بکش تا کشته نشوی | ۵ عنوان برتر شوتر از دید میهن‌گیم

بازی های سبک شوتر – چه اول شخص، چه سوم شخص – شاید محبوب‌ترین سبک بازی‌ها در بین گیمرها باشد. هر کس حتی اگر به صورت جدی دنیای بازی‌های ویدیویی را دنبال نکند، حتماً یکبار تجربه‌ی اینگونه بازی‌ها را دارد. تاریخ ویدیوگیم هم به این سبک مدیون است، نوآورترین بازی‌ها همیشه در سبک شوتر بوده‌اند با وجود شباهت‌های بسیار که عناوین این سبک باهم دارند باز هم بازی‌هایی بوده‌اند که انقلابی در صنعت گیم ایجاد کنند و تاریخ‌ساز شوند. در لیست زیر باهم نگاهی به ۵ عنوان برتر سبک شوتر اول شخص (FPS) که در نسل هفتم منتشر شده‌اند می‌اندازیم.

۵ – Halo 4 (2012)

نمی‌شود در مورد بازی‌های شوتر صحبت کرد و اسمی از هیلو نیاورد. سابقه‌ی بیش از ده ساله‌ی فرنچایز هیلو باعث شد که چهارمین نسخه‌ی این سری، پخته‌تر از همیشه جلوه کند. تأثیرات هر گیمری با مستر چیف خاطره دارد و بارها با الیت‌های جان‌سخت جنگیده است. در این نسخه، تجربه‌ها به عالی‌ترین سطح خود رسیده‌اند و هرچه از بازی‌های قبلی به ارث رسیده بهبود یافته و تکمیل شده. از گرافیک بگوییم که هرکسی اولین بار به محیط بازی نگاه می‌کند اولین سوالی که به ذهنش می‌آید این است: آیا این بازی روی کنسولی به قدمت ۷ سال اجرا می‌شود؟! نوپردازی به قدی خیره‌کننده است که بارها جنگ و مبارزه را رها می‌کنید و فقط به سایه‌ها و اشعه‌های نور چشم می‌دوزید.
به رابطه‌ی عاطفانه‌ی مستر چیف و دستار شخصی‌اش، کورتانا، هم در این نسخه پرداخته می‌شود و لحظات انتهایی بازی را خاطره‌انگیز می‌کند. بگذارید برای توصیف عظمت بازی، به جای صفات از اعداد و ارقام استفاده کنیم. هیلو ۴ در روز اول انتشارش، به فروش ۲۲۰ میلیون دلاری رسید که در همان هفته ۳۰۰ میلیون دلار را رد کرد. در ۲۴ ساعت اول انتشار، بیشتر از یک میلیون گیمر در شبکه‌ی Xbox Live به رقابت پرداختند. کمتر بازی‌ای پیدا می‌شود از سایت معتبر IGN، نمره‌ی ۹.۸ را بگیرد. هیلو ۴ تمام آن‌چیزی است که باید باشد، یک هیلوی تمام عیار با تکامل همه‌ی عناصر نسخه‌های پیشین.

۴ – Battlefield: Bad Company 2 (2010)

اگه بخواهیم در یک کلمه بتلفیلد را توصیف کنیم، می‌توان گفت: تخریب‌پذیری. Bad Company 2 در زمان خودش یکی از بهترین گرفیک‌ها را ارائه داد و به کمک موتور بازی‌سازیِ Frostbite تخریب‌پذیری بسیار واقع‌گرایانه‌ای داشت. تقریباً همه‌چی در بازی قابل تخریب است، از ساختمان‌ها گرفته تا ماشین‌ها و تانک‌ها. اما انصاف نیست که در مورد این بازی، فقط بخش گرافیک را تحسین کنیم. گیم‌پلی Bad Company 2 تنوع بسیاری داشت و شامل استفاده از وسایل نقلیه‌ی  بسیار مختلفی می‌شد. بخش سینگل‌پلیر بازی هرچه یک بازی شوتر باید داشته باشد را داشت. بخش مالتی‌پلیر هم که نیاز به تعریف ندارد، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در نقشه‌ها بزرگ بتلفیلد به مبارزه می‌پردازند. این بازی از سرورهای اختصاصی بهره می‌برد که در بهبود بخش آنلاین، یکی از مهم‌ترین عوامل است.
مهم‌ترین ویژگی بازی یعنی تخریب‌پذیری، صداگذاری خوبی هم می‌طلبد. شرکت DICE در این زمینه هم به خوبی عمل کرد و نه تنها موسیقی و صداگذاری محیط را به بهترین حالت ممکن ارائه کرد، بلکه از صداپیشگان توانا هم استفاده کرده بود. عاملی که در یک بازی شوتر، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند Bad Company 2 در این لیست قرار بگیرند کم نیستند، اما از میان شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به گرافیک و تخریب‌پذیری عالی، گیم‌پلی بسیار متنوع و مالتی‌پلیر عظیم آن اشاره کرد.

۳ – Crysis (2007)

متأسفانه زمانی که کرایسیس عرضه شد، فقط از آن به عنوان «بازی‌ای که کامپیوتر شما نمی‌تواند اجرا کند» یا می‌شد. گرچه، این تعریف از جهاتی مثبت به نظر می‌آید اما باعث می‌شود فکر کنیم کرایسیس غیر از گرافیک، ویژگی خاص دیگری نداشته است. البته پرواضح است که این بازی در آن زمان یک انقلاب در گرافیک‌های کامپیوتری حساب می‌شد. هر کامپیوتری می‌توانست بدون مشکل بازی را اجرا کند به عنوان یک الگو برای دیگر سیستم‌ها قرار می‌گرفت. سازندگان با زیرکی یک محیط جنگلی را برای بازی خود انتخاب کرده بودند تا بتوانند حداکثر قدرت خود در زیبایی‌های بصری را به رخ بقیه بکشند. از گرافیک که بگذریم، باید گفت کرایسیس در دیگر جنبه‌ها هم نوآوری داشت. گیم‌پلی بازی بسیار سریع بود و سوپرایزهای زیاید حین گذراندن هر مرحله منتظر شما بودند.
لباس Nano Suit با تمام آن ویژگی‌های منحصر به فردش به عنوان نماد کرایسیس شناخته شده بود که در نسخه‌های بعدی هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. محیط‌های باز و بزرگ اصلاً حس یک بازی خطی را نمی‌داد و هوش مصنوعیِ پیشرفته یک چالش واقعی برای گیمرها بود. اسلحه‌های پیشرفته‌ای که در بازی وجود داشتند، حس یک بازی که در آینده‌ی نه چندان دور اتفاق می‌افتد را کاملاً القا می‌کردند. موسیقی حماسی بازی خیلی خوب با گیم‌پلی جور شده بود و صداهای ریز و کوچک لباس خاص شخصیت اصلی از جزئیاتی بودند که ریزبین بودن سازندگان را نشان می‌داد. کرایسیس یک شوتر عالی با گرافیک فوق‌العاده است که و به جای ادامه دادن راه بقیه، به خلاقیت و نوآوری روی آورده و بسیار هم موفق شده است.

۲ – BioShock (2007)

بایوشاک خاص‌ترین بازی این لیست است. هنر در این بازی حرف اول را می‌زند. طراحی شخصیت‌ها، محیط و داستان در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. هدف بایوشاک صرفاً یک شوتر معمولی نیست، بلکه چیزی فراتر از کشتن و جلو رفتن است. بایوشاک از بستر یک ویدیوگیم، به عنوان وسیله‌ای برای روایت داستان استفاده می‌کند. در واقع، چیزی که در این بازی اهمیت دارد، نه قابلیت‌های عجیب جک و اسلحه‌های خاص، بلکه داستان و شخصیت‌پردازی است. خلق کاراکترهایی مثل Big Daddy و Little Sister کار هر کسی نیست. حتی شاید یک بازی شوتر هم پتانسیل لازم برای این کار را نداشته باشد، اما کِن لِوین، نویسنده و کارگردان بازی، تمام نبوغ خود را به کار گرفته و تجربه‌ای به گیمر ارائه می‌دهد که بی‌شک با هیچ بازی دیگری قابل مقایسه نیست. مگر نسخه‌های بعدی همین بایوشاک!
گرافیک، گیم‌پلی و صداگذاری هم در سطح بسیار بالایی قرار دارند. شاید از لحاظ فنی گرافیک بایوشاک به بازی‌هایی مثل Gears of War نرسد، اما همانطور که اشاره شد طراحی محیط، استفاده از افکت‌های تصویری مختلف و ایجاد جو خاصی که کاملاً در خدمت داستان است، بایوشاک را از لحاظ هنری به یکی از بهترین‌ها تبدیل می‌کند. افکت‌های صوتی نیز همراه با گیم‌پلی تجربه‌ای ناب را به وجود می‌آورند، تنوع زیاد سلاح‌ها و قدرت‌های ویژه که هرکدام کاربرد خاصی دارند باعث می‌شود در طول بازی هیچوقت احساس خستگی نکنید و همیشه به دنبال اتفاقاتی جدید باشید. این بازی پکیج کاملی از هنر و سرگرمی را در خود دارد، داستانی قوی و غنی، گرافیکی هنری و زیبا و گیم‌پلی‌ای روان و متنوع، همه دلایلی هستند برای پی بردن به عظمت بایوشاک.

۱ – Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)

کیست که کاپیتان پرایس و مرحله‌ی چرنوبیل را از یاد برده باشد؟ کیست که با مراحل متنوع  COD 4 خاطره نداشته باشد و بارها و بارها آن‌ها را بازی نکرده باشد؟ برای علاقه‌مندان به بازی‌های شوتر، این بازی حکم یه الگو و معیار را دارد و شوترهای دیگر با این بازی مقایسه می‌شود. به جرأت می‌توان در بین نسخه‌های بسیاری که از Call of Duty ساخته شده است، Modern Warfare چیز دیگری‌ست. هر دو بخش آنلاین و آفلاین بی‌نقص ساخته شده بودند و با وجود کوتاه بودن بخش سنگل‌پلیر، هر گیمری را راضی می‌کرد. مبارزه‌های عظیم، جلوه‌های سینمایی و استفاده از وسایل نقلیه‌ی مختلف در روند گیم‌پلی باعث می‌شدند همین چند ساعت کوتاه بسیار لذت‌بخش شوند.
شخصیت جاودانه‌ی کاپیتان پرایس نه تنها به عنوان نماد سری Modern Warfare شناخته می‌شود بلکه هرکس اسم COD را می‌شود یاد او می‌افتد. سرنوشت نامعلوم او در پایان بازی از نکات جذاب داستان است. مرحله‌ی Death from Above که در کنترل یک هواپیمای C-130 را بر عهده داشتید یکی از نوآورترین مراحل بازی‌های شوتر در زمان خود بود. COD 4 بعد از گذشت ۶ سال همچنان یکی از بهترین شوترهای تاریخ بازی‌های کامپیوتری است. سرورهای بازی هم‌چنان هم شلوغ هستند و از سراسر دنیا بازیکنان بسیاری در نقشه‌های قدیمی و خاطره‌انگیزش بازی ‌می‌کنند. ۱۶ نقشه که قابلیت بازی تا ۱۸ نفر را داشتند واقعاً فوق‌العاده‌ست، مخصوصاً با توجه به این نکته که بازی‌ای مثل Titanfall که از بازی‌های نسل بعد است گنجایش ۱۶ نفر را دارد.
در بخش مالتی‌پلیر ۱۳ حالت مختلف برای بازی وجود دارد که نشان از تنوع بالای آن دارد. گذشته از اینها، از لحاظ بصری هم COD 4 پیشگام زمان خود بود. روی کنسول‌های Xbox 360 و PS3 به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد که یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت یک بازی شوتر است. معمولاً در بازی‌های این سبک به داستان توجه چندانی نمی‌شود، اما Modern Warfare با ارائه‌ی داستانی قابل قبول همراه با جلوه‌های ویژه‌ی هالیوودی و کارگردانیِ حرفه‌ای کات‌سین‌ها، خودش را از بقیه‌ی رقبا جدا می‌کند. چهارمین نسخه از سری COD مانند عنوان Most Wanted در سری NFS‌ می‌ماند. بهترین اثر در سری نید فور اسپید که هنوز عنوان بهتری از آن در این سری ساخته نشده است. COD سال‌هاست عرضه می‌شود و نمرات خوبی هم دریافت می‌کند اما نوآوری خاصی ندارد، آن‌ها هرچه داشته‌اند در Modern Warfare خرج کرده‌اند. این بازی قطعاً هیچگاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد.

محسن وزیری

علاقه‌ی زیادی به گیم و همچنین نوشتن درباره‌ی اون دارم. علاقه‌مند به سینما و موسیقی - از نوع راک! - هم هستم.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۱ پاسخ‌ها

  1. sajjad گفت:

    به نظر من call of duty از همه بهتره عاشقشم :inlove:

  2. احمد سعیدی گفت:

    خیلی خوب بود. :yes:
    بازی هاتون رو هم خیلی بد انتخاب نکرده بودید.
    من کرایسیس رو خیلی دوست دارم.

  3. mohi گفت:

    از نظر گرافیک کراسیس :yes: ازنظر گیم پلی بتلفیلد :yes: ازنظر داستان کال آف دیوتی :yes:

  4. محمد دریائی گفت:

    اول BioShock بعد Halo 4 و البته بازی مثل COD Balck ops 1 هم می تواند قرار بگیرد

  5. OMID گفت:

    انتخاب ها خوب هستند
    ولی ده تا هم میشد گفت
    ممنون

  6. انتخاب های خوبی کردی.داستان سری Modernwarfare واقعا معرکه بود که هر گیمری به نظر من این سری رو تجربه نکرده باشه ، نصف عمرش بر فناس .ممنون بابت مقاله

  7. MICHEAL.P گفت:

    متاسفانه بهترین کالاف دنیا ینی مدرن وارفار ۳ رو از قلم انداختید |:

  8. Thorin گفت:

    ممنون و خسته نباشی
    به جای کرایسیس ۱ بازی خیلی بهتری می تونست قرار بگیره البته از نظر من، ولی خوب این نظر شماست!

  9. آیدین اسماعیل پور گفت:

    call of duty4 و crysis بهتیرین بازی بودند حرف نداشتند :yes:

  10. خیلی ممنون از همه‌ی دوستان. تو این لیست سعی شده بازی‌های قرار بگیره که تو زمان عرضه‌شون واقعاً خاص و تأثیر گذار بودن.
    دلیل انتخاب کرایسیس یا نسخه‌ی اول Modern Warfare هم همین نکته‌س. ;-)

  11. AREF گفت:

    به نظر من RESIDENT EVIL جاش خالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *