مار زخمی ، این بار در دنیایی تاریک تر | نقد و بررسی Metal Gear Solid V : Ground Zeroes

Snake

برخی از گیمرهای با سابقه بر این باور هستند که چرخه ی کنسولی یک نسل ، به هیچ وجه با منتشر شدن یک نسخه ی جدید از سری Metal Gear Solid شروع نمی شود. در واقع می توان به آنها نیز حق داد ، چرا که من به خاطر دارم که چگونه کنسول های نسل قبل خود را تهیه کردم و Metal Gear Solid نیز از آن دسته از بازی هایی بود که من برای اولین بار بر روی کنسول خود بازی کردم. اما خوشبختانه ، این بار نسخه ی جدید از سری Metal Gear Solid با نام Metal Gear Solid V: Ground Zeroes علاوه بر کنسول های نسل جدید، برای کنسول های نسل قبل نیز منتشر شد و اکثر بازیکنان توانستند طعم یک Metal Gear Solid نسل بعدی را بچشند.

برای کسانی که اطلاع ندارند ، باید بگویم که Ground Zeroes یک مقدمه برای یک چیز بزرگتر یعنی The Phantom Pain می باشد. به همین دلیل ، بازی کمی کوتاه می باشد و اصلی ترین هدف آن نیز آشنا کردن بازیکنان با دنیای MGS V می باشد. این بار و در این نسخه ، کاراکتر محبوب و معروف Snake مامور می شود که دو تن از همکاران قدیمی خود که توسط دشمنی ناشناخته اسیر شده اند را نجات بدهد. بنابراین اسنیک راهی کمپ Omega می شود. اما اتفاقاتی که در این ماموریت رخ می دهد ، به هیچ وجه برای Snake خوشایند نمی باشد و داستان بازی نیز به شکلی تمام می شود که صبر طرفداران را برای The Phantom Pain  بسیار سخت و غیر قابل تحمل می کند.

MGSV-Ground-Zeroes-PS4-Box-PAL_zps3a1b8e9c

نام = Metal Gear Solid V : Ground Zeroes

سازنده = Kojima Productions

ناشر = Konami

سبک = Action/ Adventure – Stealth

مدها = Single Player

پلتفرم = Ps3 , Ps4 , Xbox 360 , Xbox One

پلتفرم نقد و بررسی = Ps4

گیم پلی بازی این بار بسیار شبیه به نسخه ی کنسولی MGS: Peace Walker می باشد. MGS: Peace Walker آخرین نسخه از این سری بود و به همین دلیل منتقل شدن گیم پلی بازی به نسخه ی جدید امری طبیعی و ممکن می باشد. اما کنترل این بازی ، بسیار نرم و روان تر از MGS: Peace Walker می باشد. خوشبختانه اصلی ترین رکن بازی یعنی مخفی کاری آنقدر طبیعی و زیبا می باشد ، که حقیقتا در طول این چند ساله هیچ بازی ای نتوانسته به این مهم دست یابد. اگرچه کاراکتر بازی در سن ۴۰ الی ۵۰ سال به سر می برد ، اما کنترل او به هیچ وجه این حس پیر و قدیمی بودن را به شما نخواهد داد. اما متاسفانه ، نشانه گیری ای که در این نسخه وجود دارد کمی تاریخ مصرف گذشته می باشد. کوجیما برای موفقیت The Phantom Pain نیز که شده ، باید کار بیشتری بر روی نشانه گیری عجیب و غریب و قدیمی بازی کند.

خوشبختانه انتخاب بازیکنان برای انجام دادن ماموریت ها اصلی ترین رکن Ground Zeroes می باشد. شما می توانید تمامی ماموریت ها را به شکل های مختلف و با توجه به استراتژی خود به پیش ببرید. در طول این مراحل ، شما می توانید همانند یک روح ساکت و یا حتی با قدرت و آتش فراوان مراحل را به پیش ببرید. این بار Snake دارای طاقت بیشتری نسبت به نسخه های قبلی MGS دارد و بیشتر می تواند در برابر آتش و تیرهای دشمنان دوام بیاورد. یکی از چیزهایی که واقعا جای قدر دانی دارد ، طبیعت پایان مراحل بازی و متفاوت بودن آن نسبت به آنچه که شما برای انجام دادن ماموریت انتخاب کرده اید می باشد. برای ثابت کردن این حرف ، مدت زمانی پیش خود کوجیما نیز گفته بود که ۱۰۰ انسان متفاوت ، دارای ۱۰۰ تجربه ی متفاوت برای پیش بردن مراحل این بازی خواهند بود.

این بار یک وسیله ی جدید با نام iDroid در بازی قرار داده شده که از آن می توانید برای پیدا کردن مکان های مختلف ، گوش کردن به اطلاعات و خبر کردن هلی کوپتردر موقعیت های مختلف استفاده کنید. این بار Snake با نشانه گذاری کردن دشمنان می توانند آنها را در هر جایی که قرار دارند ( حتی پشت دیوارها ) شناسایی کند و متوجه حضور آنها در مکان های مختلف بشود. اینگونه وسایل ، کار شما را برای انجام دادن ماموریت ها و پیدا کردن چیزهایی که به دنبال آن هستید آسان تر می کند و شما این بار راحت می توانید از درگیری های غیر منتظره با دشمنان اجتناب کنید. پس اگر می خواهید که مخفی بمانید و بازی را به صورت یک روح به پیش ببرید ، اینگونه کارها و وسایل یار شما برای انجام دادن این عمل می باشد.

اگر به خاطر داشته باشید ، متاسفانه یا خوشبختانه این بار صداگذار اصلی Snake تغییر کرد. این بار آقای Kiefer Sutherland بازیگر سریال ۲۴ به جای آقای David Hayder ( ایشان وظیفه ی صداگذاری اسنیک از نسخه ی اول Metal Gear Solid را بر عهده داشته اند ) وظیفه ی صداگذاری Snake را بر عهده داشته اند. اگرچه من با صداگذاری Kiefer Sutherland به جای Snake مشکلی ندارم ، اما از همین جا باید اعتراف کنم که شنیدن صدای یک شخص دیگر از دهان Snake حقیقتا برای من کمی عجیب و غریب بود. اگرچه آقای Kiefer Sutherland این وظیفه را به خوبی انجام داده اند ، اما من فکر می کنم که اگر ایشان از تنوع بیشتری در صداگذاری خود استفاده می کردند ، نتیجه بهتر از آن چیزی که فکرش را می کردیم می شد. اما به شما این اطمینان را می دهم که صداگذاری ایشان به جای Snake هیچ ایرادی ندارد و تنها زمان می برد که ما به صدای جدید ایشان به جای Snake عادت کنیم.

اگر دوست دارید بدانید که چرا صداگذار اصلی Snake در این نسخه تغییر پیدا کرد ، به این دلیل می باشد که آقای Kiefer Sutherland به دلیل اینکه آقای کوجیما فکر می کردند که طبیعت جدید بازی و Snake به یک صداگذار جدید احتیاج دارد استخدام شدند. اگرچه من با این تصمیم به شدت مخالف هستم ( آقای David Hayder به راحتی می توانستند صدای خود را مطابق با آنچه که آقای کوجیما می خواستند تطبیق دهند ) اما می توانم متوجه شوم که منظور ایشان از انجام این کار چه بوده است. تمامی نسخه های ساخته شده از عنوان MGS ، حسی و حالی شبیه به یکدیگر را دارا هستند ، اما این بار Ground Zeroes حس کاملا متفاوتی را نسبت به نسخه های قبلی این بازی به شما القا می کند. این نسخه از سری MGS قطعا تاریک ترین و پخته ترین نسخه در این فرنچایز محبوب می باشد. اگر بخواهیم این نسخه و نسخه های قبلی را از نظر محتواهای تاریک و اینگونه چیزها رده بندی سنی کنیم ، باید به نسخه های قبلی این بازی رده ی سنی ۱۵ و به این نسخه رده ی سنی ۱۸ سال به بالا را بدهیم ! این راه ، تنها ترین راهی بود که من می توانستم حس و حالی که در این نسخه وجود دارد را برای شما توصیف کنم. شخصا ، من از اینگونه تم ها بسیار لذت می برم و اگر اینگونه تم ها با یکی از فرنچایزهای محبوب یعنی MGS نیز مخلوط شود ، نتیجه چیزی می شود که تا سال ها می توانیم به آن فکر کنیم و از آن لذت ببریم.

اما به لطف Fox Engine ، گرافیک بازی بسیار دیدنی و خوش ساخت می باشد. اگر بتوانید نسخه ی نسل قبل و نسل بعد این بازی را با یکدیگر مقایسه کنید ( در واقع من بازی را بر روی Ps4 انجام دادم. اما مقایسه ای نیز از تفاوت های گرافیک بازی بر روی Ps3 انجام دادم ) بدون شک متوجه این مسئله که Ground Zeroes دارای یکی از بهترین گرافیک های کنسول های نسل قبل نیز می باشد خواهید شد. نور پردازی بازی بر روی هر دو نسخه ی نسل فعلی و نسل قبل فوق العاده می باشد و بنابر روز یا شب بودن بازی ، به بهترین شکل ممکن بر محیط و اجسام بازی تاثیر می گذارد. اما یکی از کارهایی که من در طول بازی انجام می دادم ، نگاه کردن به قطرات باران و سرازیر شدن آنها از سنگ ها بود. افکت های باران و سرازیر شدن آنها از سنگ ها آنقدر زیبا می باشد ، که تا مدت ها شما را محو زیبایی خود می کند. اما مدل سازی کاراکترها نیز بی نظیر انجام شده است. این را می توان از موهای Snake تا فک او در زمان صحبت کردن متوجه شد. با این گرافیک بی نظیر که Ground Zeroes از خود نشان داد ، به جرات می توانم به شما این قول را بدهم که Fox Engine نامزد یکی از برترین موتورهای نسل هشتم می باشد.

پس از به پایان رساندن بازی ، پنج مرحله ی فرعی نیز برای شما باز می شود. شما در این مراحل یا می توانید به نجات انسان ها و یا به سراغ نابود کردن سلاح هایی کشنده بروید. همانند ماموریت های اصلی ، این ماموریت ها را نیز می توانید به روش های مختلف به انجام برسانید و خوشبحتانه این مراحل دارای قابلیت تکرار بسیار بالا نیز می باشند. با تکرار کردن مراحل و جمع کردن امتیازهای بیشتر ، شما می توانید تجهیزات و سلاح های بیشتری را نیز باز کنید. همچنین چیزهای مختلفی نیز در نقشه ی بازی برای شما قرار داده شده که تا مدت ها می توانید به گشتن برای پیدا اینگونه چیزها مشغول باشید . ( برای اسپویل نشدن بازی به اینگونه چیزها اشاره نمی کنم ) . درست است که بخش داستانی را می توان در طول ۲ ساعت به پایان رساند ( چیزی که برای من حدود یک ساعت و نیم طول کشید ) اما هنوز چیزها و کارهای بسیاری در بازی وجود دارد که تا مدت ها شما را سرگرم خواهد کرد.

اگرچه من یکی از طرفداران بسیار سر سخت Metal Gear Solid می باشم ، اما این نسخه کاری کرد که من حتی بیشتر از قبل به این بازی و کوجیما ایمان بیاورم. این بازی هنوز نیز در اعماق یک Metal Gear Solid می باشد ، اما تم جدید و تاریک بازی و چند تغییر جدید کاری کرده که این بازی نسبت به نسخه های قبلی خود بسیار بهتر و زیبا تر شود. اگرچه نحوه ی استفاده از کنترلر و نشانه گیری بازی می توانست بهتر باشد ، اما به هیچ وجه این ایراد کوچک نمی تواند هیچ تاثیر منفی ای بر روی تجربه ی شما بگذارد. با تجربه کردن Metal Gear Solid و تجربه کردن آن به صورت چند باره ، به شخصه فکر می کنم که کوجیما و تیمش چیز بسیار بزرگی را در The Phantom Pain برای ما به ارمغان خواهند آورد.

نکات مثبت = کنترل روان و خوب Snake – تم تاریک بازی – قابلیت تکرار بسیار زیاد – باز گذاشتن دست بازیکنان برای انجام دادن ماموریت ها به شکل های مختلف – گرافیک بسیار زیبا

نکات منفی = نشانه گیری می توانست بهتر باشد – برخی ایرادات در نحوه ی روایت داستان – صدا گذار جدید Snake و حسی عجیبی که برای اولین بار با شنیدن صدای او به شما دست می دهد

نمره نهایی = ۸.۵

سعید نیکبخت

سردبیر وبسایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. مهرداد کرمی گفت:

    اقا ممنون…امیدوارم هرچه زود تر نسخه PC تایید بشه.از اون بازی هاییه که نباید تجربشو از دست داد :D

  2. مهدی مجد گفت:

    ای کاش واسه ما pc بازای بد بختم عرضه می کردند.مرسی بابت مقاله زیباتون

  3. عباس جلالیان گفت:

    ممنون از سعید عزیز بخاطر این مقاله ی خوبی که نوشتن و من هم امیدوارم که این عنوان واسه ما پی سی گیمرا هم منتشر بشه.

  4. ryse گفت:

    انتظاراتم خیلی بیشتر بود از بازی
    مرسی سعید جان

  5. سید عباس برسی زاده گفت:

    هنوز بازیش نکردم ولی انشالله در آینده بازیش خواهم کرد.
    ممنون بابت نقد ولی دیگه همه چیشو فهمیدم و نیازی به بازی کردن ندارم.

  6. arya گفت:

    مگه چی چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با اون هوش مصنوعیش خیلی ممنون از نقد زیبات

  7. ARTA گفت:

    man aslan ba in baziye hal nakardam are gherafikesh balast vali marahelesh tekrariye

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *