برخواستن قهرمانی از دل تاریکی|نقد و بررسی شبگرد:طلوع تاریکی

ساختن یک عنوان که بتواند با تولیدات خارجی رقابت کند همیشه یکی از چالش های سازندگان ایرانی بوده است اما سختی ها و محدودیت هایی که سازندگان ایرانی نسبت به سازندگان خارجی داشته اند همیشه مانعی برای ان ها بوده است.محدودیت هایی مانند کمبود دانش و تجهیزات از جمله مشکلاتی هستند که باعث میشوند تولیدات ایرانی یک سر و گردن از عناوین خارجی پایین تر باشند و کمتر به چشم بیایند.

البته در این بین کسانی هم هستند که هنوز هم به پیشرفت صنعت بازی کشورمان امید دارند و هرگز نا امید نشده اند.سازندگان عنوان شبگرد هم از ان دسته افرادی هستند که باعث شده اند تا صنعت بازی کشورمان یک قدم به جلو حرکت کند.عنوان شبگرد ثابت میکند که صنعت بازی ایران هم قادر به پیشرفت میباشد و میتوان پیشرفت چشمگیر صنعت گیم ایران را در ان دید.حال ما به بررسی نکات مثبت و منفی این عنوان میپردازیم.

 

نام بازی:شبگرد: طلوع تاریکی

سازنده:پردیس گیم

سبک:اکشن سوم شخص

پلتفرم ها:PC(سایر پلتفرم ها نا مشخص)

تاریخ انتشار:شهریور ماه ۱۳۹۳

موتور بازی:UDK

به دنبال هویتی گمشده


داستان شبگرد از جایی شروع میشود که فرهاد اریافر ۴۵ ساله عملیات خود را برای شناسایی و انهدام باند مافیایی و مواد مخدر اختاپوس شروع میکند و به سرعت در کارش پیش میرود که ناگهان طی صحنه ای در دام سر دسته این باند مافیایی می افتد و پس از ان سرنوشتی نا معلوم برای او رقم میخورد که طی روند بازی مشخص خواهد شد.بازی پس از بازی تمرکز خود را بر روی شخصیت شبگرد میگذارد که طی حوادث وحشتناکی که برای او رخ داده حافظه اش به طور کامل پاک شده و چیزی از گذشته خود به یاد نمی اورد.بافت پوستی او نیز صدمه جدی دیده است و همین عامل باعث شده تا دکتر داریوش مهرگان سرتاپای اورا باند پیچی کند.او که در حال حاضر یک تهدید جدی برای خلافکاران شهر از جمله فرامرز شفیق و باند های مافیایی به حساب می اید نا خواسته پا به ماجرایی میگذارد که باعث شده تا خاطرات گذشته خود را به مرور زمان و با بررسی شواهد وجود به دست اورد.این شما هستید که باید برای پیدا کردن هویت شبگرد با او همراه شده و خلافکاران شهر را یکی پس از دیگری از پای در بیاورید.
داستان شبگرد بر اساس عناصر روان شناسی نوشته شده است که لبریز از جملات به یاد ماندنی و تاثیر گذار میباشد.مانند زمانی که که شبگرد میگوید:(( در زندگی لحظاتی وجود داره که میفهمی مرگ بدترین کابوس نیست)).
 بازی از همان ابتدا ابهامات و نقطه چین های زیادی را جلوی بازیکن قرار میدهد تا با پیشروی در بازی بتواند ان هارا کشف کند که همین عامل  باعث شده است تا  حدس هایی را در مورد داستان بازی توسط او مطرح شود که در نهایت برخی از انان به حقیقت و برخی به از ان ها غلط میشوند.همچنین اتمسفر بازی ان قدر تاریک و سیاه  کار شده است که گاهی شمارا یاد عناوینی مانند Max Payne می اندازد و باعث شده است تا شخصیت شبگرد با داستان همخوانی داشته باشد.بازی حدود یک ساعت Cut Scene یا صحنه های نمایشی برای بازیکنان دارد که به دو صورت کمیک بوک و سینماتیک روایت میشوند.در کل داستان بازی سطح کششی بالایی دارد و میتواند هر گیمری را برای مدت های سرگرم نگه دارد.

 

مبارزه در اوج تاریکی

 

بدون شک گیم پلی یکی از نکاتی است که عناوین اکشن سوم شخص باید به ان توجه بسیاری داشته باشند.سازندگان شبگرد نیز توانسته اند تا با جای دادن بسیاری از المان ها و ویژگی ها گیم پلی بازی را به حد استاندارد یک عنوان اکشن سوم شخص برسانند.این بخش از بازی بازی قسمت های متنوعی دارد که مهم ترین بخش ان مربوط به تیر اندازی با اسحله های متنوع از دید سوم شخص میشود که نیاز به دقت و سرعت عملکرد زیادی میباشد.فقط کافیست تا این عنوان دست یک بازیکن که تا کنون فقط عناوین استراتژیک بازی کرده است بیافتد تا دشمنان حسابی از خجالتش در بیایند.اسلحه های متنوع و زیادی نیز برای شخصیت شبگرد طراحی شده اند و هر کدام ویژگی مخصوص خود را دارند که از جمله ان ها میتوان به Uzi و Ak47 اشاره کرد.نبرد های نزدیک نیز در بازی پیاده سازی شده است اما تنها به یک انیمیشن تکراری و کوتاه خلاصه میشود و ضعف سازندگان را در این قسمت نشان میدهد. یکی از ضعف های گیم پلی این عنوان مربوط به سختی بیش از حد از برخی از صحنه ها میباشد که حتی باعث میشود تا برخی از بازیکنان تازه وارد از ادامه بازی منصرف شوند. از مهم ترین مکانیزم های سبک اکشن سوم شخص سیستم سنگر گیری میباشد که به خوبی توسط سازندگان کار شده و بازیکن میتواند پس از مدتی نبرد سخت با دشمنان در ان ها پناه بگیرد.همچنین میتوانید در حین این که سنگر گرفته اید مکان خود را به سرعت تغییر داده و به سنگر دیگری نقل مکان نمایید.

یکی از ویژگی های این بازی که تا کنون در برخی عناوین شاهد ان بودید سیستم شلیک بدون دید است که شما میتوانید در حین اینکه سنگر گرفته اید به دشمنان خود به صورت نادیده شلیک نمایید که این قسمت نیازمند دقت و توجه بالاتری خواهد بود.از دیگر المان های جالب گیم پلی عنوان شبگرد میتوانم به سیستم Bullet Time یا همان صحنه اهسته اشاره کنم که طی ان میتوانید در یک مدت محدود تعداد زیادی دشمن را مارک نموده و با فشردن یک دکمه ان ها را از بین ببرید که خوشبختانه به زیبایی هر چه بیشتر کار شده است.البته این را هم باید بگویم که شما در هر زمانی نمیتوانید از Bullet Time استفاده نمایید بلکه Hud مخصوصی برای این بخش طراحی شده که شباهت زیادی به Hud عنوان Max Payne دارد که طی ان نواری به شکل شخصیت اصلی باید به حد مخصوصی برسد تا بخش Bullet Time برای مدتی قابل استفاده باشد.

در کمتر عناوین ایرانی شاهد بخشی به نام QTE یا Quick Time Event هستیم که طی ان بازیکن باید در یک صحنه اکشن و جذاب تعدادی دکمه را در یک زمان محدود فشار دهد تا جان سالم به در ببرد.این ویژگی در عنوان شبگرد پیاده سازی شده است که میتواند بازی را از روندی خسته کننده دور نماید.البته صحنه های بسیار کمی برای این قسمت در نظر گرفته شده است و سازندگان میتوانستند از پتانسیل زیادی که QTE دارد استفاده بیشتری ببرند.حال میرسیم به دشمنان بازی که .دشمنانی که هر کدام چالش های فراوانی برای شما خواهند داشت.دسته ای از دشمنان تنها به یک هدشات ساده بسنده خواهند کرد و روش خاصی برای کشتن ندارند.اما امان از زمانی که دشمنان زره پوش وارد ماجرا میشوند.مبارزه با ان ها روش دقت و سرعت بالایی نیاز دارد زیرا آن ها به اسلحه قدرتمند دارند و همینطور بسیار چابک هستند و پدیدار شدن در جلوی ان ها به معنای مرگ است.در واقع شما نیاز دارید ابتدا زره ان هارا از بین برده و سپس به خدمتشان برسید.همچنین سازندگان تعدادی Boss یا همان غول اخر متنوعی را نیر به بازی اضافه کرده اند و از بین بردن هر کدام لذت خاصی را به همراه خواهد داشت که از جمله ان ها میتوان به روح مترو که حسابی از خجالتتان در خواهد امد اشاره کرد.

در کل گیم پلی بازی بسیار زیبا و چالش بر انگیز کار شده و البته ضعف های کوچکی نیز دارد که قابل چشم پوشی هستند.گیم پلی بازی چیزی حدود ۶ الی ۱۰ ساعت در قالب ۵ فصل روایت میشود.

 

چهره تاریک شب

 

بعد از داستان و گیم پلی عنصری به نام گرافیک و طراحی هنری بازی است که موجب میشود بازی از دید طرفداران یک عنوان استاندارد و خوب شناخته شود.سازندگان برای ساخت بازی از موتور قدرتمند UDK استفاده کرده اند که باعث شده است به نسبت محدودیت های که سازندگان داشته اند با یک گرافیک زیبا و در سطح استاندارد سر و کار داشته باشیم که نشان از هوش بالای ان ها در استفاده از این موتور را دارد .البته برخی از انیمیشن های بازی به دلیل برخی محدودیت های تکنولوژی Motion Capture که برای تولید کنندگان کشورمان دارد باعث شده است تا سازندگان شبگرد برخی از انیمیشن های بازی را به دستی تهیه نمایند که این همین امر باعث شده است تا طراحی چهره برخی از شخصیت های بازی مانند پژمان رادمنش فوق العاده ضعیف و بر خلاف او شخصیتی مانند شبگرد فوق العاده زیبا کار شده باشد.طراحی و رنگبندی محیط نیر به نحو احسن کار شده است و با توجه به دیگر بازی های ایرانی در این سبک فوق العاده به نظر میرسد و گشت و گذار در ان ها لذت خاصی را به همراه دارد.سازندگان محیط ها و لوکیشن های مختلفی را برای تنوع بازی طراحی کرده اند و از جمله ان ها میتوان به فضای داخلی مترو و تئاتر که هر کدام با جزئیات زیادی پیاده سازی شده اند اشاره کرد.همچنین منوی اصلی بازی هم ببه نسبت محصولات دیگر به زیبایی هر چه تمام تر کار شده و نمایی از اقامتگاه شخصیت اصلی یعنی شبگرد را نشان میدهد.نا گفته نماند مدل سازی و طراحی دشمنان نیز به خوبی انجام شده و شاهد دشمنان متنوعی از نظر ظاهری خواهیم بود.هوش مصنوعی ان ها نیز توسط برنامه نویسان ماهر به خوبی نوشته شده و شاهد دشمنانی ضعیف و بی عقل نخواهیم بود.این بار دیگر صبر نمیکنند تا شما به طرف ان ها بروید.بلکه در بعضی مواقع که حتی در سنگر هم پناه گرفته باشید طی حرکتی جالب ان ها به سراغتان می ایند و شما مجبورید به سنگری دیگر نقل مکان کنید.تخریب پذیری بازی هم به خوبی کار شده است و دشمنان و شما میتوانید با شلیک متعدد به وسیایل مانند بشکه نفت و ماشین های موجود در محیط بازی باعث انفجار ان ها و در نتیجه صدمه دیدن خود یا دشمنان شوید.از نکات مثبت بازی که بگذریم به هیچ وجه نمیتوان از باگ های متعدد بازی گذشت!بازی به طور غیر قابل قبولی سیلی از باگ های گرافیکی را به همراه خود دارد که طبق قولی که سازندگان قبل از انتشار بازی داده بودند قرار بود رفع شوند که هنوز هم شاهد تعدادی باگ خنده دار هستیم و اگر در نسخه خارجی ان هارا رفع نکنند حتما شاهد یک ابرو ریزی بد خواهیم بود!البته این را هم بگم هیچ یک از ان ها مانع پیشروی شما در بازی نخواهند شد و تنها لحظاتی خنده را برای شما فراهم خواهند کرد.

 

نوای خوش تاریکی

 

صادقانه بگویم که سازندگان برای قسمت صداگزاری بازی گل کاشته اند و البته این گل خار هایی را نیز دارد اما زیبایی بیش از حد گل ان هارا پوشانده است.این قسمت از بازی بخش های متنوعی دارد که ما  به بررسی ان ها میپردازیم.اولین قسمت ان که بسیار مورد توجه بنده قرار گرفت مربوط به صداگزاری فوق العاده شخصیت های بازی میباشد که با اتمسفر خاص بازی به خوبی جور شده و تم بازی را تاریک تر از قبل کرده است.سازندگان برای صداگزاری بازی از اشخاص معروفی استفاده کرده اند که فوق العاده عالی کار شده و شما از شنیدن دیالوگ های ان ها خسته نخواهید شد.به شخصه از دوبله شخصیت شبگرد به وجد امده و از تک تک دیالوگ های جذاب و بعضا فلسفی او لذت بردم.البته در بعضی قسمت های بازی شاهد این هستیم که شخصیت شبگرد یک جمله را پی در پی تکرار میکند که باعث شکسته شدن تمرکز بازیکن در حین مبارزه خواهد شد که این از نکات ضعف صداگزاری بازی به شمار میرود.از صداگزاری شخصیت های اصلی بازی که بگذریم میرسیم به صداگزاری محیط و اسلحه های بازی که متاسفانه سازندگان در این زمینه کم کاری کرده اند که باعث شده تا صدای ایتم هایی مانند نارنجک و برخی از اسلحه های بازی فوق العاده مصنوعی جلوه کنند.شاید اگر در این قسمت  بیشتر کار میشد اینک ما میتوانستیم نمره کامل به این بخش از بازی بدهیم که متاسفانه اینطور نشد.البته نباید از یکی از مهم ترین بخش ها یعنی موسیقی بازی بگذریم که فوق العاده حماسی و در خور سبک و سیاق این عنوان کار شده است.سازندگان در این قسمت از بازی با تلفیق سبک های متفاوت تواسنته اند تا به حد استاندارد برسند و موسیقی های هیجان انگیزی برای تک تک لوکشین ها و بخش های بازی فراهم کنند که من به شخصه موسیقی متن این عنوان را که کاری از جناب اقای پیام ازادی میباشد را تحسین میکنم. البته ضعف کوچیکی نیز مشاهده شد که مربوط به قطع شدن موسیقی در بعضی از قسمت های بازی میشود اما میتوان از ان چشم پوشی کرد.در نهایت صداگزاری شبگرد طلوع تاریکی یکی از نکات خوب و بهینه بازی به شمار میرود و با اینکه مشکلاتی را نیز دارد اما همچنان زیبا جلوه میکند و هیجان زیادی را به بازیکن انتقال میدهد.

 

طلوع تاریکی , غروب افتاب

 

در پایان میخواهم از سازندگان شبگرد یعنی استودیو پردیس گیم یک تشکر ویژه کنم که با این همه مشکلات و محدودیت های زیادی که برای ساخت این عنوان داشته اند, نا امید نشده و با همتی استوار و عزمی راسخ محصولی را ارئه کردند که نه تنها باعث شد تا صنعت بازی کشوران پس از سال ها یک قدم به جلو پیشرفت کند بلکه توانست در رقابت با عناوین خارجی نیز سربلند بیرون بیاید.شاید اگر مشکلاتی نظیر کم لطفی بنیاد ملی بازی های رایانه ای و کمبود بودجه مانع پیشروی سازندگان نبود شاهد عرضه این عنوان در سال گذشته و با کیفیت بیشتر بودیم. من به شخصه از این عنوان لذت بردم و با این که از مشکلات زیادی در زمینه های مختلف رنج میبرد اما هنوز هم یک عنوان عالی و با ویژگی های منحصر به فرد به شمار میرود و امیدواریم در قسمت های بعدی ضعف های گذشته را جبران کند.پس هرچه سریعتر دست به کار شده و این عنوان را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و جدا از اینکه حمایتی از سازندگان کرده اید بلکه مهری بر ادامه داستان شبگرد زده اید.همچنین شبگرد به زودی در شبکه جهانی استیم نیز توضیع خواهد شد.

نکات مثبت:داستان زیبا و به یاد ماندنی, صدا گذاری فوق العاده عالی شخصیت های بازی,منوی اصلی زیبا,موسیقی متن حماسی…

نکات منفی:باگ های گرافیکی متعدد,لودینگ طولانی,چکپوینت های ضعیف,صداگزاری مصنوعی اسلحه ها…

 

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲۲ پاسخ‌ها

  1. پوریا اکرمی گفت:

    گل کاشتی مهرداد جون ممنون

  2. مهرداد کرمی گفت:

    خواهش میکنم پوریا جان

  3. مهدی گفت:

    من که دارم بازیش میکنم خیلی هم راضی هستم از این که ۹ هزار دادم بازی ایرانی

  4. محمد علیخانی گفت:

    نقد خوبی بود. من که هنوز بازیش نکردم

  5. دانیال نوائیان گفت:

    نقد و بررسی کاملی بود . به نظر من خیلی نو آوری توش وجود داشت که تو هیچ کدوم از بازی های خارجی هم تا حالا دیده نشده ! ممنون

  6. سورنا رضایی گفت:

    واقعا عالی بود مهرداد جان،نقد عالی بود. البته بازی مشکلات زیادی داشت که بخاطر ایرانی بودنش میشه ازش چشم پوشی کرد که امیدوارم حداقل تو نسخه های بعدی اونهارو برطرف کنن.

  7. مهرداد کرمی گفت:

    خواهش میکنم سورنا جان به مقاله های شما که نمیرسه!

    • سورنا رضایی گفت:

      بقول دوستان شکست نفسی نفرمایید،بنظر خودم من مقاله های خیلی خوبی نمینویسم ولی بقیه رو نمیدونم،مثلا همین پیش نمایش پروانه بیشتر شبیه نقد بود تا اولین نگاه،با اینحال سعیم رو میکنم تا در آینده بشما برسم،مهرداد جان!نگران نباش :)

  8. افرین واقعا زیبا بود .

  9. محمد عبداللهیان گفت:

    بسیار عالی

  10. مهرداد کرمی گفت:

    خواهش میکنم البته این نقد ضعف هایی را نیز داشت اما سعی میکنم انشالله تو نقد های بعدی جبران کنم!از همه دوستانی که مطالعه کردند سپاسگزارم!

  11. امیر نوری گفت:

    واقعا حیف این استعدادها که برای گیم ایران زحمت میکشن.
    از نظر من دلیل اصلی ساکن موندن گیم ایران وزرات ارشاده که اگه بخواهیم دربارش بیشتر حرف بزنیم تو یه کامنت نمیگنجه.
    شبگرد هم واقعا یکی از اون بازی هایی است که نشون از علاقه ی جوونای این مملکت میده که تو این وضیعت سخت همچین چیزی میسازن.
    ممنون مهرداد جان برای نقد

  12. gray fox گفت:

    دوست عزیز آھنگسازھای بازی اشکان و شایان بختیاری ھستند

  13. Arno گفت:

    مهرداد جان یه جا آدرس بده تهیش کنیم (تو مشهد) من که پیرم دراومد ولی پیداش نکردم

  14. مهرداد کرمی گفت:

    والا من کرج زندگی میکنم و تا حالا مشهد نرفتم که بتونم به شما ادرس بدم!

  15. saeed s گفت:

    تنها دلیلی که اینو بازی میکنم اینه مه زبانش فارسیه و داستانشو میفهمی !

  16. مجتبی گفت:

    درسته زحمت کشیدن ولی نمیدونم اینقدر بازی رو سخت کردن خاستن چی رو ثابت کنن>>>من که تا فصل سوم بازی کردم تا جایی که برادران ماسکدار رو باید بکشی یه روز کامل تو همین قسمت بودم
    وقتی دیدم دیگه خیلی مزخرف شده و بیخودی سخته کلا از تو سیستم بازی رو حذف کردم

  17. علی طهماسبی گفت:

    میشه دوستان بگم چطور باید زره افراد زره پوش رو از بین ببریم کن که هرچی دارم روش پیاده میکنم ولی هیچ اتفاقی نمی افته
    از این که این بازی رو سخت کردن راضی هستم چون بازی خلیج عدن رو که خریدم ۲ساعته تموم شد ولی اینو دوروزه دارم بازی میکنم هنوز تو فصل دوم هستم

  18. مهرداد کرمی گفت:

    داداش یه روش خیلی تخصصی هست اینه که سیستم بولت تایم رو فعال کنید و تا میتونید سر طرف رو نشونه بگیرید تا این که کلاه خودش از بین بره!بعد اون با یه تیر تو مغزش کارش ساختس!
    سوال دیگه ای بود در خدمتیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *