حماسه ای دست جمعی | اولین نگاه به بازی The Elder Scrolls: Online

سری بازیهای "کتیبه ی بزرگ" یکی از پر طرفدار ترین بازیهای سبک "نقش آفرینی" در جهان میباشد و از همان اولین نسخه در سال ۱۹۹۴ همیشه جزو موفق ترین بازیها بوده است. نسخه ی ۴ و ۵ این سری بازی که برای نسل هفتم منتشر شده بود نقطه ی اوج این سری بود. آخرین نسخه ی این بازی که "کتیبه ی بزرگ: اسکایریم" نام داشت توانست ۲۲۶ جایزه را از آن خود کند و همچنین بهترین بازی سال شود و از دیدگاه برخی از منتقدین و سایتها، بهترین بازی نسل هفتم لقب بگیرد. اما همیشه در تمامی نسخه های این سری شاهد هیچ گونه بخش آنلاین و مولتی پلیری نبودیم. سازنده ی بازی گفته بود که: "ما توانایی ایجاد بخش آنلاین مناسب در بازی هایمان را نداشتیم". اما بالاخره نسخه جدید این سری که "کتیبه ی بزرگ: آنلاین" نامیده میشود اینبار فقط با داشتن بخش مولتی پلیر میخواهد طرفداران پرو پافرض این سری را به جنگ و همکاری با یک دیگر دعوت کند. اما نکته ای که در اینجا باید گفت این است که سازنده ی بازی که "بتسدا" بود همانطور که خواندید هیچ گونه تجربه و توانایی برای ساخت بخشی آنلاین نداشته و بخاطر همین سازنده ی بازی به استودیوی تازه کار "Zenimax Online" تغییر کرده است. اما حال فقط یک سوال میماند; آیا این نسخه از بازی به موفقیتهای نسخه های قبلی خواهد رسید و نام این سری بازی باشکوه را با شکوه تر خواهد کرد یا نه؟

 

باکس آرت

 

نام: The Elder Scrolls: Online

سازنده: ZeniMax Online Studios

ناشر: Bethesda Softworks

سبک: نقش آفرینی آنلاین (MMO Rpg)

پلتفرم: Xbox One ,PS4 ,PC

تاریخ انتشار: ۴ آپریل ۲۰۱۴

درجه سنی: M (بزرگسالان)

بازی "کتیبه ی بزرگ: آنلاین" در ابتدا قرار بود فقط برای پلتفرم Pc منتشر شود نه کنسولهای نسل هشتمی! اما جالب است بدانید اگر تلاش های کمپانی سونی نبود عنوان "کتیبه ی بزرگ: آنلاین" امروزه بر روی کنسول های نسل بعد ساخته نمی شد. این مسئله در وبسایت "گیم اینفورمر" با آقای "آدام بایز"، یکی از سران سونی مشخص شده است. آقای "آدام بایز" اشاره کرده اند که این عنوان تنها قرار بوده برای پلتفرم Pc منتشر بشود اما تلاش سونی سبب شده تا "بتسدا" این عنوان را بر روی کنسول های نسل بعد نیز بیاورد:

"این عنوان هیچ وقت قرار نبود بر روی کنسول ها بیاید. آنها ("بتسدا") می گفتند که ما هیچ برنامه ای برای آوردن این عنوان بر روی کنسول ها نداریم و من به آنها گفتم اگر ما یک برنامه بچینیم که بتوانیم این کار را انجام بدهیم چه می شود؟"

آقای "آدام بایز" بعد از این اتفاق که سبب شد این عنوان برای کنسولهای نسل هشتمی منتشر شود بسیار خوشحال شدند. اما حال سوالی که پیش می آید این است که چرا این عنوان برای کنسول Wii U منتشر نمیشود؟ مگر کنسول Wii U یک پلتفرم نسل هشتمی نیست؟ در این رابطه آقای "پیت هاینز"، مدیر بخش بازاریابی شرکت "بتسدا" طی مصاحبه ای با وب سایت "جوی استیک" در این رابطه تشریح کرد:

"مسائل بزرگی پشت سخت افزار Wii U است.  ما هر بازی را که بخواهیم بسازیم را خواهیم ساخت و آن را بر روی هر پلتفرمی که بتواند به راحتی از آن پشتیبانی کند منتشر خواهیم کرد.  در حال حاضر هیچ یک از بازی های در حال ساخت توسط "بتسدا" و استودیو های طرف قراردادش برای Wii U منتشر نمی شوند که از جمله ی آن ها می توان به بازی های "ولفنشتاین: نظام جدید" و بازی ترسناک "شیطان درون" که توسط آقای شینجی میکامی  در حال ساخت است و بازی نقش آفرینی و آنلاین ما یعنی "کتیبه ی بزرگ: آنلاین" که برای کنسول های نسل بعد سونی و مایکروسافت و PC منتشر می شود، اشاره داشت."

 

حماسه در راه است ...

وی با اشاره بر پروژه ی مهم شرکت "بتسدا" یعنی ساخت بازی "کتیبه ی بزرگ: آنلاین" اشاره داشت که انتشار این بازی بر روی کنسول های نسل فعلی ممکن نبود و از همه مهم تر مسائل دامنه ای و حجم و وسعت بازی از انتشار این بازی بر روی پلتفرم های مذکور جلوگیری کرده است. با توجه به این حرفها میتوان این را گفت که بازی دنیایی بسیار بزرگ دارد و حجم خیلی وسیعی دارد و این عالی است! اگر باور نمیکنید پس سیستم مورد نیاز نسخه ی Pc این عنوان را مشاهده کنید:

حداقل سیستم مورد نیاز بازی برای PC

  • Operating System: Windows XP 32-bit
  • Processor: Dual Core 2.0GHz or equivalent processor
  • Memory: 2GB System RAM
  • Hard Disk Space: 60GB free HDD space
  • Video Card: DirectX 9.0 compliant video card with 512MB of RAM (NVIDIA® GeForce® ۸۸۰۰ / ATI Radeon™ ۲۶۰۰ or better)
  • Sound: DirectX compatible sound card.

​همانطور که میبینید بازی به ۶۰ گیگابایت فضای خالی بر روی Pc نیاز دارد در حالی که دنیای پهناور و بزرگ اسکایریم تنها فقط به ۶ گیگابایت فضای خالی نیاز داشت! (البته ممکن است این سیستم تغییر کند). اول از همه میرویم به سراغ گرافیک بازی. بازی با موتور "Hero"، موتور قدیمی "بتسدا" ساخته خواهد شد که این کمپانی عدم استفاده از موتور "اسکایریم" را اعلام نکرده است. همچنین سازندگان گفته اند که در این بازی از طراحی بازی "World Of Warcraft" هم الهام گرفته شده و ۵ سال بر روی این بازی کار کرده اند و این بازی از لحاظ گرافیکی از بهترین های Pc خواهد بود. اینطور که در تریلر های به نمایش در آمده معلوم بود گرافیک بازی قابل قبول به نظر می آمد. افکت دود و آتش به خوبی کار شده بود و همینطور افکت نور و سایه ها هم خوب به نظر می آمد. برای مثال در سیاه چالهای تاریک شما میتوانید مشعل روشن کنید که در این مکان سایه های واقع گرایانه ای را نور مشعل بر روی دیوارها به تصویر میکشید. انیمیشن حرکات کاراکتر های بازی و هوش مصنوعی ها هم انعطاف پذیر و باور پذیر است. بافت های بازی با کیفیت بوده و همینطور طراحی آب, برف, باران در بازی نوید یک بازی با گرافیک قابل قبول ولی نه در حد نسل بعد را میدهد. اگر به یاد داشته باشید یکی از عمده مشکلات اسکایریم داشتن باگهای فراوان بود; حال سازندگان قول داده اند که در این بازی باگی وجود نداشته باشد و اگر بازیباز در طول بازی به باگی برخورد کرد، از طریق قسمتی که در بازی گذاشته شده است به ما اطلاع میدهد و ما آن را سریع بر طرف میکنیم.

 

 

مانند "کتیبه ی بزرگ" های قبلی شما می توانید در اول بازی یک نژاد را انتخاب کنید، نژاد هایی از قبیل Nord, Khajiit, Elvs, Orc, Human و …. انتخاب کنید و وارد دنیای بیکران بازی شوید و به انجام هزاران ماموریت موجود در بازی همراه با بازیبازان دیگر که از سراسر جهان در حال بازی هستند بپردازید و یا در شهر به گشت و گذار بپردازید و با خدمت کردن به شهر، مردم آن شهر را از خود راضی نگهدارید و درجه احترام خود را در بازی اضافه کنید. می توانید با کشتن هر هوش مصنوعی یا بازیکن، تا آنجایی که می توانید آیتم های او را غارت کنید. در شهر ها فروشنده گانی وجود دارند که شما می توانید آیتم های خود را به آن ها بفروشید ویا خریداری کنید. آیتم ها فقط با کشتن به دست نمی آیند، بلکه در ماجراجویی های شما کلی صندوق وجود دارد که در آن ها آیتم های ارزشمندی هستند.

 

 

تنوع دشمنان در بازی بسیار بالاست و شما در هرمنطقه از سرزمین بازی با ۲ یا ۳ نوع دشمن جدید روبرو میشوید. سازندگان قول محیطها ی بسیار بزرگ و آیتم های فراوان در بازی را داده اند. به جرات می توان گفت که این نسخه از سری بازی های "کتیبه ی بزرگ" یکی از پر حجم ترین و شاید گسترده ترین عنوانی باشد که ساخته شده است. مخلوقاتی که در بازی حضور دارند تاکنون به ۳۱ نوع مختلف تقسیم شده اند که از آنها می توان به Wolves, Ogrim, Foot Soldier, Scamps و Alpha Wolf اشاره کرد. در "کتیبه ی بزرگ: آنلاین" شما می توانید مانند نسخه های قبلی مبارزه کنید و همچنین از جادوها استفاده کنید. این طور که در تریلر های بازی معلوم بود شما میتوانید همانند قبل، سبک مبارزه خود را هر جور که علاقه دارید در طول بازی خود ارتقا بدهید. برای مثال اگر از شمشیر و سپر بیشتر استفاده کنید توانایی های شما در شمشیر یک دست بیشتر ارتقا میابد تا دو دست; و اگر برعکس توانایی شما در دو دست بیشتر ارتقا میابد. اگر از جادو بیشتر استفاده کنید توانایی شما در جادوها بیشتر نمایان گر میشود. در بازی به جادوگری بسیار توجه شده است. شما می توانید با استفاده از دستان خود یا عصا از جادوهای بسیار قوی ای استفاده کنید؛ مثلا با دست راست خود که در آن یک عصا است، می توانید با تولید آتش دشمن خود را از پای در بیاورید، یا با دست چپ خود یک رعد و برق بسیار قوی بوجود آورید، و یا این که از فریاد استفاده کنید که در نسخه قبل در مبارزات بسیار کار آمد بود. مد جدیدی که به بازی اضافه شده است بخش "بازیکن ها علیه بازیکن ها" می باشد. که بازیکنان میتوانند در این مود به یک شهر لشکر کشی و آن را تصرف کنند. نکته جالب لشکرکشی این است که تمام سربازان هر لشکر, بازیکنان می باشند به این صورت که یک نفر باید منجنیق ها، شمشیر زن ها، کماندارها را کنترل کند و یک نفر دیگر هم باید فرماندهی لشکر را بر عهده بگیرد. طبق گفته سازندگان سیستم لشکرکشی بازی از سری بازیهای "توتال وار" الهام گرفته شده است. بی شک تجربه ی یک کار گروهی بسیار لذت بخش خواهد بود. وقتی هم که شما به Level 50 برسید میتوانید از تیم خارج شوید و وارد سرزمین دشمن شوید. اگر هم قصد دارید که به بیشترین حد Level برسید ۱۲۰ ساعت زمان لازم است! و البته در بازی باید حواستان به بیماری ها باشد، به خاطر همین در بازی نقش داروساز هم وجود دارد! به احتمال بسیار زیاد آخرین باس بازی "Molang Bal" است که به عنوان قویترین و وحشتناک ترین دشمن بازی معرفی شده است، و بی صبرانه منتظر شما است تا با لشکر مردگانش شما را شکست دهد و روح شما را تسخیر کند!

 

 

همچنین سازندگان بازی گفته اند که در بازی میتوانید امپراطور شوید! بله درست خوانده اید. استودیو "Zenimax Online" از ارائه ی فرصتی برای کسب درجه ی امپراطور "Cyrodiil" به بازیکنان خبر داد. سازندگان در مورد چگونگی کسب این درجه می گویند:

بازیکنان برای کسب درجه ی امپراطور "Cyrodiil" می بایست به امتیاز "Alliance" دست پیدا کنند. برای کسب این امتیاز باید در مبارزات "بازیکن علیه بازیکن" برنده شوید، هم رزمان زخمی خود در میدان جنگ را نجات دهید و تجربیات بالایی به دست بیاورید و …

 

"پل سیج" کارگردان بازی از استودیو "Zenimax Online" افزود:

 شما می توانید برای بالا بردن بیشتر امتیاز "Alliance"، به قلعه ها حمله ور شوید و بعد از نابود کردن نیروهای دفاعی، آن قلعه فتح و تصرف کنید. در نتیجه بازیکنی که توانسته امتیاز بیشتری کسب کند به عنوان امپراطور "Cyrodiil" انتخاب میشود. از مزایای این درجه می توان به دسترسی به تمام "Skill" ها نام برد.

همانطور که میدانید "کتیبه ی بزرگ: اسکایریم" یک نسخه ی مخصوص داشت. حال شرکت "بتسدا" با تریلری برای بازی محبوب خود یعنی "کتیبه ی بزرگ: آنلاین"، در آن نسخه ای از بازی به نام"Imperial Edition" را معرفی کرده است که میتوانید هم اکنون نیز پیش خرید کنید. این نسخه از بازی به همراه یک مجسمه ی ۱۲ اینچی از "Molag Bal"، دفترچه ای ۲۲۴ صفحه ای آموزش چگونه امپراطور شدن دربازی عرضه می شود. علاوه بر تمامی این ها این نسخه از بازی یک نقشه ی ۲۱ در ۲۶ اینچی را هم شامل می شود که مکان تمامی اتحادها، قلعه ها و "Cyrodiil" را به وضوح برای شما به نمایش در می آورد و علاوه بر تمامی این ها و مهمتر از تمامی این قابلیت های جدید، یک DLC به صورت انحصاری برای این نسخه از بازی عرضه خواهد شد. این DLC به شما این اجازه را می دهد که در بخش های بازی از جمله "Crafting" و "Gear" مانند یک درباری باشید. همچنین شما صاحب یک اسب سفید امپراطوری خواهید بود به همراه حیوان خانگی "Mudcrab" و تجربه هایی جدید در قسمت "Ritual Of Mara" که در زمان بازی با یک دوست برای شما باز خواهد شد. همچنین مشخص شده است که میزان خرید این نسخه از نسخه ی استاندارد بازی ۵ برابر بیشتر بوده است!

 

 

همانطور که در مشخصات بازی خوانده اید درجه سنی بازی M میباشد. اما گویا شرکت "بتسدا" زیاد از این رده بندی راضی نیست. درجه ی M بدین معنا است که این بازی تنها برای افراد بالغ مجاز است. اینطور که برداشت می شود، ESRB انجام این بازی را تنها برای افراد بالاتر از ۱۷ سال صلاح می بیند. "بتسدا" این خبر را توسط صفحه ی رسمی این کمپانی در فیسبوک انجام داد. در این پست اشاره شده که کمپانی از این رده بندی به هیچ وجه راضی نیست و آنها به هیچ وجه محتویات بازی را برای دریافت رده ای پایین تر تغییر نخواهند داد. Mike’s Musings می گوید:

 

"درحالی که بسیاری، از جمله ناشر این عنوان با رده ی M مخالف اند، من اشکالی در تصمیم ESRB نمی بینم. در عنوان "اسکایریم" نیز شاهد همین رده بندی سنی بودیم، و"کتیبه ی بزرگ: آنلاین" نیز به نظر می رسد بر پایه ی همین بازی طرح ریزی شده است. این را هم در نظر بگیرید که این بازی یک عنوان آنلاین است، بدین معنا که بازیبازان می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ که با این حساب یک رده ی بالاتر معقولانه تر به نظر می رسد."

 

در آخر اعلام میکنم که نسخه ی بتای بازی هم در راه است و بزودی خواهد امد و شرکت "بتسدا" هم قول داده است که بازیکان زیادی را دعوت به این نسخه بکنند. همچنین آهنگ ساز بازی مثل نسخه ی "اسکایریم" آقای "جرمی سوله" است و همین که در نسخه ی "اسکایریم" یکی از برترین آلبوم های دنیای موسیقی و بازی را با زبان مخصوص اژدها نواخت مشخص میکند که خیالمان باید از این بخش تخت باشد! "کتیبه ی بزرگ: آنلاین" آمده است تا باری دیگر حماسه ای دیگر اما اینبار برای نسل بعد رقم بزند. پس منتظر باشید که حماسه ای دست جمعی راه بیندازید …!

علیرضا احمدی

عاشق هیلو و مستر چیف و ایکس باکس !

شما ممکن است این را هم بپسندید

۳ پاسخ‌ها

  1. Thorin گفت:

    خسته نباشی
    بدون شک عنوان بزرگی خواهد بود

  2. دانیال نوائیان گفت:

    آقا عالی بود ! خسته نباشی . منتظر این بازی هستم !!

  3. محمد گفت:

    عالی بود ، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *