قهرمانان یخ زده | نقد و بررسی بازی Company Of Heroes 2

گروهان قهرمانان یکی از برترین بازی‌های THQ بود که با ورشکست شدن این شرکت، سگا تمام حق و حقوق آن را خرید تا همراه با مجموعه Total War جایگاه خود را در بازار بازی‌های استراتژی تثبیت کند و محبوبیتش را به عنوان بهترین ناشر بازی‌های این سبک در یک دهه گذشته، نزد طرفداران افزایش دهد.

مشخصات بازی :

  • عنوان: Company of Heroes 2
  • پلتفرم: PC
  • ناشر: Sega
  • سازنده: Relic Entertainment
  • سبک: استراتژی
  • امتیاز: ۰/۸

گروهان قهرمانان ۲ بازی خوبی است و اگر استودیو‌یی تازه‌کار ساخته شده بود تا در بازار عنوان‌های این سبک عرض‌اندام کرده و اسمی در کند، ما قطعا آن را به دلیل جاه‌طلبی و ورود موفقیت‌آمیزش به این سبک می‌ستودیم؛ ولی سازنده بازی همچنان همان Relic Entertainment است؛ شرکتی که با گروهان قهرمانان، یکی از برترین بازی‌های استراتژی تاریخ، نامش را به یاد داریم.

21coh

متاسفانه نسخه دوم بازی به هیچ وجه نتوانسته در حد انتظارها ظاهر شود. با وجود این‌که بهبود‌هایی در بازی دیده می‌شود مثل فناوری جدید انجین بازی که خط دیدهای کاملا واقعی را ممکن کرده است، اما بخش داستانی و چند نفره بازی همچنان از مشکلاتی رنج می‌برد که در کمال تعجب برخی آنها از چند ماه پیش در نسخه بتای بازی نیز وجود داشتند. می‌دانم که خیلی از ما سال‌ها منتظر این بازی بودیم؛ ولی واقعیت این است که پسرفت بازی به نسبت نسخه قبلی خود به چشم می‌آید. نسخه دوم از بسیاری جهات شبیه نسخه اصلی است که از جمله از نظر گرافیکی و ظاهر کلی بازی، شیوه بازی کردن و حس و تجربه‌ای است که به آدم منتقل می‌کند.

با این‌که در اینجا با همان عنوان استراتژی همزمانی طرف هستیم که از ما می‌خواهد در نبردهای جنگ جهانی دوم بر تمام جزئیات مدیریت کنیم، ولی استفاده از تاکتیک‌های مقطعی و در مقیاس کوچک به نسبت تصمیمات استراتژیک و بلند مدت چنان گسترش یافته که دیگر جای هیچ عذری باقی نمی‌گذارند. از طرفی دیگر تعداد و آرایش نیروها تعیین‌کننده نتیجه نبرد نیست، بلکه به لطف تاکید فراوان بر سنگر گرفتن، محاصره کردن و توانایی واحدهای ویژه، این به مهارت نیروهای فرمان داده شده و مستقر در یک منطقه وابسته است که جنگ را به سود یا زیان ارتش خود خاتمه دهند. خیلی مهم است که استراتژی شما همیشه یک پله بالاتر از دشمن باشد، ولی مهم‌تر از آن فراموش نکردن این نکته است که کشاندن نبرد به زمین‌های خود بسیار تاثیرگذار است.

22cod

به عنوان مثال اگر احساس کردید نمی‌توانید حریف نیروهای نازی شوید، جنگ را به زمین‌های باز برفی بکشانید؛ جایی که نیروهای روس به سرمای آن عادت دارند، ولی نازی‌ها ممکن است گرفتار کولاک شوند و از سرما یخ بزنند. مراحل ابتدایی گروهان قهرمانان ۲ برتر از نسخه اول است.

به لطف مکانیک جدید خط دید، ساختمان‌ها، درخت‌ها و حصارها می‌توانند جلوی دید نیروهای شما را گرفته و به این طریق کشف و پیشروی در نقشه بسیار متفاوت‌تر از تجربه‌های قبلی‌تان خواهد بود. شاید این ویژگی مثبت به ظاهر کوچک باشد؛ ولی باعث شده تا بسیاری از واحدها، بویژه ادوات زرهی بتوانند دورتر از آن چیزی که افق دیدشان است، شلیک کنند. در دست گرفتن کنترل برج‌های دیده‌بانی یا دیگر نقاط حیاتی نقشه می‌تواند تغییراتی چشمگیر و در جهت هرچه واقعگرایانه‌تر شدن بازی در پی داشته باشند. به عبارتی با سنت‌شکنی بازی‌های استراتژی همزمان طرف هستیم که در چنین موقعیت‌هایی فقط موانعی بسیار سخت و بلند، مانع دید می‌شدند.

یکی از ویژگی‌های نوآورانه و جدید بازی، سرمای روسیه است. به هرحال داستان بازی درباره لشکرکشی نازی‌ها به روسیه و قصه یخ زدن آنهاست. نیروهای پیاده نظام را به هیچ وجه در برف و بوران در فضای باز قرار ندهید، در غیر این صورت از سرما یخ خواهند زد. نکته جالب دیگر دریاچه‌های یخ‌زده هستند.

عبور از روی این دریاچه‌ها معمولا حکم میانبر را برای شما دارند، اما به قول معروف دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است! یخ‌ها به زور وزن تانک‌ها و وسایل نقلیه را تاب می‌آورند و برخورد یک خمپاره یا انفجار نارنجکی در کنار این وسایل کافی است تا آنها را به اعماق آب‌های سرد مسکو بفرستد. با این‌که هر دوی این موارد باعث جذابیت بیشتر بازی شده است؛ اما این‌که بخواهیم ادعا کنیم تاثیری چشمگیر روی گیم‌پلی یا روند مبارزات می‌گذارند، خیر این طور نیست. بخش داستانی بازی متاسفانه جذابیت نسخه اصلی را ندارد و سناریوهایی ضعیف و بعضا احمقانه برای آن در نظر گرفته شده است. این در حالی است که اتمسفر بازی، نبرد سال‌های جنگ جهانی را می‌طلبد. چیزی که اکنون آن طور که باید شاهدش نیستیم و شاید شرکت سگا بخواهد از طریق DLCها این رویه را در دستور کار خود قرار دهد.

در صورت تجربه تک‌نفره بهتر است به مد تئاتر جنگ رفته و با چالش‌های منحصر به فرد آن خود را محک بزنید. مبارزات Co-Op توصیه بعدی ماست. بخش آنلاین چند نفره بازی بسیار جذاب است. در آنجا هشت بازیکن می‌توانند در مدهای مختلف به صورت تیمی یا مستقل به مبارزه با یکدیگر پرداخته و جنگیدن با دشمنی غیر از هوش مصنوعی را که به اندازه خودتان شاید ماهر و حرفه‌ای‌تر هستند، تجربه کنید. با وجود تمام خوبی‌های این بخش؛ اما متاسفانه به نظر می‌رسد دو جبهه نازی و روسیه قدرت‌هایی نه‌چندان متعادل دارند. این مساله برای یک بازی استراتژی می‌تواند بسیار مرگبار باشد؛ اما در گروهان قهرمانان ۲ جز بازیکنان بسیار حرفه‌ای «دیگران» نمی‌توانند از این موضوع به سود خود استفاده کرده و براحتی شما را نابود کنند.

23cod

در بخش چند نفره بازی شاهد یک سیستم کدگونه هستیم که به نسبت فعالیت‌های خاصی که انجام داده‌اید، مثل تعداد مشخصی نیروی دشمن با یک واحد یا سلاح و استفاده از یک توانایی برای چند بار معین به شما امتیاز تجربه می‌دهد که موجب پیشرفت‌تان می‌شود. متاسفانه تنها آلمان و روسیه نیروهای طرف جنگ هستند و کشور دیگری برای انتخاب کردن وجود ندارد. هر کدام از این کشورها سه فرمانده می‌توانند داشته باشند که وظیفه تامین خواسته‌های پشتیبانی شما چون حملات هوایی را به‌عهده دارند.

البته DLCهایی وجود دارد که هر یک بیش از صدهزار تومان قیمت دارد و یک فرمانده جدید به لشکر شما اضافه می‌کنند؛ اما با توجه به این‌که قیمت نسخه اورجینال بازی تقریبا ۱۷۰ هزار تومان است و این DLCها نیز از همان روز اول برای فروش معرفی شدند، می‌توان از سگا برای به این کار گله‌کرد. سرانجام باز هم تاکید می‌کنم گروهان قهرمانان ۲بازی بسیار خوبی است و هنوز هم می‌توان آن را از بهترین‌های استراتژی همزمان خطاب کرد، اما در مقایسه با نسخه اول خود که شاهکار بود، چند قدم به عقب برداشته است.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. صادق گفت:

    نقد زیبایی بود امیر جان.

  2. ainefrosh گفت:

    جالب بود
    دستت درست :-)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *