این گاتهام نفرین شده | نقد و بررسی Batman: Arkham Knight

بتمن و تبهکاران و یک شب شوم و بلند دیگر گویا این سه مورد پیوند عجیبی به یک دیگر خورده اند اما این بار گویی قضیه بسیار جدی تر از قبل دنبال می شود تهدید Scarecrow برای در ترس فرو بردن گاتهام شاید بزرگترین چالش بتمن تا به این لحظه بوده است. سری بازی Batman یکی از محبوب ترین و زیبا ترین بازی ها در ژانر خود به شمار می رود. پس از چهار سال نسخه ی سوم از سه گانه بتمن به سازندگی Rocksteady منتشر شد و بازخورد بسیار خوبی نیز در نسخه های کنسولی داشت،در ادامه به نقد این عنوان و اینکه تا چه حد توانسته است به هدف ها و ایده آل های خود نزدیک شود می پردازیم.

روایت دیگری از این گاتهام نفرین شده

تلاش برای تخلیه شهر

تلاش برای تخلیه شهر

گاتهام را شاید بتوان مهد خلاف کاران و تبهکاران تلقی کرد جایی که اکثر شخصیت های منفی در آن پرورش یافته اند اما وجود یک قهرمان در تمام مدت باعث حفظ امنیت گاتهام شده است. باز هم یک شب دیگر و اوج گرفتن فساد در گاتهام اما این بار دیگر جوکر منشاء این اتفاقات نیست. Scarecrow این بار میخواهد گاتهام را در ترس مطلق فرو ببرد و در این بین او از فردی با هویت Arkham Knight برای از بین بردن تنها مانع سر راه خود یعنی بتمن استفاده می کند.نفرت Arkham Knight از بتمن و همچنین انگیزه ی Scarecrow برای فاش کردن هویت قهرمان گاتهام مکمل های بسیار قوی ای برای یکدیگر اند و باعث می شوند داستان بازی بسیار جذاب و زیبا مانند نسخه های قبل به نظر برسد.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150625083257

اولین جرقه ی شورش در گاتهام

Rocksteady بار دیگر در این بازی نشان داد که کارش در داستان سرایی محشر است. در این نسخه نیز همانند دو نسخه ی قبل سورپرایز های داستانی بسیار زیادی در بازی نهفته است و روند داستان نیز طوری است که گیمر در طول بازی کاملا در متن جریان قرار گرفته و داستان بازی برایش تکراری نمی شود. همچنین شخصیت پردازی بسیار قوی این عنوان یکی دیگر از نقاط قوت‌ش به حساب می آید که در ادامه به معرفی شخصیت های اصلی بازی خواهیم پرداخت.

Robin: رابین یکی از شخصیت های اصلی در بازی به شمار می رود که هرچه در داستان پیش می رویم نقش وی در داستان مهم تر می شود.در این نسخه Tim Drake نقش رابین را ایفا می کند. در واقع پس از کشته شدن Jason Todd به وسیله ی جوکر،بتمن برای جایگزین کردن وی Tim Drake را پرورش می دهد.

ROO-BIN

Arkham Knight: یکی از دشمنان اصلی بتمن در AK شوالیه ای با هویت نامعلوم برای بتمن است.او شناخت بسیار خوبی از بتمن داشته و تمام نقاط ضعف و قوت وی را می داند و به سبب تنفرش از بتمن با Scarecrow برای نابودی بتمن همکاری می کند.

http://vignette2.wikia.nocookie.net/arkhamcity/images/f/fb/ArkhamKnight.png/revision/latest?cb=20140327132602

Oracle: دختر جیم گوردون یعنی باربرا گوردون نقش اساسی را در این نسخه ایفا می کند.او یکی از یاری دهندگان اصلی بتمن است و همچنین در طول بازی نیز بخش ویژه ای از داستان را به خود اختصاص می دهد.

BAK Oracle

Scarecrow: شخصیت ای است که در این نسخه در متن داستان قرار دارد.دکتر جاناتان کرین ملقب به Scarecrow در این بازی دارای طراحی و شخصیت پردازی فوق العاده ای است و همانطور که اشاره شد دشمن اصلی بتمن نیز می باشد.

TheScarecrow-Arkham Knight

Penguin: اسوالد کابلپات معروف به پنگوئن که همیشه جزو یکی از شخصیت های اصلی بازی بوده است اما این بار در روند داستان بازی تاثیری ندارد بلکه در True Ending بازی دخیل است.

Two Face: دو چهره یا همان هاروی دنت نیز مانند پنگوئن در پایان داستانی بازی تاثیر گذار نیست اما در True Ending دخیل است.

 BATMAN-dos-caras-310x310

همانطور که اشاره شد بازی دارای یک پایان است که به سه بخش تفکیک شده،بخش اول با اتمام مراحل داستانی بخش دوم با طی کردن چند مرحله تعیین شده از Gotham’s Most Wanted و بخش آخر نیز پس از اتمام تمامی مراحل بازی. در مجموع عنوان Arkham Knight دارای داستانی بسیار زیبا و دل پسند می باشد و اگر نگوییم از نسخه های پیشین خود بهتر بوده،در همان سطح می باشد.

رنگ و لعاب نسل هشتمی شوالیه تاریکی

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150625083509

به باران روی ماسک بتمن دقت کنید!

گرافیک این سری همواره در سطح استاندارد های زمان خود ظاهر شده این نسخه نیز سنت شکنی نکرده است و گرافیکی دیدنی را پیش روی گیمر قرار داده است. AK همانند نسخه ی AC توسط آنریل انجین ساخته شده است. شهر گاتهام نسبت به نسخه های قبلی پیشرفت بسیار زیادی کرده و طراحی جزئیات آن با دقت و ظرافت بسیار زیادی صورت گرفته است. همچنین گاتهام به شهری زنده و پویا تبدیل شده تا گیمر را کاملا درگیر حال و هوای خود کند.

اگر به یاد داشته باشید شنل بتمن در هر دو نسخه ی قبلی از طراحی فوق العاده ای برخوردار بود.در این نسخه به واسطه قرار گرفتن بازی در نسل هشتم پیشرفت چشم گیری را در گرافیک و طراحی جزئیات Batsuit شاهد هستیم و همانند نسخه های گذشته هرچه در روند بازی پیش می رویم Batsuit آسیب بیشتری می بیند و فرسوده تر می شود. همانطور که می دانید بازی در یک شب بارانی اتفاق می افتد و همین موضوع دست سازندگان بازی را برای به رخ کشیدن قدرت گرافیک باز می گذارد. افکت های باران بسیار زیبا و در نهایت دقت کار شده اند و وقتی بر روی زمین و یا ماسک و شنل بتمن می نشینند، شما می توانید با چشمان خود تفاوت را درک کنید.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150709153814

به جزئیات دقت کنید

اما متاسفانه بخش گرافیک بازی بدون مشکل نیست. عمده مشکل این بازی در قسمت گرافیک به افت فریم های آزار دهنده بر می گردد،این افت فریم ها زمانی شدت می یابد که شما با بت موبیل خود وارد یک محیط پر جزئیات شوید و همین موضوع کافی است تا فریم بازی به یک باره افت بسیار شدیدی را داشته باشد و در برخی موارد هم ممکن است بازی در این حالت فریز شود! البته اگر بخواهیم از پورت افتضاح بازی بر روی PC بگذریم گرافیک این بازی نمره ی قبولی را دریافت می کند و چه بسا با آپدیت های بیشتر و از بین بردن مشکل افت فریم بازی بتوانیم آن را یکی از زیبا ترین تجربه های نسل هشتم تا بدین جا نام ببریم.

کنترل لذت بخش یک شوالیه

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150625084345

بتمن و بت موبیل..

می رسیم به مهم ترین و گسترده ترین بخش بازی یعنی گیم پلی! می توان یکی از عوامل اصلی موفقیت این سری را گیم پلی بی نظیر آن دانست. در ادامه به بررسی بخش های مختلف گیم پلی این عنوان خواهیم پرداخت.

گیم پلی AK را باید در سه بخش مختلف مورد بررسی قرار داد؛ بت موبیل، مبارزه و معما ها…بت موبیل که فقط در نسخه ی آخر شاهد آن بودیم به واسطه ی قرار گرفتن در نسل هشتم توانایی حضور در بازی را پیدا کرد و باید بگویم شرکت Rockstedy مانور بسیار زیادی بر روی این بخش داده است که علاوه بر جلوگیری از تکراری شدن روند بازی، بسیار سرگرم کننده نیز می باشد. بت موبیل در بازی دو شکل متفاوت دارد که یکی از آنها مانند ماشین های معمولی عمل می کند و برای طی کردن مسیر ها مورد استفاده قرار می گیرد و دیگری که در بازی بسیار بیشتر نمود دارد، حالت Battle Mod آن است.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150625083953

حالت Battle Mod برای زمانی است که شما توسط تانک های موجود در بازی محاسره می شوید و می خواهید با آن ها مبارزه کنید.در این حالت خط آتش این تانک ها را مشاهده خواهید کرد و می توانید خود را از خط آتش آنها در امان نگاه دارید و قادر خواهید بود در دو حالت شلیک کنید.یکی شلیک با موشک و دیگری شلیک با رگبار که هر کدام با توجه به نوع هدف مشخص شده قابل استفاده می باشد. اما حالت Battle Mod فقط در جنگ ها کاربرد ندارد بلکه در حل برخی معماها به کار شما می آید. در ادامه تانک های موجود در بازی را مورد بررسی قرار می دهیم.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150625084942

Tank: معمولی ترین نوع تانک در بازی که فقط قادر به شلیک کردن موشک در یک خط آتش می باشد.

Multiple Tank: تانکی که در بازی با سه خط آتش شلیک می کند و خروج از خط آتش آن سخت است.

Missile Tank: یکی از تانک های بد قلق بازی که موشک هایش روی بت موبیل قفل می شوند و تنها راه رهایی از آنها زدن موشک های شان با رگبار است.

Cobra Tank: سخت ترین و بد قلق ترین تانک بازی بدون شک کبرا تانک ها هستند. تنها راه مبارزه با آنها نابود کردن شان از پشت و مخفی کاری است.

بخش مبارزات در بازی نیز همانند نسخه های گذشته طراحی شده است و هسته ی آن تغییر نکرده است اما هوش مصنوعی دشمنان به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و همچنین چند دشمن جدید به بازی اضافه شده است و البته عمده تغییر این بخش اضافه شدن Takedown به همراه وسایل موجود است.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150630133721

مبارزات تن به تن

Dual Takedown قابلیت جدید است که به بازی اضافه شده و استقبال زیادی نیز از آن شد. روند شکل گیری آن هم بدین صورت است که وقتی شما به تعداد مشخص ضربات متعدد به دشمنان خود وارد می کنید با زدن دکمه ی L1 و LB طی یک حرکت دو نفره فرد مقابل را از پای در می آورند و پس از این حرکت کاراکتر سویچ می شود و شما می توانید کنترل شخصیت دیگر را در دست بگیرید.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150705095356

بتمن و کت وومن در جنگ با ریدلر

اما بخش جدا نشدنی گیم پلی سری بازی بتمن بدون شک معما هایش است. طراحی هوشمندانه این معما ها در طی مراحل اصلی باعث زیباتر شدن روند گیم پلی شده و البته در این نسخه معما ها گسترده تر شده اند و علاوه بر استفاده از گجت های مختلف باید از بت موبیل هم در حل برخی از آنها استفاده کنید.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150709153757

منوی انتخاب ماموریت

بخش آپگرید بتمن و گجت ها در بازی به قوت خود باقی است و بخش های جدیدی همچون آپگرید کردن بت موبیل به آن اضافه شده است. Glide کردن در بازی نیز تغییر خاصی نکرده است و کامل تر و روان تر دنبال می شود. در مجموع گیم پلی AK بسیار عالی بوده و جزو نقاط قوت آن به شمار می آید و به جز مشکل بسیار جزئی AfterBurn در بت موبیل مشکل دیگری ندارد.

BATMAN™: ARKHAM KNIGHT_20150709154106

منوی آپگرید ها

آوای ترس در گاتهام

موسیقی و صداگذاری AK را به جرئت می توان یکی از نقاط قوت بازی قلمداد کرد.موسیقی این عنوان که توسط David Buckley که در کارنامه خود کار کردن موسیقی فیلم های From Paris Whit Love و Blood Creek و بازی Call of Duty: Ghosts را دارد کار شده است.در نقاط مختلف هیجان را به شما منتقل می کند و باعث افزایش آدرنالین تان می شود. صدا گذاری شخصیت های این بازی توسط افراد مجربی انجام شده است که بر جذابیت آن می افزاید برای مثال Troy Baker کار صدا گذاری Jason Todd, Two Face, Red Hood و Arkham Knight را بر عهده دارد و Kevin Conory نیز بتمن را صدا گذاری کرده است.

سخن آخر

در مجموع باید گفت Batman Arkham Knight جزو یکی از برترین بازی هایی است که تا به الان برای کنسول های نسل هشتم منتشر شده است و می تواند یک تجربه ی ناب را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

 

این نسخه بر روی PlayStation 4 نقد شده است…

333

 


پ.ن: برخی از تصاویر اختصاصی میهن گیم بوده است و به صورت مستفیم از بازی گرفته شده اند…

علیرضـا علی بخشی

پاک باش خالص ناب بزرگ مثل فکرات قبل خواب...

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۰ پاسخ‌ها

  1. محمد عبداللهیان گفت:

    TNX.
    بسیار عالی.

  2. محمد گفت:

    خسته نباشی علیرضا:دی
    در مورد بازی هم حرفی نمی مونه. صحبت کردیم راجبش:دی

  3. ممنون علیرضا جان…
    هنوز بازی نکردم اما با وجود این نقد به نظرم تجربه کردنش خالی از لطف نیست
    به هر حال نقد خوبی بود :yes: :yes:

  4. کاربر سایت میهن گیم گفت:

    علاوه بر مقاله طراحی کاورها مخصوصا این کاور حرف نداره :-D
    با وضع میهن گیم یکی از بهترین سایت ها میشه شک نکنید :-*

  5. پوریا اکرمی گفت:

    نقد عالی بود. حیف که نسخه PC کرک نمیشه.
    اون نقد منم تا چند روز دیگه آماده میشه.

  6. محمدحسین آقاجانی گفت:

    کاملا عالی و بی عیب و نقص،اما فکر میکنم نمره ۹.۵ یکم برای این بازی پر باگ و بد فریم زیادی باشه،فکر نمیکنم این بازی هرگز بتونه هم رده GTA V باشه !؟

    در هر حال ممنون بابت نقد

    • علیرضا علی بخشی گفت:

      پرباگ؟ باگ خاصی طی بازی مشاهده نشد! برای فریم هم نیم نمره فکر میکنم عادلانه باشه ضمنا این بازی رو با GTA V مقایسه نکنید نمره هرکدوم رو در سبک خودش و با بازی های هم سبک مقایسه کنید! ممنون ;-)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *