عملیات شکست خورد | نقد و بررسی بازی مرگ:کفر خونین

رسانا شکوه کویر را میتوان یکی از شرکت های موفق در زمینه ساخت بازی های رایانه‌ای دانست که البته در برخی مواقع با فراز و نشیب های نیز روبرو میشود. برای مثال عنوان پرواز دوران یک بازی عالی در حالیکه بازی مرگ:کفر خونین بطور کلی نتوانست انتظارات را برآورده کند و نسبتا ضعیف عمل کرده است. این عنوان نیز بتازگی و در تاریخ ۱۵ مرداد سال جاری منتشر شده است که در این مقاله سعی داریم تا به بررسی این عنوان بپردازیم:

 

عملیات شکست خورد | نقد و بررسی بازی مرگ:کفر خونین

نام بازی: بازی مرگ:کفر خونین

سازنده: رسانا شکوه کویر

ناشر: شرکت مدن

سبک: اکشن سوم شخص

پلتفرم: PC

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۹۳

داستان:

ایده داستان، یک ایده روز محسوب میشود که درمورد ورود تروریستها به کشور سوریه است. تروروریست هایی که سعی دارند تا با ورود به مناطق دپو سلاح های شیمیایی آن را برعلیه مردم عادی و بی گناه استفاده نمایند. در بازی سه شخصیت به نام های سعید،عدنان و عثمان وجود دارد که شخصیت اصلی بازی تنها شخصیت تاثیر گذار در داستان میباشد و این سه تن هرگز در طول بازی درکنار هم نخواهند بود. اما درمورد این سه تن اینطور باید گفت که آنها یکی از زبده ترین های ارتش میباشند که برای جلوگیری از دستیابی تروریست های به سلاح های شیمیایی به مناطق مورد نظر فرستاده میشند. داستان بازی بنسبت دیگر عناوین داخلی نسبتا پرجزئیات تر میباشد اما یک چیز این وسط همه چیز را خراب میکند. متاسفانه صداگذاری در سینماتیک های نامناسب بوده و باعث میشود تا شما بهیچ وجه متوجه صدای کاراکترها در داستان نشوید و خیلی کلی چیزی از داستان سردرنیاورید که همین مسئله باعث میشود تا خیلی به این بخش نپردازیم،زیرا بنده بشخصه خیلی متوجه اتفاقات داستان نشده ام!

 

عملیات شکست خورد | نقد و بررسی بازی مرگ:کفر خونین

 

گرافیک و طراحی:
باز هم همان مشکلات در منو! متاسفانه ما در عنوان پرواز دوران با منوی بسیار ساده روبرو بودیم که همین مشکل در منوی کفرخونین نیز وجود دارد بطوریکه شما با دیدن منوی بازی از انجام آن خودداری خواهید کرد. اما بپردازیم به گرافیک بازی که میتوان بدو بخش تقسیم کرد:۱ شخصیتها ۲- محیط بازی
شخصیت اول بازی دارای طراحی بسیار خوبی است و سازندگان در طراحی آن به تک تک جزئیات دقت کرده اند که بجرات میتوان گفت در حد عناوین نسل هفتم عمل کرده اند،مخصوصا چهره پردازی صورت گرفته برای شخصیت اصلی بوطری بوده که بسیاری را بخود جذب خواهد کرد. همچنین سازندگان در ساخت کاراکتر های دشمن نیز وسواس زیادی را بخرج داده اند و آنها نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و نورپردازی صورت گرفته بر روی لباسهای آنان بسیار عالی بوده است. اما درمورد محیط بازی،با خود این بخش نیز را میتوانبدو بخش مجزا تقسیم کرد،بخش هاییی که در طراحیشان خوب عمل کرده اند و بخش هایی برعکس خوب عمل نکرده اند. خوب تناقصها میان گرافیک وطراحی تنها یک چیز را در نگاه اول نشان میدهند:کم کاری سازندگان! اما اینطور نیست،طبق گفته سازندگان بودجه و زمان کافی برای ساخت این عنوان وجود نداشته و بهمین دلیل سازندگان در برخی بخشها عالی و در بعضی بخش های ضعیف عمل کرده اند. البته درست است در بخش طراحی منو مقداری کم کاری صورت گرفته است اما بهیچ وجه طراحی نامناسب برخی بافتها در محیط بازی را نمیتوان بپای کم کاری سازندگان نوشت!

 

عملیات شکست خورد | نقد و بررسی بازی مرگ:کفر خونین

 

گیم پلی:
متاسفانه نبود امکانات کافی برای ساخت عناوین داخلی یکی از مهم ترین مشکلاتی ست که سازندگان داخلی با آن دست و پنجه نرم میکنند. برای مثال سازندگان عنوان بازی مرگ:کفر خونین نتوانستند برای شبیه سازی حرکات کاراکترها از قابلیت موشن کپچر استفاده کنند و مجبور شدند تا حرکات را بصورت دستی شبیه سازی کنند که همین  مسئله باعث شده تا حرکت کاراکترها در بازی از کیفیت بالایی برخوردار نباشند.
البته نحوه حرکت کردن دوربین در بازی بسیار عالی و روان بوده . اما درمورد مشکلات دیگر گیم پلی میتوان به مواردی همچون:نبود قابلیت کاورگیری،نبود قابلیت استفاده از سلاح های دشمن اشاره کرد. متاسفانه نبود قابلیت استفاده از سلاح های دشمن یک قابلیت بسیار کلیشه ای محسوب میشود با اینحال دلیل اینکه این قابلیت در بازی گنجانده نشده را باید از سازندگان جویا شد. درمورد هوش مصنوعی بازی باید اینطور گفت که بمانند دیگر عناوین ایرانی بسیار ضعیف عمل کرده اند و کاراکترهای دشمن تنها سعی در این دارند تا بشما نزدیک شوند و شما را به بارانی از گلوله ببندند که این مسئله اصلا طبیعی نیست. اما تا اینجا هرچه گفتیم از نقاط ضعف بازی محسوب میشود اما در بخش گیم پلی نقاط مثبتی نیز وجود داشته که میتوان به وجود عملیات های مختلف موتورسواری،ماشین سواری و البته مخفی کاری در بازی اشاره کرد که وجود این قابلیتها در بازی باعث شده تا شما در طول مراحل مختلف احساس یکنواختی در گیم لی نکنید. درمورد کنترل خودروها اعم از موتور و وانت طراحان بازی عالی کار کرده اند که البته نقاط ضعفی نیز وجود دارد برای مثال در حین بازی که شما مشغول کنترل خودرو خودتان هستید اگر خودرو شما واژگون شود و بحالت اولیه بازنگردد تنها یک راه دارید و آن بارگذاری مجدد است. خوب شاید بپرسید دلیل این گستردگی در بخش گیم پلی چیست: وچود قابلیت کنترل خودروها،نشستن پشت تیربار و … که در بخش نتیجه گیری به آنها خواهیم پرداخت.

 

عملیات شکست خورد | نقد و بررسی بازی مرگ:کفر خونین

 

موسیقی و صدا گذاری:
خوشبختانه دیگر سازنده های بازی های داخلی در بخش صداگذاری مشکل ندارند و بنظر میرسد شرکت رسانا شکوه کویر نیز دیگر مشکلی نداشته باشند. سازندگان این عنوان در صداگذاری سلاحها،تعویض خشاب،مردمی که در اطراف شما هستند،صدای کاراکترهای دشمن و البته صدای خودروهای موجود در بازی عالی عمل کرده اند،البته مشکلی نیز وجود دارد و آن این است که بازی در سوریه اتفاق میافتد و این بدان معناست که تروریستها میبایست عربی صحبت کنند که متاسفانه دیالوگهایی توسط نیرو های دشمن گفته میشوند،فارسی هستند. در مورد موسیقی بازی نیز همانند عنوان پرواز دوران از موسیقی متن های موجود در اینترنت استفاده کرده اند که همین مسئله باعث میشود تا کمی از جذابیت بازی کاسته شود. در این بخش بصورت کلی خوب کار کرده اند اما یک ایراد اساسی وجود داشته،متاسفانه در مورد صداگذاری کاراکترها در سینماتیکها بسیار ضعیف عمل کرده اند بطوریکه صدای محیط بسیار بیشتر از صدای کاراکترهاست بطوریکه شما بهیچ وجه متوجه اتفاقات درون بازی نمی شوید و بدون هیچ رغبتی سینماتیک ها را اسکیپ میکنید،زیرا چیزی از آن ها نمیفهمید و اگر خیلی صبور باشید سعی میکنید تا از تصاویر متوجه اتفاقات داخل داستان شوید.

 

عملیات شکست خورد | نقد و بررسی بازی مرگ:کفر خونین

نتیجه گیری:
پس از اینکه عنوان پرواز دوران بسیار بالاتر از انتظارات بود،باعث شد تا امیدواری ها نسبت به عنوان بازی مرگ:کفر خونین نیز بیشتر شود اما متاسفانه اینطور نبود و حتی بنظر بنده این عنوان بسیار ضعیفتر از پروا دوران عمل کرده است. خوب تمام اینها به دو چیز یعنی کمبود بودجه و زمان بازمیگردد. سازندگان درمورد ایندو مشکل بسیار گله کرده اند ولی با اینحال گفته اند که ایندو عنوان یعنی پرواز دوران و بازی مرگ:کفر خونین بیشتر برای کسب تجارب بیشتر برای اهداف بزرگتر بمانند سالهای سیاه بوده اند. حال باید دید که سازندگان در ساخت بازی سالهای سیاه چه میکنند زیرا از تریلر های منتشر شده لااقل اینطور میتوان فهمید که بسیار بهتر از پرواز دوران و بازی مرگ:کفرخونین عمل کرده اند و امیدواریم خود بازی نیز این مسئله را تایید کند.

سورنا رضایی

زمین کتابی ست و ما هریک کلمه ای از آن،که در کنار یکدیگر داستان زمینیان را رقم میزنیم.............

شما ممکن است این را هم بپسندید

۶ پاسخ‌ها

  1. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون نقد و بررسی عالی بود . ولی هنوز این بازی رو تجربه نکردم

  2. محمد عبداللهیان گفت:

    بسیار زیبا

  3. مجتبی گفت:

    سلام .
    من این بازیو بازی کردم .
    ولی فقط برای نیم ساعت !!!
    اصلا انگیزه ای برای ادامه دادنش ندارم …

  4. مهرداد کرمی گفت:

    خوب شد پولمو برا این عنوان حروم نکردم!ممنون بابت نقد!

  5. سورنا رضایی گفت:

    من بشخصه امیدوارم ایرادات این بازی به فروش سالهای سیاه ضربه ای وارد نکنه،چون بهش خیلی امیدوارم.

  6. محمد معین گفت:

    سلام
    بازی سالهای سیاه منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *