دیوانگیِ مکس | پیش‌نمایش Mad Max

آخرالزمان شده است و شما غیر از ماشین، یکی دو تا اسلحه و چند وسیله‌ی به درد نخور چیز دیگری همراه خود ندارید. در یک بیابان بی‌انتها به سر می‌برید دشمنانی عجیب به شما نزدیک می‌شوند. خب، شما چه می‌کنید؟ احتمالاً دیوانه می‌شوید. این داستان مکس است. مکسِ دیوانه.

معرفی اولیه

بازی Mad Max توسط استودیوی سوئدی Avalanche Studios ساخته می‌شود که با عرضه‌ی سری Just Cause، برای خود اسم و رسمی به پا کرده است. دو بازی‌ِ Just Cause در سبک اکشن سوم‌شخص جهان‌باز بودند و Mad Max هم همین‌طور است. هر دو بازی چاشنی دیوانگی را هم دارند، البته با محیط‌های کاملاً متفاوت. مد مکس با تم آخر‌الزمانی‌ای که دارد به نظر می‌رسد بازی جدی‌تری از Just Cause باشد. Mad Max برای کنسول‌های هر دو نسل – طبیعتاً غیر از Wii و Wii U! – و PC در تاریخ نامعلومی در سال ۲۰۱۴ عرضه می‌شود.

اولین معرفی بازی در کنفرانس سونی در E3 2013 انجام شد. در نمایش کوتاهی که مد مکس داشت اطلاعات چندانی به دست نیامد ولی می‌شد در همان تریلر کوتاه اتمسفر و محیط بازی را با بازی‌هایی همچون Rage (2011, id Software) و Borderlands (2009/2012, Gearbox Software) مقایسه کرد. بیابان‌های عظیم و بی‌انتها. در آن تریلر مکس با مردی مواجه می‌شود که بی‌جان روی زمین افتاده و درخواست مرگ می‌کند. مکس ابتدا می‌خواهد او را با اسلحه‌ی خودش خلاص کند، اما می‌بیند تنها یک گلوله برایش باقی مانده. پس فکر بهتری می‌کند و سوار ماشینش می‌شود، کمی از آنجا دور می‌شود سپس با نهایت سرعت از روی فرد نیمه‌جان عبور می‌کند. اینجاست که مشخص می‌شود چرا اسم بازی Mad Max است! این فقط جنبه‌ی کوچکی از شخصیت دیوانه‌ی مکس بود و باید منتظر تریلرهای بیشتر باشیم.

اقتباس از فیلم

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی بازی مد مکس این است که این بازی از روی فیلمی به همین نام ساخته خواهد می‌شود. سری فیلم‌های Mad Max از محبوبیت بسیار بالایی در تمام دنیا و به خصوص کشور استرالیا برخوردار است. اولین فیلم این سری سال ۱۹۷۹ در استرالیا ساخته و اکران شد. جورج میلر کارگردان فیلم بود و مل گیبسون نقش مکس را بازی می‌کرد. از فیلم به قدری استقبال شد که برای چند دهه رکورد پرسودترین فیلم را از آن خود داشت که این رکورد در گینس هم ثبت شده است. دو فیلم دیگر از این سری در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۵ ساخته شد و فیلم چهارم هم با بازی تام هاردی در نقش مکس، در دست ساخت است.

داستان فیلم درباره‌ی Max Rockatansky است. او یک پلیس، همسر و پدری فداکار است که همسر و پسرش توسط یک گروه موتورسیکلت‌سوار کشته می‌شوند و مکس درصدد انتقام بر می‌آید. فیلم در زمانی به سر می‌برد که ذخیره‌ی نفت دنیا رو به پایان است و گروه‌های قانون‌گریز هرکاری برای بقای خود می‌کنند و کار چندانی هم از دست پلیس بر نمی‌آید. مکس بعد از ازدست دادن تمام دلایلش برای زندگی کردن، تصمیم می‌گیرد پا بر لبه‌ی دیوانگی بگذارد و انتقام خانواده‌اش را از گروهی که خود را Nightrider می‌نامند بگیرد.

آمریکایی یا استرالیایی؟

مسئله‌ی جالبی که در حین نمایشگاه E3 جنجال‌برانگیز شد، لهجه‌ی مکس بود. به چند نفر از خبرنگاران حاضر در E3، چند دقیقه از گیم‌پلی بازی پشت درهای بسته نشان داده شد. آن‌ها متوجه شدند لهجه‌ی مکس آمریکایی است در حالی که باید استرالیایی باشد! شخصیت مکس در سری فیلم‌های Mad Max لهجه‌ی استرالیایی دارد و مثل اینکه این قضیه‌ی آمریکایی بودن لهجه برای طرفداران سری فیلم‌های مد مکس چندان خوشایند نیست. سازندگان بازی در مصاحبه‌ای بعد از E3 اعلام کردند که این مورد رفع خواهد شد و در نسخه‌ی نهایی، مکس انگلیسی را با لهجه‌ی استرالیایی صحبت خواهد کرد.

تجهیزات مکس

آن‌طور که از اطلاعاتی که تا به حال به دست برمی‌آید، تمرکز آن بر روی رانندگی و مبارزات تن به تن است. امکان شخصی‌سازی ماشین‌ها وجود دارد و می‌توان اجزای مختلف ماشین را ارتقا داد. برای گشت و گذار در محیط بزرگ و Open World بازی قطعاً نیاز به یک وسیله‌ی نقیله‌ی مناسب دارید. البته ممکن است دشمنان هم با ماشین‌های قوی خودشان سراغ شما بیایند، پس باید برای هر اتفاقی آماده باشید. شخصی به نام  Chumbucket که دوست مکس است به او در ارتقای ماشین‌هایش کمک می‌کند. ماشین مکس Magnum Opus نام که از یک موتور قدرتمند ۱۲ سیلندری قدرت می‌گیرد و با تجهیزاتی که همراه خود دارد، کابوسی برای دشمنان است. می‌توانید حین رانندگی با اسلحه‌های خاصی تیراندازی کنید. در این وضعیت بازی به حالت اسلوموشن می‌رود و هدف‌گیری روی دشمنان ساده‌تر می‌شود.

بخش بزرگ دیگری از بازی را هم همانطور که اشاره شد مبارزات تن به تن یا همان Melee Attack تشکیل می‌دهد. مکس می‌تواند تقریباً هرکسی را با قدرت مشت و لگدهای خودش نقش زمین کند. احتمالاً با ترکیب ضربات می‌توانید comboهای جالبی اجرا کنید. از این بخش فعلاً اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

غیر از ماشین‌سواری و Meleeها، تمرکز زیادی هم روی اسلحه‌ها و بخش تیراندازی بازی شده است. انتخاب خود مکس همیشه شات‌گان است ولی اسلحه‌های زیاد دیگری هم در بازی وجود دارند. اما در استفاده از اسلحه‌ها باید محتاط باشید، میزان مهمات خود را بسنجید و در بعضی موقعیت‌ها به جای گلوله، از قدرت بدنی خود کمک بگیرید. سلاحی به اسم Harpoon در بازی وجود دارد که تنها در ماشین‌ها قابل استفاده است، آن هم در صورتی که دوست مکس – Chum – در حال رانندگی باشد.

ویژگی جالب دیگر Mad Max قابلیت Crafting است. شما می‌توانید وسایلی که در اختیار دارید را با هم ترکیب کنید و وسایل جدید بسازید یا آن‌ها را ارتفا دهید. نمونه‌ی مشابه این ویژگی را در بازی Dead Rising 3 دیده بودیم. هیچ اسلحه‌ای لذت‌بخش‌تر از یک شات‌گان که انتهایش اره‌برقی باشد نیست. شاید در مد مکس بتوانیم به همچین سلاحی دست پیدا کنیم! برای تغییرات روی ماشین‌ها باید به گاراژ مکس برویم. آنجا می‌شود موتور ماشین، چرخ‌ها، رنگ و اسلحه‌هایی که رو آن قرار می‌گیرند را تغییر داد. حتی خود مکس هم می‌تواند قوی‌تر شود و قابلیت‌های تازه‌ای به او اضافه شود. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه باید منتظر اعلام‌های بعدی سازندگان باشیم.

هنوز زود است در مورد موفقیت یا شکست Mad Max اظهار نظر کنیم. با توجه به تریلرهایی که منتشر شده و اطلاعاتی که به دست آمده، به نظر نمی‌آید با بازیِ ضعیفی طرف باشیم. فقط تنها عاملی که کمی باعث ناامیدی هواداران شده، گرافیک بازی است. گرافیک یکی از عواملی است که در ابتدای نسل جدید نقش مهمی را ایفا می‌کند. همه از یک بازی نسل بعدی انتظار دارند که از لحاظ بصری تفاوت چشم‌گیری با بازی‌های این نسل داشته باشد، اما مد مکس فعلاً در راضی کردن گیمرها در این زمینه موفق عمل نکرده و باید ببینیم سازندگان چه فکری برای رفع این مشکل دارند. علاوه بر این، هواداران فیلم‌های مد مکس هم باید از بازی راضی باشند. البته شاید به خاطر قدمت فیلم‌ مد مکس، کسانی که از آن خاطره دارند دیگر سن‌شان به بازی کردن قد ندهد!

محسن وزیری

علاقه‌ی زیادی به گیم و همچنین نوشتن درباره‌ی اون دارم. علاقه‌مند به سینما و موسیقی - از نوع راک! - هم هستم.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۴ پاسخ‌ها

  1. از لحاظ گرافیک و گیم پلی به نظر خوب میاد و با توجه به تریلر یک عنوان متقاوت به حساب میاد.ممنون بابت مقاله.عالی بود :yes: :yes:

  2. ABS92 گفت:

    بابت مقاله ممنون.خیلی خوب بود.بازی خوبی باید باشه. :yes:

  3. عرفان استادی گفت:

    بازی خوبی به نظر میاد و گرافیک عالی داشت. محسن جان ممنون از مقاله بسیار عالی

  4. محسن وزیری گفت:

    من که خودم خیلی به بازی امید دارم. مرسی از همه‌ی دوستان! ;-)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *