اجزای مختلف یک گل

گل:

گل واحد تولید مثل بعضی از گیاهان به نام نهاندانگان است. گل از قسمت های گلبرگ، کاسبرگ، یک یا تعداد بیشتری مادگی (اندام های تولید مثل ماده) و پرچم ها (اندام های تولید مثل نر) تشکیل شده است.
⇐ اندام های تولید مثل ماده:
هر مادگی شامل یک تخمدان (تخمدان جایی است که در آن تخمک ها تولید می شوند، تخمک ها سلول های تولید مثل ماده یا همان تخم ها هستند)، یک میله (لوله ای در نوک تخمدان) و یک کلاله (نوک مادگی که در طول باروری به گرده دست پیدا می کند) است.
⇐ اندام های تولید مثل نر:
پرچم ها بخش های تولید مثل نر گل ها هستند. پرچم شامل یک بساک (که گرده تولید می کند) و یک میله است. گرده حاوی سلول های تولید مثل نر است. گرده ها تخمک ها را بارور می کنند.
⇐ باروری:
گرده باید یک تخمک را بارور کند تا دانه مناسب رشد به وجود بیاید. این فرایند گرده افشانی نامیده می شود و اغلب جانورانی مثل زنبورها که از گلی به گلی پرواز می کنند و شهد شیرین را جمع می کنند به این امر کمک می کنند. هنگامی که زنبورها با گل ها مواجه می شوند، گرده ها را در اطراف پخش می کنند و آنها را روی بعضی از کلاله ها به جا می گذارند. بعد در طول باروری دانه های یک گرده نر روی یک کلاله می نشیند، لوله های گرده در داخل میله پیش می رود و به داخل تخمدان کانال می زند، جایی که سلول تولید مثل نر یک یک سلول تخم را در تخمک بارور می کند. بعد از باروری، تخمک در داخل یک دانه در تخمدان پرورش می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این که گیاهان چگونه به وجود می آیند اینجا را کلیک کنید.

اجزای مختلف یک گل

⇐ انواع گل ها:
بعضی از گل ها (به نام گل های بی عیب) هم اندام تولید مثل ماده و هم اندام تولید مثل نر دارند. بعضی از گل ها (به نام گل های ناقص) تنها اندام های تولید مثل ماده یا تنها اندام های تولید مثل نر دارند. بعضی از گیاهان، هم گل های ماده و هم گل های نر دارند. گیاهان دیگر گل های نر را روی یک گیاه و گل های ماده را روی یک گیاه دیگر دارند. گل های بی عیب، پرچم، یک مادگی، گلبرگ و کاسبرگ دارند. گل های ناکامل یکی از این بخش ها را ندارند.

منبع:اجزای مختلف یک گل

اجزای مختلف یک گل

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *