قرص استرادیول چیست؟

قرص استرادیول والرات چیست؟

قرص استرادیول چیست؟

قرص استرادیول والرات (Estradiol Valerate) نوعی استروژن می‌باشد. استروژن‌ها در زنان سالم موجب رشد و تکامل اندام جنسی، حفظ عملکرد طبیعی ادراری ـ تناسلی و افزایش ثبات عروق خونی (و در نتیجه جلوگیری از سرخ شدن و برافروختگی) می‌شوند.
این دارو به عنوان جانشین درمانی در کمبود هورمون استروژن و نیز در حالاتی نظیر هیپوگونادیسم، واژینیت آتروفیک، نارسایی اولیه تخمدانی، درمان علائم وازوموتور دوران یائسگی و پیشگیری از استئوپروز بعد از یائسگی به کار می‌رود. این دارو همچنین ممکن است در درمان خونریزی رحمی، سرطان پستان یا پروستات مصرف گردد.
استرادیول والرات به دو صورت قرص و آمپول در دسترس می‌باشد.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های تجاری Estrace – Estradiol Patch

موارد مصرف جبران کمبود استروژن
درمان نارسایی تخمدان
پیشگیری از استئوپروز
درمان علائم وازوموتور
عوارض تهوع و استفراغ، سفتی و بزرگ شدن پستان، سندرم شبه پیش از قاعدگی، احتباس مایعات، تغییر در اعمال کبدی، یرقان انسدادی، بثورات جلدی و پلاسما یا کلواسمای غیر قابل برگشت، افسردگی و سردرد بویژه در هنگام فعالیت شدید، و نیز افزایش تحریک بافتی، قرمزی و خارش ناشی از عدسی های تماسی در چشم، افزایش فعالیت فاکتورهای انعقادی، خطر بروز ترومبوآمبولیسم، افزایش یا تشدید فشار خون
تداخل دارویی ریفامپین، باربیتوراتها، پریمیدون، کاربامازپین، فنی توئین، داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین، آدرنوکورتیکواستروئیدها یا هورمون آدرنوکوتیکوتروپین، داروهای سمی برای کبد بخصوص دانترولن، تاموکسیفن، باربیتورات ها و ریفامپین، داروهای پایین آورنده قند خون خوراکی

مقدار و نحوه مصرف قرص استرادیول

میزان دقیق مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک تعیین گردد. قرص‌های استرادیول به صورت پیوسته (هر روز) یا دوره‌ای (۲۱ یا ۲۵ روز اول هر ماه تقویمی) تجویز و استفاده می‌شود. دارو را هر روز در ساعت یکسانی مصرف کنید.

توجه: نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت استرادیول ممکن است احتمال بروز سرطان را افزایش دهد بنابراین لازم است بیمار تحت نظر باشد و اقدامات لازم جهت تشخیص به موقع انجام شود.
توجه: اگر یک نوبت را فراموش کردید، زمانیکه آن را به یاد آورید، مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است ، نوبت فراموش شده را حذف کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید
اگر با مصرف استرادیول دچار تهوع می‌شوید، آن را با شیر یا غذا بخورید.
تهوع بخصوص در هنگام صبح معمولا ۱ تا ۲ هفته بعد از شروع درمان برطرف می‌شود.
در صورت حساسیت به استروژن‌ها موارد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
استرادیول ممکن است غلظت خونی گلوکز را در بیماران دیابتی افزایش دهد. بنابراین، ممکن است تنظیم مقدار مصرف انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون ضروری باشد.
در درمان دوره‌ای نشانه‌های یائسگی، احتمال خونروی در هفته‌ای که مصرف دارو قطع می‌شود، وجود دارد. هر گونه خونریزی غیرطبیعی، را اطلاع دهند.
در صورت بروز اختلال تنفسی، اختلال در تکلم یا جهت یابی، درد در سینه یا کتف، کاهش بینایی یا سردرد شدیدو نیز وجود توده در پستان و زرد شدن چشم ها یا پوست سریعاً به پزشک مراجعه شود.
بیماران دیابتی باید زیادی قند خون را گزارش دهند تا تنظیم دوز داروها صورت گیرد.
به خاطر افزایش احتمال خطر عوارض قلبی ـ عروقی به بیمار توصیه کنید مصرف دارو را قطع کند یا کمتر مصرف کند.
استرادیول در خانم‌هایی که سابقه قوی سرطان یا ندول‌های سینه دارند یا خانم‌هایی که به بیماری فیبروسیستیک مبتلا هستند و همچنین در صورتی که یافته‌های غیر طبیعی ماموگرافی وجود داشته باشد، باید با احتیاط مصرف شود.
این دارو نباید برای کودکان تجویز شود.
مصرف استروژن‌ها در بارداری ممنوع است و باعث بروز اختلال در اندام‌های جنسی جنین می‌شود، همچنین احتمال بروز سرطان‌های اندام تناسلی را در فرزندان به دنیا آمده افزایش می‌دهد.
استروژن‌ها کیفیت و کمیت شیر را در مادران شیرده کاهش می‌دهند و ممکن است در شیر مادر نیز وارد شوند. مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.
مصرف سیگار در طی درمان با این دارو باعث افزایش خطر بروز عوارض جانبی جدی آن خصوصا در خانم‌های بالای ۳۵ سال می‌گردد.

منبع:قرص استرادیول چیست؟

قرص استرادیول چیست؟

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *