امپراطور شب | پیش نمایش شبگرد : طلوع تاریکی

در طی سال های اخیر ایران در صنعت بازی سازی پیشرفت های قابل توجهی داشته و شاید هنوز نتوان آن را با شرکت هایی چون Ubisoft و Rockstar مقایسه کرد اما با پیشرفتی که دیده می شود رسیدن به چنین سطحی در آینده محال نیست . شبگرد اولین بازی ایرانی است که توانسته در مسابقات جهانی indieDB 2013 مقام آور شود و جواز حضور در Steam را بدست آورد . این افتخارات می توانند دلیلی بر پیشرفت صنعت بازی سازی در ایران باشند . 

 شبگرد : طلوع تاریکی روایت شخصی که درتاریکی ها فرمانروایی می کند و به دنبال کسانی است که پلیس ها از بردن نام آنان وحشت دارند . پلیس ها جرئت دنبال کردن این خلافکار ها را در روز ندارند اما از میان تاریکی ها مردی به پا می خیزد و کابوس همان افرادی می شود که کابوس دیگران شده اند . بد نیست قبل از انتشار این بازی نگاهی به آن داشته باشیم تا ببینیم با چه عنوانی رو به رو هستیم .

نام عنوان : شبگرد : طلوع تاریکی ( The Dark Phantom : Dawn Of Darkness)

سازنده : پردیس رایانه ی مهر

ناشر : پردیس رایانه ی مهر

سبک : اکشن ، سوم شخص

پلتفرم ها : PC 

داستان

نمی توان انکار کرد که وجود یک داستان جذاب و درگیرکننده در یک بازی ویدئویی می تواند یکی از عوامل جاذبه ی آن بازی باشد . داستان بازی شبگرد یکی از جذابیت های این عنوان است گرچه بسیاری معتقدند داستان بازی کاملا کلیشه ای و بیشتر شبیه به داستان بازی های Batman و Max Payne است اما در این مورد شاید این دلیل هم از جذابیت بازی نکاهد .بازی در باره ی شخصی است که در طی یک حادثه دچار سوختگی می شود . این سوختگی به حدی شدید است که او نمی تواند زیر نور خورشید قرار بگیرد چون بدنش می سوزد . این سوختگی نه تنها بر جسم او بلکه بر روح و روان او نیز تاثیر می گذارد و باعث می شود که دچار دوگانگی شخصیتی شود چیزی که او را شبیه به Two – Face در بتمن می کند . حال او می خواهد انتقام بگیرد اما نه در روشنایی روز بلکه در تاریکی شب . همان زمانی که خطرناک ترین خلافکاران از مخفیگاه خود برای شکار بیرون می آیند .

گیم پلی

با توجه به اینکه غالبا گرافیک بازی های ایرنی قابل ستایش نیست بازی سازان سعی دارند که این نقص را به وسیله ی یک گیم پلی گسترده بپوشانند . شبگرد به عنوان یک اکشن سوم شخص باید بتواند گیم پلی خود را طوری ارائه دهد که بشود به آن نمره ی قبولی داد . قبل از هرچیز این را بگویم که گفته می شود گیم پلی بازی بین ۴ تا ۵ ساعت و به گفته ی برخی منابع دیگر بین ۶ تا ۷ ساعت است که در هر دو صورت گیم پلی بازی بسیار کوتاه است و به هیچ وجه قابل دفاع نیست . جدا از مدت زمان گیم پلی ، بازی در محیط های مختلفی در جریان است . در ایستگاه مترو ، پارکینگ ها ، خیابان های تاریک ، تئاتر و … که باعث می شود گیم پلی بازی دچار مشکل رایج یکنواختی نباشد . بازی دارای المان هایی چون کاورگیری و بولت تگ است . بولت تگ یکی از قابلیت های موجود در بازی است که به وسیله ی آن می توانید حرکت بازی را کند کرده و دشمنان خود را از پای درآورید که شبیه چنین قابلیتی را قبلا در Max Payne دیده ایم . در این بازی قابلیت مارک کردن دشمنان وجود دارد چیزی که ما آن را بیشتر در بازی های تام کلنسی فقید می دیدیم . در نگاه اول قطعا شخصیت پردازی فوق العاده ی شبگرد می تواند این بازی را محبوب کند . شخصیت هایی مثل شبگرد یا روح تاریک مترو بیوگرافی جالب و خواندنی دارند و واقعا باید به شخصیت پردازان این بازی به خاطر ساخت چنین کاراکتر هایی تبریک گفت اما شاید بتوان گفت که شخصیت پردازی برادران ماسک دار چندان جالب نبوده و این برادران می توانستند سرگذشتی به مراتب جذاب تر داشته باشند . یکی از المان هایی که می توانست در این بازی باشد المان مخفی کاری بود . تصور کنید مردی را که فقط در شب پدیدار می شود و دشمنان خود را در نیمه های شب از پای در می آورد . قطعا یک بازی با چنین داستان سرایی می توانست با کمی تلاش بیشتر از سوی سازندگان المان مخفی کاری را نیز به گیم پلی خود اضافه کند اتفاقی که متاسفانه رخ نداد . سیستم حمله از نزدیک نیز در این بازی دیده می شود و این طور که در تریلر ها دیدیم شبگرد به دشمن نزدیک شده و با چاقوی خود آنان را از پای در می آورد . البته شاید شبگرد غافلگیر شده و دشمن به او حمله کند در این صورت او باید از خود دفاع کند و طبق دستور بازی شما باید دکمه هایی را فشار دهید و دشمن را از پای در آورید . همانطور که سازندگان گفته اند این بازی از مکس پین الهام گرفته اما فراموش نکنید الهام با تقلید متفاوت است . همچنین لازم به ذکر است که ما در این بازی شاهد حداقل ۱۲ نوع اسلحه ی متفاوت خواهیم بود که قضاوت در این باره را به خودتان می سپارم .

 

گرافیک

یکی از مشکلاتی که همواره کشورمان در صنعت بازی سازی با آن دست و پنجه نرم کرده است نداشتن یک موتور قوی برای ساخت بازی بوده است . این مشکل در عنوان شبگرد نیز به چشم می خورد و متاسفانه نمی توان انتظار گرافیکی قابل قبول از این بازی داشت . موتوری که امروزه بسیاری از شرکت ها از آن استفاده می کنند Unreal Engine 3 است در حالی که در ساخت شبگرد موتور UDK به کار گرفته شده است . از حداکثر توانایی این موتور استفاده شده و به بهترین شکلی که امکان دارد توانایی آن بالا برده شده است این همان چیزی است که سازندگان گفته اند . دروغ هم نگفته اند اما واقعیت این است در هیچ شرایطی نمی توان از چنین موتوری انتظار بالایی داشت به همین خاطر طراحی افراد و محیط چندان جالب به نظر نمی رسد و مخصوصا کسی که عناوینی چون Last Of US و یا GTA V را تجربه کرده باشد ( مقصود مقایسه ی این بازی ها با شبگرد نیست ) شاید حتی نتواند یک لول از بازی را به پایان برساند . اما همان طور که گفته شد شبگرد نمی تواند در روشنایی روز در مقابل نور آفتاب قرار بگیرد به همین خاطر احتمالا تمام بازی در طول شب رخ می دهد . وقتی صحبت از شب به میان می آید چیزی که حرف اول را می زند نورپردازی محیط است . پردیس گیم این را می داند و به همین خاطر ما شاهد یک بازی با نورپردازی تقریبا عالی هستیم . در سالن تئاتر این ویژگی خود را به خوبی نشان می دهد و می توان گفت از این نظر می تواند رضایت کاربر را به همراه داشته باشد . فراموش نکنید که تخریب پذیری بازی شبگرد وافعا خوب عمل کرده و از این حیث سعی کرده حرفی باقی نگذارد .

موسیقی و صداگذاری

شکی در آن نیست که گیمران همواره به داستان ، گرافیک و گیم پلی بیش از موسیقی بازی اهمیت می دهند و طبیعی هم به نظر می رسد اما این دلیل نمی شود که به بدون توجه به این بخش به سادگی از آن بگذریم . یکی از بزرگترین ضعف هایی که در این باره در تریلر های منتشر شده از این بازی دیدم استفاده از دیالوگ های تکراری بود ، در واقع در تمام طول تریلر دشمنان فقط یک دیالوگ تکرار می کردند . البته احتمالا هنگام انتشار بازی شاهد دیالوگ های متنوع تری خواهیم بود . صدای شلیک گلوله با سلاح های مختلف جای ستایش دارد و پردیس گیم در این مورد توانسته کارش را به خوبی انجام دهد . متاسفانه تا به حال اطلاعات بیشتری درباره ی موزیک های موجود در بازی منتشر نشده و باید پس از انتشار این بازی دید که آیا پردیس گیم توانسته در این بخش حرفی برای گفتن داشته باشد یا خیر .

سخن آخر

بازی شبگرد طلوع تاریکی می تواند یک قدم به سوی موفقیت برای کشور عزیزمان باشد . اکثر گیمر ها معتقدند شبگرد به همراه ارتش های فرا زمینی بهترین بازی های ایرانی هستند البته عده ای هم گرشاسپ را بیشتر از همه می پسندند . اما فراموش نکنید که برای موفقیت همواره به حامی احتیاج است و برای موفقیت بازی های ایرانی نیز بهتر است به جای تخریب کردن ، آنان را حمایت کنیم تا ما هم بتوانیم به قله های موفقیت برسیم ، چیزی که همه ی ما آرزویش را داریم .

 

 

محمد علیخانی

It’s easy to forget what a sin is in the middle of a battlefield

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲۱ پاسخ‌ها

  1. سورنا رضایی گفت:

    محمد جان واقعا ممنون مقاله خوبی بود…….امیدها به این بازی زیاده امیدوارم موفق باشه و صنعت بازی ایران رو سربلند کنه

    • دانیال نوائیان گفت:

      هنوز به صورت دقیق مشخص نیست ولی  به احتمال قوی در همین ماه منتشر میشه 

    • محمد علیخانی گفت:

      والا هر دفعه یک تاریخ می دن . اول که قرار بود اسفند منتشر بشه بعدشم گفتن ۲۰ تیر الانم که رسیدیم به مرداد هنوز خبری نیست . به همین خاطر تاریخ انتشار نوشته نشده

  2. مهرداد کرمی گفت:

    ممنون پیش نمایش زیبایی بود…

  3. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون . خیلی پیش نمایش عالی بود . خسته نباشی !

  4. سید عباس برسی زاده گفت:

    امیدوار بودیم ماه پیش منتشر بشه اما متاسفانه منتشر نشد.خیلی منتظرش بودیم.ممنون از بابت ان پیش نمایش عالی بود.

  5. ABS92 گفت:

    ممنون محمد جان.عالی بود
    منتظر انتشارش هستیم و امیدواریم که بازی موفقی باشه و همینطور این صنعت در کشورمون روزبروز پیشرفت کنه و بازی های خیلی خوبی رو از بازی ساز های عزیزمون ببینیم

  6. ochiha گفت:

    منتظر این بازی هستیم

  7. محمد عبداللهیان گفت:

    ممنونم واقعا عالی بود

  8. سورنا رضایی گفت:

    یه سوال
    Rise of the Darkness نبود؟؟؟؟؟!!!!!!

  9. محمد گفت:

    دوست عزیز شما کمی بازی رو کوبیدی از هوش مصنوعی حرفی به میان نیاوردید و در بخش گرافیک هم باید بگم که یک بازی با تیم ۱۲ نفر که اگر کل تیم رو جمع کنیم (فروشنده و مسئول پخش صدا گذاری) به سختی به ۲۰ نفر می رسد را نباید با بازی مانند gta v که حداقل ۲۰۰ نفر به طور مداوم در مدت چند سال ساختن یکی دانست !موتور گرافیکی بازی هم خود مشکلی بود!بنده قبلا برای تست استدیو پردیس گیم رفتم و باید بگم بازی ارزش خرید رو دارد! بابت نقد ممنون!!

    • محمد علیخانی گفت:

      با سلام و تشکر بابت اینکه وقتتون رو گذاشتید و مقاله رو خوندید

      راستش من اصلا قصدم کوبیدن بازی نبود راجع به اون هوش مصنوعی از قلم اقتاد و عذر می خوام . درمورد گرافیک هم اتفاقا تو پرانتز نوشتم مقصود مقایسه نیست فقط گفتم کسی که چنین بازی هایی رو انجام داده نمی تونه از گرافیک شبگرد راضی باشه .

      به موتور گرافیکی هم اشاره کردم و گفتم که این موتور به هر حال قوی نیست و این هم تقصیر بازی سازان نیست .

      موفق باشید

      • ABS92 گفت:

        با نظرات شما دو محمد عزیز کاملا موافق هستم و این نکته رو اضافه میکنم که این بازی یک شاهکار هست چون تازه ابتدای کار بازی ساز های عزیز وطنمون هست.من مطمئنم که با گذر زمان و حمایت های دولت از ایت عزیزان ما میتونیم که بازی هایی در سطح همون بازی های بزرگ ذکر شده بسازیم و داشته باشیم.

    • ABS92 گفت:

      البته قصد محمد جان هم کوبیدن یا تخریب بازی نبوده و نیست.محمد جان فقط از دید یک منتقد این نکات رو از دل این بازی بزرگ و خوب بیرون کشیده که خب برای اولین تجربه های بازی سازی در این سطح و این سبک زیاد هم بیجا نبوده و با گذشت زمان و پیشرفت بازی ساز های کشور این مسائل هم کم کم از بین میره.

  10. amir گفت:

    ممنون بابت مقاله
    دوستانی که ps4 دارند من این کنسولو چهار روز پیش گرفتم بعد الان که باززیه بتلفیلد رو توش اجرا میکنم کنسول صدا میده.داغ هم میکنه شما میدونید مشکل از کجاست؟؟
    اگه نمیدونید برم اونجایی که ازش کنسولو خریدم درست میکنن؟؟؟؟

    • Mohammad گفت:

      درود

      تا اونجایی که من اطلاع دارم روز های اول وقتی با کنسول بازی میکنی یکم صدا داره که به مرور زمان مشکل برطرف میشه و این طبیعیه. ولی اگه میبینید مشکل خیلی جدیه حتما برید اونجایی که کنسول رو خریدید نشونشون بدید تا اگه مشکلی بود برطرف بشه. در مورد داغ کردن کنسول هم باید بگم طبیعیه چون بعد از یکم بازی کردن طبیعتا دستگاه یکم داغ میکنه و جای نگرانی نیست. ولی اگه بازهم احساس میکنید که کنسول بش از حد داغ میکنه و مشکل خیلی جدیه، حتما برید اونجایی که کنسول رو خریدید بگید تا گه مشکلی داشت برطرف بشه و راهنماییتون بکنن.
      موفق باشید.

  11. Mohammad گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود.
    ممنون.

  12. amir گفت:

    mohammad جان دستت درد نکنه بابت پاسخگویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *