نگاهی به مشکلات گیمران ایرانی برای خرید نسل هشتم

چند ماهی‌ست که نسل جدید بازی‌های کامپیوتری آغاز شده است و باعث شور و شوق فراوانی در گیمرهای سرتاسر جهان شده، اما این قضیه در ایران کمی فرق می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی بیاندازم به گوشه‌ای از مشکلاتی که گیمرهای ایرانی در شروع نسل تازه با آن‌ها مواجه می‌شوند و ببینیم چگونه می‌توان با آن‌ها کنار آمد.

شاید اولین و مهم‌ترین دل‌زدگی گیمرها برای خرید نسل جدید کنسول‌ها،‌ قیمت‌های سرسام آور آنان باشد. در اوایل عرضه‌ی PS4 و Xbox One، این کنسول‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ دلاری، با قیمتی حدود ۳ میلیون تومان به فروش می‌رفتند. این درحالی‌ست که اگر قیمت مالیات، گمرگ و حمل و نقل آن‌ها را هم در نظر بگیریم باز به آن عدد نمی‌رسد. قبل از عرضه‌ی کنسول‌ها هم این نگرانی وجود داشت که اگر فروشنده‌های خوش‌انصاف به عنوان مثال کینکت را از درون جعبه‌ی Xbox One بردارند و جدا بفروشند چه؟ قطعاً از این گونه رفتارها قبل‌تر هم مشاهده شده و خوشبختانه در مورد اکس‌باکس جدید این اتفاق نیفتاد (که البته این هم شاید به خاطر چاپ شدن عکس کینکت روی جعبه‌ی کنسول باشد!). رفته رفته قیمت‌ها پایین‌تر آمد و به ۲ میلیون تومان نزدیک شد. این قیمت تقریباً ثابت شد و فروشگاه‌های بیشتری کنسول‌ها را فروختند و سایت‌های فروش آنلاین هم امکان پیش‌خرید را فراهم کردند. اکثراً پیشنهاد صبر کردن برای کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌دادند و با توجه به قانونِ نانوشته‌ی «هر محصول جدیدی ابتدای عرضه‌اش گران است!» انتظار داشتند کنسول‌ها حداقل به قیمت واقعی خود نزدیک شوند. قانونی که فقط در ایران اجرا می‌شود. اگر قیمت خام پلی‌استیشن۴، ۴۰۰ دلار است،‌ در صورتی که از طرف خود سونی کاهش قیمت نداشته باشد، تا آخر نسل ۴۰۰ دلار باقی می‌ماند.

انتظار جواب داد و قیمت‌ها تقریباً معقول شدند. در حال حاظر در بازارهای تهران، کنسول PS4 بین ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون تومان و کنسول Xbox One بین ۱.۸ تا ۲ میلیون تومان مبادله می‌شود. و البته خیالتان راحت باشد، چیزی از اجزای جعبه کم نشده است. اما از طرفی تعطیلات نوروز در پیش است و فرصت خوبی برای سودجویان بازار. احتمالاً در طول عید قیمت‌ها بالا می‌روند و هرچه به خرداد و فصل امتحانات نزدیک می‌شویم، پایین‌تر می‌آیند. سپس تابستان است و باز همین قصه. روند سینوسی قیمت‌ها خریدار را سردرگم می‌کند و همیشه باید با خود حساب کند چه زمانی مناسب برای خرید است.

داستان قیمت‌ها به خود کنسول محدود نمی‌شود. بازی‌ها و اجزای جانبی هم گریبان‌گیر این قیمت‌گذاری‌های بی‌منطق هستند. از تجهیزات جانبی که بگذریم، می‌رسیم به بازی‌های نسل جدید که دیگر خبری از کپی یا هک شدن آن‌ها نیست. دیسک‌های ۶۰ دلاری بازی‌های جدید بعضاً به قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. حتی نه در نسل جدید: نسخه‌ی PS3 بازی GTA V در روزهای اول انتشارش قیمتی در همین حدود داشت. علاوه بر این مشکل، کمیاب بودن بازی‌های نسل جدید را هم باید در نظر گرفت. تنها حدود ۴ ماه از نسل هشتم می‌گذرد و طبیعی است که تقاضا به اندازه‌ی گذشته نباشد.

کپی‌خور نبودن کنسول‌های جدید شاید برای دسته‌ای از افراد که توانایی خرید بازی‌های اوریجینال با این قیمت را ندارند مسئله‌ی مهمی باشد. در نسل قبل اکس‌باکس داران می‌توانستند هر ماه چند بازی بخرند و از امکانات مالتی‌پلیر آن هم استفاده کنند، PS3 در اواخر نسل کپی‌خور شد و کسانی که سمت بازی‌های کپی نمی‌رفتند هم می‌توانستند با قیمت مناسبی بازی‌های اوریجینال را تهیه کنند. اگرچه فعلاً بسیار زود است که درباره‌ی کپی‌خور شدن کنسول‌ها نسل جدید صحبت کنیم، اما دسته‌ای از گیمرها شاید به امید آن روز منتظر نشسته‌اند. چه کسی دوست ندارد کنسول و بازی‌هاش تماماً اصل باشد؟ هر گیمری دوست دارد از شرکت مورد علاقه و بازی‌ساز محبوب خود حمایت کند و کپی کردن را امر غیر پسندیده‌ای می‌داند، اما هزینه‌ای هم که برای آن می‌پردازد باید معقول باشد.

فرض می‌کنیم هزینه‌ی کنسول و بازی را پرداختید و خوشحال از خرید نسل جدید، به خانه آمده‌اید. دستگاه را تلوزیون وصل می‌کنید و اولین تصویری که می‌بینید این است: آپدیت کن! چند صد مگابایت آپدیت اولیه منتظر شماست حتی قبل از اینکه وارد صفحه‌ی اصلی کنسول شوید. اگر اینترنت خوبی داشته باشید حداقل یکی دو ساعتی وقتتان هدر رفته است. یا محدود حجمی دارید یا اگر نامحدود هستید اینترنت شما با چند نفر دیگر به اشتراک گذاشته شده است و خیلی بعید است سرعت واقعی را داشته باشید. نسل جدید به شدت به اینترنت وابسته است، به حدی که در کنفرانس معرفی Xbox One، بیشتر از اینکه به بازی‌ها پرداخته شود، به جنبه‌های اینترنتی کنسول پرداخته شده بود. محتواهای اضافی که برای دانلود قرار می‌گیرند، فیلم‌ها و سریال‌ها، حتی خود بازی‌هایی که روی دیسک عرضه می‌شوند هم برای دانلود قرار می‌گیرند و اکثر ما فقط می‌توانیم حسرت آن‌ها را بخوریم. برای دانلود یک بازی ۴۰ گیگابایتی، چند روز باید کنسولمان روشن بماند؟

بخش مالتی‌پلیر بیشتر از اینکه به سرعت اتصال، به کیفیت آن و پینگ بستگی دارد که آن هم تعریفی ندارد. پس علاوه بر قیمت کنسول و بازی، یک مورد دیگر به لیست هزینه‌ها اضافه شد: یک اینترنت نامحدود پرسرعت. البته سرویس‌دهنگان اینترنت به سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه هم پرسرعت می‌گویند که مشخصاً منظور ما آن نیست. اما این تازه ابتدای راه است. فعلاً بدون اینترنت هم می‌توانید از نسل جدید لذت ببرید اما اگر هوس کردید بازی‌های PS1 و PS2 را روی کنسول خود اجرا کنید، قطعاً به یک اینترنت واقعی نیاز خواهید داشت. پردازش ابری آرام آرام در حال پیشرفت است و شرکت‌ها خواب‌های بزرگی برای آن دیده‌اند. سونی با خرید شرکت Gaikai و مایکروسافت به کمک سرورهای بی‌شمار خودش، به فکر حذف کردن دیسک‌ها هستند. بازی‌سازان بزرگی هم مانند کلیف بلیزنسکی، خالق سری Gears of War، از این حرکت حمایت کرده‌اند و بیان کردند که صنعت گیم به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود. کلاً امروزه برای هرکاری باید اینترنت داشته باشید، آن هم اینترنی سریع و بدون محدودیت.

مشکلات دیگری از قبیل کم بودن بازی‌های خوب نسل جدید و اشکالات سخت‌افزاری احتمالی آن‌ها هم برای تمام گیمران وجود دارد و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند کمی صبر کنند تا کنسول‌ها امتحان خود را پس داده، سپس اقدام به خرید کنند. ولی چیزی که واضح است این است که گیمر ایرانی باید با حجم بیشتری از مشکلات دست و پنجه نرم کند. اما کسی که عاشق بازی است این موانع مانع تجربه‌ی نسل جدید برای او نمی‌شود و هرطور که شده است با گیمران سراسر دنیا همگام می‌شود. به امید روزی که گیم و گیمر ایرانی به جایگاه واقعی خود در دنیا برسد.

نویسنده : محسن وزیری

محسن وزیری

علاقه‌ی زیادی به گیم و همچنین نوشتن درباره‌ی اون دارم. علاقه‌مند به سینما و موسیقی - از نوع راک! - هم هستم.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۳۰ پاسخ‌ها

  1. farzad_rezaei گفت:

    مقاله ی بسیار خوبی بود. ممنون محسن جان ;)
    من هنوز هم نتونستم کنسول مورد علاقم رو انتخاب کنم :|

  2. Khashayar.Sa گفت:

    مقاله ای عالی . ممنون .

    فعلا که واقعا خرید کنسول نسل ۸ خصوصا برای ما کار اشتباهی هست .

    علاوه بر سرعت به نظر من موضوع قیمت بازی ها بسیار آزار دهنده تر است .

    ۱۸۰-۲۰۰ هزار تومن برای یک بازی پول کمی نیست .

    در صورتی که حتی بازی های اورجینال شبکه استیم اکثرا قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومن دارند ! مخصوصا در زمان تخفیف .

    بهترین اتفاقی که برای کنسول گیمر های ایرانی میتونه بیوفته کپی خور شدن حداقل یک کنسول نسل هشتی هست .

  3. kamy گفت:

    چقدر بدبختیم ما

  4. Khashayar.Sa گفت:

    من که اگر هک بشه احتمال زیاد یک کنسول بخرم .

    اما مثلا به این نکته توجه کنید که ۵ تا بازی ps4 به اندازه یک کارت گرافیک قدرتمند msi gtx760 hawk قیمت داره !

    فقط امید وارم این اتفاق تو کمتر از ۱ سال بیوفته . :)

  5. Thorin گفت:

    اول از همه تشکر بابت مقاله بسیار خوب
    متاسفانه همون طور که توی مقاله هم اشاره شده مشکلات یکی دو تا نیست و این واقعا مسخره س که آدم برای یک کنسول بازی باید این همه مشکل داشته باشه در حالی که اون ور دنیا حتی معمولی ترین قشر خانواده ها می تونند به راحتی یک کنسول و یک انترنت پر سرعت داشته باشند، تازه کنسول خراب شد ! هیچ اشکالی نداره خیلی راحت لباستو می پوشی میری سراغ اولین نمایندگی کنسول میگی آقا اینو عوضش کن! حالا اگر این اتفاق برای ما افتاد چی ؟!
    من فکر می کنم بهترین موقع برای کنسول مال قبل از وقتی که کنسول هک شده باشه اگر کنسول هک بشه قیمتش خیلی بالا میره به نظرم فعلا همین که خود کنسول رو بخری خودش کار بزرگیه!
    فکر کنم بهار بهترین موقع برای خرید کنسول باشه هم قیمت ها احتمالا اومده پایین تر و هم ممکنه کنسول های جدیدتری وارد بازار بشند که مشکلات اولیه رو نداشته باشند!
    در ضمن تلویزیون های Full HD رو هم فراموش نکنید! البته الان اکثرا همه یکی دارند اما اگر خانواده دائما پای تلویزیون باشه شما رسما نمی تونی بازی کنی و فقط باید کنسول رو نگاه کنی!
    به نظرم فعلا خرید یک کنسول با وجود قیمت های بالا از ارتقا سیستم به صرفه تره ! من شاید هم همینکارو کردم!
    به امید روزی که این مشکلات هم تموم شه!

  6. صادق گفت:

    منم اگه بخوام بخرم حداقل ۲ سال دیگه که خداکنه تا اون موقع کپی خور شده باشه.

  7. Saeed Sj گفت:

    افسوس !
    واقعا ممنون به همه نکات توجه کرده بودی!
    اینترنت پر سرعت مال کشور های پیشرفته هست !
    دوستان توجه کنند که ۶۰$ اونقدر که شما میگید زیاد نیست !واسه ما زیاده که وضع اقتصادی مون خرابه و تحریم و ….! توی کشور های پیشرفته هر کی یه کنسول نسل ۸ میخره حد اقل ۴ تا بازی هم همراش میخره !هر کسی هم اونجا یه اینترنت ۷-۸ مگ داره که سرعت واقعیش هم هست !از این حرف ها زیاده و توصیه میکنم زیاد توجه نکنید !بازم ممنونم محسن جان !!!!!!!! به امید روزی که این موضوع ها برای هر ایرانی تبدیل به واقعیت بشه و بتونه همراه یه همسن خودش توی کشورهای اروپایی و …. مساوی باشه ! نه مثل الان که ما روی فرشیم و اونها روی عرش!!!!!

  8. دانیال نوائیان گفت:

    این مقاله واقعا نیاز بود…!! ممنونم

  9. علی عزیزی فر گفت:

    واقعا دغدغه های فکری همه گیمر ها رو گفتی.
    مقاله خیلی خوبی بود.
    ممنون.

  10. mehdi گفت:

    خدایی به اون عکس دومی نگاه کن با اون قیافه هاشون مثل امولان مگه ما چی مون از اونا کمتره که برای یه کنسول ۳۰۰ دلاری باید این همه سگدو بزنیم که کنسول بخریم بعد ببینیم ۶ بازی شو بیای بخری می شه پول کنسول.

  11. Khashayar.Sa گفت:

    دقیقا .

    این موضوع جزو اون موضوعاتی هست که هم کنسول گیمر ها و هم pc گیمر ها با هم توافق نظر دارن .

    من هم با نظر اکثر دوستان موافقم تقریبا .

    یک کسی که واقعا گیمر هست باید یک کنسول داشته باشه که تمامی اعضای خانواده ازش لذت ببرن .

    و هم یک pc خصوصی که ازش استفاده کنه .

    و البته یک اینترنت پر سرعت .

    و مشکلی هم برای بازی های استیم و اوریجین یا psn نداشته باشه .

    خب دیگه حرف سیاسی نزنیم .

    انشالاه به زودی همینطور بشه .

  12. خیلی ممنون از همه و کسایی که به مشکلات بیشتری اشاره کردن. ولی من امید دارم به اینکه این وضع درست میشه و می‌تونیم کنسول و بازی مورد علاقه‌مون رو به راحتی تهیه کینم. فقط یکم بیشتر باید صبر کنیم!
    به نظرم این موضوع ارزش اینو داره که یک بار به عنوان بحث هفته مطرح بشه که همه بتونیم نظراتمون رو بگیم

  13. Thorin گفت:

    @Saeed Sj
    بله درسته حقوق های اونها بالا هستش و ارزش پولشون زیاد! ۵۰ ۶۰ دلار باز هم پولی نیست! البته برای اون ور آبی ها
    با محسن جان هم موافقم به نظرم باید به عنوان بحث هفته انتخاب بشه هم بچه ها با شرایط قیمت گذاری ها تو شهر های مختلف ایران آشنا بشن و هم اینکه کنسول کدوم منطقه رو باید بخرن و یا از مشکلات کنسول ها هم باخبر بشن!

  14. Thorin گفت:

    البته یه چیز دیگه هم من بگم! دوستان موضوع اینجاست نمیشه همه بازی ها رو خرید و فقط باید بازی انحصاری ها رو خرید! یا بازی های که دیگه واقعا عالی باشن و وقت زیادی هم ببره مثل ویچر ۳!
    بازی های PS4 رو هم هفته ای ۱۵ هزار تومان کرایه میدن.

  15. AR760 گفت:

    ممن قبل ورود این کنسولا به بازار داشتم برای خریدشون لحظه شماری ولی وقتی قیمتا رو دیدم شدیدا" نا امید شدم… میگم بیاین جمع بشیم پولامونو بزاریم رو هم چندتا هکر زبده از همه جای جهان استخدام کنیم تا این کنسولارو هک کنند. ولی افسوس…که این هم امکان پذیر نیست.

  16. apezham گفت:

    به امید اون روز

  17. ali گفت:

    خیلی عالی بود ! ممنون از توجه خوب شما به مشکلات گیمرها ..

  18. بابک گفت:

    چه خوب می شد همون موقع زلزله می اومد می ریخت رو سرشون کنسول هاشون له می شد !!!!!: ( اه پس ما کی می خریم؟حداقل کنسول هاشون له می شد یکم اعصابمون خوب می شد لول

  19. مجید گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود اما با اون فسمت که گفتید باید از شرکتهای بازی ساز حمایت کرد و بازی ارجینال خرید کاملا مخالف هستم
    من اگر تمکن مالی هم داشته باشم باز بازی غیر ارجینال میخرم و برای اینکارم حداقل برای خودم دلیل منطقی دارم و اون اینکه همین کشورهایی که شما دم از حمایت از شرکت هاشون میزنید میلیاردها دلار پول مارو بلوکه کردن و کلی مارو تحریم کردند بعد به نظرتون نباید ما هم به هر نحوی شده حقمونو ازشون بگیریم ؟ خیلی جالبه پدر مارو با تحریم و خوردن پولامون در میارن بعد ما بازی ارجینال بخریم واز شرکتهاشون حماین کنیم نکنه یه وقت یه وقت ناراحت بشن!!

  20. میلاد گفت:

    به نظر من بهترین کار اینه که بشینیم همون XBOX 360 یا PS3 رو استفاده کنیم.
    هم هک شدن
    هم بازیهاش ارزونن
    هم اینترنت آنچنانی نمیخوان
    فعلا پول دادن به نسل هشتمی ها کار معقولی به نظر نمیرسه(البته تو ایران !)
    ممنون بابت مقاله ی مفید

  21. AMIN گفت:

    ممنون از مقاله ی بسیار عالی از دغدغه های یک گیمر تو ایران هست متأسفانه تو ایران ما بدبختیم و ارزش پول ما بسیار کمه به طوری که یک خانواده معمولی تو خارج قادر به خریدنیک کنسول و بازی های مورد علاقش هست مثلا الآن FIFA16 در ایران حدود ۱۹۰ ۰۰۰ تومن هست که بسیار عدد رنج آوریه و توجه باید کرد همه ی ما می توانیم کنسول را بخریم و اصلا هم زمان بدی برای خریدن نیست اولاً با بازی های اصل میتوان از آنلاین بودن بازی بهرهمند شد که بسیار عالی است اگر به عنوان یک گیمر واقعی که از شرکت بازی یا کنسول مورد علاقه اش حمایت می کند میتوانیم بگوییم که کپی خور بازی کردن بازی ها روش بسیار غلط و بی احترامی به شرکت و گیمر های دیگر است تنها چیزی که خیلی خوشحال کننده است این است که ارزش پول و امکانات و ادر فروشگاه ها واقعاً حس شود که می توان کنسول اصل را از اآنجا خرید واقعا این یک امر مهمی است امیدوارم که ارزش پولمون بالا بره و مه ما گیمر ها بتوانیم بازی های اصل را با آنلاین باهم بازی کنیم به امید آن روز با تشکر از همه ی گیمر ها و مقاله ی زیبایی که محسن برای ما نوشته است

  22. AMIN گفت:

    قابل توجه یک گیمر عزیز درسته که ما در یک کشوری هستیم که تحریم زیاد است ولی حمایت از شرکت های بازی یک مسئله ی دیگری است اونها بازی هاشونو با قیمت مناسب و اون همه کاری که با علم خود می کنند واقعاً تحسین بر انگیز است و ما هم میتوانیم حمایت کنیم و یا هم حمایت نکنیم ولی اگر حمایت نکنیم بعد از مدتی برای هر گیمری پیش می آید کهالآن من یک بازی را دارم و طرفدار آن شرکتم ولی وقتی به بخش کمی خور بودن بازی میرسیم می بینیم که یک طرفدار واقعی باید بازی اوریجینال هم داشته باشد تا بتواند حمایت کند ولی باز با کپی خور حمایت می کنیم ولی از نظر هر گیمر واقعاً حمایت واقعی به بازی اصل خریدن و بازی کردن اصلا نمی گم که ما حمایت نمی کنیم ولی در کل جهان حتی در برزیل وکشور های ضعیف دیگر باز هم بازی اصل در رتبه ی اول قرار دار انشالله که ما ارزش پولمون زیاد بشه به صورتی که یک بازی حداکثر برامون ۱۰۰۰۰ یا ۵۰۰۰۰باشد من امیدوارم کمتر از این هم میتواند باشد

  23. AMIN گفت:

    می خواستم بدونم گرافیک بازی اصل با کپی خور چه فرقی دار ممنون میشم به سؤالم پاسخ دهید

  24. AMIN گفت:

    ببخشید باگ چیه با تشکر

    • باگ یه جور مشکل توی بازی هاست

      بر فرض مثال داری بازی اسلحه ای انجام میدی که یکی از دشمنا از توی دیوار میاد بیرون و میکشتت

      یا سابقه داشته دروازه بان با توپ فاصله داشته اما یه دفه توپ میره تو دستش از فاصله ی طولانی

      خلاصه به اینجور مشکلات عجیب غریب میگن باگ

  25. AMIN گفت:

    و در آخر میخواستم بگم بالاخره شما گفتید تفاوت زیاد تو گرافیک بازی کپی خور با اصل نداره بالاخره یک تفاوت کمی تو تصویراشون داره بله یا نه؟

    • امکانش هست

      چون باگ هم یه جورایی بعضی وقتا توی گرافیک تاثیر میزاره

      خلاصه بی تاثیر نیست

      به شخصه بنده بازی GTA V رو هنوز روی کامپیوتر بازی نکردم و منتظرم نسخه اصلش رو بگیرم تا بازی کنم چون مشکلات زیاد داشته کرکش

  26. abdul-ars گفت:

    متاسفانه این مشکلاتو که داریم به کنار
    باید حرف بعضی از مردم به اصطلاح همه چیز فهم کشورمون که میگن گیم های رایانه ای عزیز ما فقط برای بچه هاس و کودکان.رو تحمل کنیم و همچنین این که مارو دارن از یه تفریح سالم تو دنیا منع میکنن که مزایای گیم ها رو نمیدن که چقدر باعث یادگیری میشه و تقویت ذهن و هوش موثره فقط کافیه یه عیبی از گیم ها ببینن مثلا اعتیاد و ضعیف شدن چشم و تاثیر در ذهن و روح و روان که اعتیاد برای همه چیز بده نه تنها بازی .دیگه کلا تو جامعه مون بویژه والدین کشورمون متاسفانه صنعت باحال بازیسازی رو تخریب میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *