مضرات چای سبز

عوارض چای سبز برای زنان باردار

به زنان باردار توصیه می‌شود که مصرف چای سبز را کاهش دهند زیرا EGCG موجود در آن ممکن است با رشد کودک تداخل داشته باشد. مقدار زیاد چای سبز ممکن است بر میزان اسید فولیک یا فولات تاثیر بگذارد. اسید فولیک یکی از مهم‌ترین مواد مغذی در طول بارداری است. تحقیقات نشان می‌دهد خطر نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا در نوزادانی که مادران آن‌ها در زمان لقاح یا ابتدای بارداری از مقدار زیادی چای سبز استفاده کرده‌اند افزایش پیدا می‌کند. البته هنوز به طور قطع نمی‌توان گفت که اجتناب از نوشیدن چای سبز در طول بارداری خطر نقص لوله عصبی را کاهش می‌دهد و در این خصوص تحقیقات بیشتری لازم است.
از طرف دیگ مصرف چای سبز به خاطر وجود کافیین در دوران بارداری بهتر است محدود شود. با این حال از آنجا که میزان کافیین کمتری نسبت به چای سیاه و قهوه دارد، زنان باردار می‌بایست چای سبز را به طور محدود جایگزین چای سیاه و قهوه نمایند.
همچنین چای سبز و هر نوع چای دیگر و قهوه می‌توانند جذب آهن از مواد غذایی را برای بدن مشکل کنند. بنابراین به خانم‌های باردار پیشنهاد می‌شود که نوشیدن چای سبز در طول روز را به ۳ تا ۴ فنجان محدود کنند. همچنان مصرف چای سبز زیاد در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.

عوارض چای سبز برای دستگاه گوارش

برخی مواقع دیده شده‌است که خوردن چای سبز باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم گوارشی می‌شود. در این موارد بیماران دچار دل‌دردهای شدید و گاهی نیز دچار یبوست و یا اسهال می‌شوند. همچنین چای سبز باعث می‌شود تا دستگاه گوارش نتواند به میزان لازم آهن جذب کند و این خود باعث بروز بیماری‌های متعددی می‌شود.
مشکلات مربوط به معده در افرادی که با معده خالی چای سبز مصرف می کنند، بسیار شایع است. بنابراین اگر با این نوع مشکلات مواجه شدید، بهتر است به چای، شیر و شکر اضافه کنید زیرا چای سبز کاهنده فشار خون و پایین آورنده قند خون است.
زیاد خوردن چای خطر ناراحتی‌های گوارشی از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثنی عشر را در افراد مستعد بیشتر می‌کند.
از عوارض چای سبز در صورت زیاده روی در مصرف این چای، می‌توان به دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست اشاره کرد.
چای سبز ممکن است یک راه طبیعی برای دفع کردن سرطان باشد، اما مصرف آن در مقادیر بالا می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد چای سبز در مقادیر بالا می‌تواند باعث آسیب به کبد شود. اما مطالعات نشان داده‌است که نوشیدن روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز برای کبد بسیار مفید است، زیرا چای سبز حاوی کاتشین، نوعی آنتی‌اکسیدان گیاهی است که از انباشته شدن چربی در کبد پیشگیری می‌کند و عملکرد مناسب کبد را ارتقا می‌دهد. این نوشیدنی قوی گیاهی همچنین از کبد در برابر سمومی که ممکن است در کبد جمع شوند و منجر به آسیب آن گردند، محافظت می‌کند.

سایر عوارض چای سبز

مضرات چای سبز

یکی از عوارض چای سبز که ممکن است برایمان ایجاد شود آلرژی‌های متفاوت است. در برخی موارد نیز آلرژی‌های قدیمی را رشد می‌دهد. محققان می‌گویند ممکن است بعد از خوردن چای سبز دچار تنگی نفس و هم‌چنین گلو دردهای شدید و… شوید و پس از مشاهده این نشانه‌ها باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است در طول دراز مدت باعث بروز بیماری‌های متفاوت شود.
استفاده زیاد از چای سبز برای مثال پنج لیوان در طول روز می‌تواند باعث تغییراتی در رفتار شما شود. در مواردی مشاهده شده است که افراد دچار استرس‌های شدید و یا خشونت بسیار زیاد شده‌اند.
یکی دیگر از عوارض چای سبز به کافیین موجود در آن بازمی‌گردد. چای سبز به میزان زیادی کافیین ندارد اما این امر نباید دلیلی باشد که شما از این چای به میزان زیاد استفاده کنید؛ چرا که باعث می‌شود میزان کافیین در بدن شما بسیار بالا رود و کافیین بیش از حد می‌تواند منجر به حالت تهوع، بی‌خوابی و یا تکرر ادرار شود. البته در نظر باشید که مقدار کافیین موجود در چای سبز به مراتب کمتر از چای سیاه و قهوه است.
شواهد موجود حاکی از آنست که زیاده روی در مصرف چای سبز در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب کم خونی می‌شود.
افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید استفاده کنند و افرادی که میگرن دارند میزان مصرف کمی باید داشته باشند.
نوشیدن انواع چای و قهوه برای کودکان کم سن توصیه نمی شود، زیرا ممکن است بدنشان بیش از حد تحریک شود.

منبع: مضرات چای سبز

مضرات چای سبز

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *