هیجان با طعم هایی گوناگون|تـاریخچه سری بـازی های HALO(قسمت دوم)

"شما می توانید به نمونه کار های ما نگاهی بیاندازید.ما هم اکنون مجموعه ای از بـازی ها را داریم..کـتاب هایی داریم که در New York Times جزو پرفروش ترین ها شناخته شده اند.مـا اسباب بـازی و اکشن فیگور های فـراوانی را تولید کرده ایم.HALO بزرگتر از یـک بـازی است.در واقع کهکشـانـی از تجربه است."

Mike Ellis

HALO Wars

HALO Wars نسخه چهارم سری بـازی های HALO بود که در ۲۴ فوریه ۲۰۰۹ برای کنسول XBox 360 منتشر شد.بر خلاف نسخه های قبلی،HALO Wars در سبک Real Time Strategy (RTS) بود و توسط شرکت Ensemble Studios طراحی شده بود.اما همانند گذشته داستان این بـازی باز هم داستانی بی نظیر بود.داستان HALO Wars از آنجایی آغاز می شود که Cutter می فهمد که Covenant ها در قسمت شمالی سیـاره Harvest مشغول حفاری بخش هایی از آن هستند.زمانی که UNSC در Harvest اسیر بود،Cutter دستور به حمله و شکست دادن Covenant ها می دهد.در همین حین Anders می رسد.او تشخیص می دهد که چنین تاسیساتی نقشه ای بین سیاره ای است و نقاطی را در Arcadia،که منطقه ی انسان ها بود،تعیین کرد.در کل داستان این بـازی همانند گذشته خیلی ها را به وجد آورد و بـاز هم آن ها را راضی و خشنود کرد.از داستان که بگذریم در Multi-Player این بـازی بازیکنان می توانستند دو دسته مختلف را انتخاب و کنترل کنند:UNSC  و Covenant ها که هر یک از این دو گروه خصوصیات،قابلیت ها و توانایی های متفاوتی از هم داشتند.در گیم پلی HALO Wars مبارزه ها از توازن خاصی بهره مند بودند و این هماهنگی بـاعث غیرقـابل پیش بینی شدن مبارزات آینده بود.آپگرید های مفید و فراوان برای ساختمان ها و تدارکاتی که در میدان جنگ پیدا می شد و ارتش را از توانایی های خاصی بهره مند می کرد نیز همه عواملی بودند که بـاعث می شد بـازیـکن بیشتر جذب بـازی شود.HALO Wars به طور کل نقد های مثبتی شنید و بسیاری از منتقدان این نسخه HALO را در سبک RTS موفق دانستند.بعضی از نمرات HALO Wars به شرح زیر است:

Game Informer: 9/10

IGN: 9/10

EuroGamer: 8/10

GameSpot: 6.5/10

هم چنین متای HALO Wars متای ۸۲/۱۰۰ شد که برای اولین تجربه HALO در سبک RTS متای بدی نیست.

 

 HALO 3 ODST

HALO 3 ODST در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹ منتشر شد.این نسخه که به گفته سازندگانش هزینه زیادی برایش شد بیش از ۳ میلیون کپی از آن در جهان فروخته شد و این بـازی به یکی از پرفروش ترین بـازی های آمریکا در سال ۲۰۰۹ تبدیل شد.داستان این بازی مدتی بعد از اتفاقات HALO 3 را نشان می دهد که در آن شهرNew Mombasa ویران شده است و بـازیکن نیز در این شهر حضور دارد.در این داستان رهبر گروه ODST که باید دنبال اعضای گمشده این گروه بگردید و ماموریت شما از شهر New Mombasa آغاز می شود.هم چنین وجود کـارکتـر های Buck،Romeo و Mickey باعث شد که داستان مثل همیشه غیر قابل پیش بینی باشد.به طور کل شخصیت ها از تنوع زیادی برخوردارند.گیم پلی این بـازی بسیار چالش بر انگیز است و مراحل آن به هیچ وجه شما را خسته نمی کند و به طور کل با یک گیم پلی تقریبا بی عیب طرف هستید.علاوه بر گیم پلی،صدا گذاری در این نسخه نیز به طرز بی نظیری صورت گرفته بود.دو صداگذار همیشگی این سری بازی ها یعنی Martin O'Donnell و Michael Salvatori باز هم نشان دادند که در کنار هم یک زوج بی بدیل در صداگذاری هستند.از هماهنگی فوق العاده لب ها با کلمات گفته شده در هنگام دیالوگ ها تا صدای اسلحه ها و صدای محیط اطراف همه و همه هیچ اشکالی نداشتند و نسبت به نسخه های قبل بسیار پیشرفت کرده بودند.بعضی از نمرات بازی HALO 3 ODST به شرح زیر است:

Game Informer: 9.25/10

IGN: 9/10

GameSpot: 9/10

Edge: 9/10

EuroGamer: 8/10

هم چنین متای این بـازی ۸۳/۱۰۰ شد.

 

HALO:Reach

در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۰ نسخه جدیدی از HALO به نام HALO:Reach وارد بازار شد.بـازی که در سال ۲۵۵۲ اتفاق می افتاد و بازیکن در آن Noble Six را کنترل می کرد.داستان این بازی از آنجایی آغاز می شود که شما در گروهی به نام Noble Team هستید و وظیفه دارید که به Reach رفته و با Covenant ها مبارزه کنید.این گروه دارای ۶ جنگجوی حرفه ای و قوی است.روزی به آن ها خبر می رسد که باید به مرکز بروند و علت قطع ارتباط USNC را با مرکز بیابند و هم چنین در ادامه بازی شما می فهمید که Covenant ها قصد نابودی Reach و پایان دادن به کار پروژه Cortana را دارند و همین باعث می شود که اتفاقات پر فراز و نشیبی در داستان بازی بیفتد.داستانی که پایانش نیز مانند شروعش بسیار خاطره انگیز است. گیم پلی این بازی بسیار روان است و جو اکشن بسیار بالایی دارد.سلاح ها متنوع اند و هوش مصنوعی هم بسیار خوب طراحی شده است،البته نباید از قابلیت پرواز کردن هم گذشت که حس بسیار شگفت انگیزی را به بازیکن می دهد.در قسمت موسیقی و صداگذاری نیز باز هم دو نام آشنا به یادمان می آید: Martin O'Donnell و Michael Salvatori.این دو نفر این بار هم با آهنگسازیشان باعث شدند که یکی از خصوصیات مثبت دیگر بازی این بخش باشد.هم چنین توجه کردن به جزئیات صحنه ها،حرکت های نرم و روان کارکتر ها و نور پردازی دیدنی در قسمت گرافیک باعث شدند که HALO:Reach دارای بهترین گرافیکی باشد که در تمام مجموعه HALO دیده می شد.به طور کل این بازی بی عیب و نقص بود و نمراتی هم که کسب کرد کاملا او را لایق لقب بی نظیر می کنند.برخی از این نمرات به شرح زیر است:

IGN: 9.5/10

GameSpot: 9.5/10

Game Informer: 9.5/10

Famitsu: 34/40

EuroGamer: 9/10

Edge: 9/10

هم چنین متای این بازی ۹۱/۱۰ شد که شاید لیاقتش بیشتر از این نیز بود.

 

HALO 4

HALO 4 در ۶ نوامبر ۲۰۱۲ به صورت انحصاری برای XBox 360 منتشر شد.بر خلاف نسخه های قبل،HALO 4 توسط شرکت ۳۴۳ Industries طراحی و ساخته شده بود و بسیاری با نبودن Bungie شکست این عنوان را قطعی می دانستند که با انتشار این بازی کاملا خلاف آن بر همگان ثابت شد.در ۲۴ ساعت اولیه انتشار این بازی بیش از ۱ میلیون نفر آن را در XBox LIVE بازی کرده بودند.این بازی در همه کشور ها جزو پر فروشترین ها بود و به یکی از بهترین انحصاری های  XBox 360 تبدیل شد.در داستان این بازی،باز هم Master Chief را میبینیم.البته از حضور پر رنگ Didact نیز نباید بگذریم که فکر شوم نابودی کره زمین را در سر دارد.بر هر حال اتفاقاتی که در ادامه داستان می افتد شما را بسیار هیجان زده و احساساتی می کند و ورود Cortana داستان بازی را به اوج خود می رساند.داستانی که پایان شور انگیزی نیز دارد.در گیم پلی با هوش مصنوعی بسیار بالایی طرف هستیم و سلاح ها هم از تنوع خوبی برخوردار هستند.زاویه دید در این بازی نیز کاملا بی نقص است و به طور کل گیم پلی تعادل خوبی را دارا است.در قسمت موسیقی و صداگذاری این بار با دو آهنگساز و صداگذار جدید طرف هستیم.Kazuma Jinnouchi و Neil Davidge.صداگذاری بی نقص کارکتر ها و اسلحه ها به همراه موسیقی دل نشین بازی سبب شد که این بازی از یکی از منتقدان برجسته IGN به نام Ryan McCaffrey به عنوان بهترین بازی سال ۲۰۱۲ لقب بگیرد.HALO 4 در مجموع عنوانی بود که نقد های مثبتی را شنید و نمرات خوبی را نیز دریافت کرد.برخی از این نمرات عبارتند از:

Destructoid: 10/10

IGN: 9.8/10

Game Informer: 9.25/10

Edge: 8/10

EuroGamer: 8/10

هم چنین HALO 4  متای ۸۷/۱۰۰ را کسب کرد.

 

HALO:Spartan Assault

جدید ترین نسخه سری بـازی های HALO با نام HALO:Spartan Assault در ۱۸ جولای ۲۰۱۳ برای موبایل ها و تبلت ها و در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳ برای XBox ONE منتشر شد.هم چنین این بازی در ژانویه امسال نیز برای XBox 360 منتشر خواهد شد.نسخه ای که بر خلاف دیگر نسخه ها خیلی ها را راضی نکرد و نتوانست به اندازه نـام HALO باشد.داستان این عنوان بین HALO 3 و HALO 4 اتفاق می افتد.داستانی که در آن شخصیت هایی چون Davis و Palmer در مقابل دشمنانی آشنا برای طرفداران HALO به نام Covenant ها قرار میگیرند.داستانی که بر خلاف HALO های گذشته سطحی است و نتوانست آن حس نـاب همیشگی را در بازیکن ایجاد کند.گیم پلی همه موارد مورد نیاز یک HALO را دارد و فقط زاویه دوربین ها تغییر کرده است.تنوع سلاح ها،چالش های مناسب و.. نکات مثبت گیم پلی هستند اما در قسمت هوش مصنوعی گاهی عدم هماهنگی دیده می شود اما می توان به طور کل به گیم پلی نمره قبولی داد.صداگذاری نیز بسیار خوب است و هیچ ایرادی نمی شود در آن پیدا کرد.از فریاد هایی که در بازی شنیده می شود تا صدا ماشین ها و اسلحه ها همگی عالی طراحی شده است و بازیکن را راضی می کند.اما در قسمت گرافیک که HALO همیشه در آن بهترین بود باز هم کم کاری دیده می شود.توجه زیاد به جزئیات باعث فراموشی کلیّات و نیاز های اساسی یک بازی در این قسمت شد و در کنار گرافیک نکته ای که باعث شد خیلی از طرفداران HALO از نبودن آن تعجب کنند بخش Multi-Player بود که در عین ناباوری در این نسخه موجود نیست.نخستین نقد هایی که از HALO:Spartan Assault منتشر شد این بـازی را به عنوان یک بازی بی نظیر به همگان معرفی کرد اما با انتشار نمرات این بـازی،HALO یکی از ضعیف ترین نسخه های تاریخ خود را به همگان معرفی کرد.برخی از نمرات این بازی به شرح زیر است:

EuroGamer: 7/10

Metro: 7/10

Destructoid: 7/10

IGN: 6.7/10

هم چنین متای این بازی متای نه چندان دلچسب ۷۱/۱۰۰ شد.

 

حرف آخر

HALO،قطعا یکی از بهترین انحصاری های XBox است که دیگر همانند آن پیدا نمی شود.فرانچـایزی که بر خلاف دیگر عنوان ها همیشه در اوج بوده و بهترین را برای بازیکن ایجاد کرده است.عنوانی که همیشه عالی و بی نظیر بوده است.اما سوال این جاست که HALO تا چه زمانی به انتشار عنوان های جدید ادامه می دهد و تا چه زمانی می تواند یک HALO واقعی باشد؟اینکه آیـا می تواند طعم خوش هیجان را باز هم زیر زبان طرفدارانش برگرداند یا نه را فقط زمان تعیین می کند…   

نویسنده : علی عزیزی فر

 

علی عزیزی فر

علی عزیزی فـر هستم محصل از استـان مـازندران شهرستـان ســاری.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. دانیال گفت:

    خیلی ممنون علی جان ;)
    واقعا سری بازی های Halo یکی یه دونه بودن :)

  2. دانیال نوائیان گفت:

    واقعا Halo یکی از بهترین انحصاری های Xbox هستش ! ممنون بابت مقاله !

  3. احمد سعیدی گفت:

    مقاله مفیدی بود.
    به شخصه اطلاعات زیادی از این بازی نداشتم اما با این مقاله بیشتر باهاش آشنا شدم.

  4. بهترین سری انحصاری Xbox.امیدوارم این عنوان برای کنسول های نسل هشتم مایکروسافت هم منتشر بشه.ممنون بابت مقاله کاملت علی جان

  5. m.maraghi گفت:

    تنها انحصاریه xbox بود که به نظرم موفق شد . بابت مقاله ممنون

  6. متین نصیری گفت:

    ممنون آقای عزیزی فن. مقاله فوق العاده قشنگی بود.
    آقای مراقی XBOX انحصاری های بسیار زیادی داشت که موفق بودن! اینطوری که شما حرف میزنی واقعا ناحقی ـه. نکنه بازی هایی مثل Gears of War و Alan Wake و Fable و…. رو یادتون رفته ؟!

  7. علی عزیزی فر گفت:

    تشکر از همه عزیزان!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *