یه گاتهام و یه خفاش| نقد و بررسی Batman Arkham Origins

فقط دو سال از نسخه قبلی بازی Batman Arkham می گذره و امسال شاهد سومین نسخه از این بازی هستیم که با نام ، Batman Arkham Origins روانه بازار شده است. بازی که این بار وظیفه ساخت آن برعهده ی استودیو Rocksteady نبود و ساخت آن به استودیو warner bros montreal واگذار شده بود، وقتی که این خبر اعلام شد بسیاری از طرفداران این مجموعه بازی ناراحت شدند از این بابت که ممکن بود استودیو warner bros montreal یا به اختصار WBM نتوانند میراث بر جا گذاشته از استودیو rocksteady را به سلامت به مقصد نرسانند.

مشخصات بازی :

نام بازی : Batman Arkham Origins

سبک بازی : Action Adventure Beat em Up

تاریخ انتشار : 25/10/2013

سازنده : Warner Bros Game Montreal

ناشر : Warner Bros Interactive Entertainment

موتور : Unreal Engine 3

پلتفرم : Xbox 360, Play Station 3, PC, Wii U

آیا بلک ماسک قصد کشتن بتمن را دارد ؟

داستان بازی در شهر گاتهام روی می دهد، شهری که همیشه تاریک است، همیشه شب اشت و همیشه سیاه است، هیچ گاه آفتاب بر این شهر نمی تابد، حتی، در کریسمس.

اتفاقات این بازی پنج سال قبل از اتفاقات بازی قبل، یعنی، batman arkham city روی می دهد و داستان بروس وین جوان و تازه کار را روایت می کند که دو سال از بتمن شدنش می گذرد و هنوز خلافکاران و تبهکاران او را نشناخته اند و جدیت کار او را درک نکرده اند. دشمنانی که کم کم با بتمن آشنا می شوند و دیگر با وجود ترسی که از او دارند، نمی توانند خلاف ها و کارهای کثیف خود را انجام دهند. بلک ماسک بالاخره خسته می شود و به نوعی کاسه صبرش لبریز می شود. به همین منظور جایزه ۵۰ میلیون دلاری برای سر بتمن می گذارد. قاتلانی برای این کار گرد هم می آیند و بدون اینکه شناختی از بتمن داشته باشند. (killer croc, electrocutioner, deathstroke, deadshot, bane, copperhead, firefly, shiva)

در ابتدای بازی بلک ماسک با شورشی در زندان بلک گیت (black gate) انجام می دهد که باعث کشته شدن کمیسر loeb می شود. بتمن به دنبال بلک ماسک می رود ولی وقتی که میخواهد او را از سوار شدن به هلی کوپتر بازدارد، killer croc سر می رسد و این بار مبارزه ای بین این دو شکل می گیرد. در ادامه بلک ماسک که می خواهد هدفش را به سرانجام برساند دیگر قاتلان را می فرستد ولی حتی Bane هم نمی تواند از پس بتمن بر بیاید. اما منتظر اتفاقات غیر منتظره و بسیار هیجان انگیز باشید.

شخصیت هایی دیگر هم در داستان حضور دارند که به نوبه ی خود نقشی را ایفا می کنند مثل پنگوئن و جوکر. در بازی ماموریت ها به دو دسته اصلی وفرعی تقسیم می شوند که اصلی ها با رنگ سبز و فرعی ها با رنگ آبی مشخص شده اند، گیمر با رفتن به مرحله های فرعی با شخصیت های جدیدی روبرو می شود که برخی مراحل بسیار متنوع و جالبی دارند. مثل مرحله mad hatter که در داستان بازی اتفاق نمیفتد، ولی مرحله بسیار جالبی دارد که باید در سرزمین عجایب، آلیس را نجات دهید، مرحله به شکل پلتفرمر است که بسیار زیبا کار شده است.

مراحل world greatest detective هم در بازی به تعداد ۱۵ عدد وجود دارد که از نسخه قبلی پویاتر شده است و بسیار چالش براگیز است. همین طور به جای riddler در AC این بار شخصی به اسم enigma حضور دارد که بار معمایی بازی را به دوش می کشد. نویسندگان بازی dooma wendchuh و corey may هستند که دیالوگ های فوق الغاده و تاثیر گذار بازی را مدیون آنان هستیم که بسیار خوب روابط بین شخصیت های بازی را تصویر کرده اند. وقتی می میرید و سلامتی شما پایان میابد مثل نسخه های قبلی شخصی طاهر می شود و شما را سرزنش می کند، در یک کلام دیالوگ های این بخش عالیست، حتی ساده ترین انها که جوکر انرا می گوید:" aww…. Too bad, So Sad" واقعا این جمله با روح و روان آدم بازی می کند ان هم وقتی صدا پیشه آن Troy Baker باشد. در قسمتی از بازی شاهد اولین ملاقات جوکر و هارلی کویین هستیم، هارلی کویین یک روانشناس منزوی است که با جوکر همراه می شود و دیالوگ های رد و بدل شده میان این دو بسیار جالب است. همچنین برای اولین بار شاهد حضور آلفرد، مستخدم خانوادگی وین هستیم که در غار بتمن حضور دارد.روایت داستان نسبتا سریع و جالب است و استودیو WBM از این بخش سربلند بیرون آمده است.

گیم پلی عالی و یکنواخت

گیم پلی بازی، همان چیزی است که در نسخه های قبل دیدیم. یک beat em up فوق العاده است؛ اما متاسفانه چیز نویی ندارد و نو آوری اگر نگوییم صفر، بسیار کم است و این می تواند برای آینده ی این بازی نگران کننده باشد. یک نوع دشمن جدید به بازی اضافه شده است که می تواند ضربات شما را به خودتان برگرداند و شما برای مقابله با آن ها باید دو بار دکمه counter را بزنید؛ دیگر خبری از غول های بی شاخ و دم یک دست نسخه قبل نیست و تعداد دشمنانی که وسیله ای برقی در دست دارند هم کم است. در عوض از دشمنانی که وسیله خراب کردن beat em up شما را دارند بیشتر شده است. چند عدد گجت(وسیله ای با تکنولوژی) به بازی اضافه شده است که جایگزین گجت های قبلی شده اند. مثل remote claw که پس از شکست دادن deathstroke آنرا بدست می آورید، این وسیله برای نزدیک کردن یا به هم زدن دو وسیله یا دوشخص بکار می رود؛ مثلا با این وسیله می توان کپسول های گاز را به دشمنان خود بچسبانید تا بیهوش یا برای مدتی گیج شوند. Glue grenade یا بمب چسبی هم جایگزین گجت یخی بازی قبل شده است. باس فایت(boss fight)های بازی مخاطره برانگیزترند و از تنوع بیشتر و بهتری برخوردارند؛ بهترین مبارزه هم می توان از مبارزه با deathstroke نام برد که با وجود اینکه در بعضی از نقد ها زاویه دوربین در این قسمت را بد میدانستند، اما بنظر من زاویه دوربین یکی از عواملی است که این مرحله را خاطره انگیز می کند. بعد از این مبارزه، مبارزه با deadshot که جزو مراحل فرعی بازی است، مبارزه ای زیبا و سخت است. وجود crime in progress ها که به طور اتفاقی پیدا می شوند هم باعث تکراری نشدن بازی در مواقعی است که بازی را تمام کرده اید یا در حال انجام مرحله ای نیستید. در این نسخه از قابلیت fast travel هم استفاده شده است که با وجود نقشه بزرگ بازی امری ضروری می باشد. ولی در ابتدا شما فقط به دو نقطه از شهر می توانید fast travel داشته باشید و برای بیشتر کردن این قابلیت باید برجهایی را هک کنید.

اصلی ترین المان بازی که مخفی کاری است همچنان حفظ شده است و در قسمت هایی که دشمنان مسلح هستند، کاربرد مخفی کاری بیشتر به چشم می آید زیرا بتمن در مقابل گلوله های آنها آسیب پذیر است و مخفی کاری در حالت های دشوارتر بازی ضروری تر است. یک مود به بازی اضافه شده است که پس از دو بار تمام کردن بازی باز می شود و آن من شب هستم(I am the night) نامیده می شود که تنها با یک جان و بدون سیو باید بازی را تمام کنید. در یکی از مراحل کوتاه بازی، شما می توانید با جوکر بازی کنید و این به احتمال زیاد نشان دهنده این است که DLC برای بازی با  جوکر ساخته خواهد شد. همان طور که DLC برای بازی با deathstroke خواهد آمد.جمع آوری xp مثل نسخه های قبلی باعث ارتقای نیروها و گجت های بتمن می شود و این level up در مراحل پایانی و سخت بازی به کمک گیمران خواهد آمد.

هوش مصنوعی هم در مواقعی که دشمنان نزدیک هستند خوب است و آنها با برنامه به شما حمله می کنند اما در فاصله دور هوش مصنوعی خوبی را شاهد نیستیم و در بعضی موارد دشمنان دیر متوجه حضور شما می شوند.

دربخش مولتی پلیر یا چند نفره، هم splash damage ریسک وجود آن را خریده و برای اولین بار بخش چند نفره را در بازی قرار داده است، که شاید زیبایی بخش تک نفره را نداشته باشد و این یک نقطه ضعف برای بازی است؛ در این بخش ۸بازیکن به سه گروه تقسیم می شوند که یک گروه بتمن و رابین در نقش آدم خوب های قضیه هستند و در قسمت مقابل دو تیم متشکل از دارودسته بین و جوکر حضور دارند که وظیفه آن ها از بین بردن همدیگر است و جلوگیری از takedown شدن توسط بتمن و رابین، در مقابل بتمن و رابین هم باید با از بین بردن دشمنان خود را به پیروزی نزدیک کنند.در کل گیم پلی بازی هسته ی گیم پلی این سری را داراست و ایرادی جز یکنواخت شدن آن نمی توان گرفت. در این زمینه هم WBM خوب عمل کرده است و نمره ی قبولی را میگیرد.

گرافیک از آن عواملی است که بسیاری از گیمران قوی بودن آن را خواستارند و گروهی دیگر دوست دارند که این بخش حتی کمی ضعیف باشد، اما گیم پلی و داستان خوبی شاهد باشند. در این بازی گرافیک خوبی شاهد هستیم و در مقایسه با بازی قبل کمی فقط کمی بهتر شده است. سایه زنی ها و نورپردازی قوی تر و زیباتر شده است و افکت های برف و تنفس افراد هم طبیعی تر گشته است. اما با گذشت بازی می توان باگ هایی آزار دهنده را یافت که به سادگی نمی توان از آن ها گذشت، اما این نشانه ضعیف بودن گرافیک نیست، مطمئنا از موتور گرافیک unreal engine 3 و کنسولهای نسل هفتم که کم کم از رده خارج می شوند، انتظار بهتری نمی رود. مثلا وقتی در بین چند دشمن حضور دارید و می بایست از counter استفاده کنید، دشمن از شما قدری فاصله دارد اما دست بتمن به او می رسد و او را به زمین می زند یا مشتی که به دشمنان می زنید به آن ها نمی خورد ولی صدمه می بینند. کیفیت بافت ها قابل قبول است، همچنین گاتهام تاریک و بی روح به خوبی ساخته شده است. ازگاتهام گفتم بد نیست به این اشاره کنم که وسعت آن دو برابر AC شده است و در این زمینه AO خوب ظاهر شده است، برای کسانی که از گشتن و پرواز بر فراز گاتهام لذت می برند. گاتهام دو بخش مجزا دارد که با یک پل بلند از هم جدا می شوند. معماری وطراحی ساختمان ها همان چیزی است که در بازی قبل بود ولی بعضی قسمت های شهر وساختمان ها کمی تغییر کرده است.

طراحی چهره بتمن قدری بهتر از نسخه قبل است و بتمن جوان با کمی ته ریش شاید جذاب تر شده است، ممکن است وجود ته ریش برای بتمن ترفندی از سوی سازندگان باشد تا ظرافت کار خود را به رخ گیمران و منتقدان بکشانند.واقعا گرافیک این بازی تفاوت محسوسی بین نسخه کنسولی وpc  دارد و استفاده از physix در pc باعث بهتر شدن فیزیک بازی می شود. در کل گرافیک بازی قابل قبول است، یعنی، چیزی دیگری از موتور UE3 می دیدیم تعجب می کردیم! (دست مریزاد epic!)

موسیقی و صدا گذاری

در ابتدا تغییر صداگذاران شاید مذاق طرفداران تعصبی بتمن خوش نیامد ولی صداگذاری هم نمره قبولی می گیرد مخصوصا صداپیشه جوکر آقای troy baker فوق العاده کار کرده است(ایشان قبلا صداپیشه بوکر و جوئل هم بوده اند) اعتماد به نفس ازصدای جوکر می بارد؛ شاید او تنها villain بازی باشد که از بتمن نمی ترسد! صدای زیر و نازک جوکر که باید خنده دار باشد این گونه نیست و بیشتر ریشه ترس را در اذهان گیمران می کارد. صداپیشه بتمن هم از آقای kevin conroy به roger craig  تغییر کرده است؛ بنظر من که تفاوت فاحشی میان این دو نیست و از صدای roger craig هم می توان لذت برد.

walls_batman_arkham_origins_07_1920x1080

موسیقی متن های حماسی بازی هم از دیگر نکات قوت این سری بازی محسوب می شود، در AO هم شاهد ادامه این روند هستیم و موسیقی زیبای بازی را مدیون nick Arundel و Christopher drakeهستیم. این شماره هم WB به کریستوفر دریک آهنگساز انیمیشن های بتمن اعتماد کرده است. صدای باد و تیراندازی به مانند گذشته است و تغییری را شاهد نیستیم.

در مجموع بازی BAO بازی است که ارزش بازی کردن را دارد و گیمران مطمئنا از گیم پلی و داستان بی نظیر آن لذت خواهند برد، البته، این بازی مقل دو نسخه قبلی سبک اکشن سوم شخص beat em up را دگرگون نکرده است و سازندگان ریسک زیادی برای تغییر نکرده اند؛ با این همه میانگین نمره ۷۴-۷۵ برای این بازی کمی غیر منطقی است و این بازی استحقاق نمرات بیشتری را دارد.

emtiaz-bat

.خرید پستی : شما عزیزان میتوانید این بازی را با بهترین کیفیت از فروشگاه میهن گیم خریداری کنید.

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۳ پاسخ‌ها

  1. kenway گفت:

    آقا از شما بعید بود مطلب به این کاملی اونوقت نوشتید enigma به جای riddler خب riddler لقب enigma ست دیگه تو bio اون تو ac نوشته بود.

  2. سروش مطلبی گفت:

    ممنون بایت مقاله.
    حقش بود نمرات بیشتری بگیره.

  3. حسین فریدنصر گفت:

    من که ازش خوشم نیمد از لحاظ بازی کردن و گیم پلی و اینا ولی از لحاظ علایق دوستش دارم

  4. esafa93 گفت:

    خوب بود، نمره هم منصفانه بود
    اکثر ایرادات سایت های خارجی بی دلیل بود

  5. Shayan.WD گفت:

    خداوکیلی حال داد…دوس دارم این بازی رو

  6. erfan.hz گفت:

    عالی بود نمره خوبی هم گرفت.ارزش این نمره را داشت.

  7. مقاله عالی بود.از نظر من بتمن مثل همیشه عالیه.با شخصیت ها و داستانی جدید

  8. ساموئل گفت:

    سری بتمن بهترین بازیهای عمرم بوده
    منتظر نسخه بعدی با گرافیک روز هستم

  9. radin گفت:

    خیلی باحاله :inlove:

  10. radin گفت:

    میدونی گرافیک خوبی داره باکیفیت عالی
    ………….
    ………….
    …………..
    …………..
    دقیقن خیلی گرافیک خوبی داره
    وبازی موردعلاقهی منه خیلی از شخشیت کارتونی بتمن خوشم میاد
    من ترفدار بتمنم :party: :cowboy: :clown: :skywalker: :fighterf:

  11. علیرضا گفت:

    سلام نظری ندارم فقط کی بلد با شخصیت های دگر وارد بازی batman بشه

  12. Faraz گفت:

    در کل بازیه باحالیه :laugh: :-D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *