ورزش با طعمی نو | اولین نگاه به Kincet Sport Rivals

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کینکت، حالا وارد نسل جدید شده است. بازی‌ای که عرق خیلی‌ها را سرازیر کرد و باعث تحرک و نشاط سیل عظیمی از گیمرها شده، الان پرانرژی‌تر از همیشه برگشته است تا با تکنولوژی‌های جدید سومین اکس‌باکس و دومین کینکت، گیمرها را بیش از پیش  خسته و البته خشنود کند.

اولین نسخه از سری بازی‌های کینکت اسپورت در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک لانچ تایتل برای کینکت عرضه شد. این نسخه بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کرد و از همان ابتدا به عنوان یکی از بهترین بازی‌های کینکت شناخته شد. شش ورزش بولینگ، بوکس، دو و میدانی، تنیس روی میز، والبیال و فوتبال در این نسخه وجود داشتند که همراه هرکدام مینی‌گیم‌هایی هم قرار داشت. به عنوان مثال برای فوتبال یک مینی‌گیم پنالتی وجود داشت که گیمر در نقش دورازه‌بان قرار می‌گرفت. بخش دو و میدانی شامل ۵ قسمت مجزا میشد که شامل دو، دو با مانع، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک و پرش طول میشد. گذراندن این بخش مخصوصاً در درجات سختی بالا چندان کار راحتی نبود.

شاید کینکت اسپورت متفاوت‌ترین تجربه‌ی گیمرها تا آن زمان بود. قرار گرفتن جلوی یک سنسور و تقلید حرکات ورزشکاران برای همه‌ی اجزای خانواده جالب بود. شاید به همین دلیل باشد که این بازی جایزه‌ی بهترین بازی خانوادگی را از مراسم BAFTA سال ۲۰۱۱ از آن خود کرد. جالب است بدانید یک رکورد گینس هم به نام کینکت اسپورت ثبت شده است، رکورد بزرگترین مسابقه‌ی دو ۱۰۰ متر که در آن بیش از ده هزار نفر به صورت آنلاین شرکت کردند. یک سال پس از موفقیت اولین نسخه، فصل دوم این بازی محبوب منتشر شد که شامل شش ورزش جدید بود. گلف، تنیس، بیسبال، دارت، اسکی و فوتبال آمریکایی بود . بهبود در زمینه‌ی گرافیک و افزوده شدن فرمان‌های صوتی از پیشرفت‌های نسخه‌ی دوم بازی بودند.

حال سه سال گذشته و نسل عوض شده است. Kincet Sport Rivals زیباتر، دقیق‌تر و هیجان‌انگیزتر از همیشه شده است. با پیشرفت فوق‌العاده‌ی سخت‌افزار اکس‌باکس و کینکت، حال این سنسور مهیج قادر خواهد بود جزئیات بسیار بیشتر از بدن گیمر را اسکن کند و تجربه‌ی واقعی‌تری ارائه دهد. به گفته‌ی فیل اسپنسر در نمایشگاه گیمزکام سال گذشته، سنسور کینکت جدید ۱۰ برابر از کینکت نسل پیش قوی‌تر خواهد بود و قادر است جزئیات صورت را هم اسکن کند، به طوری که گیمر با چهره‌ی واقعی خودش در بازی ظاهر می‌شود.

این عنوان ابتدا قرار بود یک لانچ تایتل برای Xbox One باشد، اما Rare اعلام کرد برای پولیش کردن بازی به وقت بیشتری نیاز دارند و به همین دلیل بازی حدود ۵ ماه تأخیر خورد و تاریخ انتشار به هشتم آوریل  تغییر پیدا کرد. اما خبر التیام‌بخش برای طرفداران کینکت اسپورت این بود که یک نسخه‌ی دمو از بازی روز لانچ کنسول برای دانلود قرار داده شد.  این دمو شامل جت اسکی میشد و کسانی که آن را در هفته‌ی اول خریداری کردند به محتوای اضافی برای نسخه‌ی اصلی دسترسی داشتند.

ورزش‌های جدید در کنار ورزش‌های آشنای قدیمی که در دو نسخه‌ی قبل بودند، تفاوت دو نسل را به خوبی نشان می‌دهند. فوتبال، بولینگ و تنیس برگشته‌اند و صخره‌نوردی، جت اسکی و تیراندازی اضافه شده‌اند. گرافیک بازی برای نسل بعد آن چنان فک‌برانداز نیست ولی نسبت به قبل طبیعتاً پیشرفتی اساسی داشته است. قطره‌ی آبی هنگام راندن جت اسکی به دوربین می‌پاشد یا خاکی که با خوردن توپ تنیس به زمین بلند می‌شود، نشانه‌های کوچکی از پیشرفت گرافیکی بازی است.

در طول تاریخچه‌ی شرکت Rare، آن‌ها همواره به دنبال نوآوری و خلق تجربه‌های جدید بوده‌اند. به همین دلیل آن‌ها در اولین بازی خود برای Xbox One، از تمام تکنولوژی‌های جدید کنسول و کینکت استفاده کرده‌اند. کینکت جدید از نظر سازندگان کینکت اسپورت، محصولی بسیار نوآور و قوی است  که در صنعت بازی‌های ویدیویی مرزهای تکنولوژی را جا به جا کرده است. به سبب افزایش چشم‌گیر کیفیت دوربین و سنسور کینکت ۲، سازندگان توانسته‌اند تمام اجزای صورت را شبیه‌سازی کنند و به حرکات بدن جلوه‌ای طبیعی‌تر ببخشند. چیزی که در نسل قبل در سطحی بسیار پایین قرار داشت. همه‌ی این جزئیات در رزولوشن ۱۰۸۰پی شکل می‌گیرند که برای یک بازی انحصاری چندین هم مورد عجیبی نیست.

چالش اصلی سازندگان استفاده از چهره‌ی واقعی گیمرها در بازی به جای آواتار آنان بوده است. این نکته در قسمت آنلاین بازی ملموس‌تر است، به طوری که شما در حالت مالتی‌پلیر  مدلی واقعی از بقیه‌ی بازی‌کنندگان می‌بینید و این شکل ها دیگر صرفاً آواتارهایی از پیش تعیین شده نیستند. حتی هنگامی که آنلاین نیستید، کاراکتر شما در بازی با دیگر بازی‌کنندان مسابقه می‌دهد و امتیاز و تجربه کسب می‌کند. چیزی شبیه قابلیت Drivatar که در بازی Forza Motorspot 5 دیده بودیم.

کینکت برای سنجش عمق، از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌کند که از فوتون‌های نور بهره می‌گیرد. کینکت نوری که از بدن بازتاب می‌شود را دریافت کرده و آن را پردازش می‌کند تا محل دقیق تمام اجزای بدن را بسنجد و مدلی سه بعدی بسیار نزدیک به بدن واقعی ارائه کند. این دستگاه برای ورزش‌های چندنفره‌ی کینکت اسپورت هم بهینه شده است، به طوری که قادر است تا ۶ نفر را در زاویه‌ی دیدش تشخیص دهد و صحبت همزمان دو نفر از آنان را تجزیه و تحلیل کند. آن طور که مشخص است اعضای Rare یا از قابلیت‌های کینکت و اکس‌باکس واقعاً شگفت‌زده شده‌اند یا صرفاً در حال تبلیغ برای مایکروسافت هستند. شاید واقعیت چیزی بین این دو باشد، چون اطلاعات زیادی از خود بازی نداده‌اند و به توصیف تکنولوژی‌ها به کار رفته در آن بسنده کرده‌اند.

ورزش‌ها حرفه‌ای‌تر شده‌اند و مهارت بیشتری می‌طلبد. دیگر صرفاً با تکان دادن دست در جهتی دلخواه نمی‌توانید رقیب تنیس خود را شکست دهید. برای سنگ‌نوردی باید واقعاً مشت دست خود را باز و بسته کنید، در تیراندازی لرزش دست شما تأثیر مستقیم در روند بازی دارد و در تنیس هم همانطور که گفته شد،‌ مدل‌های مختلف ضربه را باید امتحان کنید تا از پس هوش مصنوعی برآیید. بولینگ پیشرفته‌تر شده‌است و چرخش توپ به شکلی واقعی‌تر شبیه‌سازی شده است. در فوتبال هم مدل‌های مختلف ضربه‌ها وجود دارند که بسته به موقعیت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

kinect

یکی از کارگردان‌های بازی در مصاحبه‌ای اظهار داشته است که آن‌ها امید دارند Kincet Sport Rivals به بازی‌ای مشابه Mario Kart یا Wii Sports برای اکس‌باکس تبدیل شود. بازی‌ای که هرکس کنسول جدید را می‌خرد آن را هم تهیه کند.این عنوان انحصاری به واسطه‌ی پشتوانه‌ی خوبی که دارد و به دلیل بهره بردن از تمام قابلیت‌های کینکت ۲، می‌تواند موفقیت نسخه‌ی اول را تکرار کند. شاید نظر گیمرهای هاردکور هم عوض شد و حداقل به خاطر جذابیت‌های بصری بازی، سراغ آن بروند. مایکروسافت برای موفقیت کنسول جدید خود باید بر روی عناوین انحصاری تمرکز کند و تا اینجا که به نظر می‌رسد در مورد این بازی کینکتی، معقولانه عمل کرده است.

محسن وزیری

علاقه‌ی زیادی به گیم و همچنین نوشتن درباره‌ی اون دارم. علاقه‌مند به سینما و موسیقی - از نوع راک! - هم هستم.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۷ پاسخ‌ها

  1. ryse گفت:

    مقاله عالی بود ممنون.
    مایکرو باید به فکر بازیای بیشتری برای کینکتش باشه وگرنه شکستی بیش نیست!

  2. Dementor گفت:

    خیلی بازی توپی باید باشه.ممنون بابت مقاله

  3. ryse گفت:

    قابلیت چهره نگاریش(!) عالیه :D

  4. فرشید صلح جو گفت:

    خیلی خوب و کامل نوشتی ممنون!

  5. عنوان کاملیه.اینکه همه رشته ها در بازی وجود داره واقعا عالیه.مطمئنم میتونه نمرات خوبی بیاره.ممنون بابت مطلب خوبت

  6. mehdisider گفت:

    خیلی ممنون بابت مطلبت.
    واقعا بازی جالبه.

  7. Ali Hallaj گفت:

    واسه ۳۶۰ نمیاد؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *