APU بهتر برای Xbox One زنگ اولین اسلیم نسل هشتمی را به صدا درمیآورد
Xbox 360 نسخه اسلیم (Slim = نحیفتر و کوچکتر) داشته است. همه کنسول های نسل پیشین پلی استیشن از پلی استیشن ۱ گرفته تا ۳ و نیز دو کنسول دستی این شرکت، PSP و PS Vita نسخه های اسلیم داشتهاند. بنابرین تصمیم گیری در این باره که آیا دو کنسول نسل هشتمی Xbox One و PS4 نیز نسخه اسلیم خواهند داشت یا خیر، تصمیم سادهای خواهد بود. بله میدانم PS Vita هم یک کنسول نسل هشتمی است اما یک کنسول دستی نسل هشتمیاست درست میگویم؟ چه کسی اهمیت میدهد — ما اینجا در مورد پدر ها صحبت میکنیم نه بچه ها.
احتمالا میدانید که PS4 در تست های گرافیکی انجام شده، سریعتر از X1 عمل کرده است با این که پردازنده هر دو دستگاه از یک نوع مدل است (۱.۸ ترا flops در برابر ۱.۳ ترا flops). گل بود، به سبزه نیز آراسته شد! XOne همین الان از نظر بازی های اختصاصی — و بیشتر از آن در جنبه های تبلیغاتی — به قدر کافی از سونی عقب افتاده است که مایکروسافت، تاب آن را نداشته باشد یک عده بیایند و به آقای اسپنسر بگویند، آقا گرون تره سیستمتون، سخت افزارتون هم که ضعیف تره که! وقتی یک نفر از یوبیسافت (راست وغلط آن بماند) غیرمستقیم آمده و میگوید به این علت نسخه PS4 بازی Assassin's Creed Unity را زیر Full HD تولید کردند که Xbox One کم نیاورد، خودتان دیگر قضیه را تا آخر رفته و تصور کنید چه احساسی به مایکروسافت ممکن است دست بدهد. ویکیپدیا در این آدرس، در جدول دقیقی APU نصب شده روی این دو کنسول را مقایسه کرده است که توصیه میکنم حتما نگاهی بیندازید.
منظور از APU (مخفف advanced\accelerated processing unit) نسل جدیدتری از پردازنده هاست که عملکردی فراتر از محدوده تعریف شده استاندارد برای CPU دارند. مثل این که کار پردازش گرافیکی هم انجام دهند. تمام پردازندههای جدید اینتل که کارت های گرافیکی سرخود (integrated gpu) روی CPU دارند از این جملهاند. در مورد پردازنده جگوار AMD که روی کنسول های نسل جدید سوار شده است، یک حافظه سرخود ۸ گیگابایتی هم دارد که در Xbox One متاسفانه از نوع DDR3 در نظر گرفته شد در حالیکه PS4 به یک حافظه گرافیکی با باس DDR5 مجهز است و ۲۵۶ مگابایت رم نیز برای پردازش زمینهای دارد. این حافظه ها هم به عنوان رم اصلی و هم رم ویدئویی در دو دستگاه استفاده میشود.
برای مقابله با همه این موارد، مایکروسافت در یک همکاری با AMD، توانسته است APU کنسول جدید خود را از ۲۸nm به ۲۰nm کاهش دهد. به این معنی که حالا مایکروسافت یک پردازنده کوچکتر با مصرف انرژی و ایجاد حرارت کمتر دارد. و این هم یعنی سیستم خنک کنندگی کوچکتری کار آن را راه میاندازد و کیس سیستم ظرفیت آن را مییابد که کوچکتر شود. بنابرین مایکروسافت میتواند هم در ساخت کنسول و هم در فرایند توزیع متحمل هزینه کمتری شده و احتمالا قیمت دستگاه را برای مشتریان نیز کاهش دهد. تصویر متعلق به صفحه LinkedIn آقای Daniel McConnell از مهندسان سیستم روی تراشه در شرکت AMD، صحت این موضوع را تایید کرده و اطلاعات کاملتری نیز از فرایند کار در اختیار میگذارد.
از طرفی مایکروسافت در لیست مشاغل مورد نیاز خود، به دنبال یک مهندس مموری است که به نظر، مایکروسافت قصد دارد از دست حافظه DDR3 رهایی یابد. آن ها ممکن است به فکر یک حافظه DDR4 باشند که این ایده هم با مشکل گران بودن این نوع حافظه ها روبروست.
با توجه به این قضیهها، خیلی بعید است مایکروسافت برآن باشد که فقط پردازنده را عوض کرده و دست به هیچ چیزی دیگری نزند. این طور که به نظر میرسد، Xbox One هنوز یک سال از معرفیش نگذشته، قرار است نسخه اسلیم تحویل مشریان دهد. گرچه یوروگیمر در این باره گفته است که به دلیل مسائل اقتصادی، نباید خیلی زود انتظار اجرایی شدن داشت. این حرف کاملا درست است چرا که توسعه پردازنده های ۲۰ نانومتری یک تکنولوژی نوظهور است و همانطور که یوروگیمر هم میگوید، تکنولوژی های رایانه ای جدید در سال های اول عرضه عمومی شدن خود، با قیمت های سرسامآور شناخته میشوند.
با کیفیتتر کوچکتر ارزون تر خلاصه با همون فقط گرونتر
آش ایرانی