نقد و بررسی WWE 2K16 | رینگ هیجان

قطعا همه با کشتی‌‌ کج آشنایی دارند. ورزشی که در یک رینگ بین دو یا چند مبارز انجام می‌شود و طرفداران زیادی در سر‌تا‌سر جهان دارد. سال ۲۰۰۲ نام کمپانی WWF یه WWE تغییر پیدا کرد. از سال ۲۰۰۲ به بعد تمرکز این کمپانی بیشتر روی سرگرم کردن مخاطبان بوده و از مبارزات واقعی و خونین فاصله‌ی زیادی گرفته است. باید اعتراف کرد چنین موضوعی باعث از بین رفتن محبوبیت این کمپانی نشده و یکی از محبوب‌ترین ورزش های ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود به طوری‌که بسیاری از افراد معروف ( خواننده‌ها، بازیگران، فوتبالیست‌ها و … ) این مسابقات را از نزدیک مشاهده می‌کنند و لذت می‌برند. این محبوبیت سبب پرطرفدار شدن بازی WWE هم می‌شود! سری‌ای که باید قبول کنیم در ۳-۲ سال اخیر چندان موفق ظاهر نشده است. بدیهی است این عنوان همواره طرفداران خاص خود را داشته و دارد اما واقعیت این است نسخه‌های قبلی WWE نتوانسته اند آن‌طور که باید و شاید درخشان ظاهر شوند تا حدی که WWE 2K15 یک افتضاح بزرگ برای THQ به حساب می‌رود. در سال ۲۰۱۶ – 15 که بیشتر شبیه‌ساز های ورزشی موفق ظاهر شده‌اند WWE 2K16 نیز عملکردی بهتر داشت و توانست خود را بازیابد. شاید بتوان گفت WWE 2K16 بازگشتی شکوهمند برای بازی کشتی‌کج به عرصه‌ی گیم می‌باشد.

WWE-2K16-review-mihangame.com

مانند نسخه‌های قبلی شاید جذاب‌ترین بخش بازی‌ Universe باشد. در این بخش به صورت اتوماتیک مبارزات در شو‌های Smackdown، Raw، NXT و Main Event برگذار می‌شوند و شما طبق معمول می‌توانید خودتان مسابقات را انجام دهید یا از دکمه‌ی Simulate استفاده کنید. گاهی اوقات این مبارزات به صورت عادی هستند پس از اتمام بازی داور دست برنده را بالا می‌برد و همه چیز تمام می‌شود! اما گاهی اوقات مبارزاتی که انجام می‌شود باعث یک Rivalry ( بخوانید یک استوری جدید! ) می‌شود. این رقابت‌ها خود به سه دسته‌ی Long Rivalry، Medium Rivalry و Short Rivalry تقسیم‌بندی می‌شوند. رقابت‌ها می‌توانند بین دو تیم باشند یا بین دو کشتی‌گیر. برخی از این رقابت‌ها به چلنج برای کمربند ختم می‌شوند. همچنین شما قادر خواهید بود تاریخچه‌ی هر Rivalry را در بخش خاصی مشاهده نمایید. رقابت‌ها به صورت خودکار به‌وجود می‌آیند اما شما هم می‌توانید یک رقابت ایجاد کنید. Rivalry ها یکی از جذاب‌ترین بخش های گیم پلی هستند که باعث می‌شوند شما همواره شاهد اتفاق های جدید در بازی باشید. در WWE 2K16 بخشی گنجانده شده است که می‌توانید ۲۵ رقابت اخیر را با برنده‌ها مشاهده کنید. در این بخش همچنین رقابت‌های در‌حال انجام قابل مشاهده است.

WWE-2K16-review-mihangame.com-2

همانند دنیای واقعی‌ برنده‌ی Royal Rumble در پی پر ویو Wrestlemania به مصاف قهرمان کمربند جهانی خواهد رفت. همچنین برنده‌ی Money in the bank می‌تواند هر زمان که می‌خواهد Money in the bank خود را کش ( Cash ) کرده و قهرمان شود. البته مورد دومی به عهده‌ی خود بازیکن است. اما نکته‌ی منفی اینجاست که قهرمان سابق کمربند همواره فرصت Rematch ندارد و حریف قهرمان جدید طبق رنکینگی که در خود بازی قابل مشاهده است انتخاب می‌شود. البته مسابقات همواره تک به تک نیست و به ندرت شاهد مسابقات Triple Threat Match ( سه نفره ) و Fatal 4-Way ( چهار نفره ) هستیم. لازم به ذکر است که رنکینگ قابل تغییر است و شما می‌توانید رتبه‌ی کشتی‌گیران را عوض کنید. همچنین می‌توانید چلنجر کمربند را به دلخواه تغییر دهید.
دیگر بخش جذاب بازی ۲K Showcase است که طرفداران قدیمی آن‌را با نام Road to Wrestlemania هم به‌خاطر دارند. بر‌خلاف نسخه‌‌های گذشته، در این نسخه محوریت این بخش روی اسطوره‌ی کشتی‌کج Stone Cold Steve Austin است و به بهترین شکل ممکن کریر این کشتی‌گیر را پوشش داده است. می‌توان از این بخش انتقاد کرد چرا که حضور بزرگان دیگری چون Shawn Michaels، Edge، Undertaker، The Rock و… به جذابیت بازی می‌افزود.

WWE-2K16-review-mihangame.com-1

مانند نسخه‌های قبلی در هر مسابقه یک یا چند وظیفه به شما داده می‌شود که اگر به طور کامل آن‌ها را انجام دهید کشتی‌گیر و آیتم‌های جدیدی برایتان Unlocked می‌شود. این آیتم‌ها شامل Arena ها، لباس‌های جدید و غیره می‌شود. در هر مسابقه به شما اهدافی ( Objective ) داده می‌شود و فقط در صورتی که طبق Objective ها عمل کنید می‌توانید آیتم‌ها را باز کنید. این اهداف و مقاصد در هر بازی متفاوت است و طبق اتفاقاتی که در واقعیت رخ داده است به شما Objective داده می‌شود. WWE 2K16 سعی کرده به طور کامل مسابقات و استوری‌های مهم استیو آستین را تحت پوشش قرار دهد و در این امر موفق ظاهر شده است. پس از هر مسابقه ویدئویی مربوط به مسابقه‌ی بعدی استیو آستین به نمایش گذاشته می‌شود. بعد از هر مسابقه می‌توانید در منوی Unlocked Item آیتم هایی که به باز کرده‌اید را ببینید.
در منوی اصلی ۲K Showcase بخشی به نام Video Replay را می‌بینید. در این قسمت می‌توانید اتفاقات مهم زندگی استیو آستین را به روایت ویدئو مشاهده کنید. بخشی به نام Cinematic Replay هم در بازی وجود دارد که تقریبا همین مقصود را دنبال می‌کند اما به صورت سینماتیک! Image Gallery یکی دیگر از زیر‌مجموعه‌های ۲K Showcase است که تصاویر زیبا و به‌یاد ماندنی از استیو آستین را به‌ رخ بازیکن می‌کشد. سمت چپ هر تصویر یا ویدئو نام کشتی‌گیران، پی‌ پر ویو و اطلاعاتی در مورد مسابقه داده می‌شود. برای مثال: Stone Cold vs Jake Roberts King of the ring 1996. تنظیمات بخش ۲k Showcase جدا از بقیه‌ی بخش‌هاست. برای مثال می‌توانید Universe را روی درجه سختی Legend بازی کنید و ۲k Showcase را با درجه سختی Normal. طولانی بودن این قسمت یکی از نکات مثبت بازی محسوب می‌شود. ۲K Showcase می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول خود کند.

WWE-2K16-review-mihangame.com-4

متاسفانه بخش محبوب و پرطرفدار Creations تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. شاید حداقل کاری که سازندگان می‌توانستند انجام دهند اضافه کردن چند attire یا فیس جدید بود که از این هم دریغ کرده اند. این اولین نسخه از WWE 2K نیست که Creation در آن بدون تغییر نسبت به قبل باقی مانده است. احتمالا طرفداران پر و پا قرص این سری با این بخش هم آشنایی دارند اما برای آن دسته که نمی‌دانند Creations چیست باید بگویم قسمتی از بازی است که می‌توانید سوپرستار و دیوای جدید بسازید. ساختن کمربند، بنر و آرنا هم زیرمجموعه های دیگر Creations هستند. به علاوه می‌توانید در این قسمت حرکات ( Movement )‌های کشتی‌گیران را تغییر دهید. در قسمت Options می‌توانید درجه سختی را تغییر دهید. اگر تازه‌کار هستید و آشنایی کافی ندارید اکیدا پیشنهاد می‌کند درجه سختی را روی Legend نگذارید. چالش برانگیز ترین درجه سختی بازی Legend است که برخلاف بقیه درجه ها فوق العاده سخت است و به هیچ وجه اجازه‌ی غفلت در طول بازی را ندارید. برای طرفداران قدیمی این سری این ویژگی فوق العاده لذت بخش است.
یکی از بزرگترین مشکلات نسخه‌ی قبلی کوچک بودن Roster بازی بود که این مشکل به طور کامل در ۱۶ حذف شده است. در WWE 2K16 شاهد یک راستر گسترده با حضور کشتی‌گیران قدیمی و کشتی‌گیر های حاضر در Raw، Smackdown و NXT هستیم که در صورت تمایل می‌توانید این راستر‌ها را ویرایش کنید. یکی از بهترین روش های موفقیت مقابل حریفان کار‌ کردن روی بخش خاصی از بدن آن‌هاست. برای مثال اگر شما جان سینا هستید بهتر است تمرکز خود را روی شکم و کمر حریف بگذارید تا attitude adjustment بهتر پاسخگو باشد. البته اگر هدفتان استفاده از STF باشد بهتر است روی سر حریف کار کنید.

WWE-2K16-review-mihangame.com-5

گرافیک بازی نسبت به نسخه‌های قبلی بدون تغییر باقی نمانده ولی پیشرفت چشمگیری هم نداشته است. حداقل در نسل هفتم این‌چنین است. صورت و جزئیات آن مانند نسخه‌ی قبلی قابل قبول است. نقطه قوت ۱۶ نسبت به ۱۵ کمتر شدن باگ‌های بازی است. در نسخه‌های قبلی باگ‌های بازی به شدت آزار‌دهنده بودند و حتی گاها نتیجه‌ی بازی را عوض می‌کردند اما در ۱۶ شما ساعت‌ها پای کنسول خود خواهید نشست و یا باگ مشاهده نمی‌کنید یا به ندرت و خیلی جزئی. البته باگ های داوری هنوز هم در بازی دیده می شوند. خونی شدن سر و صورت افراد طبیعی‌تر شده و اگر به صورت خونی حریفتان مشت بزنید دستتان خون آلود می‌شود. ضربه زدن با صندلی هم دقیقا همین حکم را دار. علاوه‌بر این، هر‌چه بیشتر ضربه بزنید خون بیشتری از سر طرف مقابل باز می‌شود. پس از هر مسابقه عرق بدن کشتی‌گیران قابل مشاهده است. افکت‌های نورپردازی هنگام ورود کشتی‌گیرانی چون Kane و Undertaker فوق العاده است و ابهت خاصی به این مبارزان می‌دهد مخصوصا وقتی با صدای تماشاگران همراه شود.

WWE-2K16-review-mihangame.com-3

WWE 2K16 در بخش موسیقی و صداگذاری عملکردی متعادل رو به ضعیف را داشته است. مادامی‌که وارد قسمت Music Jukebox می‌شوید موسیقی هایی گوش‌نواز و شنیدنی ولی کم‌ تعداد را می‌بینید. تعداد این موسیقی ها از عدد ۱۲ تجاوز نمی‌کند و شاید پس از چند بار شنیدن برایتان تکراری شوند. به جرئت می‌توان گفت آزاردهنده‌ترین مشکل بازی مربوط به گزارش بازی است. جایی که گزارشگران یم دیالوگ را شاید بیش از ۵ بار استفاده کنند. هر کشتی‌گیر دیالوگ خاصی برای خود دارد که در طول مسابقه‌اش بار‌ها تکرار می‌شود. شاید در ابتدا این مشکل خیلی به چشم نیاید ولی وقتی چند ساعت بازی کردید متوجه خواهید شد چه‌قدر آزاردهنده است و حتی شاید شما‌را مجبور کند صدای تلویزیونتان را ببندید.
بگذارید رک و راست بگویم; عنوان WWE 2K16 یک انقلاب نیست اما یک آپدیت هم نیست! اگر نسخه‌های قبلی را بازی کرده‌اید و لذت نبرده‌اید خیالتان را راحت کنم; از این نسخه‌نیز لذت نخواهید برد پس بهتر است وقت و پول خود را هدر ندهید اما اگر از طرفدارن ورزش کشتی‌کج و WWE 2K هستید این نسخه برایتان لذت‌بخش تر از نسخه‌های قبلی خواهد بود. بخش‌های ناموفقی چون Who Got NXT که در نسخه‌ی قبلی اضافه شده بودند حذف شده و شاهد حضور دوباره‌ی برخی کشتی‌گیران محبوب چون Edge هستیم. پیشنهاد ما این است که اننظارات خود را بیش از حد از WWE 2K16 بالا نبرید و فقط از این عنوان لذت ببرید.


WWE-2K16-scores-mihangame.com

محمد علیخانی

It’s easy to forget what a sin is in the middle of a battlefield

شما ممکن است این را هم بپسندید

۵ پاسخ‌ها

  1. نسخه ۲۰۱۵ بسیار خسته کننده بود امیدوارم این نسخه بهتر و جذاب تر شده باشه…ممنون بابت نقد

  2. حتی یه ذره هم از کشتی کج واقعی خوشم نمیاد اما بازیش خیلی باحاله
    با توجه به این نقد هم به نظرم ارزش داره بازی کنیم
    ممنون محمد جان | نقد زیبایی بود

  3. مهران گفت:

    عالی بود . فکر کنم اولین سایتی باشید که این بازی رو نقد کردید.فقط یک سوال .این نقد مال کنسول های نسل ۷ هستش یا ۸؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *