همه برای یکی | ۵ عنوان برتر بازی های استراتژی

بازی های استراتژیک یعنی ساعت ها و ساعت ها زل زدن در صفحه مانیتور، یعنی حفظ خونسردی در سخت ترین شرایط. یعنی قرمز شدن مچ دست!  بازی های استراتژیک در صورت موفقیت می توانند طرفداران پروپاقرصی برای خود دست و پا کنند که هفته ها، ماه ها و شاید سال ها آنها را سرگرم کنند. شاید در یک سال ما بازی های زیادی را در این سبک نبینیم اما همین تعداد هم می تواند هراستراتژی بازی را به طرف خود جذب کرده واو را مدت ها سرگرم کند. در این لیست سعی کرده ام بهترین های این سبک را انتخاب کنم. ممکن است جای بسیاری از عناوین استراتژیک خالی باشد که همین جا از شما دوستان عذر خواهی می کنم!

X-COM: Enemy unknown

سال قبل بازی ایکس کام : دشمن ناشناخته مرا شگفت زده کرد! خیلی سخت است که بخواهم این بازی رو خلاصه در چندین جمله توضیح بدهم! در این بازی که در سبک استراتژی نوبتی قرار می گیرد شما به عنوان رییس موسسه ایکس کام باید بر علیه بیگانگان فضایی مبارزه کنید. اما این بازی ایده های جذاب و متفاوتی داشت. از مدیریت جالب پایگاه بگیرید تا نبرد های نوبتی سخت و غیر قابل پیش بینی. شما در این بازی می توانید سرباز خریداری کنید و به آنها آموزش بدهید ، بخش های مختلف پایگاه تان را ارتقا دهید و یا بسازید، جنازه ها و وسائل پیشرفته بیگانگان فضایی را به پایگاه بیاورید تا روش مبارزه با آنها را بهتر یاد بگیرید و یا سلاح های پیشرفته را بسازید. از طرفی دیگر مبارزه با بیگانگان فضایی به هیچ وجه آسان نبود و بعضی از آنها می توانستند به تنهایی یک تیم کامل را نابود کنند!  سربازان شما نیز مانند ربات عمل نمی کردند. گاهی اوقات آنها در شرایط خاصی وحشت کرده و بدون دقت و برنامه ریزی به دشمن شلیک می کردند. ایکس کام دشمن ناشناخته در حقیقت یک دوباره سازی از عنوان اصلی به نام  X-COM:UFO defense بود که در سال ۱۹۹۴ منتشر شده بود. این بازی جزو محبوب ترین بازی های استراتژی بوده است. متای این بازی نیز ۸۹ می باشد.  چند وقت پیش نیز یک بسته اضافه شونده جدید به نام enemy within برای این بازی منتشر شد. 

 

Civilization 5

http://up.mihangame.com/uploads/r365405_1322248705-01.jpg

غیر ممکن است که سری بازی های تمدن در لیست بهترین بازی های استراتژی قرار نگیرد! وقتی سراغ بازی های تمدن می روید حس می کنید تمام برگه های تاریخ جلوی چشمان شما ورق می خورد. با این تفاوت که شما فقط نظاره گر نیستید بلکه  در سرنوشت تمدن ها نیز دخیل هستید. نسخه پنجم از هر لحاظ پیشرفت کرده بود. وجود کاشی های ۶ ضلعی به جای ۴ ضلعی، مبارزات تاکتیکی تر و پیچیده تر، رابط کاربری ساده تر و کاربردی تر، بهبود فرهنگ و سیاست های اجتماعی، وجود دولت های محلی و تاثیر شگرف آنها بر روی نحوه بازی کردن شما، بهبود روابط تجاری و راه های ارتباطی، گرافیک چشم نواز، ۱۸ امپراطوری مختلف و غیره و غیره! انتظار ندارید که من تمام نکات مثبت این بازی رو در اینجا مطرح کنم! تمدن ۵ یکی از بهترین استراتژی های نوبتی چند سال اخیر بود. متای این بازی نیز ۹۰ می باشد و تاکنون دو بسته اضافه شونده به نام های Gods & kings  و Brave new world برای این بازی منتشر شده است. 

 

Company of Heroes 1 


ای کاش به جای آن عدد ۱ عدد ۲ قرار گرفته بود، حیف! ولی خوب بنا به دلایلی به همان عدد ۱ بسنده می کنیم! خشن و واقع گرایانه بهترین توصیفی است که می توانم در مورد این بازی به کار ببرم.  CoH 1  آنقدر خوب بود که به شخصه بعد از چند سال هنوز آن را بازی می کنم و لذت می برم. این بازی شما را وارد نبرد های خونین جنگ جهانی دوم می کرد و با روند سینمایی و جذابش شما را ساعت ها بر روی صندلی نگه می داشت. گرافیک فوق العاده و تخریب پذیری عالی بازی واقعا شگفت انگیز بود، گیم پلی بازی  با وجود نقشه های بزرگ و طولانی بودن بازی و همچنین واقع گرایانه بودن نبرد ها بسیار جذاب از آب در آمده بود. مراحل بازی بسیار متنوع بود، تصور کنید در یک مرحله به سختی توانسته اید قسمتی از شهر ها را تصرف کنید ولی در مرحله بعد باید با چنگ و دندان از آن منطقه در برابر حملات دشمن دفاع می کردید وتازه مجبور به عقب نشینی هم می شدید! برای این بازی بسته های اضافه شونده Opposing Fronts  و  Tales of Valorنیز منتشر شده است. این بازی در سایت متاکریتیک امتیاز ۹۳ را به دست آورده است.

 

Total war: Rome 1

http://up.mihangame.com/uploads/t584867_1131499298-00.jpg

سری TW همیشه در سطح عالی قرار داشته است و دارد. نسخه های زیادی تاکنون از این بازی منتشر شده است و در هر نسخه با عنوانی بهتر سر و کار داشته ایم. سری TW همیشه یادآور یک چیز است، نبرد های عظیم. و به راستی هم همینطور است از شماره های نخست این مجموعه تا به امروز و با عرضه شدن روم ۲ صحنه های را دیده ایم که در بازی های ویدئویی واقعا کم نظیر بوده است. این سری بازی با ترکیب دو زیر ژانر همزمان و نوبتی توانست طرفداران زیادی را مجذوب خود کند. مدیریت شهر ها و نحوه روابط سیاسی با دیگر کشور ها به صورت نوبتی است و نبرد ها به صورت همزمان.  قسمت های زیادی از سری TW منتشر شده است اما با مشورت بعضی از دوستان تصمیم گرفتم روم ۱ را در این لیست قرار بدهم. هیچ ارزشی از روم ۲ کم نشده است ولی روم ۱ در زمان خود بازی کامل تری بود. متای این بازی ۹۲ می باشد.

 

Star Craft 2

بیشتر از یک دهه طول کشید تا طرفداران یکی از بهترین بازی های استراتژی  یعنی استارکرفت به آروزیشان برسند. استار کرفت ۲ ارزش این همه صبرکردن را داشت. استار کرفت ۲ در سبک خود عنوان بسیار بزرگی است. اول از همه اینکه داستان حماسی و جذابی را برای شما تعریف می کند و دوم اینکه گیم پلی بازی با وجود سه نژاد کاملا متفاوت و کاملا بالانس شده بسیار عالی و لذت بخش از آب در آمده است. یونیت های این بازی واقعا منحصر به فرد هستند و هر کدام ویژگی ها و آپگرید های مخصوص خودشان را دارند. نقشه ها و ماموریت های بازی حرف ندارد و از طرفی بخش داستانی بازی با وجود انتخاب های مختلف باعث شده است ارزش استار کرفت ۲ چندین برابر شود. متای این بازی نیز ۹۳ می باشد. برای استار کرفت ۲ دو بسته اضافه شونده به نام heart of the swarm  و legacy of the void در نظر گرفته شده است که البته HotS همین امسال منتشر شد. 


در پایان باز هم تکرار می کنم که ممکن است جای بسیاری از عناوین در این لیست خالی باشد ولی این دلیل نمی شود که بازی های باارزش وخوبی نبوده اند! شما نیز می توانید لیست دلخواهتان را معرفی کرده تا دوستان شما نیز با سلایق و دیدگاه های شما آشنایی پیدا کنند.

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲۲ پاسخ‌ها

  1. عرفان استادی گفت:

    Total War Rome II هم اگه مشکلات فنی نداشت میتونست از بهترین بازی های این سبک باشه. ممنون بابت مقاله بسیار زیبا

  2. محمد سپهری گفت:

    مقاله خوبی بود. جای خالی سری بازی های Stronghold و General هم احساس میشه.

  3. احمد سعیدی گفت:

    عاشق بازی های استراتژیکم.مقاله خوبی بود.
    فقط خیلی از بازی های دیگه رو میتونستید بیارید.

  4. مهدی گفت:

    بازی Stronghold2 (سری جدیدش) کی میاد؟

  5. Khashayar.Sa گفت:

    ژارنر مورد علاقه من هم همینه .

    متشکرم .

    generals و age of mytology که بازی های قدیمی هستند هم میتوانستند باشند . :-) :-) :-D :-D

  6. مهدی مجد گفت:

    زیاد از این سبک خوشم نمی یاد فقط عاشق جنگ های صلیبی یا Stronghold بودم و هستم. مرسی بابت مقاله زیباتون که انتخاباش شخصی نبود چون مطمئنم کسی نیستش که جنگ های صلیبی رو در این لیست قرار نده :yes:

  7. دانیال گفت:

    مقاله عالی بود ولی Company Of heroes 2 هم بد نبودا !! :yes:

  8. Thorin گفت:

    مرسی از دوستان
    من فقط با ۵ گزینه سروکار داشتم مطمئن باشید که اگه تعداد گزینه ها بیشتر بود بازی های بیشتری رو در لیست میدید!
    سعی کردم بهترین ها رو در لیست قرار بدم.

  9. Benjamin-Barker گفت:

    مرسی از مطلب ولی جای دو عنوان بزرگ به شدت خالیه
    ۱- وارکرفت ۳
    ۲- ژنرال

  10. مقاله خوبی بود ولی همونطور که دوستان گفتند ، به نظر من باید سری بازیهای General و Stronghold هم توی این عناوین میبود ولی به هر حال ممنون

  11. Thorin گفت:

    مرسی از شما دو دوست عزیزBenjamin-Barker و صادق خزاعی که مقاله بنده رو خوندید
    بله دوستان ولی اگر این عناوین رو در مقاله جای می دادم اونوقت جای خیلی از عناوین دیگه خالی می بود!
    به هر حال ممنون از نظری که دادید

  12. PARSA گفت:

    داش صادق جواب مارو ندادیا

  13. apezham گفت:

    یه سوال منظور از متای بازی چیست؟

    یکی دیگه نسخه ی بتای بازی چِست؟

  14. farbod گفت:

    منم همین طور فقط استر
    دوست دارم با دوستداران این سبک هم کلام باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *