همان آشنای خوب قدیمی | نقد و بررسی Fifa 14

همین دو سال پیش بود که EA با رونمایی از Fifa 12 انقلابی در سری فیفا و کلا شبیه سازی فوتبال به راه انداخت هر چند ،مقدمات آن را در Fifa 11  چیده بود تا با انقلابی در گیم پلی ،تمامی نگاه ها را به سمت خود ،متوجه سازد اما باید به این نکته اشاره کرد که هنوز در بحث گرافیک ،این سری بازی نتوانسته است به پای PES برسد (در طراحی چهر ها ) برسد اما باید منتظر رونمایی از کنسول های نسل هشتم سونی و ماکروسافت بود تا ببنیم ، این موتور گرافیکی جدید به نام igant چه در دستان خود دارد هرچند باید انقلاب در گرافیک  این سری بازی  را در سال ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ ببینیم که موتور گرافیکی به بلوغ رسیده است؛ اما تا آن زمان همین هم راضی کننده است.

Fifa 14

تاریخ عرضه:   2013/09/24 (1392/07/02)

پلتفرم:  PC- Xbox 360 – PS3- 3DS-PS Vita -IOS-Android-wii u-PS 2

نـاشر:  EA Sports

توسعه دهنده: EA Canada

سبک: Sports/Traditional/Soccer/Sim

گیم پلی :

شما چه جور دوست دارید گل بزنید ؟ دوست دارید از کناره ها سانتر بکشید و با یک ضربه سر گل بزنید یا توپ را به گردش در بیاورید و تیم حریف را در زمین خودش زمین گیر کنید یا …

یکی از نقاط قوت اصلی بازی وجود امکانات زیاد برای به گل رسیدن است مثل آشپزی که تمامی مواد غذایی در جلویش می باشد و فقط کافی است ، مواد را با یک دیگر مخلوط کند؛ در فیفا هم همین گونه است، وجود بازیکنان با انواع قدرت های مختلف ، برای مثل اگر یک بازی سریع با ضد حمله های آتشین را می خواهید دورتمند را بردارید یا اگر تیمی می خواهید که مرتب پاس کاری کند ،جواب بارسلونا می باشد یا اگر به ستاره ها و تکنیک هایشان تکیه می کنید، می توانید رئال مادرید را بردارید.مانند دو فیفا قبلی ، ترکیب چینی و استفاده از یک سیستم کار آمد در بازی به شما خیلی کمک می کند تا به هدفتان برسید و بازی نیز با قرار دادن انواع سیستم ها و شاخه هایشان در این امر بسیار به شما کمک کرده است برای مثال اگر شما ، دورتمند را بردارید و بخواهید جلوی رئال با سه دفاع بازی کنید به مشکل بر می خورید چون برای دفع حملات از گوشه ها از سوی بیل و رونالدو به مشکل بر خواهید خورد به خصوص در ضد حملات.

یکی دیگر از نقاط قوت بازی وجود لایسنس های فراوان نسبت به رقیب ژاپنی خود می باشد که لیگ های بساری از عربستان تا برزیل را دارا می باشد که در مجموع ۳۲ لیگ می باشند که واقعا جای تشکر بسیار دارد و به خصوص حضور لیگ های دسته دو و دسته سه لیگ ها و حتی دسته چهارم انگلستان ؛ اگر از کمبود تیم های ملی ناراحت هستید و در مقایسه با رقیب خود کم تر می بینید ،ناراحت نباشید زیرا EA با عرضه نسخه World cup تا حدودی ،مایه ی تسکین شما می شود و باید به حضور بازیکنان کلاسیک هم اشاره کرد که مسابقات را لذت بخش تر می کند

اکنون نگاهی به مکانیک های جدیدی که در این سری معرفی شده اند می اندازیم :

در بازی های قبل ، وقتی تیم در حالت هجومی قرار می گفت و به خصوص در ضد حمله ها ،بک فضای خالی بین مدافعین حریف پیش می آمد و باعث ، ایجاد موقعیت گل می شد اما اکنون هوش مصنوعی بهتر شده است واین فضا ها را به خوبی پوشش می دهد یا این که این بار دیگر به مدت طولانی در هنگام دویدن توپ به پاهای بازیکنان نمی چسبد ، در حقیقت این بار تاکید بیشتر بر روی مهارت های فردی بازیکنان با توپ است که باعث می شود نحوه ی حرکت کردن با توپ را بسنجید. به عنوان مثال بازیکنانی مثل لیونل مسی ، گرت بیل و کریستیانو رونالدو انواع و اقسام دریبل ها و کنترل با توپ را به راحتی و به زیبایی انجام می دهند. در حالی که بازیکنانی که کم تر حرکت با توپ و دارای مهارت پایین تری هستند این فرصت را به مدافعان حریف می دهند که از پشت آن ها را گرفته و در مواقع بسیار توپ را از دست می دهند.

دربیل با سرعت در این نسخه بهتر شده است و وقتی با رویس یا والکات در حال فرار هستید بهتر می توانید دربیل بزنید و این به سرعت بازی کمک بسیاری می کند اما قابلیت دیگر Protect The Ball  یا همان حفظ توپ است که همان طور که از نامش مشخص است به بازیکنانی با توانی حفظ توپ ، مثل یحیی توره این اجازه را می دهد در برابر بازیکنان دریبل زن توانایی بیش تری در به کنترل در آوردن توپ داشته باشند که تا حدودی جواب داده است  اما مهارت گیمر در جاگیری درست را می طلبد.در مورد هوش مصنوعی نیز به خصوص در امر دفاع ، هوش مصنوعی بهتر شده است و بازیکنان سخت تر دریبل می خورند که جای تشکر دارد اما از مشکلات بازی بگوییم که همان طور که بعضی ها در نسخه دموی بازی دیده بودند ،شوت زدن راحت شده است اما ، درست است که نسبت به دمو مشکلات دروازه بان ها بهتر شده است اما نسبت به نسخه قبلی راحت تر توپ در برابر دروازه بان های متوسط به گل می نشیند.

 Career Mode یکی از بخش های مورد علاقه هواداران می باشد که نسبت به نسخه قبلی ، تیم ها در نقل و انتقال بازیکنان بهتر عمل می کنند برای مثال در فیفا ۱۳ ، بیش تر اوقات ، چلسی ماریو گومز را می خرد و یا پس از ۲ یا ۳ فصل بازی ، تیم ها دست از تلاش بر می دارند اما هوش مصنوعی در این بخش بهتر شده است و برای مثال بارسا که نیاز به مدافع دارد ، به دنبال خرید هافبک های بازی ساز نیست و خرید های سنجیده تر انجام می دهد.

گرافیک

در بخش گرافیک ، شاهد پیشرفت خاصی نبوده ایم و چهره ها با تغییرات اندک روانه شده اند و هیچ پیشرفت خاصی در سایه زنی و نورپردازی مشاهده نشده است و تقریبا همان گرافیک نسخه قبلی با اندکی تفاوت می باشد که راضی کننده است اما اگر انظار بیش تری دارید ،منتظر نسخه نسل هشتم آن با موتور گرافیکی جدید باشید.

اما در بحث گرافیک نباید از کم کاری ها گذشت که بعضی ها آن را به دلیل کار EA Sports بر روی نسخه نسل بعد می دانند اما باید در جواب گفت که PC ها ، توان اجرای بازی های سنگین را دارند ،پس چرا این نسخه با موتور جدید تولید نشده را باید hdk دلیل را  از سازندگان جویا شد ، اگر مبنا بر ضعیف بودن است؛ پس چرا میدان نبرد ۴ که با بهترین موتور گرافیکی EA ساخته می شود با تمام توان بر روی PC اجرا شد و هیچ لگی هم نداشت؟

در طراحی صورت ها هم چنان ، بافت های بی کیفیت ، بسیار نمایان است و برای مثال باید وقتی دوربین بر روی بازیکنی که تعویض خواهند شد زوم می کند ، اشاره کرد اما در بخش انیمیشن های بازیکنان به لطف پیشرفت هایی که در دو نسخه قبل شاهد بودیم ، سازندگان توانسته بودند تا حد امکان ، توان گرافیکی موتور قدیمی بازی را استفاده کرده بودند که انیمیشن های بازیکنان در این نسخه هم زیاد فرقی با نسخه قبلی ندارد.

اما همیشه مشکلی که گریبان گیر این سری بوده است ، باگ های فراوان بوده است که می توان گفت از نسخه قبلی کم تر شده است اما هم چنان در یک بازی ۱ یا ۲ بار دیده می شود که امید وارم در نسخه های بعد کم تر شود.

موسیقی و گزارشگری :

موسیقی هایی که برای این نسخه لایسنس شده اند تقریبا همان موسیقی های قبلی + موسیقی های تازه که به خودی خود خوب هستند و فقط برای پر کردن زمان زیادی که گیمر در حال مدیریت تیم و نقل و انتقلات است ، اما در بخش گزارشگری که فیفا زبان زد بوده است ، همانند نسخه پیشین ، می باشد و تغییر بزرگی صورت نگرفته است.

نتیجه گیری :

فیفا ۱۴ را می توان فیفا ۱۳ نامید که با کمی تغییرات به بازار آمده است و بعضی از اشکالات را ه پوشانده است اما در ضمینه گرافیکی ، از کم کاری رنج می برد که دلیل آن تمرکز سازنده بر روی نسخه نسل بعد با موتور گرافیکی جدید می باشد اما اگر می خواهید یک فیفا بهتر تجربه کنید منتظر نسخه نسل هشتمی آن باشید.

نمره میهن گیــــم :

 

 

علیرضا چقامیرزایی

یک آدم معمولی با آرزو های بزرگ

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۴ پاسخ‌ها

  1. SEPEHR گفت:

    آفرین نقد خوبی نوشتی :yes:
    ولی نمره…………………..

  2. نقد خوبی بود علیرضا جان.ممنون :-)

  3. میلاد جهاندار گفت:

    خوب بود آفرین امیدوارم موفق باشی. :yes:

  4. محمّد جواد جعفری گفت:

    نقد بسیار خوبی بود.نمرات هم منصفانه بودند.
    من که هنوز موفق به تجربه ی این بازی نشدم. :struggle:

  5. titoangel گفت:

    salam age ejaze bedi in matlabo to sayt dige be eshterak bezaram albate manba ro ham mizanam

  6. امیرحسین.د گفت:

    امسال میخوام فیفا بازی کنم امیدوارم که خیلی خوب شده باشه آخه پارسال با سخت ترین درجه ی بازی هم به راحتی گل میزدم بدون کمترین درد سری ، اما با افتضاح pes در گیم پلی بازیش امسال میخوام فیفا بازی کنم
    :yes:

  7. فرزاد گفت:

    من طرفدار هر دو هستم. اما شماها که این قدر از فیفا طرفداری میکنید یک بار pes 2014 بازی کردید.نظر کلی من اینه که فیفا گیم پلی و صداگذاری عالی داره و pes گرافیک و کیفیت عالی.اگه این دو شرکت می خواهند بازی خوب درست کنند باید با هم همکاری کنند.

  8. amir گفت:

    آقا چرا این بازیش تو مشهد نیومده؟مگه تاریخ ریلیزش ۲ مهر نبود؟ من همیشه pes بازی میکردم ولی ۲۰۱۴ واقعا اعصابمو خورد کرده میخوام ازین به بعد فیفا بازی کنم.

  9. amir جان بازی منتشر شده پیدا میکنید حتما اگر بخواهید بازیش رو

  10. مهدی گفت:

    کی کرکش منتشر می شود؟
    آیا این بازی یا fifa2013 تفاوت کمی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *