بررسی عملکرد بازی Rise of The Tomb Raider برروی PC

Rise of the Tomb Raider عنوانی بود که پیش‌بینی می‌شد بسیاری از PC بازان را به سمت خود خواهد کشید. این بازی در ابتدا برای کنسول Xbox One و پس از چند ماه برروی PC منتشر شد. بازی Rise of the Tomb Raider هفته پیش برای PC منتشر گردید و انویدیا درایور بهینه‌شده این عنوان را منتشر کرد. حال زمان آن است که به‌ بررسی عملکرد آن برروی این پلتفرم بپردازیم. در ادامه با میهن‌گیم همراه باشید.

ما برای اجرای بازی از پردازنده I7 4930K به‌همراه ۸ گیگابایت رم، کارت گرافیک GTX 690، ویندوز ۸.۱ (۶۴ بیتی) و آخرین درایور منتشر شده توسط انویدیا استفاده کردیم. همچنین انویدیا قابلیت SLI را برای این بازی معرفی کرده است که به‌نظر می‌رسد در این عنوان، عملکرد ناخوشایندی را از خود نشان داده است.

به‌طور مثال، به ۲ تصویری که در ادامه قرار داده‌ایم، توجه کنید. یک تغییر ساده در حالت نمایشی دوربین بازی می‌تواند نتیجه نه‌چندان جالبی را از قابلیت SLI نشان دهد. همان‌طور که می‌بینید، در تصویر سمت چپ ما فریم‌ریت قابل قبولی را به‌لطف قابلیت SLi به‌دست آورده‌ایم. اما به‌محض این‌که ما یک تغییر ساده در دید دوربین بازی اعمال کردیم، شاهد افت ۶۰ درصدی عملکرد بازی در قابلیت SLI بودیم. خوشبختانه هر دو کمپانی انویدیا و Square Enix وعده حمایت از این قابلیت را داده‌اند. انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، ما شاهد بروزرسانی‌هایی برای حل این مشکل باشیم.

از آن‌جا که نتیجه خوبی را با SLI به‌دست نیاوردیم، تصمیم بر این شد که بازی را تنها با استفاده از یک کارت گرافیک اجرا کنیم. کیفیت رزولوشن را برروی ۱۰۸۰p و بقیه تنظیمات را در بالاترین کیفیت اعمال نمودیم و توانستیم Rise of the Tomb Raider را با نرخ ۳۰ فریم‌‌ بر ثانیه اجرا کنیم ( بدون استفاده از قابلیت SLI، کارت گرافیک GTX 690 ما عملکردی یکسان با GTX 680 از خود نشان داد). این بدان معناست که کیفیت بصری بازی در کارت گرافیک GTX 680 بسیار بهتر از نسخه Xbox One این عنوان است. اگرچه ما هرگز نتوانستیم با رزولوشن ۱۰۸۰p به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دست یابیم. مگر این‌که بازی را در پایین‌ترین تنظیمات اجرا می‌کردیم. Rise of the Tomb Raider در تنظیمات Medium، High و Low به‌ترتیب با نرخ ۳۵، ۳۹ و ۴۷ فریم بر ثانیه اجرا شد که یعنی دارندگان کارت گرافیک‌های ظعیف‌تر از GTX 690 و GTX 680 باید فکر رسیدن به ۶۰ فریم را از سر خود بیرون کنند. البته اگر آن‌ها بخواهند با رزولوشنی پایین‌تر از ۱۰۸۰p بازی را اجرا نمایند، قضیه کاملا فرق خواهد کرد.

حال نوبت به‌بررسی استفاده بازی از پردازنده‌ها می‌رسد. خوشبختانه Rise of the Tomb Raider پردازنده‌های قدرت‌مندی را طلب نمی‌کند. به‌منظور این‌که بفهمیم عملکرد این عنوان در پردازنده‌های قدیمی چگونه است، ما از یک پردازنده ۲ هسته‌ای شبیه‌سازی‌شده استفاده کردیم. برای انجام این تست، رزولوشن بازی را به ۸۰۰×۶۰۰ کاهش دادیم ( به‌منظور جلوگیری از هرگونه محدودیت برای کارت گرافیک) و توانستیم این عنوان را با نرخ ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنیم.

چیزی که ما را در Rise of the Tomb Raider بسیار شگفت زده کرد، مصرف رم آن بود. بازی در حالی که کیفیت تکستچرها برروی Very High قرار داشت، تنها ۴.۵ گیگابات از رم را مصرف می‌کرد. همچنین سیستم‌هایی که از ۸ گیگابایت رم استفاده می‌کنند، احتمالا مسائل لکنت‌باری را تجربه خواهند کرد (به‌خصوص اگر برنامه‌ دیگری در حال اجرا باشد). با قرار دادن کیفیت تکستچرها برروی High، مصرف رم ما به ۲.۵ گیگابایت کاهش یافت.

Rise-of-the-Tomb-Raider-CPU-Graph (1)

در همین حین، باید این نکته را ذکر کنیم که کیفیت تکستچرها برروی Very High حداقل ۳ گیگابات از فضای VRAM کارت گرافیک را اشغال می‌کند که ما با مشکلات جزئی مواجه شدیم اما هنگامی که کیفیت را برروی High قرار دادیم، دیگر با هیچ‌مشکلی مواجه نبوده و به‌راحتی از بازی لذت بردیم. این بدان معناست که اگر شما نیز از کارت گرافیکی با ۲ گیگابات VRAM استفاده می‌کنید، باید از قرار دادن کیفیت تکستچرها برروی Very High دوری کنید.
چیزی که اکنون به‌طور کامل شفاف‌سازی شده، این است که Rise of the Tomb Raider یک عنوان محدود به کارت گرافیک است. Crystal Dynamics و Nixxes توانسته‌اند که پورت آبرومندا‌نه‌ای را برای نسخه PC بازی انجام دهند و مقدار قابل قبولی از تنظیمات گرافیکی را در اختیار بازی‌بازان قرار داده‌اند. از این گذشته، یک‌سری تنظیمات کاملا خاصی در این عنوان قرار گرفته که بسیار جالب به‌نظر می‌رسد. یکی از آن‌ها، در نظر گرفتن حالات زیرنویس‌های مختلف برای شخصیت‌های مختلف است.

در بحث جزئیات گرافیکی، Rise of the Tomb Raider یک عنوان بسیار زیبا است. اکثر بافت‌های بازی، کیفیت بسیار بالایی را شامل می‌شوند (بالاتر از بافت‌هایی که در نسخه Xbox One دیدیم) و تکنولوژی HBAO+ انویدیا حالات شگفت‌انگیزی را در بازی به‌وجود می‌آورند. همچنین اثرات زیست‌محیطی بسیار بی‌نظیر در بازی کار شده‌اند. تکنولوژی TressFX آی‌ام‌دی (که در بازی به‌عنوان PureHair نام‌گذاری شده است) عالی به‌نظر می‌رسد (هرچند که چندان هم بی‌عیب و نقص نیست!). هم‌گام سازی لب شخصیت‌ها، به‌خصوص لارا در میان بهترین‌هایی است که ما دیده‌ایم و تمام مدل‌های ۳D (شامل شخصیت‌ها و حیوانات) بسیار دقیق کار شده‌اند. همچنین بازی از تخریب‌پذیری خوبی بهره می‌برد.

ROTTR_2016_01_27_17_22_27_478 (1)

در مجموع می‌توان گفت که نسخه PC عنوان Rise of the Tomb Raider به‌طور قابل قبولی کار شده است. بازی نیاز به کارت گرافیک‌های نسبتا قوی دارد و همان‌طور که گفته شد اکثر کارایی بازی بر دوش کارت گرافیک سیستم شما است. همچنین مشکلی با پردازنده‌های ۲ هسته‌ای امروزی ندارد. به‌منظور تجربه بهتر، سیستم شما باید شامل کارت گرافیک قوی و امروزی باشد. اگرچه کارت گرافیک‌های قدیمی نیز مانند GTX 680 می‌توانند این عنوان را در رزولوشن ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند. البته می‌توان با کم‌کردن رزولوشن و کیفیت کلی، بازی را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد. همچنین ما بسیار خرسندیم که اعلام کنیم با هیچ‌گونه مشکلی در استفاده از موس و مسائل دیگیر نداشتیم و Crystal Dynamics و Nixxes تنظیمات گرافیکی زیادی را در بازی فرار داده‌اند. تنها چیزی که ما را ناامید کرد، قابلیت SLI بود که احتمالا باعث ناراحتی بسیاری ار دارندگان کارت گرافیک‌های کمپانی انویدیا خواهد بود. همچنین اگر سیستم شما شامل ۸ گیگابایت رم باشد و کیفیت بافت‌ها را برروی Very High قرار دهید، احتمالا با مشکلاتی نظیر لگ مواجه می‌شوید.

همچنین در ادامه با تصویری مربوط به‌بررسی تاثیر آپشن PureHair برروی کارایی همراه هستید. این‌طور که به‌نظر می‌رسد این تکنیک تاثیر ناچیز در بازی دارد:

zph9n1wh4hkq7q5guk9c (1)

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۳ پاسخ‌ها

  1. مهران نوحی تهرانی گفت:

    خیلی خبر خوبی بود ممنون از شما
    این بازی حرف نداره

  2. خشایار گفت:

    سلام به نظرتون با cpu core i7 4720HQ , nvidia GTX 960 و ۸Gb ram DDR4 میشه با جزییات بالا این بازیو اجراش کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *