فلش بک: تخت گاز تا موفقیت | نقد و بررسی Forza Horizon 2

بدون شک Forza از سال ۲۰۰۵ به بعد توانسته خود را به عنوان یکی از بهترین سری عناوین Racing معرفی کند. اگر از Forza Motorsport 5 فاکتور بگیریم، تمامی نسخه های این سری توانسته اند با موفقیت ظاهر شوند و تجربه ای به یاد ماندنی برای دوست داران این سبک بیافرینند. افت محسوس سری Need for Speed باعث شده بود تا نتوان ریسینگ نامدار و موفقی را در بازار پیدا کرد. آخرین نسخه از از سری فورتزا به نام Horizon 2 نه تنها توانست جای خالی NFS را پر کند بلکه تجربه ای فوق العاده را برای طرفداران این سبک به ارمغان آورد. Forza Horizon 2 یکی از عناوین موفق سال ۲۰۱۴ بود و البته برگ برنده ی مایکروسافت در سبک ریسینگ. اما این موفقیت تا چه حد راضی کننده بوده است؟ با ما همراه باشید.

1fc40618-68a8-45a2-bc11-6656400d9877

تا به حال ۷ نسخه از سری Forza منتشر شده است که بی تردید ۴ نسخه ی اول به مراتب موفق تر از نسخه های بعدی ظاهر شدند به طوری که Forza Motorsport 5 با تمام ویژگی های منحصر به فرد و نوآوری هایی که داشت در حد یک شکست ظاهر شد. البته قبل از آن Forza Horizon توانسته بود ادامه ی موفقیت های FM باشد و پس از آن Forza Horizon 2 باری دیگر آبروی این سری را خرید. بگذارید صادق باشم FH2 شاید ویژگی منحصر به فردی نداشته باشد اما توانسته به گونه ای موفقیت های نسخه های قبلی را در خود جای دهد تا هیچ کمبودی را حس نکنید.

61f9e2108c4723947b450f8170d5f2507c8082e2

داستان Forza Horizon 2 مانند نسخه ی قبل مربوط به مسابقه ی ماشین ها در یک فستیوال به نام Horizon است. محل برگذاری این فستیوال جنوب اروپا قسمت هایی از شمال ایتالیا و جنوب فرانسه است. نکته ی قابل توجه در FH2 طولانی بودن خط اصلی داستانی است که در قیاس با نسخه ی قبلی خود یک پیشرفت محسوب می شود.  از همان ابتدا که وارد بازی می شوید متوجه پویایی محیط و لذت مسابقه با رقبا خواهید شد. با توجه به Open World بودن بازی هیچ اجباری در مسابقه دادن نیست و می توانید به صورت آزادانه در محیط بازی به گشت و گذار بپردازید. رانندگی کردن در FH2 بسیار لذت بخش است. فونداسیون و بنیان سری فورتزا در FH2 بدون تغییر سر جای خود است. فیزیک و هندلینگ ماشین ها در این نسخه تقریبا بی نقص است. هر ماشین هندلینگ و فیزیک خاص خود را دارد. کنترل ماشین در محیط های خاکی، جاده و در آب و هوای بارانی و معمولی نیز هر کدام قلق خاصی دارند.

1d98254e-4002-42aa-94bc-20fbd30cae13

وسعت محیط بازی از دیگر جنبه های مثبت FH2 محسوب می شود. همانند عنوان NFS Rivlas می توانید از ماشین هایی که در حال گشت و گذارند را به چالش دعوت کنید. برای نخستین بار در سری Forza شاهد داینامیک شب و روز و آب و هوا خواهیم بود. بدین ترتیب شما طعم مسابقه هنگام غروب خورشید و یا در آب و هوای بارانی را خواهید چشید. به جرئت می توان گفت تنوعی که در ماشین های حاضر در Forza قابل مشاهده است در هیچ بازی نمی توان دید. از هر نوع ماشین که مد نظرتان است در این عنوان خواهید دید. از ماشین های کلاسیک گرفته تا اسپرت، عضله ای، شاسی بلند و …. وجود بیش از ۲۰۰ ماشین مختلف می تواند اثباتی بر این ادعا باشد. زیاد بودن مسابقات قهرمانی هم یکی دیگر از دلایل تکراری نشدن بازی برای شماست. همچنین جاده هایی در بازی وجود دارند که در آن ها ماشین های مخصوصی پیدا می کنید که در Barn ها پنهان شده اند. از جمله ی این ماشین ها می توان به  Ferrari GTO و Alfa Romeo Giulia TZ2 اشاره کرد. لذت رانندگی شما به جاده ختم نمی شود. می توانید در مزرعه ها و محیط های خاکی نیز به رانندگی و حتی مسابقه بپردازید. این تنوع خود یکی از جذابیت های FH2 خواهد بود.

0493761f18014af2b39e57484be71e30829dc079

در ازای هر مسابقه ای که انجام می دهید مقداری امتیاز تجربه ( Exprience ) کسب خواهید کرد. هر چه مسابقه ای که انجام می دهید بزرگتر و سخت تر باشد میزان XP دریافتی بیشتر است. مسابقات شما می توانید در قالب یک چلنج باشد و یا در مسابقات قهرمانی. پیکار با هواپیما، و قطار ها نیز از دیگر انواع مسابقه در FH2 به شمار می رود. البته تنها راه دریافت XP پیروز شدن در مسابقات نیست. با سرعت زیاد رانندگی کردن و دریفت کردن هم می توان تجربه دریافت کرد. از این امتیاز ها می توانید برای ارتقا دادن ماشین قسمت های مختلف ماشین خود استفاده کنید. FH2.یک ریسینگ نسبتا آسان است و شما برای برنده شدن در مسابقه شاید به مشکل بخورید و کارتان سخت باشد اما در نهایت شکست نخواهید خورد. شاید این آسانی به مزاق طرفداران سرسخت Racing چندان خوش نیاید.

bowler-nemesis-wm-car-reveal-week5-forza-horizon2

یکی از عواملی که شما را به بازی کردن FH2 ترغیب می کند پویایی محیط است. همان طور که قبلا هم اشاره شد سیستم چرخه ی شب و روز برای اولین بار به Forza تزریق شده است. روی رنگ پردازی و نور پردازی محیط به خوبی کار شده و هنگام غروب خورشید نمایی تماشایی از محیط بازی را شاهد هستیم. نورپردازی فوق العاده ی بازی بیشتر خود را در مسابقات چند نفره در طول شب نشان می دهد. به طراحی محیط بازی نمی توان خرده گرفت. این بار کالیفرنیا و کلرادو را فراموش کنید و جنوب اروپا رو در ذهن خود تجسم کنید. جاده های آسفالت، مزارع و تپه های موجود در بازی به گونه ای طراحی شده اند که شما احساس خستگی و یکنواختی نخواهید کرد. مطمئنا طراحی چنین محیط گسترده ای کار ساده ای نیست اما الحق سازندگان توانسته اند حق Forza را به دنیای گیم ارائه کنند. در نسخه ی نسل هفتمی FH2 گرافیک بازی مشکلاتی نیز دارد. از جمله ی این مشکلات می توان به وجود باگ اشاره کرد. این باگ ها بیشتر زمانی خود را نشان می دهند که شما روی یک زمین خاکی و یا روی چمن و مزرعه ماشین خود را بی حرکت نگه داشته باشید. احتمال اینکه چرخ های ماشین به داخل زمین نفوذ کنند بسیار بالاست! البته باگ های معدودی در دیگر قسمت های بازی نیز می توان دید که به قدری کم هستند که می توان از گفتن آن ها صرف نظر کرد.

difficulty

طراحی ماشین های بازی در حد استاندارد است و نمی توان ایرادی در آن پیدا کرد. علاوه بر طراحی قابل قبول اتومبیل ها تخریب پذیری فوق العاده ی ماشین ها را می توان یکی از ویژگی های مثبت بازی دانست. البته تخریب پذیری در FH2 فقط به اتومبیل ها محدود نمی شود و برخی اجزای محیط را نیز شامل می شود. هنگام رانندگی در زیر باران شاهد پخش شدن قطرات آب در اطراف خواهید بود. این ویژگی در زمین های خاکی، تپه ها و مزارع نیز صدق می کند. شاید ایرادی که بتوان بر گرافیک FH2 گرفت پایین بودن کیفیت تکسچرهاست. انتظار می رفت چنین عنوانی مشکلی در طراحی تکسچر ها نداشته باشد. البته این مشکل مختص X360 است و در کنسول Xone شاهد چنین ضعفی نیستیم.

 

Forza Horizon 2 در بخش موسیقی و صداگذاری نیز کار خود را به خوبی انجام داده است. علاوه بر صدای ماشین ها حین مسابقه، موسیقی هایی که از رادیوی ماشین نیز پخش می شود اغلب با تم بازی همخوانی دارند. فاکتور صداگذاری در بازی های ریسینگ به جذابیت مسابقات می افزاید و باعث بالا رفتن آدرنالین شما خواهد شد. سازندگان هم به خوبی به این موضوع واقف بوده اند و سعی کرده اند به بهترین شکل ممکن هیجان رانندگی در فستیوال Horizon را بالا ببرند. برخی از موزیک های بازی، موزیک های محلی ایتالیایی بوده که از جذابیت خاصی برخوردارند. اگر بخواهیم بخش سمعی بازی را به طور کلی بررسی کنیم، می توان گفت که مشکلی در این بخش دیده نمی شود.

forza-horizon-1

اگر نسخه قبلی Forza Horizon را تجربه کرده باشید مطمئنا مشتاق به بازی کردن FH2 هستید. FH2 توانست به عنوان یک ریسینگ موفق خود را در دل بازیکنان جا کند. همچنین این بازی توانست جایزه ی Action/Adventure game را بالاتر از نامزدانی چون Titanfall و Dark Souls 2 مال خود کند. مطمئنا برگ برنده ی مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ همین FH2 بود که توانست با قدرت خود را به رخ عناوینی چون The Crew و Drive Club بکشد.

forza-horizon-2-11

نمی گویم FH2 یک بازی بی نقص است اما به جرئت می توان لقب بهترین ریسینگ سال ۲۰۱۴ را به این عنوان داد. طراحی محیط به طرز فوق العاده ای زیبا بود. این زیبایی روی کنسول X1 بیشتر نیز می شود. علاوه بر این طولانی بودن بخش داستانی را می توان پیشرفتی نسبت به نسخه ی قبلی دانست. تعداد ماشین های حاضر در بازی از عدد ۲۰۰ تجاوز می کند و البته هر کدام با وسواس خاصی طراحی شده اند. در پایان اگر دنبال یک Racing تاپ می گردید که بتواند با گرافیک خود شما را مجذوب کرده و دارای گیم پلی ترغیب کننده باشد بهترین گزینه Forza Horizon 2 است. این عنوان را به هیچ وجه از دست ندهید.

 

photo_2015-11-05_17-32-13

محمد علیخانی

It’s easy to forget what a sin is in the middle of a battlefield

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. مهران تهرانی گفت:

    خیلی مقاله خوب و مفیدی بود.
    بنظرم بازی گیمر پسندیه ۱۰۰٪ :inlove:

  2. persian gamer گفت:

    من عاشق فورزام :rotfl:
    حتما میخرمش :yes:

  3. سید محمد مهدی حسینی گفت:

    فوقالعاده بود این بازی و لقب بهترین ریسینگ ۲۰۱۴ هم کاملا حقش بود
    ممنون از این نقد جامع :yes: :yes:

  4. Mahyar گفت:

    برای این سری بازی جز لقب “فوق العاده” چیز دیگه ای نمیشه انتخاب کرد!
    ممنون بابت مقاله! بی نقص و عالی! :yes: :inlove:

  5. عرفان استادی گفت:

    بازی خیلی خیلی خوبی بود و اکثر استانداردهای racing هم درش رعایت شده بود
    نقد زیبایی بود

  6. God of game گفت:

    بنظر جالب میاد :heh:
    ممنون بابت نقدتون :-)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *