شجاعت همیشه جواب میدهد | اولین نگاه به بازی Dark Souls II

جهانی سرشار از مبارزه بین بدی و خوبی. عمری در خواب و خیال و تصور اینکه در جبهه خوبی ها شمشیر میزنیم و خبر نداریم که عمری در جهالت زیسته ایم. روزها را پشت سر هم سپری میکنیم و غافل از آنکه تنها امروز را نقدا در اختیار داریم و اگر قرار است اصلاحی باشد باید برای همین امروز و همین الان ما باشد. عمری مردان را از دم تیغ میگذرانیم و غافل از آنکه مبارزه با بدی و تاریکی معنایی درونی دارد. تاریکی نبودن روشنایی است! هرگاه میدان خالی از عاقل و دانشمند و فهیم شد خواه ناخواه فضا را بدی و تاریکی پر خواهد کرد. وجود اژدها,اهریمن,بدی,زشتی,همه و همه تنها گواه سیاهی قلبهای ما است. هیچکس بد متولد نشد و هیچ کس قلبش از بدو تولد به سان سنگ نبوده است. یک سنگ در گذر از مسیر یک رودخانه صیقلی میشود. از بس که تن نرم رودخانه او را سیلی میزند و به اینور و آنور میکوبد! بهترین مجازاتها نیکی است. سنگ را نیز میتوان آب کرد ولی تاوانی دارد و آن چیزی جز زمان نیست. هر گناهکار واقف به گناه اصلاح میگردد و هیچ نادان گناهکاری حتی متوجه اشتباهات خویش هم نخواهد شد! باید که در تمام عمر تنها بدانیم که چه میکنیم و چه میخواهیم و امیدوار باشیم مرگ کلید پاسخهای ما نباشد!

عنوان : Dark Souls II

سازنده : From Software

ناشر : Namco Bandai Games

سبک :  Action Third Person/Role Playing

پلتفرم : Pc/X360/Ps3/Xone

تاریخ انتشار :March 2014

چند سال پیش یک عنوانی را تجربه کردم که شعار تبلیغاتیش این بود"خود را برای مرگ آماده کنید" خیلی تعجب کرده بودم. تبلیغات ابزار فروش است و این را میدانستم, منتهی برای یک بازی آن هم در حیطه دنیای سرگرمی خیلی برایم عجیب بود این شعار رک و مستقیم گوی! نام این عنوان Dark Souls  که ادامه ای بر عنوان موفق Demon Souls بود. چیزی که به شخصه از تجربه آن عنوان در خاطرم مانده است استرس فراوان, ترس از عبور از مسیرهایی تاریک و تنگ و سیاه چاله ها و رویارویی با ابر غولهای بزرگ و شروری بود که نمیدانستم چه هستند و از کجا آمده اند و در کنار تمام این موارد تنها یک بار توان مقابله و شکست آنها را داشتم زیرا چک پوینت های بازی فرسنگ ها با جایی که اکنون حضور داشتم فاصله داشت و اصلا دلم نمیخواست مجددا مسیر طولانی پیموده شده را طی کنم! دارک سولز نسخه اول امتیازات خوبی را بدست آورد و تا حدودی منتقدین را راضی نمود. سختی بازی و انتخاب نوع شیوه درست مبارزه با غول ها از نکات بسیار برجسته بازی بود در کنار تم حماسی و اساطیری موسیقی و گرافیکی درخورو زیبا  وهنری و البته تاریک آن به همراه خلق اتمسفری بسیار سنگین و تیره که واقعا فضایی افسرده گونه و مریضی را به مخاطبین القا میکرد و این تجربه جالبی بود. سبک بازی اکشن نقش آفرینی بود. قرار است دو اتفاق در این سری بازی شما را تست کند. شجاعت و صبر. شجاعت که خوب با توجه به تم بازی و مراحل و دشمنان آن قابل توصیف و توضیح است. اما از بعد صبر بازی باید بگوییم نوع شیوه مبارزات و بچه بازی و قهرمان بازی در نیاوردن از ابزار کلیدی عبور از مراحل بازی است. این عنوان در انتهای خود از شما یک گیمر حرفه ای خواهد ساخت! نسخه دوم بازی قرار است تا مارس ۲۰۱۴ روی پلتفرم های پی سی, کنسولهای این نسل و البته کنسول جدید و نسل هشتمی مایکروسافت نیز منتشر شود. اتفاق مهم دیگری که در این نسخه افتاده است این است کارگردان موفق نسخه قبلی بازی یعنی میزایاکی جای خود را به شیبایا داده است و وی به عنوان ناظر ساخت مراحل بازی معرفی شده است پس جای نگرانی برای عدم حضور او نیست زیرا وی در کنار تیم سازنده تا پایان خواهد بود. قولی که شیبایا به مخاطبین داده اند این بوده است که قطعا راه کارگردان قبلی را ادامه خواهند داد زیرا که اون راه راه موفقی بوده است. ۴ لرد از آتشی بوجود آمدند که به مبارزه با اژدهاهایی میپردازند و پس از شکست آنها, تاریکی به میدان آمده و نور و امید از بین میرود. انسانها طی طلسمی به آندیدهایی تبدیل میشود و حال شما نیز بایستی خود را به مقام انسانیت برسانید! مبارزه با تاریکی و کسب کمال از اهداف و محتویات اصلی این بازی خواهند بود. مبارزات در این نسخه حتی نسبت به نسخه قبلی حرفه ای تر و سخت تر خواهند شد. قابلیت آپگریت کردن سلاح ها ابزار کلیدی شما خواهد بود تا با سلاح های قدرت و سرعت و صبر بتواند بر دشمنان قسم خورده خود فائق آیید!

آقای شیبایا نکته ای را در مورد مراحل بازی فرمودند که اینگونه بود: “هدیه ما به شما آزادی بیش از اندازه خواهد بود شما میتوانید به اکتشاف بپردازید و حتی میتوانید اصل بازی را از اواسط بازی شروع کنید ولی اما دارد اینجا.اما اینقدر شجاع هستید تا با  LEVEL UP پایین به سراغ دشمنان اواسط بازی و یا جاهای مخوف بازی بروید؟! شما در نسخه دوم قادر خواهید بود تا از مراحل بازی اصلی پیروی کنید یا نکنید این باعث منحصر به فرد شدن این عنوان خواهد شد. قطعا تجربه بهتری را نسبت به نسخه اول خواهید داشت.”

موسیقی نسخه اول را ساکورابا نواخت و واقعا تم حماسی و اسطوره ای جالبی داشت. اینبار نیز در کنار موسیقی تحریک برانگیز شاهد صداهای مخوف از در و دیوار دالانها و تونلها و دخمه ها خواهیم بود صدای مخوف تر غولها و برخورد و زد و خورد شمشیرها و نیزه ها و سپرهای جنگی!

برای مبارزه کردن با دشمنان تنها تاکتیک حمله و زد و خورد و شلوغ بازی کافی نیست. تاکتیک دفاع و بعد حمله کارساز خواهد بود. بایستی خوب و صبورانه دفاع کنید,فکر کنید و به موقع حمله کنید. با کشتن هر نفر روح آن را تسخیر خواهید کرد و از جمع آوری همین روح ها Level خود را ارتقا خواهید داد و بایستی بسته به سطح تواناییها و نیروهای خود به مبارزات با دشمنان بیاندیشید و برنامه ریزی کنید.

طراحی محیطها به زیبایی انجام شده است این را به راحتی از دموهای گیم پلی منتشر شده میتوانید درک کنید. واقعا محیطی که حس ارواحان تاریکی را داشته باشد به شما القا خواهد شد. مخروبه ها دخمه ها محیطهای داخلی قلعه ها تماما نیاز به این خواهند داشت تا وارسی شوند و شما را غرق موضوع اصلی عنوان کنند. قرار هست شما در این محیطها بترسید. دلهره داشته باشید. وهم به سراغتان آید و البته با اکشنی نفس گیر برای لحظه لحظه زنده ماندتان تلاش کنید. جلوه آتش بازی و نورپردازی به محوریت آتش خوب از کار درآمده است. کیفیت بافتها و تکسچرها با آنکه زمان زیادی تا انتشار باقی مانده است خوب از آب درآمده اند. طراحی چهره دشمنان و البته تنوعشان طراحی سلاح ها و اجزای محیط به خوبی از کار درآمده است. یکی از اعضای سازنده بازی یعنی آقای یوری تانیمورا در مورد موتور بازی عنوان کرده اند که دیگر از موتور قبلی بازی خبری نخواهد بود. ما برنامه ریزی جدیدی کرده ایم و چیزی را ساخته ایم تا تمام آنچه را که در ذهن خود میپروراندیم را بتوانیم پیاده کنی نه مانند نسخه اول که خیلی از ایده ها جا ماند! وی در مورد موتور جدیدشان  بیان کرد که هنوز کنسولهای این نسل جا برای کار دارند و اصلا جای نگرانی در این مورد نیست. نکته جالب دیگر این سری بازی این هست که شما بیشتر درگیر سکوت خواهید شد تا شلوغ بازی و سر و صدای بیخودی! عبور از پل چوبی که با طناب به اینور و آنور متصل شده است و شما بایستی به سرعت از روی آن عبور کنید زیرا وزش باد بسیار شدید است و سنگهایی نیز به سوی شما پرتاب میشود! وحشت از پرتاب شدن از بلندی که تصورش را نمیتوانید بکنید!

روند مردن شخصیت بازی تغییر پیدا کرده است و انیمیشن های متفاوتی را در این قسمت تجربه خواهید کرد. تمام حرکات شخصیت بازی موشن شده اند و شما انیمیشن بسیار روانتری را از وی چه در زمان مبارزات و حملات و چه در زمان دفاع و عکس العمل شاهد خواهید بود. مشکل دیگری که در نسخه قبلی وجود داشت افت فریم اعصاب خرد کن بازی بود که به لطف موتور جدید بازی این مورد هم بهبود پیدا کرده است . یعنی با ورود یک غول بزرگ دیگر شاهد افت فریم نخواهید بود. خوب خدا رو شکر. از نکات جالب حرف های  کارگردان بازی این است که گرافیک بازی بسیار بیشتر به چشم خواهد آمد و پولیش بسیار بیشتری را بر خود دیده است. شما از تک تک قطعات محیط میتوانید استفاده کنید حتی از تکه سنگی افتاده بر روی زمین برای باز کردن یک در سنگی بزرگ! هدفی که سازندگان این سری بیشتر بدان توجه کرده اند منطقی تر کردن این مجموعه بوده است. یعنی قرار هست داستان بهتری را شاهد باشیم و شخصیت های مستقل بیشتری را ببینیم و البته با المانهای جدید ما را یعنی مخاطبین را نگرانتر کنند و بیشتر به چالش کشیده شویم. برای همین دست نویسندگان جدیدی را در این نسخه به گرمی فشرده اند.آقای شیبویا فرمودند که قصد دارند تا هیجان بازی را بیشتربه عنوان الدر اسکرول نزدیک بکنند و در کنار سختی این عنوان آن را قابل قبول تر منطقیتر کنند. قرار هست شما در محیط بیشتر و بهتر بتوانید قدم بزنید و جستجو کنید و مسیر خود را انتخاب کنید. مسیر اشتباه رفتن برابر خواهد بود با از دست دادن اکس پی ها و شاید مواجه شدن با غولی که به تازگی با هزار بدبختی از میان برداشته اید. تهیه کننده بازی فرموده که ما میخواهیم بازیکن به راحتی مرگش را درک کند! بپذیرد.سختی را بچشد! چیزهایی از مرگش بیاموزد ولی این را نیز بدانید که تعادل مهم است اما قرار نیست بازی ناعادلانه باشد. همچنین ایشان در اظهار نظری دیگر فرمودند که تغییرات آب و هوایی مانند حرکت در مسیر آب ها و یا وزش بادها قطعا تاثیراتی در روند حرکتی و مبارزات خواهد داشت. همچنین از عوامل محیطی نیز نام برده اند.گفته شده است سیستم ذخیره بازی نیز حل شده است ولی توضیح بیشتری را نداده اند. شاید این از همان مواردی باشد که ایشان فرموده بودند ما بازی را برای بازی کننده ها در دسترس تر کرده ایم! نکته جالب دیگر در مورد آن پل این است که فرمودند ما میخواهیم بازی کننده از خود بپرسد چطور از پل عبور کنم؟ کجا بروم؟ چه کنم؟ ما میخواهیم گیمر محیط اطراف خود را خوب بپیماید و وارسی کند. بداند که اگر از روی پل عبور کند با وجود اژدها ها خواهد مرد پس تصمیم عاقلانه بگیرد و درک کند مرگ را زندگی را. در مورد فشارهایی که نامکو احتمالابر سازنده مبنی بر جذب مخاطب بیشتر آورده است سوالاتی از ایشون شد که فرمودند خیر رابطه ما خوب است و دست ما برای ساختن محیطی که دلمان میخواهد باز است! گفته شده است که اکشن بازی به مراتب بیشتر و سخت تر از قسمت قبلی خواهد بود.همچنین گفته شده است روند داستانی مانند نسخه قبلی بدین شکل خواهد بود بایستی شما اطرافتان را خوب بنگرید و به نکات ریز توجه کنید زیرا قرار نیست داستان به یکباره پیش روی شما بیان شود!

چند نکته را آقای تانیورا ایراد فرمودند که بد نیست خدمتتان عارض بشویم : ۱." بدیهی است، این بازی روند آسانی را طی نخواهد کرد. چیزی که ما در ساخت این بازی بیشتر به آن توجه کردیم، دسترسی بیشتر به سادگی در گیم پلی و دور از خسته کنندگی بازی و محیط های آن برای گیمر می باشد. بنابراین ما می توانیم یک تجربه خالص و مستقیم را برای گیمرها به وجود آوریم و باعث به چالش درآمدن آنها در همین راستا شویم. خوب در آخر میخواهم از کلمه " در دسترس " که قبلا استفاده کردیم، عذرخواهی کنم ولی اطمینان داشته باشید که میزان سختی بازی حفظ شده و تغییری نخواهد کرد." این مطلبی در مورد سختی بازی بود که عینا نقل کردیم. حالا مطلبی در مورد مرگ و یادگیری نکاتی در آن مورد:" کشتن گیمران برای ما آسان است، چرا که یک دشمن قوی و شکست ناپذیر می‌سازیم و بازیکن را می‌کشد. بخاطر این است که این امکان را به گیمر می‌دهیم تا بمیرد و مرگ خود را درک کند چیز‌هایی از مرگش بیاموزد. تعادل چیزی خوبی است ولی فراموش نکنید ما نمی‌خواهیم بازی ناعادلانه باشد" اینها صحبت های کارگردان بازی بود. دو نکته اصلی و حسن ختام مطالب ما, یک اینکه مشکل سیو بازی در این نسخه حل خواهد شد. دوم اینکه مشکل افت فریم بازی هم تا حدود چشمگیری با وجود ارتقا موتور بازی حل شده است و جای نگرانی نیست.

از تمام جملات کارگردان بازی جمله ای که واقعا روی من تاثیر گذاشت و آن این بود که "میخواهیم گیمر از مرگ خود چیزی بیاموزد و طعم آن را بچشد و آن را درک کند". یعنی در واقع قرار است برای نجات جان خود تلاش کنید, جان بکنید و برای قطره قطره خون خود بجنگید. به هرحال عنوان دارک سولز ۲ تا چند وقت دیگر میهمان ما خواهد بود تا با برطرف کردن ایرادات نسخه قبلی و گیم پلی چالش برانگیزتر و گرافیکی درخورتر و البته تم افسرده تر و سنگینتر بار دیگر نظر مخاطبین و منتقدین را به سوی خودش جلب کند و فروش بالایی را برای خودش رقم بزند. پس یادمان نرود دو فاکتور اصلی این بازی شجاعت و صبر خواهد بود.

پس آرزوی ما برای شما این است: شجاع و صبور باشید!!

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. سروش مطلبی گفت:

    عالی بود فرشید جان :yes: :yes: :yes:
    قسمت یکش خیلی سخت بود امیدوارم این هم به همون اندازه سخت باشه :yes:

  2. متین نصیری گفت:

    خسته نباشی فرشید جان… کارت عالی بود…

    اما من که به شخصه اصلا از این بازی خوشم نمیاد :-)

  3. OMID گفت:

    تشکر
    خوب بود

  4. دانیال گفت:

    عالی بود فرشید جان :yes: ;-)
    فقط تنها بدی بازی اینه که هی تاخییر میخوره لامصب :-D

  5. محمدرضا گفت:

    این بازی از نظر گرافیک و بازی بهترین RPG هست اما چون سخته کسی زیاد خوشش نمیاد :-D

  6. بهزاد گفت:

    سلام با نوشته های بخش اول خیلی حال کردم دمت گرم

  7. deniro گفت:

    از همه بچه ها ممنونم و به امید مطالب بهتر و با کیفیت تر از طرف من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *