بازی‌سازان جوان: برای مخاطبان احترام قایلیم، فقط کمی فرصت بدهند

می‌دانم که دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود اما به محض ورود و شنیدن صدای خانمی که در حال دعوت به نمایشگاه فرش است، دچار تردیدم می‌کند. اطراف را نگاه می‌کنم تا شاید رد و نشانی از نمایشگاه بیابم اما نیست. چند متر که جلوتر می‌روم تنها بنر نمایشگاه ظاهر می‌شود و با فلشی هدایتم می‌کند. نمایشگاه در دو سالن مجزا برگزار می‌شود؛ مثل دو جزیره از هم جدا.
بالاخره موفق می‌شوم وارد جزیره اصلی شوم؛ خوشبختانه فضا پویاست. هم غرفه‌ها چیده شده و هم بازدید کننده. غرفه آبی‌رنگ «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» با ۱۴ شرکت بازی‌ساز که دور تا دورش نشسته‌اند، میان جزیره قرار دارد. نمایشگرهای بزرگ، تریلرهایی از تازه‌ترین بازی‌های هرشرکت پخش می‌کنند. بازی‌هایی که جزو بهترین بازی‌های تولید شده در ایران هستند. شرکت‌ها تحت حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستند و حالا هم بنیاد فرصت حضورشان را در نمایشگاه ایجاد کرده تا با مخاطبان و نشرهای توزیع‌کننده بازی ارتباط برقرار کنند. 


از مخاطبان ایده می‌گیریم
از مسئولان برخی غرفه‌ها درباره ظرفیتی که نمایشگاه‌هایی مانند رسانه‌های دیجیتال می‌تواند برای شرکت‌های بازی‌ساز ایجاد کند می‌پرسم. اغلبشان تعامل و آشنایی با همکاران خود را بهترین اتفاق در این بسترها می‌دانند. سام سیروس؛ مدیر عامل و مدیر پروژه شرکت فناوران ساتیار رایانه دراین‌باره می‌گوید: این نمایشگاه ها در ابتدا باعث ایجاد فرصت آشنایی با همکارانمان در زمینه تولید بازی می‌شوند؛ چه همکاران تولید کننده و چه توزیع کننده. شناخت و معرفی محصولات‌مان برای مخاطب هم از دیگر مزیت‌های حضور در نمایشگاه است. مخاطبان باید محصولات را ببینند تا ما بهتر بتوانیم نتیجه کارمان را بررسی کنیم؛ بازخوردها را ببینیم و حتی از آنان ایده بگیریم. 
رامین لامیان از شرکت پردیس هنر راسپینا هم معتقد است گرچه بازدید عمومی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نسبت به نمایشگاه تخصصی گیم کمتر است اما از نظر تخصصی اتفاقی مفید است. در چنین محیط‌هایی فرصت‌های تعامل شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های تولید کننده به وجود می‌آید و از این طریق سفارش‌هایی برای ساخت بازی داده می‌شود. این تعامل‌ها باعث پیشرفت تولید و کمک مالی به شرکت‌های بازی‌ساز می‌شود. 


برای مخاطبان احترام قایلیم، فقط کمی فرصت بدهند
عماد رحمانی مدیرعامل شرکت رسانا شکوه کویر هم با اظهار اینکه گیم ایرانی به خوبی در حال پیشرفت است، می‌گوید: باید ارتباط متقابلی بین تولید کننده و مخاطب باشد. آنها باید بدانند که ما در حال کسب تجربه هستیم و برایشان احترام قایلیم. ما می‌دانیم که در مقابل یک بازی n میلیون دلاری خارجی، دارای نقطه‌های ضعفی هستیم اما کم کم در حال ارتقا هستیم. فقط کمی فرصت به ما بدهند. برای گواه این ادعا تنها سه بازی را مثال می زنم؛ «سال‌های سیاه»، «شبگرد» و «ارتش‌های فرازمینی». این بازی‌ها حرف‌های خوبی برای گفتن دارند. اگر حمایتها بهتر شود و به ویژه بازی‌ها در صف انتشار نمانند اتفاقات خوبی در صنعت گیم می‌افتد. نمایشگاه ها نیز پل ارتباطی ما با مخاطب هستند. امسال نمایشگاه خوبی برگزار شده است و بچه‌ها همه متمرکز هستند و می‌توانند به راحتی با هم در ارتباط باشند. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم می‌تواند کمک شایانی در این زمینه بکند. من از مسئولان بنیاد هم برای ایجاد این فرصت تشکر می‌کنم. 


بازخورد مخاطبان باعث شناخت بهتر روحیه آنها می‌شود
غرفه‌دار شرکت پردیس رایانه مهر هم ارتباط با مخاطبان را امری خوب و مفید توصیف می‌کند و می‌گوید: مخاطبان هنگام بازدید نقطه نظراتشان را ارایه می‌دهند. برخی قبلا خرید کردند و برخی اینجا آشنا می‌شوند و تقاضای خرید بازی را می‌کنند. اغلب هم بچه‌ها هستند و نظرات‌شان باعث آشنایی بیشتر ما با روحیات آنها می‌شود. همچنین بهتر متوجه می‌شویم بچه‌ها به چه سبک و سیاقی علاقه بیشتری دارند. در مراحل بعدی ساخت، تیم حتما حرف‌های مخاطبان را در نظر خواهند داشت. 
غرفه‌دار شرکت فناوران توسن گام نیز گرچه معتقد است نمایشگاه بستری برای آشنایی و تعامل است اما یادآور می‌شود که باید استانداردهای نمایشگاه رعایت شود و می‌گوید: متاسفانه تبلیغات کافی انجام نشده است. نمایشگاه آنطور که باید تخصصی نیست. تولید کننده و توزیع کننده و ارگان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر سه ضلع مثلث هستند که باید در فضایی تخصصی با هم تعامل داشته باشند. البته در کنار این فضای تخصصی باید بخشی هم برای مخاطبان عام وجود داشته باشد. 
غرفه‌دار شرکت رایان افزار راتا معتقد است در فضاهای نمایشگاهی تبادل اطلاعات و تجربات بین شرکت‌های همکار صورت می‌گیرد و بستری ایجاد می‌شود تا در آینده همکاری‌هایی با یکدیگر داشته باشیم. غرفه‌دار عصر تجارت مجازی افرند هم امکان پیدا شدن سرمایه‌گذار برای بازی و گرفتن بازخورد از مخاطبان را از نکات جذاب نمایشگاه عنوان می‎‌کند.

سورنا رضایی

زمین کتابی ست و ما هریک کلمه ای از آن،که در کنار یکدیگر داستان زمینیان را رقم میزنیم.............

شما ممکن است این را هم بپسندید

یک پاسخ

  1. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *