مبارزات خونین | اولین نگاه به Mortal Kombat X

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت میهن گیمی های عزیز برای مشاهده ی اولین نگاه به Mortal Kombat X به ادامه ی مطلب مراجعه کنید .

 

 

mortal-kombat-x-2_1301565915

بازی های فایتینگ بسیار زیادی در تاریخ صنعت گیم منتشر شده اند اند که نتوانستند نام خود به جای بگذارند و خیلی زود از یادها رفتند.ولی مورتال کمبت اینگونه نبود.در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و در همان سال هم تبدیل شد به یکی از سرگرم کننده ترین بازی در جهان و همچنین کل کلوپ های ایران(شاید حتی بهتر از فوتبال ۹۸). مورتال کمبت همانند بازی های دیگر با مشکلاتی و فراز و نشیب هایی روبرو شد و حتی در مرز نابود شدن پیش رفت ولی بازهم دوام آورد و به سرنوشت دیگر بازی های فایتنگ دچار نشد.در سال ۲۰۱۲ بود که استدیو دوست داشتنی Netherrealm فراخوانی مبنی بر یک بازی جدید از یک فرانچایز قدیمی بود که نشان میداد تیم Ed Boon و قصد دارند که مبارزان قدیمی را بر روی کنسول های نسل جدید بیاورند.قبل از مراسم E3 نیز اقای اد بون در حاسب توییتر خود پست های راز آلود مبنی بر نسخه ی جدید Mortal Kombat به اشتراک میذاشت که این کار به شایعات دامن بیشتری میزد.سرانجام در تاریخ دوم جوئن نسخه ی جدید این فرانچایز با یک تریلر سینماتیک بسیار زیبا معرفی شد تا خیال هوادارن راحت شود و دیگر ما به طور رسمی شاهد MKX برای نسل جدید خواهیم بود

Mortal_Kombat_X_Cover_Art

نام بازی: Mortal Kombat X

سازنده: Netherrealm Studios

ناشر: Warner Bros

پلتفرم ها: PC,PS4,Xbox One,PS3,Xbox 360

تاریخ انتشار: ۲۰۱۵

سبک:Fighting

 

مبارزات خونین | اولین نگاه به Mortal Kombat X

 

یکی از لذت بخش ترین کار های دنیا Fatality زدن در این بازی است(مخصوصا اگر به یکی از دوستانتان بزنید).صحنه ی زدن فیتالیتی به قدر خوب و لذت بخش است که واقعا حس واقعی یک بازی فیتینگ به شما القا میشود.قرار دادن این نوع حرکات در یک گیمپلی جدید میتواند برگ برنده ی برای بازی باشد که نیاز به نوآوری دارد(اگر از گیمر های قدیمی باشید میتوانید به یاد بیارید که نامکو با انجام دادن این کار بر روی نسخه ی سوم تیکن توانست تا آن زمان بهترین بازی فایتینگ را از نظر متا خلق کند).در طی نمایش های گیم پلی این عنوان در  E3 میتوان معنی واقعی پیشرفت در گیم پلی بازی را فهمید.مهم ترین نوآوری این نسخه استفاده از اشیای موجود در محیط مبارزه است که این مهم الهامی از یکی از ip های این استدیو یعنی Injustice:Gods Among us  است که به طور حتم میتواند در مبارزات تاثیر گذار باشد.در اولین تریلری که از بازی منتشر شد ما شاهد مبارزه ی دو دشمن خونین یعنی Sub Zero و Scorpion بودیم که در آن مبارزه با اکثر نکات و نوآوری ها در محیط بازی،گیم پلی و غیره اشنایی نسبی پیدا کردیم.در باقی تریلر ها ما شاهد حضور کاراکتر های دیگری بودیم که جلوتر به آن مفصل خواهیم پرداخت.حضور کاراکتر های جدید همانند سه نسخه ی Deadly Aliance, Armagedon و Deception  که چند حالت متفاوت برای هر مبارز داشت،این نسخه نیز از همین قانون پیروی میکند.در این نسخه طبق گفته سازندگان ما شاهده سه سبک مبارزه برای هر مبارز خواهیم بود و این موضوع میتواند در مبارزات بسیار کارآمد باشد.یکی نکات جالب توجه و الگو برداری از نسخه های گذشته استفاده از سلاح برای هر شخصیت است که ما نمونه این کار را در نسخه ی چهارم بود( البته این مهم در نسخه های دیگر این فرانچایز حضور داشت ولی ریشه و اصالت این بخش به نسخه ی چهارم بر میگردد ) .

 

مبارزات خونین | اولین نگاه به Mortal Kombat X

 

همانطور که در تصیر بالا میبینید در این نسخه فعلا ما شاهد ۴ شخصیت جدید هستیم.حضور شخصیت های جدید در یک گیم پلی که دارای نوآوری باشد میتواند مهم ترین امتیاز برای این نسخه باشد.اد بون گفته است که این نسخه دارای بیشرین کاراکتر جدید در تاریخ مورتال کمبت خواهد بود. تا به حال ما شاهد D'Vorah هستیم که از حشرات برای مبارزات خود به عنوان سلاح استفاده میکند.شخصیت جدید دیگر  Ferra/Torr نام دارد که تلفیقی از وجود دو شخصیت در کنار یکدیگر(Ferra شخصیت مونث و Torr غول مذکر).همچنین یکی از شخصیت های جدید و جالب این نسخه،فرزند Johnny Cage و Sonya Blade است که Cassie Cage نام دارد طبق گفته های اد بون حرکات این شخصیت تلفیقی از کومبو های پدر و مادرش است که این موضوع میتواند یکی نکات مثبت در نوآوری در شخصیت های جدید باشد.ولی یکی از کاراکتر های مرموز جدید این نسخه  Kotal Khan  نام دارد که به عقیده ی بسیاری از منتقدان باس نهایی این عنوان باشد ولی طبق گفته ی اد بون(هیچ وقت به حرف های یک کارگردان مرموز اعتماد نکنید) غول مرحله اخر بازی یکی  از شخصیت های قدیمی این فرانچایز خواهد بود ( به احتمال زیاد ما شاهد شیناک یا کوان چی به عنوان غول مرحله اخر بازی خواهیم بود). این ها فقط تعداد کمی از کاراکتر های موجود در این بازی است و ما در آینده با مبارزان جدیدی آشنا خواهیم شد.در کنار شخصیت های جدید ما شاهد مبارزهای قدیمی همچون Raiden,Kano,Scorpion و Sub Zero هستیم.ولی سوال اینجاست که وجود شخصیت ها قدیمی در کنار کاراکترهای جدید می تواند مثمر ثمر واقع شود یا خیر؟جواب سوال یک بله ی قاطع است چرا که تاریخ این فرانچایز نشان داده است که تنوع در کاراکتر ها میتواند از هر نظر به بازی کمک کند.برای مثال نسخه ی Armagedon که در آن ۶۳  مبارز وجود داشت که اکثر آن ها کسانی بودند که برای اولین بار در این فرانچایز حضور داشتند و همین تنوع در شخصیت پردازی باعث شد که بازی تبدیل بهترین بازی فایتینگ سال ۲۰۰۶ لقب گیرد.همانطور که بالاتر اشاره شد هر مبارز سه حالت برای مبارزه دارد و شما قبل شروع مبارزه میتوانید انتخاب  کنید که که با کدام حالت حساب حریفتان را برسید.برای مثال وقتی شما Kano را برای مبارزه انتخاب کنید میتوانید از سه حالت:Cybernetic, Cutthroat, Commando یکی را انتخاب کنید..در حالت Cutthroat شما میتوانید در کنار کومبو ها از چاقو ی نظامی مخصوص Kano استفاده کنید.در حالت Cybernetic نیز شما میتوانید از لیزر مخصوص شخصیت برای نابود کردن دشمنتان استفاده ی لازم را ببرید و در اخرین حالت که Commando نام دارد، شما قابلیت استفاده از حرکات فیزیکی را دارید.این حالت بیشتر برای مبارزه های نزدیک و مهیج به درد میخورد

 

مبارزات خونین | اولین نگاه به Mortal Kombat X

 

معمولا کسانی که عاشق سبک فایتینگ هستند علاقه ی خاصی به گرافیک آنچنان زیادی نمیدادند ولی با ورود به نسل جدید گرافیک یکی از ارکان اصلی یک بازی خواهد بود.موتور بازی Uneral Engine 3 است که همگی با توانایی و قدرت این موتور اشنایی داریم.در تریلر های منتشر شده از بازی ما شاهد پویا بودن محیط و زیبایی استیج مبارزه بودیم.اتمسفر محیطی که در اولین تریلر به نمایش در آمد در بسیار زیبا و عالی کار شده بود.مهم ترین نقطه ی قوت این بازی تکسچر های بی نظیر و قوی آن است.شما در تصاویر و تریلر ها منتتشر شده میتوانید مشاهده کنید که محیط و شخصیت ها از لحاظ تکسچر بندی کاملا تکمیل شده اند و هیچ مشکلی در آن دیده نمیشود.کیفیت بافت ها وقتی که Fatality میزنید قدرت موتور را نشان میدهند. کیفیت خون ها که بر روی زمین میریزند کاملا طبیعی است.همچنین تکسچر ها برای لباس شخصیت بسیار خوب برنامه نویسی شده است.برای مثال وقتی که خونی ریخته میشود و بر روی لباس میریزد کاملا طبیعی و واقعی گرایانه میباشد. تا اینجا گرافیک این عنوان عالی کار شده است ولی یکی از مشکلات  فنی این بازی لگ زدن سایه ها است.وقتی که اولین تریلر گیم پلی بازی در E3 به نمایش در آمد سایه زنی چهره اسکورپین مشکل داشت و به خوبی طراحی نشده بود.البته همیشه در بازی هایی که در اوایل مراحل ساخت خود قرار دارند این مشل وجود دارد و بازی به نحو احسنت به نمایش در نمی آیند.باید امیدوار بود که استدیو خوش ذوق Netherrleam در آینده چه فکری برای زیبایی هر چه تمام تر این عنوان خواهد کرد.قابل ذکر است که استدیو سازنده تایدد کده است این بازی بر روی پلتفرم های PS4 و Xbox One با کیفیت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد.

 

مبارزات خونین | اولین نگاه به Mortal Kombat X

 

همانند گرافیک،گیمر های در بازی های فایتینگ اهمیت زیادی به بخش داستان نمیدهند و از این قسمت به راحتی رد میشوند ولی نسخه ی قبلی انقلابی بود در بازی های فایتینگ.چه کسی فکرش را میکرد که جان توبیاس و اد بون تصمیم بگیرند داستان را به پیکره ی مورتال کمبت وارد کنند.نسخه ی قبلی نشان داد که بازی های فایتینگ پتانسیل بسیار بالای برای بخش داستانی دارد.داستان نسخه ی قبل درباره ی تسلط Shao Khan بر دنیاست که Lord Raiden  و همراهانش به رهبری Liu Knag مانع به هدف رسیدن شائو کان میشوند.اقای اد بون گفته است که این نسخه نیز دارای داستانی خطی و جذاب است و همچنین به نسخه قبلی مربوط میشود.به گفته ی ایشان ما شاهدی داستانی خواهیم بود که بیشتر از حد معمول برای یک بازی فایتینگ است.طبق گفته ی ایشان داستان بازی روایتگر ۲۵ سال بعد از حکومت شائو کان است و در این مدت اتفاقات بسیار زیادی روی داده است که زمینه ساز یه واقعه ی مهم خواهد بود.همانطور که بالاتر شاراه شد احتمال این که سه شخصیت به عنوان باس نهایی حضور داشته باشند زیاد است.شخصیت اول Shinnok نام دارد که در آخر قسمت قبلی حرف های جالبی با کوان چی زد. شخصیت دوم Quan Chi است که بیشترین احتمال به این شخصیت داده میشود چرا که همیشه طمع پادشاهی او را فرا گرفته است و شخص سوم نیز Kotal Khan(از نژاد ازتک ها که این نژاد در کتاب های این بازی اینگون ذکر شده است که ازتک ها دشمنی دیرینه ای باز زمینی ها دارند)  نام دارد ولی طبق گفته ی اد بون باس فایت نهایی این بازی یک شخصیت قدیمی در این فرانچایز است که این موضوع احتمال حضور کوتال کان را به عنوان باس فایت نهایی کم کند ولی اکثر سایت های بزرگ مخالف این حرف اد بون هستند و عقیده ی آن ها این است که ما کوتال کان را به عنوان شخصیت منفی این بازی خواهیم داشت.

 

mkx_x_ray_moves

 

سیستم گیم پلی بازی  همانند همه نسخه یهای گذشته بر پایه ی مبارزات تن به تن است.البته میدانید که هر نسخه از نوآوری بهتر از عنوان قبلی میشود و MKX هم از این قائده مستثنی نیست.طبق گفته ی کارگردانان این بازی،در این نسخه  ما شاهد بیشترین نوآوری برای گیم پلی هستیم.همانطور که یالاتر اشاره شد همانند بازی Injustice:Gods Among Us مبارزان میتواند از اشیایی که در محیط نبرد وجود دارد نهایت استفاده را برای از بین بردن رغیب خود بکنند.فیزیک مبارزه در بازی از تمام وجه ها خوب کار شده است و نوید یه فایتینگ بی نظیر همانند Mortal Kombat 2 یا Mortal Kombat Trilogy را میدهند. یکی از بهتری نو آوری های سری بازی MK اوردن بخش XRay  در نسخه ی قبلی بود که مانند یک بمب صدا داد.این کار به شدت مورد استقبال منتقدان و هوادارن قرار گرفت.این نوآوری به قدری خوب بود که حتی در بازی Injustice:Gods AmongUs چیزی شبیه به آن طراحی کرده بودند.تیم اد بون نیز قدر موقعیت را دانست و این بخش را به MKX اورد تا بتواند این بازی را موفق کند.اکثر گیمر ها بخش Fatatlity را به خوبی میشناسند و حداقل یکبار طعم این حرکت را چشیده اند.در این بازی نیز Fatatlity در جایگاه ویژه ای قرار دارد.طبق گفته ی IGN در MKX هر شخصیت دارای ۵ تمام کننده است که از این ۵ تمام کننده به احتمال بسیار زیاد سه تای آن ها به Fatality اختصاص داه شده است.(یکی برای Babylity و دیگری برای Stage Fatality).در تریلر های منتشر شده از بازی ما شاهد XRay ها و Fatality های بسیار زیبایی بودیم که به خوبی مشخص بود برای طراحی آن ها ساعت ها وقت صرف شده است.یکی از XRay ها و Fatality های زیبا برای ساب زیرو بود که خشونت و هیجان بالای این بازی کاملا نمایش میداد.XRay او به این گونه بود که او خود را منجمد میکرد تا حریف به او نزدیک شود و در این لحظه دست خود را به بدن رغیب برد و تکه گوشتی از آن را کند به سلاحی یخی و تیز تبدیل کرد و آن را به چشم مبارز دیگر زد.Fatatlity ساب زیرو اینگونه بود که اون یه جسم یخی بسیار تیز را در بدن مبارز دیگر فرو میکند و مشتی محکم به آن میزند تا آن قسمت بدن پاره شود سپس بعد از آن مهره های های حریف را گرفته و بالا سر میبرد و بدن حریف خود را به دو تکه تقسیم میکند.همانطور که گفته شد برای این دو بخش (Xray و Fatality) وقت بسیار زیادی صرف شده است و نشان از میدهد که استدیو Netherrleam برای بازی خود ارزشی خاصی قائل است.

 

mortal_kombat_x___broken_logo_by_minol-d7ku5mj

 

Mortal Kombat X از آن دسته بای هایی است که نه تنها میتواند مارا تا ساعت ها سرگرم کند بلکه توانایی این را دارد که تبدیل به بزرگتری بازی فایتینگ در این چند ساله اخیر شود و این موضوع توقعات را از این بازی بیشتر از گذشته کرده است.باید دید آیا تیم ادبون و Netherrleam می تواند از پس تعداد کثیری از هوادارن مشتقاق بر آیند یا خیر؟

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲۰ پاسخ‌ها

  1. دانیال نوائیان گفت:

    خیلی خوب بود . ممنون

  2. Mohammad گفت:

    این بازی عالیه.
    مقاله خوبی بود. ممنون.

  3. مهران ژیان گفت:

    به جرئت میگم که یکی از بهترین پیش نمایش های ایران رو خوندم واقعا امیر خان گل کاشتی , دست درد نکنه (L)
    ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ
    بازی مورتال کامبت واقعا امسال فوق العاده شده ولی یکم اتمسفر و کارکتراش به اندازه قبل خوب نیست

  4. حسین گفت:

    بسیار عالی نوشتی داداش امیر گلم
    تو بازی های فایتینگ بیشتر از همه مورتال کمبات رو دوست دارم خیلی منتظرم تا این ببازی منتشر بشه

  5. پوریا اکرمی گفت:

    ممنون واقعا عالی بود.

  6. محمد عبداللهیان گفت:

    من کامل ترین اولین نگاهیی هست که دیدم :D

  7. hossein170 گفت:

    اینبار مورتا کامبت خیلی رو گیم پلی توجه کرده و این خیلی خوبه من از بازیهای فایتینگ از همه بیشتر اینو دوست دارم خیلی باحاله ممنون امیر گل مقاله خیلی خوبی بود

  8. abc گفت:

    قطعا این بار این عنوان غوغا میکند

  9. محمد علیخانی گفت:

    درود .
    “با عرض سلام و خسته نباشید خدمت میهن گیمی های عزیز برای مشاهده ی اولین نگاه به Mortal Kombat X به ادامه ی مطلب مراجعه کنید .”
    این قسمت اضافه هست ولی بقیه مقاله عالی هست .
    تشکر

    • امیر نوری گفت:

      خیلی ممنون از اقا علیخانی که وقت گذاشتید مطالعه کردید این قسمت رو هم بنده اضافه نکردم.اقای عبداللهیان اضافه کرده که با قالب جور بشه. از همه ی عزیزانی که وقت گذاشتند این مطلب رو مطالعه کردند تشکر میکنم

    • دانیال نوائیان گفت:

      امان از این عبداللهیان :D

  10. armin گفت:

    ممنون متشکرم

  11. مهرداد کرمی گفت:

    ممنون امیر جان اولین نگاه جالبی بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *