سلامی دوباره به دوست قدیمی من ، “مرگ” | نقد و بررسی Dark Souls 2

DarkSouls21

حدود دو سال قبل ، گیمرهایی که در سراسر جهان قرار داشتند مامور به انجام یکی از سخت ترین و البته یکی از بهترین بازی هایی که به بهترین شکل ممکن پاداش بازیکنان را می داد شدند. دو سال قبل ، استودیوی From Software باری دیگر بازیکنان را به لذت خوش بازی های RPG قدیمی که بسیار سخت می بودند برد و از قضا توانست موفقیت های بسیاری را نیز با این بازی کسب کند. اما باری دیگر ، این استودیو با توجه به برطرف کردن ضعف های نسخه ی قبلی و البته سخت تر کردن بازی در برخی نقاط ، با دستی پر به استقبال کسانی که از نسخه ی اول لذت کافی را برده اند آمده است.

همانند نسخه ی اول ، داستان Dark Souls 2 در رابطه با کاراکتری می باشد که نفرین شده و این کاراکتر که خود شما وظیفه ی ساخت آن را بر عهده دارید مجبور می شود برای یافتن یک دارو برای این نفرین راهی سفر بسیار طولانی ای شود. همانند نسخه ی اول ، داستان بازی زیاد در مقر توجه From Software قرار نگرفته است و به جای روایت یک داستان توسط آنها ، داستان Dark Souls 2 بیشتر در رابطه با شما و اینکه چگونه می توانید زنده بمانید می باشد . اما همین قابلیت ، کاری با بازیکنان می کند که وارد دنیاهای ناشناس ، یافتن روح ها و پاسخ دادن به سوالاتی که در ذهن خود دارند بشوند.

dark-souls-ii-japanese-box-art

نام = Dark Souls 2

سازنده = From Software

ناشر = Namco Bandai

سبک = Action – RPG

مدها = Single Player – Multiplayer

پلتفرم = Pc , Ps3 , Xbox 360

پلتفرم نقد و بررسی = Ps3

یکی از بزرگترین تغییراتی که در Dark Souls 2 انجام شده ، فاصله گرفتن جزئی بازی از تم گاتیک گونه ی آن می باشد. این بار برعکس نسخه ی اول ، سبزه هایی که بر روی زمین قرار دارند کاملا رنگ روشن دارند و نورپردازی حرفه ای بازی نیز کاری کرده که بازی کمی از تم گاتیک گونه ی خود فاصله بگیرد. اما هر چقدر که سبزه ها سبز باشند ، حس و حالی که در آب و هوای بازی وجود دارد کاری با شما می کند که حس کنید تنها چند دقیقه ی دیگر زنده هستید. هرچه که شما به جلوتر و مراحل آخر بازی بروید ، این حس بیشتر و بیشتر می شود و همین حس کاری با شما می کند که اعتماد به نفس خود را برای مبارزه با چیزهایی که در رو به روی شما قرار گرفته اند از دست بدهید. متاسفانه ، مدل سازی کاراکترها در این نسخه همانند نسخه قبلی حتی نزدیک به بازی های هم سبک خود نیز نمی شود. بسیاری از کاراکترها زیر زره های مختلف خود مخفی شده اند ، اما از همان روزنه ای که چهره ی آنها معلوم است نیز می توان متوجه شد که تکسچرها و پالیگان هایی که در صورت و مدل سازی آنها قرار گرفته چقدر کم می باشد. خوشبختانه ، اگرچه اینگونه چیزها برخی اوقات در ذوق شما می زند ، اما سختی و لذت بخش بودن بازی کاری می کند که پالیگان و اینگونه چیزها در این بازی به هیچ وجه برای شما مهم نباشد.

Dark-Souls-II-21

در واقع ، همین دلیل محکمی که در Dark Souls 2 وجود دارد( سختی بازی) کاری می کند که بازیکنان آن را تا پایان ادامه دهند.( البته کسانی که حوصله و اعصاب انجام این کار را دارند). زمانی که شما می میرید ، میلی باطنی در درون شما شکل می گیرید که به همان جایی که کشته شدید برگردید و اشتباهات خود را جبران و موجوداتی که در آنجا قرار گرفته اند و زمانی شما را نابود کرده اند را از بین ببرید. اما برگشتن به عقب و برطرف کردن اشتباهات خود ، کاری آسوده نمی باشد. مطمئنا شما باید با حوصله و دقت بسیار به مکانی که در آن قرار داشتید برگردید و با تفکر و برنامه ای که در ذهن خود ریخته اید موجوداتی که در سر راه شما قرار می گیرند را از بین ببرید.( توجه داشته باشید که هیچ وقت استراحت و راحتی در Dark Souls 2 وجود ندارد) . این بار ، زمانی که شما می میرید( که حتما می میرید) اتفاقات جدید رخ می دهد. زمانی که شما کشته می شوید ، تکه ای از جانی که در اختیار دارید را از دست می دهید و تنها با آیتمی با نام "Human Effigy" می توانید آن تکه ی از دست داده شده را بازگردانید.

636_max

مبارزات تقریبا همانند نسخه ی قبلی بازی می باشد. با اصابت کردن چند ضربه به شما ، سریعا کشته می شوید و باری دیگر به جایی که آخرین بار بازی را ذخیره کرده اید( مکان هایی با نام Bonefire در بازی وجود دارد که می توانید بازی را ذخیره کنید و در آن قسمت هیچ دشمنی نیز نمی تواند به شما حمله کند) باز خواهید گشت. اگر شما باهوش و با تفکر به راه خود ادامه دهید ، می توانید با استفاده از ضربات صحیح و یادگرفتن نقطه ضعف های باس فایت ها به راحتی هرچه تمام تر آنها را از بیان ببرید. در واقع کلید اصلی این بازی نیز در همین نکته است. اگر شما بتوانید الگوی حملات دشمنان خود و نقطه ضعف های آنها را شناسایی کنید ، به راحتی می توانید آنها را از بین ببرید.( به هیچ وجه فکر نکنید که انجام دادن این عمل کار ساده ای می باشد !) . خوشبختانه یا متاسفانه استودیوی From Software بازی ای را طراحی کرده که شما حتما و مطمئنا در آن می میرید. جدا از سختی بازی ، سیستم هدف گیری بازی یکی از دلایل اصلی مرگ شما می باشد. سیستم نشانه گیری خودکار در این بازی وجود ندارد و شما تنها زمانی که بر روی دشمنی قفل کرده باشید می توانید به آن حمله کنید.

Dark-Souls-II-Wyvern

در این نسخه ، قابلیت دویدن زمانی که شما بر روی هدفی قفل کرده اید نیز وجود دارد. با این حساب ، باز هم شانس اینکه شما با جهتی مخالف رو به رو شوید وجود دارد و همین نکات کوچک باعث می شود که شما بمیرید ، بمیرید و باز هم بمیرید ! این مشکل حتی در برخی اوقات بیشتر نیز می شود. زمانی که شما به دیواری نزدیک شوید ، دوربین بازی دقیقا بر روی کاراکتر شما زوم می کند و کنترل محیط اطراف را از دست شما می گیرد. اگرچه مشکلاتی که در دوربین بازی وجود دارد نسبت به نسخه ی قبل برطرف شده ، اما باز هم یکی از دلایلی که شما را به کشتن می دهد همین دوربین بازی و مشکلات آن می باشد و همین دلیل باعث می شود که Dark Souls 2 از این نظر یک بازی تاریخ مصرف گذشته باشد ! اما با این حساب اگر فکر می کنید که Dark Souls 2 یک بازی بد می باشد ، سخت در اشتباه می باشید. Dark Souls 2 به راحتی راه خود را از دیگر بازی هایی که در این صنعت وجود دارند جدا می کند و با عمقی که در خود دارد کاری می کند که تا مدت ها شما سرگرم این دنیای بسیار زیبا شوید. Dark Souls 2 دارای ساعت ها محتوا ، قابلیت تکرار بسیار زیاد و حتی قابلیت New Game Plus می باشد و شما را ترغیب برای تکرار بازی می کند.اگر شما به دنبال کلنجار رفتن و وجود داشتن challenge های دشوار در یک بازی هستید ، آن را می توانید در Dark Souls 2 پیدا کنید. هرچه که شما به جلوتر بروید و موفقیت کسب کنید ، جوایزی که به شما داده خواهد شد بیشتر ، بهتر و البته غنی تر از چیزهایی که در گذشته پیدا کردید می باشد. اگر شما به دنبال تسلی خاطری برای ادامه دادن راه خود در این دنیای سخت هستید ، به این فکر کنید که تمام گیمرهایی که این بازی را خریداری می کنند با همین مشکلات و سختی هایی که شما رو به رو خواهید شد دست و پنجه نرم خواهند کرد !

2449203-darksouls2

در نهایت ، به جرات می توانم به شما بگویم که نقد و بررسی Dark Souls 2 یکی از سخت ترین نقد و بررسی هایی که من تا به حال انجام دادم بوده است. شاید فکر کنید که به دلیل سختی بیش از حدی که در بازی وجود دارد این نقد و بررسی برای من سخت بوده است. اما خیر. دلیل آن این است که از یک طرف Dark Souls 2 آنقدرر زیبا می باشد که هرچه بیشتر به جلو می روید لذت بخش تر می شود و از طرفی دیگر همین جلو رفتن باعث پاره شدن رگ های اعصاب شما به دلیل سختی و تله هایی که شما را از بین می برد می شود. تنها به خاطر داشته باشید که هر مشکلی که در بازی به آن برمی خورید یک راه حلی دارد و با تفکر و ریختن یک برنامه ی دقیق می توانید از مشکلی که در رو به روی شما قرار دارد عبور کنید. Dark Souls 2 بازی ای می باشد که هرچه که شما به جلوتر بروید ، از شما یک بازیکن بهتر و بهتر می سازد و در همین راه بارها شما را خرد و له می کند.

emtiaze-dark

سعید نیکبخت

سردبیر وبسایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۵ پاسخ‌ها

  1. مهدی مجد گفت:

    بسیار زیبا آقا سعید مرسی . دارک سولز خیلی سخته نمی خوام بازی کنم همون یه بار بستمون بود :D

  2. mostafa گفت:

    ممنون بابت نقد،ولی نقد خیلی کوتاه و جزیی بود dark souls حرف برا گفتن زیاد داره.

  3. mig mig گفت:

    اقا یعنی این بازی اینقدر سخت اشت که همه میگن خیلیییی سخته؟ارزش خریدن داره سعید جان؟راستی مرسی بابت مقاله

  4. عباس جلالیان گفت:

    ممنون از سعید عزیز بابت این مقاله ی کامل و خوبی که نوشتن

  5. ali گفت:

    یک نقد و بررسی خیلی ضعیف
    فکرکنم بازی رو توم نکرده بودید
    نه از داستان حرف زدید نه از موسیقی
    اصول نقد را رعایت نکردید

  6. سعید نیکبخت گفت:

    شما درست میگید دوست عزیز :)
    اصولا من تو هیچ کدوم از نقدهام، از داستان حرف نمیزنم. خوشم نمیاد چیزی رو اسپویل کنم ;)
    بازی رو هم هرجا گیرکردی بگو کمکت کنم ، خیالت راحت تمومش کردم :)

    • Sag ksoh گفت:

      توی majula یه چاهه بزرگه که بعد از کشتن boss های زیادی یه پیر مرد با نردبون هاش کنارش نشسته ! وقتی میری پایین و boss های تونل رو میکشی دیگه نمی دونم کجا برم ! کمکم کن ……

  7. محمد عبداللهیان گفت:

    نقد خوبی بود سعید جان
    بیشتر مارو با این نقدات خوشحال کن :X

  8. سعید نیکبخت گفت:

    دوست عزیز که پرسید بازی ارزش خریدن داره باید بگم که ارزشش بیشتر از اون چیزی که فکرش رو میکنی هست. اما اول ببین توانایی و مهارتش رو داری که بازی رو انجام بدی ، حوصلش رو داری. اگر آره که ارزشش خیلی بیشتر از این حرفاست. خیلی خیلی هم سخت هستش.

  9. مهدی(آرسنال-والنسیا-یوونتوس-دورتموند) گفت:

    یادش به خیر منم یه روزی اینجا نویسنده بودم ولی خب دسته تقدیره دیگه.سعید جان خوشحال میشم اگه نقدامو بخونی تو همین سایت چندتا هست

  10. shazam گفت:

    دیگه اونقدر ها هم سخت نیست از نسخه یکش که خیلی راحت تر بود ولی با این حال به اعصاب پولادین نیاز دارید

  11. امین گفت:

    من حالا حالا ها عصابم به هر بازی نمیرسه اما این بازی انقدر زیباس که هر باسو که میکشم کلا نیم الی ۱ روز استراحت میکنم بعد اینکه حالم جا بیاد باز بازی میکنم واقعا خیلی بازی عالی هستش

  12. mogadam گفت:

    سخترین بازی وتست گیمر

  13. sport گفت:

    تنها بدی این بازی اینه که زیاد گم میشی شاید بقیه دوستان هم به این مشکل برخورده باشن

  14. Sag ksoh گفت:

    اینا که میگی همش درسته ولی یه نکته رو که نگفتی اینه که نمیتونی راه درست رو انتخاب کنی !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *