وقتی که آزادی، معنای دیگری پیدا کرد | نگاهی به سری بازی های Grand Theft Auto

اصولا انسان موجود جاه طلبی است. طبیعت انسان این است که می خواهد با استفاده از قدرتی که دارد زندگی را راحت تر کند.انسان می خواهد مرز بین واقعیت ها را بشکند و زندگی را در قالب فیلم های سینمایی و خصوصا بازی های کامپیوتری، به نمایش بگذارد. اما در این بین اگر بخواهیم بازی ای بر اساس یک زندگی مجازی بسازیم قاعدتا باید چیزی بسازیم که برای مخاطب جذاب باشد و خب قطعا خشونت می تواند سوژه فوق العاده ای باشد! نکته ی عجیبی که در مورد زندگی ما انسان ها وجود دارد این است که به قانون نیازمند هستیم اما همیشه میخواهیم به هر روشی از آن فرار کنیم. پس همین ایده می توانست استارت شروع یکی از محبوب ترین بازی های تاریخ صنعت بازی های رایانه ای باشد. خب چرا که نه؟! چرا Rock Star نتواند از این ایده استفاده کند؟ چرا Grand Theft Auto نباید متولد شود؟

ایده شروع یک سبک متفاوت مدت ها قبل زده شده بود. اکثر شرکت ها عقیده داشتند که ساختن بازی ای که یک جهان آزاد را نشان دهد می تواند یک برگ برنده باشد. بازی هایی نیز در سبک Open World منتشر شدند که البته از کیفیت مناسبی بهره مند نبودند. تولد GTA هم یک ایده از شرکت راک استار بود و بر خلاف خیلی از بازی های بزرگ، GTA از مشهور ترین بازی هایی است که خالقی خاص و استثنایی ندارد. بازی بر اثر تلاش شبانه روزی تیم راک استار در اواخر دهه ۹۰ میلادی بود. در مورد شروع کار GTA نمی توان به طور فشرده حرف زد. نسخه های دو بعدی و اولیه بازی آنقدر جذابیت نداشتند که جزو بهترین بازی های نسل قرار بگیرند اما آن قدرها هم بد نبودند که بخواهیم آن ها را ضعیف بشماریم. در این مقاله نگاهی کوتاه به تمام نسخه های اصلی خواهیم داشت و گذری هم به اکثر نسخه های فرعی این بازی خواهیم داشت.

نسخه های اصلی:
 

۱.Grand Theft Auto

سازنده: Rockstar North

ناشر: BMG Interactive / ASC Games

تاریخ انتشار:  اکتبر ۱۹۹۷ میلادی
پلتفرم: PC-Playstation- GameBoy Color
متا اسکور: ۷۸

اولین GTA تاریخ بازی ساده ای بود. یک عنوان دو بعدی که در آن قدم زدن در Liberty City و ایجاد شورش و اتومبیل رانی از جمله مهم ترین ویژگی های بازی بود که تا سال ۹۷ میلادی خبر چندانی از این ویژگی ها در صنعت گیم نبود. مهم ترین ویژگی بازی این بود که در بازی عملا لفظی به نام "قانون" وجود نداشت! ویژگی ای که بعدها تبدیل به سنت GTA شد و عملا همه GTA را با این اصل می شناسند. بازی ابدا آزادی عمل های نسخه سوم را ندارد اما صرفا تحت عنوان یک بازی دو بعدی بسیار خوب کار کرده است. سیستم تیراندازی بازی و دزدی اتومبیل که صرفا هدف اصلی بازی بود، به نسبت زمان عرضه بازی نسبتا خوب کار شده است. GTA در سه لوکیشن Liberty City، San Andreas، Vice City داستان خود را روایت می کند. این سه شهر که بعدها در هر نسخه از این سری تبدیل به لوکیشن اصلی بازی شدند. جالب است بدانید که Liberty City از همین نسخه ابتدایی و پیکسلی، الهام گرفته شده از لس آنجلس است و San Andreas هم الهام گرفته شده از سان فرانسیسکو می باشد و Vice City هم نمونه شهر ساحلی میامی است. به شکلی که اگر GTA VC را تجربه کنید عملا حس بازی کردن در یک شهر بندری و ساحلی را خواهید داشت. به طوری که درختان نخل از ویژگی های بارز جو GTA Vice City می باشند.

۲. Grand Theft Auto II

سازنده: DMA Design(لازم به ذکر است که بگویم نام قبلی Rockstar North بود)

ناشر: Rock Star Games

تاریخ انتشار: ۲۲ اکتبر ۱۹۹۹

پلتفرم:Game Boy Color / PS / PC / Dream Cast

متا اسکور: ۷۱

GTA 2 میخواست یک انقلاب باشد. در ابتدا گرافیک بازی با وجود این که هنوز دو بعدی بود اما به نسبت زمان عرضه خود، چشم نواز بود. اما چیزی که بعد از انتشار GTA 2 مشخص بود این بود که بازی آن چیزی نیست که راک استار وعده آن را می داد. بازی ای که نسبت به نسخه اول خود افت کرده بود و این امر کاملا محسوس بود. تم بازی در محیطی کوچک تر، با تنوعی کمتر ساخته شده بود و خبری از سه شهر معروف GTA نبود. در مکانی تحت عنوان Anywhere و در حالی که کاراکتری تحت عنوان Claude Speed را هدایت می کردید، می توانستید جنگ با پلیس را از طریق رانندگی یا قتل مردم شروع کنید. سیستم رانندگی نه چندان جالب بازی در کنار هوش مصنوعی نه چندان بالانس، گیمرها و منتقدینی که آن روزها اغلب بر روی کاغذها نقدهایشان را می نوشتند راضی نکرد. GTA 2 خارق العاده نبود. فقط یک بازی خوب بود که به تکامل نرسیده بود. اما انتظار  و صبر همه چیز را حل میکرد. شاید خیلی ها در میان خیل عظیم بازی های خوب، GTA را فراموش کرده بودند اما انقلاب راک استار در راه بود. انقلابی که جی تی ای را یکی از برترین بازی های تاریخ می کرد.

۳. Grand Theft Auto 3

سازنده: Rock Star North
ناشر:  Rock Star Games
تاریخ انتشار:  22 اکتبر ۲۰۰۱ برای PS2، می ۲۰۰۲ برای PC، اکتبر ۲۰۰۳ برای Xbox
پلتفرم: PC-PS2-Xbox
متا اسکور: ۹۷


لفظ انقلاب می تواند برای GTA V بسیار مناسب باشد. وقتی که در اواخر سال ۲۰۰۱، سازندگان سبک Open World در برابر شاهکار راک استار، به خاک افتادند! در این نسخه این بار به صورت ۳D(نمایش دوربین به صورت سوم شخص( با Claude Speed همراه خواهید شد. این بازی اولین تجربه Dan Houser در خلق داستان و اتمسفر سری GTA است. روایت داستان هم بر مبنای انتقام است. طی یک سرقت از اتومبیل های حمل پول، Claude با خیانت دوستش به زندان می افتد و این بار محوریت اصلی داستان بر پایه خلاف به خاطر انتقام است. روایت داستانی بازی خوب بوده است و اتفاقات بازی در لوکیشن Liberty City رخ می دهد. در طول بازی متوجه می شوید که با توجه به تکنولوژی های محدود سال ۲۰۰۱ میلادی، اتمسفر بازی و چیزی که Dan Houser میخواسته است به خوبی پیاده شده است. بازی آنقدر وسیع است که اگر بخواهید دوباره آن را تجربه کنید، فارغ از گرافیک تحمل ناپذیرش، متوجه بالانس بودن گیم پلی در تمام بخش ها و همچنین رابطه خوب کاراکتر با محیط خواهید شد. گرچه بازی محدودیت های زیادی نسبت به SA دارد اما می توان گفت که بازی با توجه به زمان عرضه، در همه زمینه ها بی نقص بوده است. لازم به ذکر است که این بازی قبل از برگزاری همایش سالیانه VGA توانسته بود بهترین بازی سال شود.

۴. Grand Theft Auto Vice City

سازنده: Rock Star North

ناشر: Rock Star Games
تاریخ انتشار:۲۷ نوامبر ۲۰۰۲ برای PS2، ۱۲می ۲۰۰۳ برای  PC

پلتفرم: PS2-PC-XBOX

متا اسکور:۹۴

این بار به شهر Vice City(بازسازی شده از شهر میامی) سفر میکنیم. در همان ابتدا متوجه می شوید که در اتمسفر Vice City شما میامی را به وضوح خواهید دید. به طوری که اتمسفر این عنوان را همگی با درخت های نخل و آفتاب سوزانش به یاد می آورند. داستان بازی روایتگر Tommy Vercetti است. تامی سابقا به جرم قتل به زندان افتاده بود. او قصد ندارد به عنوان یک آدم(!) زندگی کند و این بار به کار قاچاق کوکائین روی می آورد. وی توسط دو فرد به نام های Ken Rosenberg و Sonny Forelli به یک قاچاقچی کلمبیایی به نام Ricardo Diaz معرفی می شود و چند ماموریت را به همراه دوستش Lance Vance برای دیاز انجام می دهد. البته تامی در نهایت دیاز را می کشد و عمارت او را تصرف میکند. وی به تدریج پیشرفت کرده و خود یک فرد مهم در مافیای قاچاق مواد مخدر می شود.

GTA Vice City یکی از بهترین عناوین در این سری است. ایده های فوق العاده این بازی به همراه تکامل کامل گرافیکی و بهبود مکانیزم های گیم پلی از مهم ترین کارهای راک استار در این بازی بوده است. همان طور که می بنید، GTA در ابتدا به صورت سالیانه منتشر می شود که کمبود ایده باعث شده است وقفه در نسخه ها ایجاد شود که به بهبود بازی کمک شایان توجهی میکند. البته نقص هایی که از آن انتقاد می شد نیز در گیم پلی این بازی وجود دارد. عدم هدایت وسایل هوایی نظیر هواپیما و یا شنا کردن از جمله ضعف هایی بود که منتقدین به آن ها اشاره داشتند. آن ها عقیده داشتند راک استار می توانسته گیم پلی VC را با توجه به داستان فوق العاده اش، قوی تر بسازد. لازم به ذکر است که معماری های بازی به همراه بعضی از کاراکترها واقعا وجود داشته اند.

۵. Grand Theft Auto San Andreas

سازنده: Rock Star North

ناشر: Rock Star Games
تاریخ انتشار:۲۶ اکتبر ۲۰۰۴ برای PS2، ۷ ژوئن ۲۰۰۵ برای PC و XBOX
پلتفرم:PC-PS2-XBOX-IOS-PSN

متا اسکور:۹۵

سال ها قبل، یک سیاه پوست جوان به نام Carl Johnson که به اختصار CJ صدا می شد توسط پلیس لوس سانتوس دستگیر می شود. سال ها میگذرد و کارل که یک مرد بالغ شده است به شهر سن آندریاس(الهام گرفته شده از سان فرانسیسکو) باز می گردد و به خانه می رود. وی متوجه می شود که مادرش به قتل رسیده است و تصمیم می گیرد که انتقام بگیرد. او باندی را تحت عنوان Grove Street تشکیل می دهد تا از عاملان قتل مادرش انتقام بگیرد. در این بین برای کارل اتفاقاتی می افتد که زندگی اش را متحول می کند و متوجه می شود که نباید به هیچ کس اعتماد کرد. نزدیک ترین دوستان هم گاهی رو به رویت می ایستند و یکهو متوجه می شوی که تنهایی. آن گاه سایه مرگ سنگینی می کند و متوجه می شویم که زندگی چه قدر نامرد است. شرح حال CJ محبوب هم همین است. انتقام از دو جهت تبدیل به انگیزه اصلی او می شود. یکی قاتلان مادرش و هدف دیگر هم کشتن دوستان خیانت کارش! سال ها است که کاراکتری مثل کارل در این سری نیامده است و شاید فقط بتوان ترور فیلیپس را تا حدی به اندازه کارل دوست داشت که آن هم به خاطر روان پریشی و دیوانگی ترور  است. اما روایت زندگی کارل آن قدر غم انگیز و زیبا است که سال های سال راک استار نمیتواند با کاراکترهایی نظیر نیکو بلیک و فرانکلین کلینتون جای وی را پر کند.

همواره تامی ورکتی را به عنوان کاراکتری بی نظیر قبول دارم. تامی در زمانی که گرافیک، حرف اول را نمیزد کودکی ما را ساخت. چند سال بعد هم کارل سیاه پوست، کارهایی که تامی نمی توانست بکند را انجام داد و رسالت تمامی کاراکترهای این سری را به اتمام رساند. کارل می توانست شنا کند و تلخی غرق شدن و مردن بر اثر این مورد را برای همیشه از سری بازی های جی تی ای محو کرد. کارل می توانست خالکوبی کند، به باشگاه بدنسازی برود، مدل موهایش را تغییر دهد، به انتخاب خودش لباس بخرد. می توانست خلبانی کند، قطار را هدایت کند و از آن دست کارهایی که هرگز نمیشد انجام داد. San Andreas آن قدر GTA به یادماندنی ایست که نمیتوان در یک متن کوتاه در موردش حرف زد. رویای دوران کودکی و نوجوانی اکثر ما، در سال های ۸۳-۸۴ شمسی رقم خورد. وقتی یک بازی چند دیسکه به بازار آمد که حجمش در آن زمان خیلی بالا بود. وقتی که برای اولین بار باید یک دوچرخه را می دزدیدید. به راستی که خاطره ها تا ابد در ذهن خواهد ماند و GTA SA هم یک خاطره است. همین! فکر می کنم که نیاز است در آرشیو هر سایتی، مطلبی از GTA SA باشد. اگر نباشد ظلم بزرگی به خاطره ها است. زیر پا گذاشتن عقاید است. و تاوانش هم فقط فراموش کردن کارل جانسون دوست داشتنی است…

۶. Grand Theft Auto IV

سازنده: Rockstar North و Rockstar Toronto(نسخه پی سی)
ناشر:Rockstar Games
تاریخ انتشار:۲۹ آپریل ۲۰۰۸
پلتفرم:PC-PS3-X360

متا اسکور:۹۸

از نظر آماری، GTA IV بهترین بازی تاریخ در متا اسکور است و فقط یک Legend Of Zelda با ۱۸ نقد نمره ۹۹ را کسب کرده است که با توجه به میزان کم نقدها، عملا این بازی نمی تواند رقیببی برای IV باشد. به هرحال پس از دو اسپین آف فوق العاده Vice City و San Andreas وقتش رسیده بود که چهارمین نسخه اصلی از بازی هم وارد بازار شود. به هرحال اگر بخواهید نظر من را در مورد IV بدانید می توانم همین ابتدا این یکی دو پاراگراف بگویم که برای شخص نویسنده، IV ابدا عنوان محبوبی نبود و نخواهد بود!البته شروع نسل بعد در کمک به IV موثر بود اما به شخصه حس میکنم که پس از SA تجربه یک عنوان محدودتر و کوچک تر، برای من یکی سخت بوده است!

به هرحال بازی داستان یک خلافکار خرده پا از اهالی اروپای شرقی را روایت میکند که نیکو بلیک نام دارد. نیکو راهی ایالات متحده آمریکا و Liberty City می شود تا پسر عمویش رومن بلیک را ببیند. نیکو متوجه می شود رومن بدهی های زیادی را به بار آورده است و شرکت تاکسیرانی اش نیز روز به روز، ضرر میدهد و وی اسیر باندهای خلافکار شده است. نیکو تصمیم میگیرد به خلاف بازگردد و برای نجات پسر عمویش، طللبکاران او را از میان بردارد.  نکته خاصی که در داستان بازی وجود دارد این است که نیکو بلیک اولین کاراکتر در این سری است که در ایالات متحده آمریکا به دنیا نیامده است.

GTA IV با بهره مندی از انجین اختصاصی راک استار یعنی Rage ساخته شده است. اولین چیزی که در موردش می توان صحبت کرد همین گرافیک و هوش مصنوعی خوب آن است که کاملا متعادل و بالانس است. IV در گیم پلی و کات سینس ها دارای گرافیک بسیار خوبی است به طوری که در بعضی از نقدهایش به این موضوع اشاره شده است که بازی عملا ۳ تا ۴ سال از بازی های هم تراز خودش جلوتر است. البته تحول گرافیکی ای که در همان سال ۲۰۰۸ ایجاد شد، باعث می شود که این توصیف اغراق آمیز به نظر بیاید. نمای فوق العاده از مناظر دور دست و همچنین تغییرات داینامیک آب و هوا، بهترین ویژگی های GTA IV و انجین Rage هستند.

GTA IV تقریبا یکی از طبیعی ترین گیم پلی های تاریخ این سری را به همه نشان می دهد. در سطح شهر اتومبیل های زیادی را خواهید دید که روشن نمی شوند! با مردمانی مواجه می شوید که سعی دارند از طریق وسایل نقلیه عمومی خود را به محل کارشان برسانند. به طور کلی بازی اتمسفری خاص دارد اما محدودیت هایی که ایجاد شده است ابدا به مذاق مخاطب خوش نمی آید. گشت بیش از اندازه پلیس در شهر، نبودن هواپیماهای نظامی و مسافربری در بازی و محدودیت آب های بازی و کم تر شدن سرگرمی های بازی از جمله چیزهایی هستند که راک استار آن ها را حذف کرده است و قصد داشته بیشتر به مراحل اصلی و اتمسفر بازی اهمیت بدهد. که خب در این مورد موفق بوده است اما حنبه های Open World به همین دلیل قربانی شده اند. GTA IV با متا اسکور ۹۸ در صنعت گیم رکورددار است!

۷. Grand Theft Auto V

سازنده: Rockstar North
ناشر: Rockstar Games
تاریخ انتشار:۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳
پلتفرم:PS3-X360
متا اسکور:۹۷

همین اول بیایید اتمام حجت کنیم! در مورد این که چرا نسخه PC منتشر نشد نمی توانم چیزی بگویم. بروید از خود راک استار بپرسید! در این جا اشاره ای به داستان و گرافیک و گیم پلی V خواهیم داشت و می رویم پی کار و زندگیمان!

داستان بادزدی با یک فلش بک شروع می شود. دو دوست به نام های مایکل دی سانتا و ترور فیلیپس تصمیم به دزدی از یک بانک را در بیرون شهر لوس سانتوس(Los Santos) می گیرند. آن ها موفق به دزدی می شوند اما پس از تعقیب و گریز با پلیس مایکل تیر می خورد و ترور نیز پا به فرار می گذارد. مایکل خود را به مردن می زند و حتی برای خود قبر درست می کند تا از تحت تعقیب بودن نجات پیدا کند. بازی به ۹ سال بعد می رود و یک آفریقایی آمریکایی که راک استار میخواست از او یک کارل جانسون جدید بسازد، تحت کنترل بازیکن قرار میگیرد. این سیاه پوست فرانکلین کلینتون نام دارد که کارش سرقت اتومبیل است. طی حوادثی وی با مایکل دی سانتا آشنا می شود و طی سرقت از یک جواهر فروشی، ترور فیلیپس نیز به لوس سانتوس باز میگردد و ماجراهای این سه نفر برای خلاف شروع می شود.GTA V تنها بازی ای است که سه کاراکتر به صورت همزمان در دسترس بازیکن هستند و هر سه نیز روایت فوق العاده خوبی دارند. بازیکن با هر سه آن ها خصوصا ترور ارتباط فوق العاده ای بر قرار می کند.

این بار نسخه بهبود یافته انجین Rage به خوبی خودنمایی میکند. با توجه به این که تمرکز کامل Rockstar North بر روی نسل هفتم بوده است شاهد گرافیک خوبی خصوصا از نظر تغییرات داینامیک آب و هوا، فیزیک و تخریب پذیری و نورپردازی و طراحی اتمسفر هستیم اما دیر لود شدن تکسچرها ضعفی است که میتوان از آن چشم پوشی کرد.

صحبت در مورد گیم پلی GTA V کار سختی است. راک استار وعده های زیادی در مورد بازی داده بود اما عملا خیلی از آن ها بی خاصیت است. استفاده از سگ به صورت محدود وجود دارد و قابلیت خرید آن نیز وجود ندارد. در حیات وحش بازی به جز یک مرحله فرعی قابلیت شکار وجود ندارد و موجودات آبزی مثل کوسه هم عملا بی خاصیتند و شما باید آن قدر شنا کنید تا از ساحل دور شوید و یک کوسه شما را ببیند و شما را بخورد و به شهر برگردید! به جز اغراق های زیاد راک استار در امر حیات وحش، گیم پلی بازی به نسبت IV بهبود یافته است. مکانیزم تیراندازی خوب بازی با الهام گیری از مکس پین ۳، بدون مشکل است و فضای بازی هم بسیار خوب است. قصد ندارم بازی را نقد کنم اما چیزی که در مورد V وجود دارد این است که راک استار در مورد آن اغراق های زیادی کرده بود. وگرنه این بازی که بهترین بازی سال نیز شد یکی از قوی ترین و بهترین بازی های نسل هفتم است. قابلیت سویچ کردن کاراکترها، شخصیت پردازی فوق العاده و روایت خوب داستان و موسیقی و صداگذاری خوب بازی به شکلی است که نمیتوان از آن ها ایرادی گرفت. V اما شباهتی به San Andreas ندارد. نه آن قدر پهناور است و نه آن همه ویژگی دارد. فقط یک بازی بسیار خوب و در سطح سری GTA  است. پس تردید نکنید و آن را از دست ندهید!


 نسخه های فرعی:
 

۱.Grand Theft Auto Liberty City Stories

سازنده:Rockstar North, Rockstar Leeds
ناشر: Rockstar Games
تاریخ انتشار:۲۵ اکتبر ۲۰۰۵ برای PSP، ۶ ژوئن ۲۰۰۶ برای PS2

پلتفرم:PS2-PSP

متا اسکور: ۸۸ برای PSP، ۷۸ برای PS2

روایت داستان این Spin Off، به زندگی Toni Cipriani می پردازد. تونی برای باند فردی به نام لئون کار می کند. در ادامه تونی به خاطر قتل یک مرد، پنهان می شود و پس از چندسال دوباره به باند لئون ملحق می شود. وی متوجه می شود گروهی مافیایی بر همه چیز در لایبرتی سیتی تسلط دارند و تمامی باندهای قاچاق مواد مخدر زیر نظر این گروه مافیایی قرار دارند. پشت همه جرایم سازمان یافته این گروه است و پلیس های فاسد نیز در سطح شهر بسیار زیاد شده اند. تونی تصمیم میگیرد تا باند لئون را به قدرت برساند و در این بین از هیچ کاری دریغ نمی کند. Liberty City Stories با توجه به این که برای PSP برنامه ریزی شده بود عنوان قابل قبولی به حساب می آید. بازی آزادی عمل چندانی ندارد اما به نسبت هزینه و تایمی که برایش گذاشته شده بود عنوان قابل قبولی به حساب می آید.

۲. Grand Theft Auto Vice City Stories

سازنده: Rockstar Leeds

ناشر: Rockstar Games
تاریخ انتشار: ۳۱ اکتبر ۲۰۰۶
پلتفرم: PS2-PSP

متا اسکور:۸۶ برای PSP، ۷۵ برای PS2

این نسخه ارتباط مستقیمی با نسخه Vice City دارد. منتهی دیگر تامی کاراکتر اصلی نیست و دوست او ویکتور ونس کاراکتر اصلی بازی است. سایر شخصیت های فرعی نیز ارتباط مستقیمی با قضیه دارند. بازی در سال ۱۹۸۴ و دو سال قبل از نسخه اصلی در جریان است. یک سرباز به نام ویکتور ونس راهی کشورش می شود. ویکتور برادر لنس، دوست تامی ورکتی است که به او خیانت می کند و بخشی از بازی هم به این ماجرا اختصاص دارد. ویکتور در ادامه فکر می کند که لنس، در یک معامله کشته شده است اما اتفاقاتی رخ می دهد که ویکتور با ریکاردو دیاز و باندهای خلافکاری آشنا می شود.

روایت داستانی بازی آن قدر قوی نیست که بخواهید در آن غرق شوید اما اتمسفر بسیار خوب وایس سیتی به شکلی است که از بازی خسته نخواهید شد. اما گنگ بودن داستان بازی باعث می شود که سوالات زیادی برایتان ایجاد شود که با یک بار تمام کردن بازی به پاسخ این سوالات نخواهید رسید. گیم پلی بازی کوچک ترین افتی نسبت به نسخه وایس سیتی ندارد. البته قابلیت جدیدی ندارد و صرفا می توان از آن به عنوان یه DLC کاملا معمولی یاد کرد. به طور کلی این نسخه هم مانند LC Stories صرفا به درد یک کنسول دستی می خورد تا یک پلتفرم خانگی! بازی با متا اسکوری خوب اما نه چندان امیدوار کننده به کار خود پایان داد. در ۱ آپریل سال ۲۰۱۳ هم این بازی برای کاربران PSN به رایگان به اشتراک گذاشته شد.

 

۳. Grand Theft Auto Chinatown Wars

سازنده: Rockstar North, Rockstar Leeds
ناشر: Rockstar Games

تاریخ انتشار: ۱۷ مارچ ۲۰۰۹
پلتفرم:Nintendo DS- IOS- PSP
متا اسکور:۹۰

این نسخه تنها عنوان از سری بازی های GTA که صرفا به پلتفرم های غیرخانگی اختصاص دارد. با وجود این که بازی در سال ۲۰۰۹ عرضه شده است اما نمای بازی دو بعدی است و زوایای بازی از بالاست. روایت داستان بازی به زندگی Huang Lee می پردازد. بازی کاملا به محله چینی ها در لایبرتی سیتی اختصاص دارد. هوانگ یکی از رئسای Triad یا گروه خلافکاران را به قتل می رساند و اعضای گروه قصد کشتن او را دارند. در این بین پدرش هم که در قمار سرمایه اش را از دست داده به قتل می رسد و هوانگ برای نجات جان خودش و همچنین انتقام از Triad وارد عمل می شود. بازی روایت جالبی دارد و ایده ی خوبی را برای داستانش انتخاب کرده است. در گیم پلی بازی به جز تیراندازی های مکرر و رانندگی چیز خاص دیگری را نخواهید دید. بازی با توجه به این که دو بعدی است و برای پلتفرم های دستی ساخته شده است از ویژگی های خوبی بهره مند شده است. استفاده از غذاهای چینی و سلاح ها و شمشیرهای به خصوص چینی در بازی از جمله ویژگی های جالب بازی است. این بازی به صورت یک پک ویژه در ژاپن هم فروش خوبی داشته است.

۴. Grand Theft Auto Episodes From Liberty City

سازنده:Rock Star North
ناشر:Rock Star Games
تاریخ انتشار:آپریل ۲۰۱۰ برای PS3,PC و اکتبر ۲۰۰۹ برای X360
پلتفرم:PS3-X360-PC

 

این عنوان شامل دو دی ال سی برای GTA IV است. The Lost And Damned و The Ballad Of Gay Tony دو عنوانی هستند که در این پک وجود دارند. در Lost And Damned روایتگر داستان گروه خلافکار Johnny Klebitz است که کاراکتر بسیار متفاوتی با نیکو بلیک است و اصولا به دنبال خلاف می گردد. بر عکس نیکو که به اجبار و برای کمک به پسر عمویش راهی خلاف می شود جانی صرفا می خواهد خلاف کند. البته در نسخه V ترور فیلیپس جانی را به راحتی می کشد!

The Ballad Of Gay نیز روایت گر داستان Luis Fernando Lopez اسپانیایی تبار است که برای Anthony Gay Tony ، رئیسش، همه کار می کند. وی در زندگی اش دچار فقر شده است و به ناچار تصمیم میگیرد که راهی کارهای خلاف شود. در این دو بسته الحاقی که بر روی Xbox Live و PSN عرضه شدند، از استقبال چندان بالایی بهره مند نشدند و بعدها با عرضه نسخه PC، فقط میزان فروش بازی به صورت کپی بر روی دیسک زیادتر شد! این دو عنوان کاملا از مکانیزم های گیم پلی GTA IV بهره مند هستند و صرفا برای ایجاد یک خط داستان جدید، ساخته شده اند!

 

سینا عبداللهی

In The World We will Have Trouble

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲۳ پاسخ‌ها

  1. واقعا سری GTA یک شاهکار به تمام عیار از طرف r* هست و یک اثر به یاد ماندنی که هر گیمری از اون خاطرات زیادی رو داره.مقاله واقعا حرف نداشت.ممنون محمد جان :yes: :yes:

  2. متین نصیری گفت:

    عالی بودمحمد جان. خسته نباشی.

    واقعا سریا بازی Grand Theft Auto یک شاهکار به تمام معناست. حتی اگر دیگه برای پی سی هم منتشر نشه اما باز هم در سبک خودش بهترینه !

  3. Khashayar.Sa گفت:

    آقا عالی !

    هرچی تعریف کنم کم گفتم :-)

    لطفا ادامه بده و تو انجمن هم تشریف بیارین بیشتر آشنا شیم :-)

  4. ABS92 گفت:

    دیگه چیزی واسه گفتن نذاشتی که شما.حرف نداری.مقاله کامل و عالی بود :yes: :yes: :yes:

  5. Khashayar.Sa گفت:

    یکی از بهترین مقاله هایی که دیدم !

    یکی از بهترین فرانچیز هایی که دیدم !

    دیگه نمیدونم چی بگم ! :-D :-D :yes: :yes:

  6. caspian گفت:

    من که با gta III خیلی حال کردم حتی بیشتر از vc ولی حیف موتور نداشت والبته هلیکوپتر …ولی در عوز کوه داشت ونقشه بزرکتر……..
    هنوز که تعم GTA V رونچشیدم …در انتظار PC ش..

  7. bardia گفت:

    عالی بود ممنون ولی پلتفورم GTA:sa اندروید هم هست

  8. Thorin گفت:

    بسیار عالی محمد جان! لذت بردم!

  9. مهدی گفت:

    خیلی کامل بود وخیلی هم عالی .
    کاش میشد درباره بازی های دیگه که شامل چند مجموعه هستند هم اینگونه مقاله بنویسید مثل جنگ های صلیبی . کالاف دی یوتی – assassins creed و…

  10. احمد سعیدی گفت:

    در کل من اصلا از این بازی خوشم نمیاد.
    ولی مطلبتون عالی بود.

  11. esafa93 گفت:

    خیلی ممنون بابت مقاله ،من قسمت چهارم رو بهترین قسمت سری میدونم

  12. هاشمی گفت:

    بسیار عالی بود محمد جان

  13. OMID گفت:

    تشکر
    خیلی دنبال نقد یکجا از این سری بودم.
    عالی بود

  14. عرفان استادی گفت:

    سری زیباییه ولی مشکلات خودش رو داره. ممنون بابت مقاله بسیار زیبا

  15. علی عزیزی فر گفت:

    GTA یک بــازی تمام عیـار هست.
    بـه ویژه GTA V.
    ممنون بــابت مقاله. :yes:

  16. کامیار گفت:

    san andreas الهام گرفته از کل کالیفرنیا نه فقط سان فرانسیسکو

  17. حسین فریدنصر گفت:

    ممنون بابت مقاله فقط چرا وسطای شخص تار شده؟

  18. مهدی مجد گفت:

    خیلی مقاله جامع و زیبایی بود

  19. سلام من بازیgtav5روباx360بازی کردم .ولی pcچیز دیگه ایه. واسه pc هم میاد؟

  20. سلام وخسته نباشید میدونم به این مقاله ربطی نداره.ولی میخاستم بدونمMetal Gear Solid 5: Ground Zeroes
    واسهpcمیاد؟

  21. بابک گفت:

    خیلی عالی بود.GTA بهترین بود هست و خواهد بود .بابا همچین میگیدgta 1بد بود که …. اون زمان همه براش می مردن در مقایسه با الان بد هست.به خدا چند سال که بگذره gta دیگری منتشر بشه من قسم می خورم که همه GTA Vرو ول می کنن میگن اجب بازی خری!!!!!!!! در هر حالف تنکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *