جنگ تا پیروزی|تاریخچه فرانچایز Battlefield

بازی های زیادی با سبک شوتر اول شخص منتشر شده اند ولی فقط برخی از آن ها محبوبیت بسیاری کسب کرده اند. آن ها همیشه طرفداران خود را داشته اند و خواهند داشت. فرانچایز بتلفیلد یکی از آن هاست. این سری با وجود تمامی کاستی هایش طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است. این عنوان به دلایل مختلفی نظیر گیمپلی خوب، رعایت استاندارد های مربوط به سبک FPS، نوآوری و … توانسته است که تبدیل به یک عنوان حائز اهمیت برای EA شود. البته این عنوان تابحال نتوانسته است که داستانی چالش برانگیز داشته باشد ولی در بقیه بخش ها نظیر گرافیک و بخش مولتی پلیر فوق العاده است. انجام ماموریت ها با دوستان خود بسیار هیجان انگیز است. همچنین در BF4 دیدیم که قسمت مولتی پلیر آن تا ۶۴ نفر را ساپورت می کند. استودیوی DICE سازنده این بازی است که علاوه بر این بازی عناوین بسیار بزرگی را ساخته است. البته نسخه اول این بازی را Refractor Games ساخته بود. رقیب دیرینه این فرانچایز یعنی سری Call of duty همیشه در حال نبرد با این سری بوده است. حال نگاهی خواهیم داشت به اطلاعاتی از ناشر این بازی یعنی EA.

نگاهی به EA: Electronic Arts  شرکتی است که توسط تریپ هاوکینگز تاسیس شد. این شرکت چند سال بعد در زمینه بازی های کامپیوتری شروع به کار کرد. این شرکت ناشر بازی های بزرگی نظیر سری Need For Speed، SIMS بوده است. همچنین بخش ورزشی EA همیشه بهترین تجربه را به مخاطب انتقال می داده است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ دومین نسخه Battlefield را وارد بازار کرد. لازم به ذکر است که ناشر اولین نسخه Battlefield شرکت بزرگ Take-Two بوده است. حال تاریخچه خود را با معرفی اولین نسخه این بازی شروع می کنیم.

اولین نسخه این بازی توسط شرکت Refractor Games و با موتور بازی سازی Refractor Engine ساخته شد. این بازی Battlefield Codename Eagle نام داشت که امتیازات خوبی هم دریافت کرد. BF Codename Eagle در سال ۲۰۰۰ توسط Take-Two منتشر شد. داستان بازی هم درباره حمله روسیه و جنگ جهانی اول بود. 

دومین نسخه این فرانچایز در سال ۲۰۰۲ با نام Battlefield 1942 منتشر شد. این بازی توانست متای ۸۹ را بدست بیاورد که نمره خوبی است. این بازی با موتور Refractor Engine توسط شرکت Digital Illusions C.E یا همان DICE ساخته شد. لازم به ذکر است که از اینجا به بعد تمامی این شرکت نسخه های این فرانچایز را همین شرکت ساخته است. همچنین بخش مولتی پلیر هم به این بازی اضافه شده بود که بسیار چالش برانگیز بود. این بازی فقط بر روی PC منتشر شد. گیم پلی بازی پیشرفت های بسیاری نسبت به نسخه قبلی داشت ولی در بخش داستانی بسیار ضعیف بود. در بخش صداگذاری هم می توان صفت خوب را به آن نسبت داد.

Battlefield Vietnam در سال ۲۰۰۴ به طور انحصاری برای PC آمد و خبری از نسخه کنسولی نبود. این بازی توسط موتور Refractor Engine ساخته شده بود ولی بهینه سازی هایی که بر روی موتور انجام شده بود توانست گرافیک بازی را کمی افزایش دهد. گیمپلی هم پیشرفت چندانی نداشت. برخی ها بر این باور بودند که این بازی همان نسخه قبلی است که اتفاقات آن در مکانی دیگر رخ می دهد. داستان بازی هم مربوط به حمله آمریکا به ویتنام بود. این بازی در نهایت توانست متای ۸۴ را از آن خود کند که نسبت به نسخه قبلی نمره کمی است. 

نسخه بعدی این بازی با نام Battlefield 2 در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. این بازی توانست نمرات فوق العاده ای بدست آورد. موتور بازی Refractor Engine 2.0 بود که نسبت به نسخه اول پیشرفت های زیادی کرده بود. در گیمپلی بازی تغییرات بزرگی بوجود آمده بود. اگر اشتباه نکنم داستان بازی جنگ بین دو کشور آمریکا و چین بود. این بازی در بخش مولتی پلیر هم توانست جوایز زیادی را از آن خود کند. می توان با قاطعیت گفت که این بازی موفق ترین نسخه در تاریخ این فرانچایز بوده است. این بازی توانست متای ۹۱ را از آن خود کند که واقعا نمره خوبی است. با این که این بازی نمرات بالایی کسب کرد، ولی با وجود عناوینی نظیر GTA:SA، Resident Evil 4، God of War، Forza Motorsport و Splinter Cell :Chaos Theory نتوانست جوایز زیادی بگیرد. سازنده بازی کماکان استودیوی DICE بود.

نسخه بعدی از این فرانچایز محبوب با نام Battlefield2: Modern Combat در سال ۲۰۰۵ برای کنسول ها منتشر شد و این بار خبری از نسخه PC نشد. این بازی در بخش تک نفره پیشرفت های زیادی کرده بود ولی در قسمت مولتی پلیر محدودتر شده بود. Battlefield2:Modern Combat برای PS2 و Xbox در سال ۲۰۰۵ و برای Xbox360 در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این بازی در ابتدا قرار بود برای PSP هم منتشر شود ولی بعد از مدتی لغو شد. این بازی در نهایت توانست متای ۸۰ را برای نسخه PS2 کسب کند که نمره چندان بدی هم نیست. همچنین یک بسته الحاقی هم برای این بازی منتشر شد که سه نقشه جدید را به بخش مولتی پلیر اضافه می کرد. لازم به ذکر است که DICE سازنده بازی، عنوان نامبرده را با موتور RenderWare ساخته بود. داستان بازی مربوط به جنگ و درگیری بین ناتو و چین برای به دست آوردن قزاقستان بود.

در سال ۲۰۰۶ نسخه جدیدی ازاین فرانچایز با نام Battlefield 2142 منتشر شد. گرافیک بازی تا حدودی نزدیک به بازی Battlefield 2 بود اما پیشرفت های کوچکی هم داشت. این بازی نبرد بین دو کشتی هوایی با نام Titan بود که باید آن را مولتی پلیر بازی می کردید. این بازی یک بسته کمکی هم با نام Northern Strike دریافت کرد که نقشه ها، حالت ها، اسلحه ها و وسایل نقلیه ی جدیدتری به بازی اضافه شد. این بازی توانست متای ۸۰ را بدست بیاورد. البته این بازی  فقط برای PC عرضه شد. داستان کلی بازی هم درباره عصر یخبندانی در قرن ۲۲ بود که با موتور بهینه شده Refractor 2 ساخته شده بود.

نسخه بعدی از این فرانچایز با نام Battlefield: Bad Company در سال ۲۰۰۸ به صورت انحصاری برای Xbox360 و PS3 عرضه شد. گرافیک بازی به یمن موتور Frostbite 1.0 واقعا عالی شده بود. همچنین اضافه شدن بخش تخریب پذیری  هم به بازی یکی از نکات کاملا مثبت برای این بازی بود. محیط بازی مدرن تر و اسلحه های بازی هم پیشرفته تر شده بودند. در ابتدا قرار بود که این بازی برای PC منتشر شود ولی بدلیل مخالفت EA این نسخه از Battlefield برای PC عرضه نشد. داستان بازی هم مربوط به جنگ بین آمریکا و روسیه بود. این بازی در نهایت توانست متای ۸۴ را برای نسخه PS3 کسب کند.

سال ۲۰۰۹ نسخه جدیدی از بازی منتشر شد که چندان به مذاق فن های این بازی ومنتقدان خوش نیامد. این بازی Battlefield Heroes نام داشت. Battlefield Heroes فقط برای PC منتشر شد. این بازی توسط استودیو های DICE و Easy Studios با موتور گرافیک Refractor 2 ساخته شد. گرافیک این بازی کاملا کارتونی شده بود؛ همچنین بازی از حالت شوتر اول شخص به شوتر سوم شخص تغییر یافته بود. این بازی فقط به صورت دیجیتالی منتشر شد. لازم به ذکر است که این عنوان کاملا آنلاین بود و فاقد بخش    Single – Player  بود. شما می توانستید چهره و لباس کارکتر خود را تغییر دهید. با این همه این بازی توانست متای ۶۹ را کسب کند که تمام موفقیت های این فرانچایز محبوب را زیر سوال برد.

در همین سال نسخه ای دیگر از بتلفیلد با نام Battlefield 1943 برای کنسول های Xbox360 و PS3 منتشر شد. این بازی در ابتدا برای PC تایید شد ولی بعد از مدتی کنسل شد. DICE از موتور Frostbite 1.5 برای ساخت این بازی استفاده کرد. تخریب پذیری نسبت به عنوان Battlefield :Bad Company بهتر شده بود. داستان بازی هم جنگ بین دو کشور قدرتمند دنیا یعنی ژاپن و آمریکا در اقیانوس آرام می باشد. لازم به ذکر است که این بازی فقط بخش آنلاین داشت و نسخه فیزیکی هم از این بازی منتشر نشد. همچنین بخش مولتی پلیر بازی قابلیت ساپورت بازیکن تا ۲۴ نفر را هم داشت. این بازی در نهایت توانست متای ۸۴ را به صورت میانگین بدست آورد که نمره متوسطی می باشد.

در سال ۲۰۱۰ نسخه ای دیگر از این فرانچایز منتشر شد. این بازی Battlefield: Bad Company 2 نام داشت. Frostbite 1.5 بهتر از نسخه قبلی بود و محیط بازی هم واقعی تر شده بود. بخش مولتی پلیر بازی هم بسیار قدرتمند تر از قبل ظاهر شد. داستان بازی هم ادامه داستان Battlefield: Bad Company است. این بازی یک بسته الحاقی با نام Vietnam دریافت کرد که خود به تنهایی بازی کاملی بود و نقشه ها، سلاح ها، وسایل نقلیه و … جدیدی را به بازی اضافه می کرد. این بازی برای PC، X360، PS3 و IOS عرضه شد. میانگین نمرات بازی هم ۸۸ بود. همچنین این بازی در بخش موسیقی و صداگذاری به لطف Mikael Karlsson و Joel Eriksson توانست جذابیت بازی را چندین برابر کند. 

سال بعد عنوانی Sandbox با نام Battlefield: Play4Free منتشر شد که شباهت زیادی به عنوان Battlefield: Heroes داشت. این بازی یک بازی تماما آنلاین بود که برای PC منتشر شد. Battlefield: P4F بازی بود که تا ۳۲ نفر را در بخش مولتی پلیر ساپورت می کرد و برای هاردکورها طراحی شده بود. این بازی بدترین بازی در تاریخ این فرانچایز بود که متای ۶۸ را دریافت کرد.

سال بعد عنوانی عرضه شد که توانست دوباره روحی به این فرانچایز ببخشد. این بازی Battlefield 3 نام داشت که با موتور Frostbite 2 ساخته شده بود. گرافیک بازی از همه جهات پیشرفت کرده بود. یکی از محیط های بازی هم تهران بود که بسیار زیبا ساخته شده بود. این بازی در کنسول ها تا ۲۴ نفر و در PC تا ۶۴ نفر را در بخش مولتی پلیر ساپورت می کرد. این بازی نمرات بسیار خوبی دریافت کرد. در بخش صداگذاری هم فوق العاده بود و توانست جوایز زیادی دریافت کند. این بازی در نهایت توانست متای ۸۹ را برای نسخه PC بدست آورد که واقعا شایسته دریافت چنین نمراتی بود.

در سال ۲۰۱۳ عنوانی عرضه شد که نه تنها طرفداران بازی، بلکه تمامی سایت های معتبر بر این باور بودند که این عنوان باید بهترین شوتر سال شود و در آخر هم شد. این عنوان Battlefield 4 نام داشت. از گرافیک بازی هر چقدر بگوییم بازی هم کم گفته ایم. این بازی با موتور Frostbite 3 ساخته شد. سیستم تخریب پذیری، نورپردازی ها و… همگی فوق العاده اند.البته باگ هایی هم در بازی وجود دارد. گیمپلی بازی هم پیشرفت هایی نسبت به Battlefield 3 داشت. بخش صداگذاری هم واقعا عالی است البته مشکلاتی هم نظیر صداگذاری در هنگام شلیک گلوله مشکلاتی دارد. بزرگترین مشکل بازی در بخش داستانی می باشد. تقریبا می توان گفت که بازی اصلا داستان ندارد! بخش مولتی پلیر این بازی هم مانند نسخه قبلی تا ۶۴ نفر را ساپورت می کند. این بازی DLC های زیادی هم دریافت کرده است. Battlefield 4 برای PS4،Xbox360،PS3،XboxOne و PC منتشر شد و توانست متای ۸۷ را بدست آورد.

کلام آخر

میدان نبرد و ندای وظیفه، دو رقیب قدیمی هستند. در برخی سال ها Battlefield و در برخی دیگر Call of Duty پیروز می شد. البته پیروزی های متعدد فرانچایز COD بدلیل داشتن داستانی مهیج بوده. ولی در چند سال اخیر دیدیم که این عنوان دیگر داستانی چالش برانگیز نداشته و همین، یکی از دلایلی است که سری Battlefield در سال ۲۰۱۳ توانست برترین بازی شوتر شود. باید دید که در نبرد بعدی این دو با بازی های جدیدشان یعنی Call of Duty:Advanced Warfare و Battlefield:Hardline کدام یک پیروز خواهد شد. ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲۲ پاسخ‌ها

  1. مجتبی گفت:

    سلام .
    مقاله خیلی باحالی بود من خیلی از این عنوان ها رو نمی شناختم .
    یادش بخیر چه قدر من با Battlefield 2 حال می کردم …
    یه سوال .
    Battlefield 2142 بازی تک نفره نداشت ؟؟؟
    چون یادمه وقتی نصبش می کردم هیچ گزینه ای برای بازی وجود نداشت … !!!

    • پوریا اکرمی گفت:

      نظر لطفتونه.
      Battlefield 2142 هم بخش تکنفره و هم بخش چند نفره دارد. منظور من از بخش چندنفره مال قسمت جنگ کشتی های هوایی بود.

      • مجتبی گفت:

        ولی من یادمه دوبار به آب و تاب نصبش کردم ولی هیچ گزینه ای برای بازی وجود نداشت …
        هزار بار از چالش آب یخ برام بد تر بود …

  2. سورنا رضایی گفت:

    بنظرت من بتلفیلد تو دو بخش عالی هست
    گیم پلی گرافیک
    ندای وظیفه هم داستان و موسیقی
    من هر دوشنو بازی میکنم چون واقعا خوبن

    • پوریا اکرمی گفت:

      منم هردوشون رو قبول دارم. ولی کالاف که همیشه بخاطر داستانش بهترین بوده، در نسخه ۱۰ یعنی COD:Ghosts داستان زیبایی نداشت و همین امر باعث برتری BF4 شد.

  3. ABS92 گفت:

    عالی و خیلی جالب بود.ممنون بابت مقاله ی زیبات پوریا جان

  4. محمد عبداللهیان گفت:

    بسیار زیبا

  5. امیر نوری گفت:

    مقاله ی کاملی بود پوریا جان
    خودم به شخصه کالاف رو ترجیح میدم
    ولی توی همه شوتر ها که بازی کردم سری آرما بیشتر بهم چسیده

  6. داود گفت:

    من فکر میکردم کالاف خیلی نسخه داره مثل اینکه بتلفیلد از اون هم بیشتره . ممنون بابت مقاله

  7. دانیال نوائیان گفت:

    خیلی مقاله ی خوب و کاملی بود . به شخصه با نسخه ی سوم و Hard Line خیلی حال کردم . ممنون

  8. arsham گفت:

    از مقالت خوشم اومد

  9. محمد علیخانی گفت:

    خودم ۳ نسخه آخری رو که بازی کردم فقط ۳ رو ترجیح ددم :دی
    مرسی عالی و کامل بود

  10. مهمان گفت:

    این مقاله قبلا رفته رو سایت داداش
    دقیقا همین موضوع

    • پوریا اکرمی گفت:

      مقاله قبلی برخی نسخه ها را نداشت و تا بتلفیلد ۳ را پوشش می داد. این یکی از مقاله های پیشنهادی مدیران سایت بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *