بهتر شدن روند این کنفرانس نداشت. با نمایش خوبی که از این بازی در E3 امسال داشتیم گمان می‌رفت که تمام قابلیت‌های بازی NFS در GamesCom امسال و به‌صورت نمایش گیمپلی به نمایش گذاشته شود و کنفرانسی عالی را پیش رو داشته باشیم اما هیچ‌یک از این صحبت‌ها در این نمایش جایی نداشت و بجای آن EA تصمیم گرفت که از قابلیت قدیمی که پیش‌تر در NFS : Most Wanted و Carbon دیده بودیم در NFS رونمایی کند که البته این سبک از بازی هم طرفداران خاص خودش را دارد. حضور کن بلاک (Ken Block) در این بازی که از قبل در بازی‌هایی همچون Dirt خودنمایی کرده بود نیز یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در این بازی است. به‌طورکلی نیز نمی‌توان با یک تیزر تریلر که از پیش فیلم‌برداری شده سطح بازی را سنجید اما ازآنجایی‌که استدیو Ghost Games به بازگشتن به ریشه‌ها و نوآوری‌های جدید تکیه کرده و در حال بکار گیری از موتور گرافیکی Frostbite 3 در این بازی است دیگر چیز زیادی جز اینکه باید منتظر یک بازی عالی باشیم نمی‌توان گفت.

1432861495-need-for-speed-key-art

بعضی از منتقدان بر این باورند این بازی به پرفروش ترین بازی تاریخ سبک ماشینی تبدیل خواهد شد !

بعد از نمایش NFS و وقفه‌ای کوتاه، نوبت به Mirror’s Edge Catalyst رسید که با صحبت‌های مدیر ارشد بازی خانم سارا جانسون (Sara Jansson) شروع شد. او در ابتدا به تحلیل شخصیت فیث در بازی جدید می‌پردازد و پس‌ از آن حاضرین در کنفراس را دعوت به دیدن اولین تریلر از گیمپلی این بازی می‌کند. این را به‌جرئت می‌توان گفت که بعد از تماشای گیمپلی این بازی تمامی حاضرین در کنفرانس EA امسال واقعاً شگفت‌زده بودند. در تریلر این بازی آن‌قدر خوب کارشده بود که هرکسی می‌توانست تفاوت بین نمایش‌ها را به‌خوبی حس کند. پنج دقیقه از گیمپلی بازی که اصلا شاهد توقفی از فیث نبودیم، در این پنج دقیقه نکته‌هایی که به‌وضوح به چشم می‌خوردند زاویه دید دوربین عالی که واقعاً یکی از دلایل اصلی موفقیت این بازی محسوب می‌شود و سیستم حرکت و عدم دسترسی به سلاح‌های گرم که در کنار آن از گرافیک زیبای بازی نیز نمی‌توان گذشت. زاویه دوربین طبق معمول به‌خوبی کارشده و آن‌چنان فرقی با سری قبلی که واقعاً انقلابی در سبک خود بود نداشت، به طوری که به بازی‌کننده حس نمایش دوربین از طرف یک پارکور باز و کنترل آن در محیط واقعی را می‌دهد، سیستم حرکت که شاهد بهبودی چشمگیر نسبت به سری قبلی در این تریلر از آن بودیم و موتور گرافیکی Frostbite 3 که یکی از محبوب‌ترین‌ها محسوب می‌شود و استفاده از آن‌که باعث عالی‌تر شدن محیط اطراف و انعکاس بی‌نظیر چهره‌ی فیث در شیشه‌ها و سطوح زبر که پیش‌تر شاهد آن نبودیم. در آخر نیز از هر لحاظ که نگاه کنیم Mirror’s Edge Catalyst را می‌توان بهترین نمایش در کنفرانس EA امسال دانست که واقعا ناجی این شرکت در GamesCom امسال بود.

mirrors_edge_catalyst_e3_2

Mirror’s Edge Catalyst را می‌توان ناجی شرکت EA در Games Com 2015 نامید !

بعد از یک نمایش عالی از Mirror’s Edge Catalyst، کفه‌ی ترازو کمی به‌طرف بسته‌های الحاقی (سقوط آزاد!) سنگینی می‌کند که با شاهکار BioWare در سال‌های گذشته یعنی Star Wars: The Old Republic آغاز شد. در این بخش که شاهد معرفی بسته‌ی الحاقی جدید به نام Knights of the Fallen Empire  بعد از سال‌ها بودیم کنفرانس کمی به‌سوی یکنواختی تر پیش رفت و در آخر با تیزری از این بازی به این نمایش نیز پایان داده شد.

EP2_Announce_Thumb_Web

بسته الحاقی جدید Sims 4 به نام Get To Gether

اما نکته‌ نامفهوم یا جالب این کنفرانس اختصاص دادن بیشتر از ۱۰ دقیقه به نمایش بسته‌ی الحاقی جدیدی برای بازی Sims 4 بود که برخی این بخش از کنفرانس را خسته‌کننده‌ترین نمایش در GamesCom قلمداد می‌کنند اما درهرصورت هر بازی طرفداران خاص خود را دارد و شاید این نمایش برای طرفداران جذاب نیز بوده! در کل ازنظر من اختصاص دادن حتی ۵ دقیقه برای این نمایش نیز زیادی بوده و حداقل اگر قسمت واقعا خسته‌کننده رقص یا همان پارتی در کنفرانس را از برنامه حذف می‌کردند این نمایش کمی قابل‌تحمل‌تر می‌شد. درهرحال نام این بسته‌ی الحاقی Get To Gether است و در نوامبر ۲۰۱۵ برای کامپیوترهای شخصی عرضه خواهد شد و طرفداران بازی Sims 4 نیز می‌توانند از آن لذت ببرند.پس از این نمایش بخش بسته‌های الحاقی به پایان رسید و وقت امیدوار شدن است!

Plants vs. Zombies بازی کوچکی که از سیستم‌عامل IOS در تلفن‌های همراه شروع شد که حالا به یکی از اسطوره‌های بازی در سبک خود تبدیل‌شده.بعد از نمایش Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 در E3 2015 و استقبال بی‌شماری از آن حال نوبت به خودنمایی در GamesCom است.  Jeremy Vanhoozer کارگردان این بازی به روی صحنه می‌‌آید و پس از کمی صحبت به اصل مطلب و معرفی قابلیت‌ها و شخصیت‌های جدید بازی می‌پردازد. در E3 2015 که سه شخصیت مختلف به نام‌های Captain Deadbeard ،SuperBrainz و Imp در گروه زامبی‌ها معرفی شدند حال و در این نمایشگاه از سه شخصیت Rose، Kernel Corn و Citron در گروه گیاهان که هرکدام دارای توانایی‌های مختلفی هستند پرده‌برداری شد. اما بخش مهم‌تر و همان‌طور که از پیش‌گفته شد نام Mass Effect در این بازی بود ! درست است لباس جدید دکتر زامباس Grass Efect یا همان Z7 معروف در بازی Mass Effect است. بعد از نمایشی از گیمپلی و معرفی شخصیت‌ها شاهد این بخش بودیم که واقعاً همه را هیجان‌زده کرد، این لباس را با پیش‌خرید GW2 می‌توان به دست آورد و از داشتن آن لذت برد. بازی Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 در بهار ۲۰۱۶ برای کنسول‌های نسل هشتمی و PC منتشر خواهد شد.

Captureii

نمایش Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 واقعا جالب بود

بعدازاین نمایش جالب Patrick Söderlund بر روی صحنه آمد تا از آینده‌نگری‌های EA صحبت کند تا با تیزری از بازی‌های آینده همراه شویم. بعد از اتمام این بخش نوبت به‌عنوان متفاوت Unravel می‌رسد. در ابتدای نمایش Martin Sahlin خالق این بازی به روی صحنه می‌آید تا بیشتر درباره بازی توضیح دهد و وارد جزئیات گیمپلی شویم. نکته‌ی قابل‌توجه این بخش این بود که فردی در حال انجام این بازی بود که به نظر نمی‌آید آن را انجام داده باشد و یک‌بار اول نتوانست از مانع رد شود اما بار بعد نیز به‌سختی توانست مرحله را به اتمام برساند که کمی از جذابیت نمایش را از بین برد، در کل اگر به جزئیات برسیم می‌بینیم که سازندگان مرحله‌ی خوبی را برای نمایش در کنفرانس آماده کرده بودند تا هیچ‌چیز دور از چشم باقی نماند. از موج‌های آب که جلو و عقب می‌رفتند تا جزئیات مرحله همه و همه عالی کارشده بودند، به‌طوری‌که این بازی می‌تواند گامی روبه جلو به‌سوی بازی‌های مستقل و یا حتی بیشتر از آن باشد. گیمپلی این بازی نیز دست‌کمی از دیگر بخش‌ها ندارد و به کمک خلاقیت و طراحی زیبا و هنری، هم‌سطح بازی‌هایی همچون Limbo قرارگرفته است. این بازی در سال ۲۰۱۶ برای کنسول‌های Xbox One ، PS4 و همچنین پلتفرم PC عرضه خواهد شد.

3e3aa9086cef34505376a3f7e0f80fb8

Unravel یکی از شاهکار های مستقل است

هرچه که به پایان کنفرانس نزدیک‌تر می‌شدیم نمی‌شد فکر Star Wars: Battlefront و FIFA 16 را از ذهن دور کرد تا این‌که بعد از نمایش Unravel به اسم دوباره Star Wars برخوردیم. خوب چیزی جز هیجان‌انگیز را نمی‌توان به این بازی لقب داد، گیمپلی که از این بازی نمایش داده شد بازی را کامل‌تر از همیشه می‌کرد، نبردهای هوایی عالی که همزمان می‌شد به زاویه دید اول‌شخص و سوم شخص آن را بازی کرد. طراحی عالی که مربوط به سری اصلی بود و حضور سفینه‌های جنگنده معروف مثل Falcon، Xwing، Tie Fighters و… در بازی همه دور از ذهن به نظر می‌رسیدند اما سازندگان آن را عملی کردند و در GamesCom نمایش دادند تا باری دیگر قدرت سری بازی‌های Star Wars نمایان شود. و در پایان از نقشه‌ای جدید بنام sallos در بازی Star Wars: Battlefront رونمایی شد و این نمایش نیز به پایان رسید تا از این بازی عالی به یکی از شاهکارهای دیگر EA یعنی Fifa 16 برسیم.

Captureuu

باری دیگر شاهد نوآوری های سری Star Wars در کنفرانس GamesCom 2015 بودیم

به آخرین نمایش این کنفرانس یعنی FIFA 16 می‌رسیم که گویا چیزهای جدیدی برای طرفداران دارد. طبق معمول David Rutter تهیه‌کننده اجرایی این بازی به روی صحنه می‌آید تا درباره بازی توضیحاتی دهد و به بخش اصلی برسیم. اولین بخش قابلیت FUT DRAFT در بخش Ultimate Team بوده که دارای تغییراتی اساسی نسبت به بخش آلتیمیت سری‌های گذشته است، در این بخش همه‌چیز طبق روال قبلی پیش نمی‌رود و برای جمع‌کردن یک تیم نیاز به پول زیاد و کارهای اضافی ندارید و می‌توانید به‌طور مستقیم هر بازیکنی را به تیم خود منتقل کنید و با چهار مسابقه همراه باشید. اما نکته‌ی اساسی این قسمت قابلیت CO-OP یا بازی با دوستان است که شما می‌توانید بخش FUT DRAFT را به‌صورت دو الی چهارنفره همزمان با دوستان خود بازی کنید که همه‌ی این قابلیت‌ها در یک کلیپ همراه بازیکنان سابق منچستر یونایتد و لیورپول یعنی گری نویل (Gary Neville) و جیمی کرگر (Jamie Carragher) به نمایش گذاشته شد.

از دیگر قابلیت‌های اضافه‌شده حضور تیم زنان در بازی FIFA که اتفاقی جالب محسوب می‌شود و تقویت هوش مصنوعی دروازه‌بانان که واقعا در سری‌های قبلی یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شد، از قرارداد جدید شرکت EA با باشگاه رئال مادرید نیز نمی‌توان گذشت که طبق آن این شرکت از تمامی بازیکنان تیم رئال مادرید اسکن کامل صورت دریافت می‌کند که در افزایش طرفداران این بازی و بهتر شدن سطح شباهات بازیکنان در بازی کمک می‌کند. اما طبق نمایش‌ها نکته‌ی اصلی یا همان گیمپلی بازی شباهت زیادی به گیمپلی FIFA 15 دارد که تغییری در آن مشاهده نمی‌شود اما هنوز باید منتظر ماند و این بازی را تجربه کرد تا بتوان در مورد آن نظر داد.

image.img (1)

FIFA 16 همراه قابلیت FUT DRAFT کامل تر از قبل خواهد شد

جمع بندی پایانی

نمایش امسال شرکت Electronic Arts به مدت یک ساعت در GamesCom 2015 نیز به پایان رسید، درست است در این نمایشگاه بیشتر سعی شده بود که به قابلیت‌های بازی‌های معرفی‌شده بپردازند تا بازی‌های جدید را معرفی کند اما درکل EA کنفرانس بدی را نیز ارائه نداد بلکه می‌توان آن را در غیاب شرکت‌هایی همچون Sony و Bethesda خوب و قابل‌قبول توصیف کرد، به‌طوری که شاید این کنفرانس نسبت به سال‌های قبل واقعاً بهتر عمل کرده اما قابل قیاس با کنفرانس شرکتی مثل Microsoft نیست، درهرحال می‌توان منتظر ماند و دید بازی‌های حضور یافته در این کنفرانس، بعد از عرضه چگونه عمل خواهند کرد.

محمدحسین آقاجانی

محمدحسین آقاجانی،نویسنده و خبرنگار بازی های رایانه ای.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. secret گفت:

    تحلیل مفید و خوبی بود
    :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:

  2. بیشتر از همه طبق معمول منتظر FIFA هستم تا ببینیم امسال چی آورده
    اما جدا از اون بخشی که بازیکن های جوان رو تمرین میدی تا overallشون بره بالاتر خیلی خوشم اومد
    بازی Mirror Edge و PvZ هم جالب بودن
    فقط Sims 4 یه کم زیادی بهش وقت دادن و توی ۳ الی ۴ دقیقه میتونست تموم بشه و به جاش یه بازی جدید معرفی میکردن بهتر میشد
    بیشتر منتظر این بودم که یه بخش داستانی واسه FIFA 16 معرفی کنن
    ممنون بابت تحلیل خوب بود اما کاملا موشکافی نشده بود :yes: :yes:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *