مبارزه از نوع نزدیک | ۵ عنوان برتر Hack and Slash

سبک HnS با وجود اینکه در حد ژانرهای دیگر بازی های کامپیوتری تحویل گرفته نمی شود، اما طرفداران خاص خود را دارد. بازی‌های بسیار بزرگ و معروفی در این سبک معرفی شده‌اند به و موفقیت رسیده‌اند. برای ما ایرانی‌ها، سه گانه‌ی نخست Prince of Persia شاید معروف‌ترین آن‌ها باشد. بخش اعظم بازی‌های H&S را مبارزه، آن هم از نوعش نزدیکش تشکیل می‌دهد. معمولاً‌ در این بازی‌ها خبری از سلاح‌های گرم نیست. به جای انواع شمشیر و دیگر اسلحه‌ها وجود دارد و همینطور دارای درجه‌ی سختی نسبتاً بالایی نیز می‌باشند. در لیست زیر نگاهی می‌کنیم به برترین بازی‌های Hack and Slash که در نسل اخیر منتشر شده‌اند.

۵ – Devil May Cry

گیمری نیست که DmC و دانته را نشناسد. پنجمین نسخه از عنوان بسیار محبوب Devil May Cry شاید متفاوت‌ترین نسخه‌ی این سری است. حتی ظاهر دانته عوض شده بود و نگرانی‌های زیادی مبنی بر عوض شدن گیم‌پلی به وجود بود، اما Ninja Theory با کمک Capcom کار خود را بلد بودند و بازی‌ای عرضه کردند که نه تنها مخاطبان قدیمی این سری مشهور را راضی کرد، بلکه طرفداران جدیدی هم جذب کرد. گیم‌پلی خاص DmC که همیشه زبان‌زد خاص و عام بوده است،‌ در این نسخه به اوج خود رسیده و علاوه بر به ارث بردن عناصر اصلی عنوان‌های قبلی، ویژگی‌های جدیدی هم به آن اضافه کرده است که باعث لذت‌بخش شدن هرچه بیشتر بازی شده است. مبارزات سریع و خشن با استایل خاصی که دانته دارد همراه با ظاهر جدید او و محیط بازی، تمام آن چیزی است که سری Devil May Cry لازم داشت.

دنیایی که داستان بازی در آن اتفاق می‌افتد، Limbo City یا «شهر برزخی» نام دارد و توسط نیروهای خبیث فرازمینی کنترل می‌شود. طراحی جو و محیط این شهر بسیار خوب انجام شده و کاملاً مناسب مبارزات چندگانه و بزرگ با دشمنان است. این شهر خاص شاید در نگاه اول عادی به نظر برسد، اما هرچه بیشتر در طول بازی پیش روید، متوجه وجود نیروها شیطانی در شهر می‌شوید که وظیفه‌ی شما مبارزه با آن‌هاست. Comboها در هر بازی HnSای حرف اول را می‌زنند، ضربات پشت سر هم که در نهایت منجر به حرکت خاصی می‌شوند. DmC در این مورد حرفی برای گفتن نگذاشته و به خوبی از پست این ویژگی حیاتی گذشته است. شاید DmC در نگاه اول ربطی به نسخه‌ها پیشین آن نداشته باشد، ولی قطعاً یکی از بهترین‌ها در سبک Hack and Slash است.

۴ – Darksiders II

فضای هنری، سرد و تاریک Darksiders II از ویژگی‌های خاص آن است که این بازی را از دیگر عناوین مشابه، متمایز می‌کند. این بازی که توسط شرکت ورشکست شده‌ی THQ منتشر در سال ۲۰۱۲ شد با بازخوردهای خوبی رو به رو شد و از بازی‌های خوب سبک مورد بررسی ما در این مقاله است. آهنگ‌ساز این بازی، Jasper Kyd، شاید برای خیلی‌ها نامِ آشنایی باشد. او موسیقی بسیار از عنوان معروف و محبوب مانند سری Assassin's Creed و هیتمن را ساخته است. علاوه بر مبارزات همیشگی که یکی از شاخصه‌های اصلی این نوع بازی‌هاست، Darksiders II یک ویژگی دیگر دارد که وجود و تنوع معماها و پازل‌ها آن است. این معماها باعث شده که روند بازی از مبارزه‌ی صرف فاصله گیرد و به گیمر فرصتی برای فکر کردن بدهد. محیط Open World بازی بسیار بزرگ هست و در هر گوشه و کنار آن چیزی برای کشف کردن است. در کنار مأموریت‌های اصلی، بخش‌های بسیاری در نقشه وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و کارهای جانبی انجام دهید.

در کنار خوبی‌های این بازی، گرافیک تعریف چندانی ندارد و تکستچرها راضی‌کننده نیستند. اما با همه‌ی اینها محیط و جو بازی همانطور که اشاره شد حس ماجراجویی را به خوبی به گیمر منتقل می‌کند و این نکته شاید مهم‌تر از مسائل فنی گرافیکی باشد. از طرف دیگر اما گیم‌پلی بسیار جذاب است و به دلیل وسعت نقشه‌ی بازی، ارزش تکرار کردن بازی بالاست. المان‌های بازی‌های RPG که در این بازی به کار رفته امکان شخصی‌سازی شخصیت اصلی بازی را می‌دهد و از ویژگی‌های شاخص Darksiders II است.

۳ – Bayonetta

بایونتا یک بازی کلاسیک است با ظاهری مدرن و سینماتیک. مبارزه‌های سریع و خشن و جلوه‌های گرافیکی عالی، این بازی را در لیست بهترین Hack and Slashهای نسل هفتم قرار می‌دهد. این بازی که تنها برای PS3 و X360 منتشر شد، Platinum Games و به کمک Sega ساخته شده‌است. این بازی سوم شخص ابتدا در ژاپن در اکتبر ۲۰۰۹ عرضه شد و اوایل ۲۰۱۰ به بازارهای جهانی راه یافت. از ویژگی‌های بارز این بازی می‌توان به یادگیری آسان آن اشاره کرد، به طوری که با وجود تنوع بسیار حرکات و ضربه‌های بایونتا، گیمر به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند تمام آن‌ها را یاد گیرد و در طول بازی با هر دشمنی که رو به رو می‌شود حرکت خاصی را به کار گیرد. سرعت بالای گیم‌پلی بازی باعث ایجاد هیجان وصف‌ناپذیری می‌شود که یکی از مشخه‌های بازی‌های HnS است. یکی از دلایل موفقیت بازی بایونتا، به خاطر Boss Fightهای لذت‌بخش آن است. این مبارزه‌ها که معمولاً آخر هر بخش از داستان قرار دارند و به اصطلاح غول آخر بازی نامیده می‌شوند، چالشی بزرگ برای هم گیمری هستند تا مهارت آن‌ها را محک بزند.

شخصیت‌پردازی کاراکتر اصلی بازی به خوبی انجام شده و طراحی جزئیات حرکات و حتی لباس او در نهایت دقت انجام شده است. این دقت در طراحی مراحل هم به کار رفته و هر بخش با دیگری متفاوت است. در مورد موسیقی بازی هم باید گفت که طیف عظیمی از آهنگ‌ها در سبک‌های مختلف در این بازی به کار گرفته شده است که به خوبی با گیم‌پلی هماهنگ است. بدون شک بایونتا یکی از بهترین بازی‌های Hack and Slash است که هر گیمری باید آن را تجربه کند.

۲ – Diablo III

شاید وجود که Diablo III که همه آن را به عنوان یک بازی Action-RPG می‌شناسند در لیست کمی عجیب باشد ولی سومین نسخه از سری بازی‌های Diablo با وجود آن که یک RPG کامل است، تمام شاخصه‌های یک بازی H&N را هم دارد، بلکه بیشتر از خیلی از بازی‌هایی که مختص این سبک هستند. این بازی که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های PC است، در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و نسخه‌ی کنسولی آن در ۲۰۱۳. حتی نسخه‌ی PS4 هم در سال آینده منتشر خواهد شد. داستان بازی حدود ۲۰ سال بعد از نسخه‌ی دوم آن اتفاق می‌افتد. گیمر می‌تواند از میان پنج کلاس موجود، یکی را انتخاب کند و آن را شخصی‌سازی کند و بهبود ببخشد. جنبه‌ی اکشن بازی در این نسخه بیش از پیش شده است طوری که شاید RPG بودن آن در سایه قرار گرفته باشد. مبارزه‌های بسیار با انواع دشمنان و به وسیله‌ی آیتم‌های متنوعی که در اختیار دارید می‌تواند لقب یک بازی اکشن را به این عنوان بدهد.

عرضه شدن دیابلو ۳ برای کنسول‌ها هم دلیل دیگری برای نزدیک شدن این بازی به سبک اکشن و H&N است، چرا که در نسخه‌های پیشین استفاده از یک کنترلر برای کنترل بازی تقریباً غیرممکن بود و همه‌ی گیم‌پلی باید با ماوس و کیبرد انجام می‌شد. این گیم‌پلی سریع، فریم‌ریت بالایی را هم می‌طلبد و سازندگان کوشیده‌اند تا فریم‌ریت را روی ۶۰ ثابت نگه دارند و در این کار هم موفق شده اند. ولی گرافیک بازی چنگی به دل نمی‌زند و البته شاید با توجه به شلوغی محیط و زاویه‌ی دوربین، این مورد خیلی هم به چشم نیاید. از ویژگی‌های جالب توجه دیابلو ۳ می‌توان به بخش co-op آن اشاره کرد، جایی که همراه سه تن از دوستان خود می‌توانید به جنگ با دشمنان بروید و لحظات جالبی را خلق کنید. Diablo III با وجود پشتوانه‌ی خوب و حمایت PCبازها از آن، یکی از عنوانی بسیار مهمی بود که در نسل هفتم منتشر شد و با وجود عناصر اکشن و H&N، تنوع خوبی به لیست بازی‌های این مقاله بخشیده است.

۱ – God of War III

کریتوس برای بار آخر برگشته تا انتقام دیرینه‌اش را از خدایانی که به او خیانت کرده‌اند بگیرد. او خشمگین‌تر، قوی‌تر و باانگیزه‌تر از همیشه است. کریتوس به دنبال پدر خود، زئوس، در کوه‌های المپوس است تا انتقام سختی از او بگیرد. شما بار دیگر کنترل کریتوس را بر عهده دارید، اما این بار بهتر از همیشه. نسخه‌ی سوم از عنوان بسیار محبوب God of War بهترین نسخه در این سری است. داستان قوی، گیم‌پلی سریع و روان و گرافیک فوق‌العاده از دلایل درستی این ادعا هستند. بگذارید از گرافیک شروع کنیم، گرافیکی که تا زمان عرضه‌ی بازی بهترین بود و بسیار از منتقدان طراحی شخصیت کریتوس را بهترین طراحی شخصیت از لحاظ فنی و هنری در طول سالیان دانسته‌اند. موتور گرافیکی بهبود یافته‌ی بازی اجازه‌ی وجود تعداد بسیار بیشتر دشمنان در یک صحنه را می‌دهد و مقیاس بسیار بزرگ بازی و مبارزه‌ها نفس‌گیر با غول‌ها هر گیمری را مجذوب خود می‌کند. گیم‌پلی هم که مثل همیشه عالی است و با وجود معماها و رگه‌هایی از بازی‌های پلتفورمر، تنوع بسیار خوبی دارد. خشونت بی حد و حصری که در بازی وجود دارد شاید خوشایند هر کسی نباشد ولی خب، خدای جنگ است دیگر!

مدت زمان بازی برای یک عنوان اکشن کافی به نظر می‌رسد و با وجود آیتم‌های جمع کردنی و چالش‌ها می‌توانید بسیار بیشتر از داستان اصلی، از بازی لذت ببرید. موسیقی و صداگذاری بازی هم عالی کار شده‌است، صداگذاری شخصیت‌ها به خوبی انجام شده و افکت‌های صوتی نیز بسیار با کیفیت هستند. مجموعه‌ی موسیقی بازی در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۰ بر روی سی‌دی عرضه شد. این بازی لقب مورد انتظار ترین بازی سال ۲۰۱۰ را به دست آورد و از نگاه بسیاری از مجلات و سایت‌ها،‌ یکی از بهترین بازی‌های تمام دوران است. God of War III پکیج کاملی از سرگرمی است که در تمام موارد بالاتر از استانداردها ظاهر شده که پایان بسیار مناسبی برای سری خدای جنگ رقم خورده است.

نویسنده: محسن وزیری

محسن وزیری

علاقه‌ی زیادی به گیم و همچنین نوشتن درباره‌ی اون دارم. علاقه‌مند به سینما و موسیقی - از نوع راک! - هم هستم.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۰ پاسخ‌ها

  1. OMID گفت:

    تشکر
    بازیهای دیگه ای هم میشد باشن

  2. فرشید صلح جو گفت:

    خیلی خوب نوشتی.من که هیچ کدوم از اینارو بازی نکردم ولی دوست دارم تجربشون کنم!

  3. داود گفت:

    مقالتون خیلی عالی بود.خدای جنگ واقعا بازی عالی بود حیف که برای pc نیومد

  4. amir گفت:

    خیلی خوب بود ولی کسلوانیا به نظرم از گاد بهتره. باید تو لیست میبود

  5. Thorin گفت:

    خسته نباشی
    ولی وجود دو تا بازی دارک سایدرز ۲ و دیابلو ۳ در این لیست اشتباه محضه!
    نینجا گیدن، اونیموشا و … این بازی هستند H&S خالص هستند نه یه بازی مثل دیابلو ۳!

  6. @Thorin
    اشتباه محض که نظر شماست البته. دارک سایدرز و دیابلو، المان‌ها یه HnS خوب رو دارن واسه همین تو لیستن. این لیست برای نسل قبل هست و به نظر من، از نینجا گایدن و اونیموشا – که آخرین نسخه‌ش تحت وب هست – بهترن.

  7. سعید گفت:

    عالی بود
    من خودم مجموعه گاد اوار رو بازی کردم با ps3 به جز سه و معراج که بزودی اونها رو هم تجربه میکنم واقعا ممنون ازت

  8. MiLaD SparDa گفت:

    به نظر منم به جای دارک سایدرز میتونست نینجا گایدن باشه
    که یه HnS واقعی هستش
    یا بازی مثل DMC خیلی سطحش بالاتر از بازی مثل دارک سایدرز هست بایونتا هم خوبه ولی دیابلو به هیچ وجه بازی HnS نیست و خیلی بازیهای بهتری میتونستن جاش رو توی لیست پر کنن.
    اگه شما Diablo III رو هم از نظر گرافیک با بازیهای همسطح خودش مقایسه کنید واقعا گرافیکش عالی بود و یک بازی کامل بود توی سبک خودش

  9. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون بابت مقاله من که با سری GOD OF WAR خیلی خاطره دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *