قاتلی از جنس نسل بعد | نقد و بررسی بازی Killer Instinct

بالاخره نسخه ی جدید سری Killer Instinct پس از مدت ها منتشر شد. از زمانی که نسخه ی قبلی برای Nintendo 64 منتشر شد، هواداران این سری خواهان نسخه ی جدیدی از سری محبوبشان بودند. پس از سال ها، بالاخره آرزوی هواداران سری Killer Instinct توسط کمپانی مایکرو سافت (Microsoft) برآورده شد؛ مایکروسافت اعلام کرد که یک نسخه ی باز سازی شده از Killer Instinct در زمان لانچ، برای کنسول XBOX ONE منتشر خواهد شد. البته این موضوع باعث نگرانی بعضی از هواداران شد؛ زیرا آن ها فکر می کردند که این نسخه ی باز سازی شده، نتواند احساسی را که نسخه های اصلی و قدیمی به گیمر القاء می کرد، را به آن ها منتقل کند؛ ولی خوش بختانه این وضعیت پیش نیامد.

این بازی فریم ریت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می شود که این موضوع گرافیکی حیرت آور برای این بازی به وجود می آورد. در این نسخه، تعدادی از شخصیت های قدیمی همانند: Jago, Sabrewulf, Orchid, Thunder و غیره دوباره باز گشته اند که مسئله ای خوش حال کننده است و این مورد الهام بخش بازگشت حرکات قدیمی این شخصیت هاست. موسیقی های پس زمینه و ساختار اصلی منو ی بازی به خوبی اجرا شده اند؛ به طوری که همان احساس نسخه های قدیمی را به گیمر می دهد.

 Killer Instinct

استودیو ی سازنده: Double Helix Games – Rare Ltd

ناشر: Microsoft Game Studios

سبک بازی: مبارزه ای (Fighting)

پلتفرم: XBOX ONE

تاریخ انتشار (به میلادی): نوامبر ۲۰۱۳

تاریخ انتشار (به شمسی): آبان و اوایل آذر سال ۹۲

فرانچایز Killer Instinct همیشه به خاطر گویندگان جذاب، چند ضرب های دیوانه کننده و فینیشر های مخصوصش که با استفاده از ترکیب دکمه های مختلف انجام می شده است، به خوبی یاد شده است. Double Helix Games قصد دارد تا با استفاده از سخت افزار فوق العاده ی نسل بعدی، جادو را هم به بازی برگرداند و حتی آن را ارتقاء بخشد.  اگر شما نسخه های قبلی Killer Instinct را تجربه کرده باشید، حتما می دانید که چه کاری را باید انجام بدهید و چه کاری را نباید انجام دهید. پس اگر نسخه های پیشین را انجام داده اید، مطمئنا این بازی هم برای شما نسبتا آسان خواهد بود.

بخش تمرینی یا همان Training Mode بازی با نام Dojo شناخته می شود و برای افراد تازه کار و یا کسانی که نسخه های قبلی را ترجمه نکرده اند، بسیار مفید می باشد. در این بخش، تمامی حرکات و تکنیک هایی که شما آن ها را در بخش تک نفره (Single Player) نیاز خواهید داشت، به شما آموزش داده می شود. اولین باری که بازی را نگاه کردم، فکر نمی کردم که سیستم مبارزات آن خیلی عمیق باشد. دفعه اولی که بخش تمرینی بازی را امتحان کردم، با حرکات مهم هر یک از شخصیت های بازی آشنا شدم. این بخش نه تنها باعث شد، تکنیک های مشخصی از بازی را یاد بگیرم؛ بلکه، به من این اجازه را داد که به صورت قدم به قدم، همه ی تکنیک ها را با استفاده از کلیپ های ویدیو یی کوتاه یاد بگیرم. برای آموزش هر یک از تکنیک ها، توضیح کوتاهی هم وجود دارد که باعث می شود شما به بهترین نحو، تمامی حرکات شخصیت ها را درک کنید.

هیچ بازی مبارزه ای وجود ندارد که بخش دو نفره نداشته باشد و به بازی مبارزه ای که بخش دو نفره نداشته باشد، اصلا نمی توان بازی مبارزه ای گفت. البته در کنار بخش دو نفره، بخش هایی نظیر بقا (Survival) و یا Mode های آنلاین هم از ارکان اصلی سبک مبارزه ای هستند. در بخش مبارزات اصلی یا همان Versus Mode شما می توانید انتخاب کنید که به صورت محلی با دوستانتان بازی کنید و یا این که به مبارزه با CPU بپردازید. البته، یک نوع دیگر  از مبارزات هم وجود دارد که در آن CPU با CPU مبارزه می کند و شما فقط مبارزه ی آن دو را مشاهده می کنید که مسلما این بخش لذت بخش های دیگر را ندارد. در همه ی این بخش ها، شما  حق انتخاب درجه سختی بازی را دارید. XBOX LIVE به شما این توانایی را می دهد که با اشخاص دیگر به صورت آنلاین بازی کنید که در این حالت، می توانید به دو صورت بازی کنید که در یکی از آن ها، رنکینگ (رتبه بندی) انجام می شود و در دیگری انجام نمی شود. بخش بقا یا Survival Mode به صورت عادی در بازی وجود ندارد و فقط در یک حالت از مبارزات، شما باید با دسته های مختلفی از دشمنان مبارزه کنید؛ این مبارزه تا جایی ادامه می یابد که نوار سلامتی شما تمام شود. هر دوی این بخش ها، به هر چه لذت بخش تر شدن بازی کمک می کنند و تجربه کردن آن ها خالی از لطف نیست.

یکی از موضوعات نا امید کننده در رابطه با این بازی، عدم وجود بخش های داستانی (Story Mode) و آرکید (Arcade Mode) است که یک نقطه ضعف بزرگ برای این بازی به حساب می آید و باعث می شود تا از هم سبک های دیگرش، ضعیف تر باشد. مورد منفی دیگری که در مورد این بازی وجود دارد، تعداد شخصیت های آن است زیرا که فقط ۸ شخصیت قابل بازی در بازی وجود دارند؛ البته قرار است پس از مدتی با بسته هایی شخصیت های جدید تری هم به بازی اضافه شوند.

در بازی، Trial هایی وجود دارند که شما را در رقابت های مختلف (به صورت رندوم) قرار می دهند و شما باید مأموریت های متفاوتی را انجام دهید. وقتی شما هر یک از این مأموریت  هایی را که بازی به شما محول کرده است را به اتمام می رسانید، به شما KP هایی تعلق می گیرد که کاربرد XP در بازی های دیگر را دارند و با استفاده از آن ها، شما می توانید، مراحل و یا آیتم های تزیینی خریداری کنید که در بخش شخصی سازی شخصیت ها کاربرد دارند و با استفاده از آن ها می توانید شخصیت های خود را شخصی سازی کنید. همه ی این قابلیت ها باعث می شوند شما مدت زمان بیش تری را با گیم پلی سرگرم کننده ی این بازی، صرف کنید.

Killer Instinct یک بازی رایگان (Free To Play) در سبک مبارزه ای (Fighting) است که برای XBOX ONE منتشر شده است و از یک مدل معامله ای استفاده می کند. نسخه ی عادی بازی فقط یک شخصیت دارد! و آن شخصیت هم Jago است؛ مسلما بازی مبارزه ای که فقط یک شخصیت داشته باشد، اصلا جذاب نیست، چون در واقع با یک شخصیت کاری نمی توان کرد. البته دو نوع محتوای قابل خرید وجود دارد؛ یکی از این بسته ها که با قیمت ۲۰$ دلار به فروش می رسد، نسخه ی معمولی بازی است و همه ی شخصیت هایی را که در زمان لانچ کنسول آماده بوده اند را در خود جای داده است. ولی نسخه ی دیگر که با نام Ultra Edition یا ویرایش نهایی به فروش می رسد، نسخه ی کامل تری است و در آن دو نسخه از نسخه های قدیمی سری Killer Instinct به علاوه ی لوازم جانبی و بسته های مخصوص شخصی سازی، وجود دارد. قمیت نسخه ی Ultra Edition، ۴۰$ دلار است. هم چنین یک راه دیگر هم برای خریداری شخصیت های بازی وجود دارد که با استفاده از آن، شما باید برای خریداری هر شخصیت، مبلغ ۵$دلار بپردازید که فکر کنم، در پایان مقداری گران شود.

به طور کلی، من تمام احساساتی را که نسبت به این بازی داشتم بیان کردم؛ Killer Instinct بازی زیبایی است که حالت های هنری عالی و مکانیک های سریعی برای مبارزات دارد. مهم ترین ضعف این بازی، تعداد کم شخصیت هایش است که متأسفانه فقط ۸ شخصیت در بازی وجود دارد و بازی با فقدان وجد شخصیت قابل بازی رو به رو است. هم چنین، نبود بخش Arcade Mode هم ضربه ی بزرگی را به این بازی زده است. این نسخه، بهترین بازی مبارزه ای نیست ولی حداقل توانسته است، حال و هوای عناوین قدیمی این فرانچایز را دوباره به وجود آورد.

g407956_1

Killer Instinct یک بازی زیبا، سرگرم کننده و شادی آور مبارزه ای است. ولی تعداد کم شخصیت های بازی و عدم وجود بخش Arcade Mode  در بازی موجب نا امیدی می شود.

این نقدو بررسی بر اساس نسخه ی XBOX ONE این بازی انجام شده است.

این نقد و بررسی از وب سایت Gaming Bolt ترجمه شده است.

مترجم: حسین فریدنصر

شما ممکن است این را هم بپسندید

۵ پاسخ‌ها

  1. دانیال گفت:

    ممنون حسین جان هم مقاله و هم ترجمت حرف نداره ! :yes: :yes:

  2. بازیش چون بخش داستانی نداره و همونطور که گفتی فقط ۸ شخصیت داره یکم از ارزشش کم میشه ولی خب در کل خوبه.ممنون بابت مقاله حسین جان :yes:

  3. عرفان استادی گفت:

    یکی از عناوین امیدوار کننده Xbox One بود. ممنون بابت مقاله بسیار زیبا

  4. علی عسگری گفت:

    بهترین بازی یه من که خوشم اومد راستی دو ورژن از این بازی به بازار عرضه شده است کدوم جدیدتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *