مضرات شیاف دیکلوفناک

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص و شیاف دیکلوفناک

دیکلوفناک به گروهی از داروها که داروهای ضد تورمی غیر استروئیدی نامیده می شوند تعلق دارد. این دارو برای درمان درد و کاهش تورم مورد استفاده قرار می گیرد. قرص دیکلوفناک برای انواع آرتروزها تجویز میگردد. این دارو همچنین برای کمر درد، روماتیسم، کشیدگی عضلات، رگ به رگ شدن و التهاب تاندون، درد قاعدگی، تسکین درد در کودکان پس از عمل جراحی و کاهش علایم درد و تورم مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف دیکلوفناک

آرتروز
رماتیسم مفصلی
التهاب بورس و تاندون ها
درد کلیه
نحوه مصرف شیاف و قرص دیکلوفناک

توصیه می شود که قرص دیکلوفناک قبل از خوردن وعده های غذایی و یا با شکم خالی مصرف شود. اگر مصرف آن ها باعث ایجاد ناراحتی معده می شود می توانید آن ها را همراه با غذا و یا بلافاصله پس از غذا بخورید. اگر آن ها را با شکم خالی میل کنید مکانیسم آن در شکم به سرعت عمل می کند. از شیاف دیکلوفناک در زمان خواب برای تسکین درد در طول شب و صبح زود و یا برای تسکین درد پس از عمل جراحی استفاده کنید. از دستورات پزشک و یا متخصص خود برای میزان دوز مصرفی با دقت پیروی کنید. معمولا میزان دوز مصرفی قرص دیکلوفناک ۲ تا ۳ عدد در روز و شیاف دیکلوفناک یک مرتبه می باشد. جویدن این قرص بسیار خطرناک است. اگر به مصرف بیش از اندازه یا جویدن آن مشکوک شدید به نزدیک ترین اورژانس محل خود مراجعه کنید. علایم استفاده بیش از حد معمول می تواند دل درد شدید، تنفس کند، تشنج و تغییر در مقدار ادرار باشد. اگر این دارو بر اساس یک برنامه منظم تجویز شده است و یک دوز آن را از دست دادید، به محض اینکه بخاطر آوردید آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک می باشید از مصرف آن صرف نظر کنید. برای جبران دوز از دست رفته دو دوز را با هم مصرف نکنید.
عوارض جانبی

مضرات شیاف دیکلوفناک

سردرد، کم شدن آب بدن، سر کیجه، از دست دادن اشتها، گاز معده و التهاب راست روده از عوارض رایج مصرف این دارو می باشند. اگر هر یک از این موارد بدتر شد و یا ادامه یافت پزشک و یا متخصص خود را بلافاصله در جریان قرار دهید. این دارو ممکن است فشار خون را افزایش دهد. بطور منظم فشار خون خود را بررسی کرده و اگر مقادیر بالا بود پزشک خود را در جریان قرار دهید. در صورت مشاهده عوارض جانبی جدی زیر بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید.
در ادامه عوارض جانبی داروی دیکلوفناک را مشاهده می نمایید:

ورم دست یا پا
اضافه وزن ناگهانی
تغییرات در قدرت بینایی
تغییرات شنیداری
کبودی/ خونریزی
تغییرات رفتاری یا ذهنی
تپش قلب و ضربان سریع
سردرد شدید یا مداوم
ضعف
خستگی غیر عادی
تشنج
تغییر در مقدار ادرار
گرفتگی گردن
حالت تهوع، استفراغ
دل درد یا شکم درد
پوست یا چشم های زرد
ادرار تیره
راش
خارش یا ورم( صورت، زبان، گلو)
مشکلات تنفسی
واکنش های دارویی

برخی از داروها ممکن است با این دارو واکنش پیدا کنند:

آلیسکیرن
مهار کننده های ACE
آنژیوتانسین، مسدود کننده های گیرنده
سیدوفوویر
کارتیکوستروید
لیتیوم
متوترکسات
قرص های مایع
احتیاط

قبل از مصرف دیکلوفناک اگر به آن، آسپرین، دیگر داروهای NSAIDs یا هر نوع حساسیت دیگر دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید. این محصول حاوی مواد تشکیل دهنده غیر فعالی می باشد که می تواند واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات را ایجاد کند. در صورت داشتن مشکلات زیر به پزشک خود اطلاع دهید.

آسم
آسم با حساسیت های آسپرینی
اختلالات کبد
مشکلات روده و یا شکم
اختلالات قلبی
فشار خون بالا
سکته
تورم
اختلالات خونی
مشکلات خونریزی و انعقاد خون
پلیپ بینی
خونریزی مقعد

منبع:مضرات شیاف دیکلوفناک

مضرات شیاف دیکلوفناک

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *