۱۰ بازی برتر پلی‌استیشن ویتا در سال ۲۰۱۴

کنسول پی‌اس ویتا در هیاهوی نسل جدید تقریباً گم شده‌است. سونی تمرکزش رو روی PS4 گذاشته و اگر صحبتی هم از ویتا می‌شود، در مورد هماهنگی آن با PS4 است. اما با همه‌ی این‌ها، ویتا بازی‌های بسیار خوبی دارد و خواهد داشت که کمتر دیده‌شده‌اند. بازی‌هایی که توسط شرکت‌های کوچک و بعضاً با هزینه‌های شخصی ساخته می‌شوند در بسیاری جهات خلاقانه‌تر از بازی‌های بزرگ هستند. در این بین عناوین نام‌آشنایی هم هستند که بالاخره راه خود را به ویتا باز کرده‌اند. در لیست زیر، ۱۰ بازی برتر ویتا که در سال ۲۰۱۴ منتشر خواهند شد را مرور می‌کنیم. لازم به ذکر است که این لیست ترتیب خاصی ندارد.

Borderlands 2

انتشار Borderlands 2 برای ویتا شاید معجزه به نظر برسد. این بازی که موفقیت‌های زیادی روی دیگر کنسول‌ها کسب کرده، حالا برای ویتا هم عرضه می‌شود. ماجرا ازا جایی آغاز شد که آقای رندی پیچفورد از استودیوی Gearbox Software اعلام که بسیار علاقه‌مند است تا بازی را برای ویتا هم منتشر کند اما این کار از عهده‌ی او خارج است. سونی متوجه قضیه شده و استودیوی Iron Galaxy را برای پورت بازی در نظر گرفت. از کارنامه‌ی این شرکت می‌توان به بازی فایتینگ Divekick اشاره کرد. معرفی رسمی Borderlands 2 برای ویتا در نمایشگاه گیمزکام صورت گرفت. فعلاً تاریخ دقیق انتشار بازی مشخص نیست اما چیزی که مشخص است این است که طرفداران ویتا یکی از بهترین اکشن‌های اول شخص را روی کنسولشان تجربه خواهند کرد.

Dustforce

شاید نسل جدید از ویدیوگیم‌ها با گرافیک‌های باورنکردنی و گیم‌پلی‌های پیچیده آغاز شده باشد، اما همیشه جایی برای بازی‌های قدیمی دوبعدی است. Dustforce یک نمونه از این بازی‌هاست، یک اکشن پلتفورمر که در سال ۲۰۱۲ برای PC عرضه شد و حالا قرار است به ویتا بیاید. استودیو Hitbox Team سازنده‌ی اصلی بازی است و Capcom ناشر آن برای PS3 و PS Vita. بازی دارای چهار شخصیت اصلی است که بازی‌کننده می‌تواند هر کدام از آن‌ها را انتخاب کند. هدف اصلی بازی پاک کردن محیط از کثیفی‌ها و خرابی‌هایی‌ست که دنیای آن را فرا گرفته. این کار با پرش‌ها و حرکات آکروباتیک خاصی انجام می‌شود که برای هرکدام از شخصیت‌های بازی منحصر به فرد است. نحوه‌ی امتیازدهی هم بر اساس میزان موفقیت شما در آن مرحله و زمانی که ثبت می‌کنید است. انجام بازی‌های پلتفورمر دو بعدی همیشه یکی از لذت‌های داشتن یک کنسول دستی بوده است.

Hohokum

این یکی واقعاً بازی خاصی است. Hohokum نه درباره‌ی برد و باخت است، نه مُردن و نجات یافتن. تنها هدف بازی آرامش بخشیدن به بازی‌کننده است، با مراحل رنگارنگ و متنوع و موسیقی ملایم. شما در طول بازی کنترل شخصیتی به نام Long Mover را بر عهده دارید که می‌توانید جهت حرکت و سرعت آن‌را در دست بگیرید. Hohokum نه سیستم امتیازدهی دارد، نه محدودیت زمانی و نه حتی هیچ آموزشی برای شروع بازی. چون روند خطی هم ندارد شما آزاد هستید هرکجای جهان بازی که می‌خواهید سفر کنید. Hohokum به جهان‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام یک هدف اصلی دارد و چند مأموریت جانبی. مثلاً در مرحله‌ی Lamp Lighting باید چراغ‌هایی که در آن مرحله موجود هستند را روشن کنید و هر دفعه که این کار را انجام می‌دهید، یک لایه به موسیقی اضافه می‌شود. این بازی به عنوان آرامش‌بخش‌ترین بازی E3 ۲۰۱۳ انتخاب شده است.

Minecraft

عنوان نام‌آشنای Minecraft هم قرار است برای ویتا عرضه شود. از زمان معرفی و انتشار بازی برای پی‌سی انقد راجع به آن گفته شده است که بررسی آن تکرار مکررات است. ماینکرفت برای پی‌سی بازها و دارندگان Xbox 360 چیز جدید نیست اما برای سونی‌داران تجربه‌ی جدید است. در مورد بازی‌ای صحبت می‌کنیم که همه آن‌را دوست دارند، از گیمرهای کم سن و سال تا خوره‌های بازی. دلیل آن هم مشخص است: شما در دنیای ماینکرفت هرکاری که بخواهید می‌توانید بکنید و هرچیزی که به فکرتان برسد را می‌توانید بسازید. پس ویتا را در دست بگیرید و خلاقیت خود را در دنیای ماینکرفت بسنجید.

MLB 14: The Show

برای یک بازی ورزشی بسیار غیرعادی است که انحصاری کنسول خاصی باشد، اما سونی این کار کرده است. استودیوی Sony San Diego سال‌هاست که سری بازی‌های MLB را برای اکوسیستم پلی‌استیشن می‌سازد و آخرین نسخه از آن برای ویتا هم عرضه خواهد شد. استقبال خوبی از آن‌ها می‌شود، چه از نظر بازی‌کننده‌ها و چه از نظر منتقدان. ۹امین نسخه از سری Major League Baseball در اول آپریل ۲۰۱۴ برای ویتا، پلی‌استیشن ۳ پلی‌استیشن ۴ منتشر خواهد شد. شاید نکته‌ی خاص این نسخه، عرضه‌ی آن بر روی PS4 باشد چرا که وارد نسل جدیدی شده‌است و همه منتظرند ببیند بازی بیسبال مورد علاقه‌شان در نسل جدید چه حرف تازه‌ای برای زدن خواهد داشت.

Murasaki Baby

جو سیاه و تاریک، موسیقی مرموز و گیم‌پلی منحصر به فرد عواملی هستند که Murasaki Baby را به یکی از بازی‌های خاص ویتا تبدیل می‌کنند. استودیوی تازه تأسیس Ovosonico که انحصاری سونی است، تجربه‌ای متفاوت بر روی ویتا آورده است. شما در بازی کنترل کودکی را در اختیار دارید که در دنیای ترس‌ها و امیدهایش زندگی می‌کند و در طول مسیرش با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. استفاده از تمام قابلیت‌ها ویتا، مانند نمایشگر لمسی یا ژیروسکوپ باعث شده تجربه‌ای متفاوت به گیمر ارائه شود و حق مطلب داستان بازی به خوبی ادا شود. قطعاً یکی از بازی‌های خاص و موردانتظار ویتا در سال ۲۰۱۴ Murasaki Baby خواهد بود.

Rogue Legacy

از آنجای که ویتا تاکنون بازی‌های زیادی با استایل قدیمی و به اصطلاح Old-School نداشته است و برای یک کنسول دستی، این امتیاز منفی‌ای حساب می‌شود، Rogue Legacy آمده‌است تا این فقدان را پر کند. همانطور که شاید حدس زده باشید، Rogue Legacy برای پی‌سی منتشر شده و البته در آن پلتفرم نقدهای بسیار مثبتی داشته. به خاطر گرافیک خاص بازی که نمایانگر عنوان‌های دهه‌ی ۹۰ است،‌ نسخه‌ی ویتا از لحاظ ظاهری نباید تفاوت چندانی با نسخه‌ی پی‌سی داشته باشد. در این بازی دو بعدی شما باید از قصر دشمنان که به صورت تصادفی ساخته می‌شوند فرار کنید و در راه خود با دشمنان بجنگید. با وجود ۵ غول آخر، شاید Rogue Legacy زیاد طولانی به نظر نرسد، اما درجه سختی و محیط‌های گوناگون،‌ قطعاً ارزش تکرار زیادی دارد.

The Walking Dead: Season 2

فصل دوم یکی از موفق‌ترین بازی‌‌ها و سریال‌های سال ۲۰۱۲ حالا برای ویتا معرفی شده است. قسمت‌های اولیه‌ی فصل اول آن به همراه DLCای که بعد از آن عرضه شد، (۴۰۰ Days) قبلاً برای ویتا منتشر شده است و آن اتفاق یکی از سوپرایزهایی بود که استودیو Telltale Games برای هواداران ویتا داشت. البته قبل از انتشار فصل دوم، باید منتظر باشید که هر ۵ قسمت فصل اول برای ویتا منتشر شود. این انتظار قطعاً ارزشش را دارد، چرا که نسخه‌ی اول نشان داد پتانسیل بسیار خوبی برای ادامه دادن دارد و همینطور با وجود سریال پرمخاطب آن، می‌شود تا حدودی موفقیت آن را تضمین شده دانست. روی مبل راحتی خود بشینید و بعد از تماشای یک قسمت سریال، با ویتا پا به دنیای پر از زامبی The Walking Dead بگذارید.

 The Wolf Among Us

باز هم Telltale Games! مثل اینکه این استودیو روی خوشی به ویتا نشان داده است. The Wolf Among Us بازی‌ای بر اساس رمانی به نام Fables (ربطی به بازی انحصاری اکس‌باکس ندارد!) است که مانند The Walking Dead دارای ۵ قسمت است و به مرور زمان منتشر می‌شود. سبک بازی هم دقیقاً مانند The Walking Dead است، دیالوگ‌های درختیِ قابل انتخاب و گشت و گذار پیرامون محیط برای تعامل با اشیاء. بازی از اکشن بیشتری برخودار است و البته دیگر خبری از زامبی‌ها نیست. به دلیل اینکه Telltale Games امتحان خودش را پس داده است و قسمت اول این بازی هم امتیازات خوبی گرفته است، می‌شود انتظار داشت قسمت‌های بعدی هم راضی‌کننده باشند و به یکی از بازی‌های قابل قبول ویتا تبدیل شود. 

Volume

لیست بازی‌ها برتر ویتا را با یک بازی در سبک مخفی‌کاری به پایان می‌بریم، بازی‌ای که توسط مارک بیتهِل توسط بودجه‌ی شخصی‌اش ساخته شده و بسیار قابل توجه است. شخصیت اصلی بازی، رابرت لاکسلی، یک دزد است اما از لحاظ مثبت! به گفته‌ی سازنده‌ی بازی، این شخصیت از رابین هود الهام گرفته شده‌است. داستان و روند بازی به طور خاص مشخص نشده است ولی طبق آن چیزی که تا به حال از تریلرها مشخص است، رابرت باید اشیاء خاصی را بدزدد و به دور از چشم نگهبانان به جای خاصی ببرد. گیم‌پلی بازی بسیار لذت‌بخش است، شما می‌توانید زاویه‌ی دوربین را به هر جهتی تغییر دهید و مانند یک بازی دو بعدی از بالا یا از کنار با آن برخورد کنید. ویژگی بسیار جالب دیگر آن هم امکان ساخت مراحل و به اشتراک گذاشتن آن‌هاست. 

عنوان‌های بسیار دیگر هم می‌توانستند در لیست قرار بگیرند. شاید اوایل عرضه‌ی کنسول دستی سونی، این جمله که «ویتا بازی ندارد» منطقی بود ولی الان با پورت بازی‌های بزرگ به ویتا و به خصوص وجود بازی‌های مستقل و سازندگان خوش‌ذوق و خلاق، ویتا یکی از کنسول‌های بسیار ارزشمند بازار است که به تنهایی می‌تواند هر گیمری را راضی نگه دارد.

نویسنده: محسن وزیری

Cellar Door

محسن وزیری

علاقه‌ی زیادی به گیم و همچنین نوشتن درباره‌ی اون دارم. علاقه‌مند به سینما و موسیقی - از نوع راک! - هم هستم.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. سید عباس برسی زاده گفت:

    امیدوارم امسال بتونه بهتر خودشو نشون بده

  2. Thorin گفت:

    خسته نباشی و لذت بردم.
    ولی جای بازی کیلزون در این لیست بدجوری خالیه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *