اینجا هیچکس غریبه نیست | نقد و بررسی عنوان Watch Dogs

نام بازی : Watch_Dogs 

استدیوی سازنده : Ubisoft Montreal

ناشر بازی : Ubisoft 

سبک بازی : Action-Advanture , Open World

پلتفرم ها : Ps3, Ps4 , Xbox 1 , Xbox 360 , Pc و Wii U

 

بدون شک یکی از عناوینی که توانست با نمایش خیره کننده خود نظر بسیاری از منتقدان و گیمر ها در نمایشگاه E3 2012 به خود جلب کند ، بازی Watch_Dogs بود که در E3 سال ۲۰۱۲ به صورت رسمی رو نمایی شد . طبق گفته های شرکت یوبیسافت مشخص شد که حدود دو سال بود که  انها بر روی این ip مشغول به کار بودند و قرار است تجربه ای جدید در این سبک بازی ها را برای طرفداران به ارمغان بیاورند . بازی Watch_Dogs ترکیبی موفق از چند سبک مختلف : جهان آزاد ,  اکشن و مخفی کاری است که میتوان گفت تمامی این عناصر باعث شده اند تا داستان و گیم پلی بازی به بهترین نحو ممکن کار شده باشد . 

 

 

داستان بازی : داستان بازی مربوط به سال ۲۰۰۳ میباشد ولی این بدین معنی نیست که تمام روال بازی در سال ۲۰۰۳ به وقوع میپیوندد . در هر حال جرقه ی شروع این ماجرا در سال ۲۰۰۳ زده میشود هنگامی که فردی بنام ریموند کنی بر اثر عقده هایی که از شهر شیکاگو و دولت آن داشت ویروسی به سیستم امنیتی آن وارد میسازد که باعت قطع شدن برق نواحی زیادی از این منطقه میشود . متاسفانه بر اثر اتفاقاتی که بر اساس همین واقعه رخ میدهد بسیاری از مردم شیکاگو از جمله خانواده شخصیت اصلی بازی که  آیدن پیرس نام دارد کشته میشوند . تمامی این صحنه ها در فلش بک هایی که در طول بازی زده میشوند قابل مشاهده است . بعد از گذشت ۱۰ سال از آن فاجعه حال آیدن که مردی قوی و هکری قدرتمند شده در پی انتقام خون خانواده خود بر میخیزد . بیشتر روال بازی با تعقیب و گریز های مختلف سپری میشود که در بعضی از این صحنه ها بازی به اوج هیجان خود نیز دست پیدا میکند . اگر بخواهید داستان اصلی و روال معمولی بازی را به آسانی پشت سر بگذارید بهترین روش مخفی کاری است آن هم به کمک هک . آیدن به وسیله ی تلفن هوشمند خود بیشتر ابزار الکترونیکی را هک کرده و از آن به نفع خود استفاده میکند . مهم ترین سلاح شما در بازی نیز همین هک کردن است . شما در بازی به وسیله ی هک حتی میتوانید با انفجار وسایل مختلف آدم هم بکشید و دشمنان خود را از پا در آورید ولی برخی از مراحل هم نیاز به چاشنی اکشن دارند و شما باید در اینجور مراحل خود را درگیر اسلحه های کوچک و بزرگ مختلف بکنید تا بتوانید خود را از مهلکه خلاص کنید  .

 

گرافیک : یکی از نقاط قوت بازی گرافیک بازی است که از حق نگذریم بسیار خوب کار شده است . نور پردازی و طراحی چهره ی شخصیت های بازی چه اصلی و چه مردم عادی بازی, به بهترین شکل ممکن کار شده اند حتی در نسل هفتم . بسیاری از کاربران قبل از انتشار این بازی بر روی دو کنسول Xbox 360 و Ps3 تصور میکردند که بازی از گرافیک بسیار بدی روی این دو کنسول بر خور دار میباشد ولی با انتشار این بازی روی این دو کنسول نسل هفتمی همه چیز بر عکس از آب در آمد و همه متوجه شدند که بازی حتی در نسل هفتم نیز قدرت گرافیکی خود را حفظ کرده است و چیزی از نظر گرافیک کم نگذاشته است . یکی از ضعف هایی که بسیار آذار دهنده است کیفیت پایین تکسچر های بازی در بعضی از مناطق میباشد که فکر انسان را در گیر خود میکند . دومین ضعفی که بازی در قسمت گرافیکی دارد تخریب پذیری بد اتومبیل های بازی میباشد که در بعضی از موارد حتی مشاهده شده است که با این که تصادف سهمگینی صورت میگیرد ولی ماشین هیچ صدمه ای نمیبیند و به راه خود ادامه میدهد بدون کمترین خرابی !

چهره ی مردم شهر به بهترین شکل ممکن کار شده است به گونه ای که حتی استدیوی یوبی سافت برای تک تک مردم عادی شهر پروفایلی جداگانه درست کرده است پس امکان ندارد شخصی در یک منطقه از شهر دو بار با یک چهره وجود داشته باشد(مشکلی که بیشتر بازی های جهان آزاد از آن رنج میبرند.) . هماهنگی دیالوگ های کاراکتر های بازی با چهره ی آنها بسیار عالی کار شده است به گونه ای که میتوان گفت یکی از بهترین نقاط قوت بازی همین شخصیت ها و ریزه کاری هایی است که استدیوی یوبی سافت روی آنها بسیار عالی کار کرده است بگونه ای که جای هیچ گونه مشکلی را از این بابت باقی نخواهد گذاشت . نکته ی قابل توجه بعدی در بازی تاثیر و قدرت گلوله در بدن دشمنان است که این هم به لطف موتور قدرتمند بازی به خوبی طراحی شده است در هنگام شلیک به دشمنان جای گلوله ای که به دشمن مورد نظر شلیک شده است به خوبی آشکار است به گونه ای که حتی بعد از مرگ هم میتوان به فرد مورد نظر شلیک کرد و چگونگی بر خورد گلوله با بدن او را مشاهده نمود . 

 

 

گیم پلی : شاید چیزی که هنوز خیلی از کاربران به آن عادت نداشته باشند گیم پلی سخت و گاهی اوقات خسته کننده ی بازی باشد . یکی از قسمت های بد گیم پلی بازی رانندگی است . آنگونه که از تریلر ها مشخص بود همه فکر میکنند که رانندگی در بازی بسیار آسان و روان است و در هنگام رانندگی هیچ دشواری وجود نخواهد داشت ولی وقتی که خودشان رانندگی را در بازی تجربه میکنند متوجه میشوند که رانندگی اتومبیل ها در بازی هنوز هم جای کار دارد . در هنگام رانندگی با ماشین حس سنگینی به آدم دست میدهد به گونه ای که ماشین فقط در جاده ای مشخص حرکت میکند بدون اینکه شرایط محیطی یا ماشین های دیگر بر آن تاثیر داشته باشند . در بسیاری از صحنه های بازی مشاهده شده است  با اینکه ماشین صدمه ای بسیار جدی میبیند و در آستانه ی چپه شدن قرار دارد ولی هنوز هم که هنوز است مستقیم به راه خود ادامه میدهد .

گیم پلی بازی به جای اینکه بیشتر به سمت گیم پلی بازی معروف GTA V سوق پیدا کند به سمت بازی جهان آزاد دیگری بنام Sleeping Dogs متمایل شده است  مخصوصا در قسمت رانندگی که اصلا خوب کار نشده است و احتمال میرود که در نسخه های بعدی این عنوان این مشکل نیز بر طرف شود . 

قسمت های مخفی کاری و هک در گیم پلی بازی به بهترین نحو ممکن درست شده اند و میتوان آنها را از مزیت های بسیار خوب این بازی بر شمرد  .در بازی شما میتوانید پروفایل هر شخصی که در خیابان میبینید هک کنید و به مکالمات یا پیامک های او دسترسی داشته باشید چون هر شخص در بازی از پروفایل ویژه ای برخوردار است که این باعث میشود بازی بسیار جذاب تر باشد و بازیباز حس دنیای واقعی تر را تجربه کند . در برخی از قسمت های تعقیب و گریز به دلیل برخی مشکلات جزئی که وجود دارد برخی از تعقیب و گریز ها بسیار به طول می انجامند که همین موضوع گاه میتواند به خودی خود به خسته کردن فرد بازیباز منجر شود . صحنه های سینماتیک و اکشن بازی بسیار عالی طراحی شده اند و بجز اشکالات جزئی که مربوط به اسلحه ها و هدف گیری میشود مشکل دیگری ندارند . هدف و نشانه ی بسیاری از سلاح های بازی دایره ای سفید رنگ در وسط صفحه میباشد . اما گفتیم سلاح های بازی مشکلی جزئی دارند و آن مشکل کوچک این است که متاسفانه در برخی از سلاح های مشاهده شده است که آن اسلحه در اندازه ی واقعی خود طراحی نشده یا اصلا به اندازه ی واقعی آن نزدیک هم نیست . در هر حال این مشکل به آن اندازه مهم نیست که بتواند یک عیب برای بازی به بزرگی Watch_Dogs  حساب شود .

 

e379115_watch_dogs_banner-HD.jpg

 

شخصیت ها : در بازی شخصیت های مختلفی وجود دارد که  هر کدام به نحوی در داستان بازی دخالت دارند و باعث ایجاد چالش های گوناگون در بازی میشوند .در ادامه به معرفی مختصر محوری ترین شخصیت های بازی خواهیم پرداخت :

Jordi Chin : یکی از شخصت های محوری بازی است بگونه ای که نقش فرشته ی نجات را در بیشتر اوقات برای آیدن ایفا میکند به عنوان مثال وقتی که آیدن نیاز به کمکی دارد یا مکان شخصی را که از آن اطلاعی ندارد میخواهد با Jordi Chin تماس میگیرد و از او کمک میخواهد و در اکثر اوقات هم او به داد شما میرسد و به کمک شما می آید . همانگونه که از نمایش های بازی مشخص است این فرد دلالی معروف در شیکاگو میباشد که انجام هیچ کاری برایش غیر ممکن نیست و همیشه و هر جا که کمک آنرا بخواهید تنها با صرف هزینه ای نا چیز آن کار را برای شما انجام میدهد .

 

i98863_watchdogs_hires_1_zps82c457d3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T-Bone Grady : یکی دیگر از شخصیت ها ی هکر در بازی میباشد که با توجه به سنی که از اون گذشته است تجربه ی بیشتری در این کار نسبت به آیدن دارد و میتواند در بسیاری از مراحل بازی موثر واقع شود . Grady را میتوان جزو آن دسته شخصیت ها محسوب کرد که در بیشتر اوقات بازی درد سری ایجاد میکند یا شما را در درد سر می اندازد که نتیجتا شما باید در این جور مواقع به کمک او بروید و ناجی او باشید .

 

h052702_T-Bone.jpg

 

Aiden Pearce : شخصیت اصلی بازی که هکری جوان و با تجربه نسب به سنش محسوب میشود  . طبق آخرین اطلاعاتی که استدیوی یوبی سافت از این کاراکتر منتشر کرد آیدن ۳۸ سال سن دارد . سختی ها ی تلخ شهر شیکاگو که در کودکی این شخصیت اثر زیادی وارد کرده است باعث شده تا روحیه ی انتقام جویی این شخصیت را دو چندان کند و وقتی که میخواهد به هدف خود برسد چیزی جلو دار او نباشد . 

 

 

Joseph Demarco : فردی ثروتمند و مشهور در شهر شیکاگو محسوب میشود که علاقه ی خاصی به پیشرفت شهر شیکاگو دارد و از وسایل دیجیتالی نیز حمایت میکند . تقریبا میتوان گفت این فرد جزو اولین کسانی بود که در اولین نمایش های بازی Watch_Dogs  خود را نشان داد  که در آخر هم مشخص شد توسط آیدن ترور میشود و به قتل میرسد . 

 

 

Clara Lille : یکی از شخصیت های معروف بازی که تاثیر زیادی روی داستان و احساسات بازیباز اعمال میکند . این شخصیت از زاویه های متعددی به شخصیت آیدن شباهت دارد و هر دو از مسائلی در گذشته رنج میبرند که آنها را به فکر انتقام انداخته است . در روند عادی بازی بار ها شاهد همکاری این دو شخصیت هستیم . در واقع Clara نیز یکی از معروف ترین هکر های شهر شیکاگو محسوب میشود که با زیرکی و سرعت عملی که دارد توانسته همکار مناسبی برای آیدن باشد .

 

 

هوش مصنوعی : بدون شک طراحی یک هوش مصنوعی خوب در بازی مخصوصا برای بازی هایی با سبک مخفی کاری هسته ی اصلی اینگونه بازی ها به شمار می آید . یوبی سافت در گذشته هم با منتشر کردن عناوینی مختلف که در آنها مخفی کاری وجود داشت مثل : Far Cry , Splinter Cell و … ثابت کرده است که توانایی خاصی در ساخت و طراحی هوش مصنوعی این سبک بازی ها دارد و واقعا هم در این کار مهارت ویژه ای دارد . هوش مصنوعی بازی Watch_Dogs از آن بخش هایی محسوب میشود که نمیشود به سادگی از آن ایراد گرفت و وجود آن در بازی حس خوبی به بازیباز القا میکند .

یکی از موارد هوش مصنوعی بازی که بسیار خوب کار شده است هوش مصنوعی مردم عادی کوچه و خیابان است که عکس العمل آنها در مقابل واکنش شما واقعا ستودنی است . هوش مصنوعی دشمنان که واقعا طبیعی کار شده است به زیبایی چند برابر بازی افزوده میکند . 

اسلحه های بازی : در بازی اسلحه های گوناگونی وجود دارد که میتوانید آنها را از فروشگاه خریداری کنید یا وقتی دشمنانتان را میکشید سلاح آنها را بردارید . در بازی انواع سلاح های سبک و سنگین وجود دارد و این تنوع سلاح ها در کمتر بازی مشاهده میشود , که اینگونه و با این جزئیات خوب کار شده باشد . (البته اگر مشکلات مربوط به اندازه ی برخی از سلاح ها را در نظر نگیریم) . یکی از مهم ترین سلاح های بازی هک است . شما با هک میتوانید کار های مختلفی انجام دهید از جمله : تغییر رنگ چراغ های راهنمایی , باز و بسته کردن پل های متحرک , قطع و وصل کردن برق منطقه , تاثیر روی حرکت قطار , ایجاد موانع مختلف در جاده , منفجر کردن وسایل مختلف و … . همانطور که مشاهده میکنید کاربرد هک در بازی بسیار گسترده است . در هنگام بازی آموزش هایی به هر کاربر داده میشود که با توجه به آن آموزش ها امور مربوط به هک و دیگر مسائل بازی به راحتی حل خواهد شد پس بهتر است به راهنما  ها ی بازی توجه کنیم تا با مشکلی مواجه نشویم .

صدا گذاری : صدا گذاری در بازی به خوبی خود را نشان داده است . دو عنصر مکمل در بازی که خیلی به پیشرفت بازی کمک کرده اند گرافیک و صدا گذاری شخصیت ها بود که با توجه به سخت گیری و ریزه کاری هایی که استدیوی محبوب یوبی سافت در این زمینه انجام داد باعث شد تا بازی  یکی از بهترین صدا گذاری های شخصیتی را داشته باشد . از نظر موسیقی هم بازی بسیار خوب کار شده است . آهنگ ها و موسیقی های درون بازی با توجه به موقعیتی که در آن قرار داریم به طور آنی تعویض میشوند و از این نظر نمیتوان از این بازی و استدیوی یوبی سافت ایراد گرفت .

q76168_wd-vs-gta-v

نتیجه گیری کلی : خوشبختانه امسال سال خوبی برای این سبک بازی ها مخصوصا بازی های Open World بود و توانستیم بازی های بسیار خوبی را در این سبک را تجربه کنیم . بازی Watch_Dogs توانست تجربه ی یک Assassins Creed کامل  آن هم در عصر جدید را ایفا کند , چیزی که بسیاری از گیمر ها خواهان آن هستند . این بازی توانست با ایجاد سبک ها و المان های جدید در گیم پلی و گرافیک به یکی از به یاد ماندنی ترین ها در این سبک تبدیل شود و به عنوان  یکی دیگر از بازی های مشهور استدیوی یوبی سافت نام بگیرد . 

w3

 

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۵۵ پاسخ‌ها

  1. meysam گفت:

    ممنون بابت نقد کاملتون من به این بازی نمره ی۱۰/۸.۵ رو میدم.

  2. مهرداد کرمی گفت:

    اقا ممنون عالی بود فقط حیف قسمت نمیشه این عنوان رو بازی کنم!

  3. مهدی گفت:

    ممنون زیبا بررسی کردید. یه سوال آیا از خودتون نوشتید یا ترجمه از سایت خارجی هست؟
    در ضمن توی قسمت آخر نکات منفی کلمه آزار دهنده را از نظر املایی درست کنید.

    • دانیال نوائیان گفت:

      بله حق با شماست . در اولین فرصت درست میشه ! نقد هم بنده هم از سایت های معتبر ترجمه کردم و بعضی از قسمتش هاش هم از تجربیات خودم بود

  4. شایان گفت:

    من تو xbox360 بازی کردم، زمانی که با ماشین با سرعت زیاد میری و از بغل یه ماشین دیگه رد میشی و یکم بهش میزنی، از تو ماشین اون فرد رد میشه! واسه شما ها هم انطوریه یا فقط من چنین حسی رو دارم؟ بعدشم، از تو ماشین و موتور نمیشه تیر زد؟ خیلی عجیبه

  5. ahmad گفت:

    نقد بسیار حرفه ای بود . ممنون

  6. agent 47 گفت:

    اقا نقدت حرف نداشت خسته نباشی

  7. Arno گفت:

    ممنون دانیال آقا فقط آیدن ۳۷ سال نداره ۳۸ سال داره
    نمره من۲۰ از ۱۰

  8. ABS92 گفت:

    ممنون دانیال جان.عالی بود
    تنها چیزی که شدیدا من رو در این بازی آذار میده لگ در هنگام رانندگی با ماشین هست.نمیدونم چرا اینطوریه.خیلی اذیت میکنه
    اما از هر لحاظی این بازی عالیه

  9. alireza گفت:

    سلام ممنون نقدی که نوشتید ولی سن ایدین ۳۸ سال نه ۳۷ چون در خود بازی نشان داده می شود.
    ممنون

  10. از استایل رانندگی و موتور سواریش اصلا خوشم نیومد ولی خب با توجه به اینکه برای Pc هم منتشر شد و این یه پوینت مثبت حساب میشه برای این بازی در مقایسه با Gta راک استار و همینطور گیم پلی خوبش من ۸ میدم.ممنون بابت نقد خوبت دانیال جان ادامه بده

  11. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون صادق جان

  12. مهدی گفت:

    دمت گرم آقا دانیال !!! عالی بود .

  13. meysapap5 گفت:

    نسخه ی gta v pc کی میاد لطفا جوابمو بدین

  14. فرهاد گفت:

    بدجور کف این بازیم

    اقا معنیه تکسچر چیه؟

  15. ali گفت:

    خیلی جالبه سیستم من نکشید
    در رزولیشن ۱۲۸۰*۱۰۲۴ و نتظیمات mediom
    وقطی پیادست یه ۲۸ فریمی میگیرم ولی تو ماشین سواری ۲۲ فریم میده
    دوستان شما هم یه فریم با برنامه fraps بگیرین حساب کار دستتون fبیاد لامسب گرافیکش خیلی خفنه

  16. محمد عبداللهیان گفت:

    سلام علی جان .

    خسته نباشید .

    خیلی ممنون از این که نظر خودتون رو برای ما فرستادید .

    بسیاری از گیمرها ( نظراتی متفاوت و نگاه هایی متفاوت نسبت به نقد های پرفهموم و نکته ایی و تخصصی دارند ) و این هم یکی از همون  نقد هاست ، که به صورت کاملا تخصصی در اختیار گیمرها قرار داده شده .

    امیدوارم در آینده با نظرات و عقایدی حرفه ایی تر از شما دوست عزیز رو به رو بشیم .

    موفق و پیروز باشید

     

  17. ali گفت:

    تو این بازی خیلی نمادگرایی شده
    خالکوبی این دختره lili که خیلی تابلوعه

  18. مهراد عزیمی گفت:

    نقد بسیار زیبا و پر باری بود . از نویسنده ی عزیز بخاطر زحمت های زیادی که برای نقد کشیدند تشکر میکنم و امید وارم باز هم از این نقد های کامل از ایشون ببینیم . فقط یه سوالی هست اونم اینه که آیا چیزی هم از تجربیات خودتون در نقد وجود داره ؟ آخه اینجوری بسیار جذاب تر میشه . باز هم ممنون بابت نقد و سایت خوبتون

    • دانیال نوائیان گفت:

      بله دوست عزیز . برخی از نکات قوت و ضعف بازی از تجربه های خودم بوده ولی بیشتر نقد ترجمه از سایت های معتبر گیمی است !

  19. محمد عبداللهیان گفت:

    دانیال جان
    من که خوشم اومد :X
    عالی بود

  20. نیکان هنرور گفت:

    ممنون دانیال جان خوب بود

  21. متین گفت:

    سلام به همه میهن گیمی های عزیز…

    دانیال نقد خوبی نوشتی ولی با پاراگراف آخرت، همه ی بازی های مخفی کاری رو خراب کردی D: خدا وکیلی واچ داگز از Metal Gear Solid بهتر بود ؟؟؟

  22. دانیال نوائیان گفت:

    متین جان من این بازیو با متال گیر مقایسه نکردم و اگه دقت کرده باشی در پاراگراف آخر بازیو به استدیوی یوبی سافت محدود هم کردم !

  23. apezham گفت:

    انشاالله که نسخه Xbox 360 تو فروشگاه میزارید
    راستی splinter cell:black list هم برای Xbox 360 بزارید

  24. Ali-777 گفت:

    توی بازی میشه لباس خرید یا ماشین اسپرت کرد

  25. محمد جواد گفت:

    سلام.ممنون از مقاله کاملتون .من یه مشکلی دارم یه جایی گیر کردم میشه بهم توضیح بدین.اونجایی که میری تو رسنوران اون نوشیدنی داستاندارو باtbonمیخوری باید چطور ردش کنم.مر۳۰

    • متین گفت:

      خب شما با چه پلتفرمی بازی می کنید ؟ اگر با Xbox بازی می کنید من میتونم بهتون کمک کنم.

      در اون زمان، آیدن مست میشه و شما باید با L و R نشانه گر رو ببرید روی دکمه های نمایش داده شده و دکمه مورد نظر رو بزنید. مثلا میبرید روی X باید دکمه X رو بزنید. این در مورد نسخه های X1 و X360 و PS3 و PS4 صدق می کنه ولی در مورد نسخه PC اطلاعی ندارم.

  26. مبین گفت:

    با سلام
    ببخشید رو ویندوز ۸،۳۲ بیتی اجرا میشه؟؟؟؟؟

  27. حسین پنهان گفت:

    وای این بازی بازی واقعا فوق العاده ای است
    همین طور مقاله شما دوست عزیز اقای دانیال
    که با توجه ی زیادی که کردین یک مقاله ی زیبا از هر نظر اراِِِِیه دادین شما ok هستین

  28. mahdi گفت:

    سلام حتما باید ۶ گیگ رم داشته باشی اخه من ۴ هستش

  29. hosein گفت:

    سلام رو ایت هم اجرا میشه.هم ایت و هم ایت وان.من دارم بازی میکنم..

  30. Mostafa Ezoddin گفت:

    سلام.رو سیستم زیر چطوری اجرا میشه؟
    OS:WINDOWS 8 64 BIT
    CPU:INTEL CORE I7 3612 QM 2.10 GHZ
    RAM:8 GB DDR3
    GRAPHIC CARD:NVIDIA GEFORCE GT 740M 2GB DDR3

  31. amir گفت:

    سلام
    سیستم من اینه :
    cpu : amd fx 8300
    ram : 16gb ddr3 pc 1666
    gpu : amd radeon 7850 asus 2gb ddr5 256bit
    تکسچر روی مدیوم ولی نمیشه بالاتر آورد.چرا؟

  32. amir گفت:

    سلام
    سیستم من اینه :
    cpu : amd fx 8350
    ram : 16gb ddr3 pc 1666
    gpu : amd radeon 7850 asus 2gb ddr5 256bit
    تکسچر روی مدیوم ولی نمیشه بالاتر آورد.چرا؟

  33. شاهین گفت:

    امان از قدرت بازی سازی یوبی سافت :-(( :-(( :-((

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *