فلش بک: بالانس در میان تاریکی | نقد و بررسی Resident Evil: Revelations 2

در سال ۲۰۱۲ زمانی که اولین نسخه ی سری بازی Revelations برای کنسول دستی ۳DS، ساخته ی شرکت نینتندو منتشر شد، کمتر کسی فکر میکرد عنوانی به این کوچکی به موفقیت های بزرگی دست یابد. به طوری که درست سال بعد از انتشار آن کپکام تصمیم گرفت این نسخه را برای کنسول های خانگی و رایانه های شخصی نیز منتشر کند. انتشار بازی بعد از نسخه ی ۶ و نسخه ی فرعی “عملیات راکون سیتی” صورت گرفت که سبب شد خاطرات بد دو نسخه ی قبلی به مرور از ذهن طرفداران پاک شود. Revelations ترکیب و بالانس بسیار زیبایی بین گیم پلیِ اکشن، مدرن و حسِ ترسناک نسخه های اولیه سری بود و به همین ترتیب طرفداران را راضی و چشم به انتشار نسخه ی دوم گذاشت. حال پس از دو سال صبر، بازی به طور اپیزودیک و در ۴ قسمت، همین چند ماه گذشته در بازار منتشر شد و نمرات خوبی از منتقدان به دست آورد. اگر هنوز تردیدی برای خرید بازی دارید، پس با ما در میهن گیم همراه باشید.

به دور از نورپردازی زیبا، عکس العمل سریع و استفاده ی درست از مهمات، شرط “بقا” می باشد.

نسخه ی اول Revelations تلاش کپکام برای بازگشت به سبک ترس و بقا بوده و در این زمینه هم موفق بود. حال نسخه ی دوم هم با ویژگی های جدیدتر و روایت اپیزودیک دوباره آمده است تا تجربه ی خوبی را به بازیکنان بدهد. بدون شک چیزی که طرفداران را بیش از پیش منتظر عرضه ی بازی نموده، بازگشت دو کرکتر دوست داشتنی “کلیر ردفیلد” و “بری برتون” می باشد. این دو که از قبل ماجراهای زیبایی را در نسخه های اول و دوم با آنها طی کردیم، دوباره برگشته اند تا داستان جدیدی را برایمان تعریف کنند. وقایع بازی ما بین جریانات نسخه ی ۵ و ۶ صورت می گیرد. اپیزود ۱ با صحنه ی زیبایی در ساختمان TerraSave (سازمانی است که به مردم بی دفاع در برابر سلاح ها و بیماری های بیولوژیکی کمک می‌کند) آغاز می‌شود که یک مهمانی در آن برگزار شده است و تمامی اعضا در آن حضور دارند. کلیر هم که عضوی از این سازمان می‌باشد در جشن حضور دارد. مویرا برتون، دختر بری برتون هم به تازگی در این سازمان به عضویت رسیده و با کلیر دوست است. درست در همین لحظه ها حمله ای صورت میگیرد و کلیر و مویرا را با خود به جزیره ای دور دست می‌برند. کلیر از خواب بیدار شده و خود را در یک سلول زندانی همراه با یک مچ بند در دستش می بیند که سطح ترس آنهار را اندازه گیری می‌کند و به راحتی می تواند ویروس را به بدن فرد مورد نظر منتقل کند. آنتاگونیست بازی کسی نیست جز الکس وسکر، خواهر مرحوم آلبرت وسکر! او توسط Oswell E. Spencer مدیر آمبرلا، ویروسی به او تزریق شد که وی را به سمت جزیره کشاند تا به تحقیق درباره ی این ویروس و خلاص کردن خود از شر آن بپردازد. ناتالیا دختر بچه ای است که الکس وسکر گمان میکند کلید حل تمامی مشکلات خود در وجود اوست. ناتالیا ۶ ماه بعد از سردرگرمی، در جزیره خود را با بری که برای پیدا کردن دخترش به جزیره آمده است می یابد و با هم به دنبال دختر گمشده ی بری میگردند. داستان هر اپیزود با کلیر شروع و با بری به نتیجه گیری میرسد. داستان بازی واقعا یکی از بهترین ها در سری است.

دشمنان جدید، خطرناک تر، ترسناک تر و جالبتر از زامبیها می باشند. چیزی مابین زامبیهای رزیدنت اویل و زامبیهای “آخرین از ما”

Revelations 2 بسیاری از صفات نسخه های قبل را به ارث برده است. محیطهای تنگ، تاریک و ترسناک سری دوباره بازگشته اند و از آن بهتر دشمنان جدید! همانطور که گفته شد این ویروس جدید باعث شده کل افراد جزیره به آن مبتلا شوند و به هیولاهایی جالب و ترسناک تر از زامبیها تبدیل شوند. همین امر باعث پدید آمدن گیم پلیِ هیجان انگیز و متفاوت برای دو سناریوی بازی نسبت به هم شده است. در سناریوی کلیر شما با مهمات کمتر روبرو هستید. کلیر میتواند با حمل ۴ نوع سلاخ مختلف دشمنان خود را از بین ببرد. همراه او مویرا نیز با چراغ قوه ای که دارد میتواند نور را بر روی دشمنان بیندازد و از سرعت آنها بکاهد یا به پیدا کردن الماسهای مخفی و مهمات مخفی بپردازد. همچنین یک میله ی آهنی برای بازکردن درها و کشتن دشمنها همراه خود دارد. مویرا نمیتواند از سلاح استفاده کند و آموزشی برای اینکار ندیده است. اما در سناریوی بری ما شاهد سلاح های به اصطلاح “خفن تر” هستیم. او با دستی پر و مهمات زیادی به جزیره آمده است و آماده ی رویارویی یا اتفاقات گوناگون می‌باشد. همراه او ناتالیا به نوعی “چشم بصیرت” دارد و احساس قوی ای که به شما کمک میکند الماس ها یا مهمات مخفی، یا دشمنان را پیش از آن که متوجه شما شوند، به شما اطلاع رسانی کند. او همچنین با استفاده از آجر میتواند حواس دشمنان را پرت کند. با کشتن هر دشمن و انجام کارهای خاصی میتوان امتیازهایی دریافت کرد که قابلیت های جدید نظیر سرعت بیشتر، جان بیشتر و … را میتوانید آپگرید کنید. همچنین با پیدا کردن گیرباکس هایی در محیط بازی به آپگرید سلاح های خود بپردازید و سرعت ریلود و قدرت آنها را افزایش دهید. خوشبختانه همانند نسخه ی ۶ از حرکات کشتی کج و تکواندو خبری نیست و اینبار برای رویارویی نزدیک باید با چاقو به نبرد بپردازید. سیستم Inventory بازی همانند نسخه ی ۵ میباشد و قابلیت آپگرید شدن و افزایش جا را نیز دارد. یکی از نکات مثبت بازی این است که شما را ترغیب به گشتن در محیط برای پیدا کردن مهمات و گیاهان سلامتی می‌کند زیرا در درجه ی سختی “Hard” یا حتی نرمال به شدت به آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

مدل سازی کرکترها و طراحی چهره ی آنها بسیار خوب صورت گرفته است، هرچند جای پیشرفت حداقل در نسل هشتم داشت.

با آمدن کنسول های نسل هشتم انتظار بیشتری از گرافیک بازیها می‌رود که Revelations 2 هم از این قاعده مثتثنی نیست. بازی برای کنسول های نسل هشتم، هفتم و رایانه های شخصی منتشر شده است ولی به سادگی می‌توان گفت تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد! بازی از نظر گرافیکی در حد استاندارد های نسل هفتم میباشد ولی به استانداردهای نسل هشتم به هیچ وجه نمیرسد. چون نقد بازی بر روی کنسول نسل هفتمی است بنابراین کاری به نسل بعد و اجرای آن نداریم و به بررسی گرافیک بر روی همین نسل هفتم میپردازیم. اول از همه مدل سازی کرکترها و چهره ی آنها حقیقتا به خوبی طراحی شده است. نور پردازی بازی در محیط های تاریک و مخصوصا نور چراغ قوه ی مویرا بسیار زیبا ساخته شده و جزئیات محیط و طراحی آنها بی نقص می باشد ولی بعضا افت فریم هایی ناچیز دیده می‌شود که باز هم از لذت کلی بازیی نمی‌کاهد. گرافیک بازی همانطور که گفته شد استانداردها را رعایت کرده است و حداقل در نسل هفتم شما را راضی می‌کند ولی هر چند چون بازی به صورت اپیزودیک است شاید در عوامل بخصوصی نسبت به نسخه ی ۶ افت داشته باشد. موسیقی بازی به دست “کوتا سوزوکی”،”ایچیرو کوموتو” و “نیما فخر آرا” ساخته شده است و واقعا همانند نسخه ی قبل قطعه هایی زیبا و دلنشین دارد و هیجان را در مبارزه با باس ها و صحنه های غافلگیر کننده به خوبی منتقل میکند. صدا گذاری محیط و اسلحه ها و زامبی های جدید، همگی خوب طراحی شده اند وصداگذاری تک تک کرکترها نیز به خوبی درک می‌شود.

میتوانید هر لحظه بین کرکتر ها سوییچ کنید، ولی انتخاب کلیر عاقلانه تر است، چون ممکن است هر لحظه زامبی ای ناگهان پیدا شود!

به گفته ی کپکام، سری بازی Revelations برای طرفداران قدیمی این سری که بدنبال حس و هیجان همان نسخه های اولیه هستند ساخته شده است. Revelations 2 هم بیش از پیش ثابت کرد گفته های کپکام درست می‌باشد. با سیاست های کپکام بدون شک باید منتظر نسخه های زیادی از رزیدنت اویل و Revelations در آینده باشیم و مطمئنا با برنامه ریزی درست و ایده های جدید “رزیدنت اویل” همانند قبل دوباره بر سر زبان ها خواهد افتاد.

این نسخه بر روی Xbox 360 نقد شده است…

قالب-نمرات1

شما ممکن است این را هم بپسندید

یک پاسخ

  1. digital گفت:

    ممنون نقد خوبی بود :-*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *