اینجا کجاست؟ |نقد و بررسی ۴۱۱۴۸

حدودا دوماه پیش بود که اولین تصاویر از عنوان ۴۱۱۴۸ که ساخته آقای فنایی بوده،منتشر شد و مدتی پس از آن نیز اولین تریلر. در آن موقع بخاطر شناختی که بیشتر گیمرها،به آقای فنایی بعلت تولیدات قبلی ایشون داشتند،این عنوان مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن سیر عظیمی از گیمرها بدلیل کیفیت ساخت بسیار بالا بازی بسمت آن رفتند و همین مسئله نیز ما را بر آن داشت تا نقد کوتاهی بر اپیزود اول عنوان ۴۱۱۴۸ که در سبک ادونچر،کلیک و اشاره ساخته شده،داشته باشیم.

بازی از زمانی آغاز میشود که کاراکتر اول بازی  که حتی نام خودش را نیز بیاد نمی آورد در مکانی مرموز بهوش می آید. مهم ترین عامل جذب گیمر داستان معمایی و راز آلود این عنوان میباشد که واقعا عالی خلق شده و کاری خواهد کرد تا آخرین اپیزود منتظر بمانید تا سرنوشت کاراکتر اصلی مشخص شود.
در مورد گرافیک بازی که واقعا جذاب است و سبک استفاده از رنگ در محیط شباهت زیادی به یکی از عنوان های بسیار مشهور مستقل یعنی  Rimbo دارد که دقیقا با این عنوان هم سبک است. البته این نکته را نیز اضافه کنیم که سازنده براساس داستان بازی مجبور به اضافه کردن رنگ سرخ برای نشان دادن عنصر خون در بازی شد که جذابیت بازی را دوچندان میکند. اما مهمترین مسئله ای که در بازی وجود داشت استفاده بجا از نمادها و علامات بود. اینطور که بنظر میرسد،مکان اتفاقات اپیزود اول مربوط به یک مکان فراماسونری میشود که این فرقه دارای نمادها بسیار زیاد و متنوعی ست که سازنده سعی کرده تا از این نماد های برای طراحی محیط بازی استفاده نماید. برای مثال استفاده از شمعدانهای نه سر و همچنین استفاده نماد های دیگر این فرقه که میتوانید در اسکرین شاتهای گرفته شده از محیط بازی مشاده نمایید.

http://up.mihangame.com/uploads/f25029_41148-Episode1-Win32_2014-09-20_01-16-02-423.jpg
اما مهمترین ویژگی بک عنوان ادونچر کلیک اشاره،معماهای آن است،اگر معماهای یک عنوان ادونچر بخوبی طراحی نشده باشند،مطمئنا آن عنوان شکست بزرگی را تجربه خواهد کرد. خوشبختانه در این عنوان،معماهای زیادی وجود دارد و برای رسیدن به بخش های دیگر ساختمان شما باید شی های مختلفی را که سازنده در بازی قرار داده پیدا کرده و سعی کنید تا با آنها اشیا مختلفی بمانند گرز بسازید تا بتوانید از موانع عبور کنید. معماهای موجود در بازی شاید برای افرادی که علاقه خاصی به این عنوان دارند بسیار سخت نباشد اما برای افرادی مثل بنده که هیچ علاقه ای به این سبک بازیها نداشته و ندارم،نسبتا سخت بوده اند. از نکات قابل توجه دیگر گیم پلی میتوان به توضحیات مربوط به هر شی اشاره کرد. برای مثال اگر شما بر روی یکی از تابلوها که نقاشی آن  ربوده شده است،کلیک کنید،توضیحی بنمایش گذاشته میشود و که این توضیحات برای تمامی اشیا موجود در محیط وجود دارد.
اما درمورد صدا گذاری نیز عالی کار شده است و البته نقطه ضعفی هم وجود دارد و اینکه در موقع بنمایش آمدن توضیحات اشیاء مختلف،شما باید خودتان آنها را بگویید و خیلی ساده تر بگویم هیچ صداگذاری برای شخصیت اصلی داستان وجود ندارد که شاید انجام این مسئله دراپیزود دوم،باعث افزایش جذابیت آن بشود.
در کل بخواهیم درمورد این عنوان یک جمع بندی کلی داشته باشیم،شاید مطمئنا تنها چیزی که باعث میشود تا گیمر را وادار به انجام اپیزود دوم نماید،داستان فوق العاده درگیر کننده بازی ست که برعکس شبگرد:طلوع تاریکی کل داستان بازی در همان مراحل اولیه لو نمیرود و گیمر را مجبور میکند تا پایان بازی بنشیند تا بتوان پی به هویت کاراکتر اصلی داستان ببرد. حال انتظارات از اپیزود دوم بسیار بالا رفته زیرا اپیزود اول بسیار عالی عمل کرده است و بنده بشخصه امیدوارم اپیزود دوم بتواند انتظارات را برآورده کند.

http://up.mihangame.com/uploads/u362560_41148-Episode1-Win32_2014-09-20_01-14-15-835.jpg

نقاط مثبت: گرافیک هنری تاریک و مطابق با داستان بازی،توضیح برای تمامی اشیا محیط بازی

نقاط منفی: گیم پلی نسبتا کوتاه، عدم وجود صداگذاری برای کاراکتر اصلی داستان،الگو برداری از عنوان Limbo برای طراحی محیط،معماهای نسبتا ساده

سورنا رضایی

زمین کتابی ست و ما هریک کلمه ای از آن،که در کنار یکدیگر داستان زمینیان را رقم میزنیم.............

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. Mahdi گفت:

    واقعا بازی باحالی بود

  2. پوریا اکرمی گفت:

    ممنون عالی بود.

  3. مهرداد کرمی گفت:

    ممنون سورنا جان نقد خوبی بود!منتظر قسمت دوم هستم!

  4. Majid98 گفت:

    این بازی عالی بود. حیف که جلوی ساخت قسمت دومش رو گرفتن :(

  5. امیرحسام گفت:

    بازیش واقعا عالیه هم قسمت یک و هم قسمت دو
    اما واقعا اینکارشون که بخوان هر مرحله رو جدا جدا بسازن
    جالب نیست :-|

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *