ایـده ها منتظر نمی مانند | تاریخچه شرکت UbiSoft

همه ما همیشه با این نام رو به رو می شویم. نام شرکتی که دارد در رقابت بـا بقیه سازندگان، خودش را روز به روز از آنـهـا جدا می کند تا به نـامی ماندگار برای گیمر ها تبدیل شود. نـامی که هر ایده ای داشته باشد شما آن را در صفحه تلویزیون خود می بینید. شرکتی که کـارش را بلد است و در آن نـوآوری حرف اول را می زند. این شرکت UbiSoft نـام دارد!

تـاریـخـچـه و مـعـرفـی

شرکت UbiSoft توسط ۵ برادر از خانواده Guillemot در ماه مـارچ سال ۱۹۸۶ در فـرانسـه تـاسـیس شد. Yves Gullemot بنیان گذار Ubisoft، در همان ابتدا قرارداد هایی بـا شرکت هایی چون EA,Sierra On-Line و Micro Prose بـسـت تـا بازی های خود را در فرانـسه توزیع کنند. از جمله محصولـات اولیه این شرکت بازی هایی چون Fer Et Flame و Zombi بودند که آغاز کـار این شرکت را رقم زدند. در اواخر دهه ۸۰ UbiSoft شروع به پیشروی در بازار هایی از جمله ایالت متحده، بریتانیا و آلمـان کـرد و در سال ۱۹۹۰ UbiSoft برنامه توسعه طلبانه و بزرگ خود را آغاز کرد و بـه ســاخت بازی در خـانـه دست زد. بازی هایی از جمله UnReal و B.A.T از محصولات تولید و توزیع شده توسط این شرکت در سال ۱۹۹۰ هستند. ۴ سـال بعد یعنی در سال ۱۹۹۴ بـرادران Guillemot استودیویی در Montreuil فرانسه افتتاح کردند که مدتی به شعبه اصلی آنان تبدیل شد که به این ترتیب در سال ۱۹۹۶ UbiSoft به یک کمپانی بازرگانی عمومی تبدیل شده بود و استدیو های دیگری در ShangHai و Annecy افتتاح کردند و البته با بـه وجود آوردن یک شخصیت جدید در بـازی های ویدیوی به نام RayMan که Michel Ancel(یکی از اعضای کلیدی UbiSoft) خـالق آن بـود به یک کمپـانی مشهور میان گیمر ها تبدیل شد. در ســال ۱۹۹۷ هم عنوان RayMan Designer و Gold RayMan بـه بــازار آمدند که حـاکـی از این بودند که RayMan در خاطره ها بـاقی می ماند که تا به حال این اتفاق بدون کوچکترین شکی افتاده است. قبل از دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ UbiSoft در زمینه بازی های آنلاین هم به خودنمایی پرداخت و عناوینی نظیر Uru:Ages Beyond Myst,The Matrix OnLine و Ever Quest را عرضه کرد.

در ســال ۲۰۰۰ یک اتفاق بزرگ دیگر برای این کمپـانی روی داد که آن خریداری استودیوی بـازی سازی آمریکایی، واقع در کـارولیـنای شمالی، بـه نــام RedStorm Entertainment بـود. استودیویی که شهرت خود را مدیون به بـازی هـای Tom Clancy’s است. در سـال ۲۰۰۱ UbiSoft شرکت آلمانی Blue Byte Software خریداری کرد و در همان ســال بـا انتشار بـازی هایی چون Myst III:Exile,Planet Of The Apes,BatMan:Vengeance و… در صنعت بازی سـازی پیشرفت چشم گیری داشت. در واقع سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ از سالهای مهم UbiSoft به شمار می رود، زیرا در این سالها استودیو های زیادی توسط UbiSoft خریداری شدند و سـایت Ubi هم راه اندازی شد. در سـال ۲۰۰۳ UbiSoft در بیش از ۲۰ کشور مختلف فـعـالـیـت می کرد و در همان سـال انتشار بـازی Beyond Good & Evil سبب شد که UbiSoft نزدیک به ۴۶۰ میلیون یـورو درآمـد داشته بـاشد. در سـال ۲۰۰۴ اولین نسخه عنوان محبوب Prince Of Persia به نام Prince Of Persia:Warrior Within منتشر شد. هم چنین در این سـال بـازی هایی چونRocky Legends,Tom Clancy’s Splinter Cell Pandora Tormorrow و FarCry بـه نسخه های محبوب گیمـرهـا تبدیل شدند. از دیگر اتفاقاتی که برای UbiSoft در سال ۲۰۰۴ رخ داد انصراف از ادامه کـار بر روی بخش آنلاین Uru بـود که در ۵ مـاه بعد یعنی در مـاه جولای بـا منتشر شدن قسمت جدید Splinter Cell بـخش آنلـاین دوباره بـه راه افتاد. UbiSoft در ســال ۲۰۰۴ نزدیک به ۵۱۰ میلون یورو درآمد داشت و تعداد خدمه های موجود در شرکت به ۲۳۵۰ خدمه رسید. در اواخر سال ۲۰۰۴ EA قصد خرید ۹/۱۹% از سهام UbiSoft را کرد که در این کـار موفق نشد.

در آپریل سـال ۲۰۰۶ UiSoft که مدتی مشهور به استفاده از قفل های StarForce بود با شکایات فراوان دیگر از این قفل استفاده نکرد و در ژولای همان سـال UiSoft امتیاز Driver را از Atari بـه مبلغ ۲۴ میلیون دلار آمریکا خریداری کرد. هم چنین در این سـال WolfPack Studios که در Austin در تگزاس آمریکا قـرار داشت و زیر نظر UbiSoft کـار می کرد استودیو خود را بـسـت. در سـال ۲۰۰۷ بـازی Assassin's Creed منتشر شـد و UbiSoft نشان داد که در نسل جدید هم توانایی هایی دارد. در جولای ۲۰۰۸ UbiSoft حق مالکیت شرکت HyBride Technologies را به دست آورد و در نوامبر همان سـال این شرکت Massive Entertainment را از Activision Blizzard گرفت و از آن خود کرد. هم چنین UbiSoft در این سال بیشترین سود را در تاریخ خود داشته است و برای اولین بـار درآمد و سود آنها از ۱ بیلیون یورو تجاوز کرد. در سـال ۲۰۰۹ دیگر UbiSoft یک کمپـانی کاربـلد بود و همیشه راه موفقیت را بدون هیچ مشکلی پیمود. شرکتی که دیگر در دنیای گیم شناخته شده بود. در این سال بـازی هایی چون:Assassin's Creed II,Battle Of Giants Dragons,Cover Girl و… منتشر شدند که بـا متاهای قـابل توجهی روبرو شدند. در سـال ۲۰۱۱ استودیو RedLynx توسط UbiSoft در مـاه نوامبر ساخته شد و Assassin's Creed:Revelations نیز منتشر شد. در اوایل امسال یعنی سـال ۲۰۱۳ UiSoft امتیاز بـازی Stick Of Truth South Park:The را از THQ خریداری کـرد. از بـازی هایی که امسال توسط UbiSoft منتشر شـد می توان به Assassin's Creed IV:Black Flag اشاره کرد. UbiSoft هم اکنون به عنوان سومین شرکت مستقل بـازی های رایانه ای اروپا و سومین شرکت بزرگ مستقل در آمریکـا است.

اسـتـودیـو هـا

UbiSoft در بیش از ۲۰ کشور دنیا استودیو های مختلفی دارد. قسمت اصلی UbiSoft در Monreuil فرانسه قرار دارد که کارکنان آن نزدیک به ۲۱۰۰ نفر هستند. از مهم ترین استودیو های دیگر UbiSoft که توسط خودش خریداری یـا ساخته شده اند می توان به استودیو های زیر اشاره کرد:

UbiSoft Japan (1994)

UbiSoft Montreuil (1997)

UbiSoft Milan (1998)

UbiSoft Barcelona (1998)

UbiSoft Montpellier (2004)

UbiSoft Bulgaria (2006)

HyBride Technologies (2008)

UbiSoft Pune (2008)

UbiSoft  Singapore (2008)

UbiSoft Paris (2009)

UbiSoft Poland (2009)

UbiSoft Abu Dhabi (2011)

RedLynx (2011)

THQ Montreuil (2013)

بـازی هـا

UbiSoft در ساخت و انتشار بـازی به یک استودیو خبره تبدیل شده است و کمتر پیش می آید که بـازی های UbiSoft بـا فروش بدی مواجه شوند.در لیست زیر از بین هزاران بـازی ساخته شده توسط این شرکت مهم ترین و پر فروش ترین بازی ها قـرار دارند:

Zombi (1986)

Night Hunter (1989)

SkateBall (1989)

Iron Lord (1989)

RanX (1990)

B.A.T (1990)

UnReal (1990)

Air Combat Aces (1991)

Dyna Baster (1992)

Indiana Jones And The Last Crusae (1993)

Payuta (1994)

Street Racer (1994)

Anvil Of Down (1995)

RayMan (1996)

RayMan Gold (1997)

Hexcite (1998)

RayMan ForEver (1998)

Disney's Dinosaur (2000)

Myst III:Exile (2001)

BatMan:Vengeance (2001)

Tom Clacy's Ghost Recon (2001)

Battle Realms (2001)

Pro Rally 2002 (2002)

RayMan Arena (2002)

Will Rock (2003)

XIII (2003)

Beyond Good & Evil (2003)

Pacific Fighters (2004)

Rocky Legends (2004)

Tom Clancy’s Splinter Cell Pandora Tormorrow (2004)

FarCry (2004)

RayMan:Hoodlum's Reveng (2005)

Silent Hunter III (2005)

Prince Of Persia:The Two Thrones (2005)

Tom Clancy’s Splinter Cell Double Agent (2006)

Red Still (2006)

Resident Evil 4 (2007)

Assassin's Creed (2007)

Driver 76 (2007)

FarCry 2 (2008)

Prince Of Persia (2008)

Haze (2008)

CSI Deadly Intent (2009)

Assassin's Creed II (2009)

Battle Of Giants Dragons (2009)

Assassin's Creed:BrotherHood (2010)

Red Still 2 (2010)

Prince Of Persia:The Forgotten Sands (2010)

Assassin's Creed:Revelations (2011)

Just Dance 3 (2011)

RayMan Origins (2011)

Driver:San Francisco (2011)

Assassin's Creed III (2012)

FarCry 3 (2012)

I Am Alive (2012)

Tom Clancy's Splinter Cell:BlackList (2013)

Assassin's Creed IV:Black Flag (2013)

RayMan Legends (2013)

بـازی های در حال سـاخت این شرکت به شرح زیر است:

Watch Dogs (2014)

Child Of Light (2014)

The Crew (2014)

Tom Clancy's The Division (2014)

حـرف آخـر

همان طور که خواندید UbiSoft شرکتی است که شاید هرگز در دنیای گیم سقوطی نداشته و همیشه راه پیشرفت را در سلامت کامل پیموده است.این شرکت همیشه بـازی هایی منحصر به فرد را ارائه داده است.این شرکت بـازی هایی بی بدیل در داستان،کم نقص در موسیقی و گیم پلی و البته دارای گرافیکی بهتر از دفعات قبل ساخته است.مطمئنا UbiSoft شرکتی خاطره سـاز برای ما است و هرگز از ذهن مـا جدا نمی شود.شرکتی که نـامش در جهان همانند بـازی هاش روز به روز بیشتر شنیده می شود…

علی عزیزی فر

علی عزیزی فـر هستم محصل از استـان مـازندران شهرستـان ســاری.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. سروش مطلبی گفت:

    ممنون بابت مقاله.
    یوبی سافت استودیو خوبی هست ولی هرگز به خوبی راکستار و ناتی داگ نمیتونه بازی بسازه!

    • حسین فریدنصر گفت:

      درسته در ضمن می تونستید در مورد اشاعه ی عقاید ضد اسلامی وضد ایرانی که تو بازی های این شرکت مخصوصا اساسین و پرنس هست حرف بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *