سرد ترین زمستان گرگ سفید | اولین نگاه به The Witcher 3 : Wild Hunt

امروز همه ناامیدند . حمله ی گروه Wild Hunt همه چیز را برهم زده . گروهی مهیب و ترسناک که آمدنشان جز ویرانی و وحشت و خونریزی حکمتی ندارد . این اهریمنان خبیث به کسی رحم نمی آورند . مهم نیست قربانی مرد باشد ، زن باشد یا بچه فقط مهم این است که قربانی است . هنگامی که تمام شمال در رعب و وحشت فرو رفته اند جادوگری به پا می خیزد تا به دنیا ثابت کند همیشه یک چیز وجود دارد و آن امید است . 

اولین عنوان از سری Witcher در سال ۲۰۰۷ منتشر شد . این بازی را می توان یکی از خوب های زمانه ی خود به عنوان یک بازی با ژانر RPG دانست . متای ۸۱ این بازی برای پلتفرم PC به همگان ثابت کرد که ارزش حداقل یک بار تجربه را دارد . دومین نسخه ی این فرانچایز با نام Assassins of kings در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد . این بار شاهد پیشرفت چشمگیری بودیم به طوریکه متای بازی ۸۸ شد . دو سال از انتشار دومین Witcher می گذرد و سومین و آخرین نسخه از این فرانچایز نیز در دست ساخت است . شاید ناراحت کننده باشد وقتی می گوییم آخرین نسخه از فرانچایز موفق و محبوب Witcher اما هر شروعی یک پایانی دارد . باید دید که این پایان چگونه رقم خواهد خورد .

نام عنوان : The Witcher 3 : Wild Hunt

سازنده : CD Projekt RED

ناشر : CD Projekt Red , Bandai Namco Games , 1C Company , Warner Bros , Spike Chunsoft , Megarom Interactive

سبک : Action role – playing

پلتفرم ها : Xbox One , PS4 , PC

تاریخ انتشار : ۲۷ فوریه ۲۰۱۵

داستان

داستان بازی Witchr 3 از جایی آغاز می شود که زمستان شده و گروه Wild Hunt دست به شورش زده و کسی حریفشان نمی شود از سوی دیگر امپراطوری Nilfgaard در صدد نابود کردن امپراطوری شمال و اسیر کردن مردم بخش جنوبی است . در این شرایط فقط یک قهرمان است که می تواند این وضعیت را با انتخابات خود بهبود ببخشد . قهرمان داستان ما یک Witcher به نام گرالت است . ویچر ها افرادی هستند که از کودکی آموزش می بینند تا بتوانند موجودات خطرناک را شکست دهند . این انتخاب ها غالبا به دست گیمر است به طوریکه بازی می تواند ۳۶ پایان متفاوت داشته باشد و این به خود بازیکن بستگی دارد که می خواهد چگونه بازی را به اتمام برساند .

گرافیک

از نظر منتقدان ، گرافیک دو نسخه ی قبلی از سری Witcher قابل قبول بود . موتور گرافیکی بازی RED Engine 3 نام دارد که قابل استفاده برای پلتفرم های PC , OS , X360 ,X One و PS4 است . این موتور توسط شرکت CD Projekt RED طراحی شده است و چون در بازی های زیادی از آن استفاده نشده چندان مشهور نیست . فراموش نکنیم که بازی برای کنسول های نسل هفتم منتشر نمی شود به همین دلیل امیدواری به گرافیک بازی دوچندان می کند . در بازی از فناوری PhysX نیز استفاده شده است . با توجه به گفته های سازندگان این بازی با فریم ریت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد . با توجه به اینکه این نسخه می تواند پایانی بر سری پرطرفدار Witcher باشد سازندگان سعی کرده اند که تا جایی که ممکن است جزئیات بازی را بهتر به نمایش بکشند تا خاطره ای خوش از این عنوان در ذهن گیمران بماند . محیط بازی به هیچ عنوان یک محیط بی روح ، خسته و سرد نیست و این چیزی است که در نسخه های قبلی نیز شاهدش بودیم . درختان بلند و انبوه و سبزه های خوش رنگ موجود در بازی باعث می شوند تا گرمای لازم به محیط بازی القا شود . به طور کلی بازی اتمسفر بازی هم سبز است و هم تاریک و سیاه . وجود رنگ سبز در محیط های مختلف باعث می شود که همانطور که گفته شد باعث می شود محیط بازی سرد نباشد و بازیکن خسته نشود . چهره ی افراد مختلف به خوبی طراحی شده است . هم هیولاها هم انسان ها طراحی فوق العاده ای داشته اند و به نظر می رسد که سازندگان توانسته اند یک بازی در حد و اندازه های نسل هشتم بسازند . در یکی از تریلر هایی که منتشر شده بود حرکت روان آب را می دیدیم . عنوان AC IV : Black Flag نمونه ی واضحی بود تا به ما نشان دهد که تا چه حد کار بر روی آب می تواند به جذابیت بازی بیفزاید . البته اینجا منظور از آب یک چشمه ی کوچک است نه دریایی به وسعت دریای کارائیب . چیزی که به شخصه واقعا از دیدن آن متعجب شدم حرکات طبیعی اسب در یکی از تریلر های منتشر شده بود . گرالت روی اسب نشسته بود و اسب گوشش را تکان می داد . البته ما چنین چیزی را در AC III دیده بودیم اما نه اینقدر طبیعی و واضح . شاید نتوان از روی تصاویر نظر قطعی داد اما می توان گفت که هنگامی که باران می بارد قطرات باران می توانند شما را به وجد آورند . البته تصاویر بعضا با تریلر ها و اطلاعاتی که داده شده است مغایرت دارند . طراحی تکسچر ها در تریلر ها بسیار زیبا تر از تصاویر به نظر می رسد .

گیم پلی

چیزی که درباره ی آن می توانیم مطمئن باشیم گیم پلی وسیع بازی است . قبل از اینکه این موضوع را فراموش کنم بگویم که دنیای Witcher 3 تقریبا ۳۵ برابر بزرگتر از دنیای نسخه ی قبلی خود است . همچنین نقشه ی این عنوان در از نظر وسعت قابل قیاس با Skyrim نیست . تصور کنید دنیای اسکایریم را حالا در نظر بگیرید دنیای ویچر ۲۰% بزرگتر خواهد بود . Wild Hunt داری ۳۶ استان مختلف با فرهنگ ها و شرایط اجتماعی متفاوت است . طبق گفته ی سازندگان این احتمال وجود دارد که قیمت یک آیتم در یک استان با استان دیگر متفاوت باشد . با توجه به اینکه بازی از محیطی بزرگ برخوردار است پس باید قابلیت های گیم پلی به گونه ای باشد که گردش در جهان جذاب باشد نه خسته کننده . CD Projekt این موضوع را به خوبی دانسته و به همین دلیل است که در ابتدای این بخش گفته شد که گیم پلی بازی وسیع است . اسب سواری و قایق سواری بخش هایی هستند که به بازی اضافه شده و احتمالا مورد استقبال نیز قرار خواهند گرفت . شما می توانید برای خریداری اسب بهای آنرا بپردازید اما شاید دنبال دردسر بگردید و بخواهید یک اسب را بدزدید که اینجا انتخاب با خودتان است که یک انسان شریف باشید یا یک دزد . لازم به ذکر است که طبق گفته ی سازندگان قایق نسبت به امواج و باد واکنش پذیر خواهد بود . گیم پلی بازی نزدیک به ۱۰۰ ساعت است که برای یک بازی زمانی بسیار طولانی محسوب می شود که احتمالا ۵۰ ساعت مربوط به ماموریت های اصلی و ۵۰ ساعت دیگر نیز مربوط به ماموریت های فرعی است . در طول بازی شما حق انتخاب خواهید داشت و همان طور که گفته شد شما با انتخاب های خود می توانید ۳۶ پایان متفاوت را رقم بزنید . این انتخاب ها شامل ماموریت های فرعی و اصلی می شوند . 

و اما می رسیم به مهم ترین بخش گیم پلی بازی یعنی مبارزات . قبل از هر چیز خیالتان را راحت کنم که هیچ گونه باسی در این عنوان وجود ندارد اما این دلیل نمی شود که بازی آسان شود .  . فرانچایز ویچر ذاتا به سختی Dark Souls نبوده اما خب با توجه به RPG بودن بازی ، هیچوقت آسان نیز نبوده است . هیولاهای مختلفی در بازی وجود دارد . از گرگ های کوچک و سریع بگیرید تا برسید به موجوداتی عجیب و غریب و حتی هیولای پرنده . با توجه به تریلر هایی که دیدیم گرالت انسان نیز می کشد و خوب می داند که برخی انسان ها نیز به نوعی هیولا هستند . در یکی از تریلر های منتشر شده یکی از افرادی که توسط گرالت در حال کشته شدن بود از او پرسید که چه کار می کنی ؟ و پاسخ گرالت این بود : هیولا ها را می کشم . 

Inventory کامل و بزرگ چیزی بود که در دو تریلر شاهد آن بودیم . مطمئنا مهم خواهد بود که چه چیز هایی را در اینونتوری خود قرار می دهید چراکه برای مبارزه به آنها احتیاج پیدا می کنید . یکی از نوآوری های Wild Hunt توانایی مبارزه ی روی اسب است . معمولا در بازی های با ژانر های مشابه چنین چیزی دیده نمی شود . طبق گفته ی سازندگان مبارزات بازی همان چیزی است که در نسخه ی قبل دیدیم شاهد آن بودیم الیته این بار تکامل یافته است .  مبارزات این بار تاکتیکی تر به نظر می رسند و گفته می شود که باید بلد باشید که با دشمنان متفاوت خود چگونه دست و پنجه نرم کنید . تقریبا ۶ ماه از اتفاقات نسخه ی قبل می گذرد و گرالت کمی پیرتر اما چالاک تر شده است . همانطور که گفته شد بخش مبارزات ، همان مبارزات نسخه ی قبل به صورت تکامل یافته هستند . فنون جدیدی به بازی اضافه شده و البته امکان مبارزه روی اسب نیز می تواند جذابیت مبارزات را بیشتر کند . گرالت توانایی استفاده از جادو را نیز دارد که می تواند به وسیله ی آن دشمنان را بسوزاند یا روی زمین بیندازد و یا … . سی دی پروجکت توانسته در این نسخه به خوبی جادو را با مبارزه تلفیق دهد و به نوعی این دو را مکمل یک دیگر کند تا بازیکن در یک مبارزه هم لذت استفاده از جادو را تجربه کند و هم مبارزه ی طبیعی را . یکی دیگر از توانایی های گرالت این است که می تواند رد هیولاها را دنبال کند . چیزی شبیه به Eagle Vision در سری AC . طبق گفته ی کسانی که دموی این عنوان را بازی کرده اند روی نقشه بسیاری از جزئیات مهم دیده نمی شود و این را می توان یک نقطه ضعف دانست .

روی چرخه ی آب و هوایی بازی به خوبی کار شده و ممکن است برای رسیدن به جایی از عصر حرکت خود را شروع کرده اما شب به آن جا برسید . ممکن است در طول بازی به طور ناگهانی شاهد ریزش باران نیز باشیم . همچنین نکته ی دیگری که جالب است این است که خیلی از افراد ساعات خاصی به خانه های خود می روند و برخی هیولا ها در ساعات خاصی از شبانه روز در مخفیگاه های خود هستند و بیرون نمی آیند . در طول بازی ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد که از قبل تعیین شده نباشند . مثلا حمله ی یک دزد به یک شخص که در این صورت شما می توانید به مبارزه ی با دزد بپردازید یا اینکه او را رها کنید تا هر کاری می خواهد انجام دهد . 

هوش مصنوعی دشمنان شما در بازی قابل قبول است و گفته می شود که هیولا ها حرکاتی را متناسب با جثه و ویژگی های خود انجام می دهند . هوش مصنوعی NPC ها نیز پیشرفت کرده و مثلا اگر شما وسایل آن ها را بدزدید به نگهبانان خبر داده و شما را در دردسر می اندازند . درباره ی هیولاها نیز بد نیست بدانید که مثلا یک هیولای ۳ چشم خیلی سریع می تواند شما را شناسایی کند اما این کار از هیولاهای با تعداد چشمان کمتر بر نمی آید . 

موسیقی و صداگذاری

هنوز اعلام نشده چه کسی صداپیشه ی شخصیت گرالت خواهد بود اما با توجه به تریلر های منتشر شده به نظر می رسد که در صداپیشه ی گرالت تغییری نخواهیم دید . در Witcher 2 شاهد موسیقی های احساسی زیادی بودیم که متناسب با بازی تغییر می کردند . حالا بد نیست بدانید که آهنگ سازان این عنوان نیز آقای Adam Skorupa و دستیارش Krzysztof Wierzynkiewicz خواهند بود پس باز هم منتظر موسیقی های شنیدنی این بار در قالب عنوان Witcher 3 : Wild Hunt باشید . 

کلام آخر

چیزی را که نمی توان انکار کرد موفقیت نسخه های پیشین Witcher بود . قطعا برای بسیاری از گیمران ناراحت کننده خواهد بود که یکی از موفق ترین فرانچایز های RPG کنار خواهد رفت . سی دی پروجکت این را به خوبی می داند و به همین دلیل می خواهد هر چه در توان دارد روی این نسخه از Witcher بگذارد تا خاطره ای خوب برای طرفدارانش باقی بماند . 

محمد علیخانی

It’s easy to forget what a sin is in the middle of a battlefield

شما ممکن است این را هم بپسندید

۱۳ پاسخ‌ها

  1. مهرداد کرمی گفت:

    ممنون مقاله زیبایی بود!یکی از عناوینی که صبر کردن براش سخته!امیدوارم تا اون موقع از نظر سیستم کمبود نداشته باشیم!

  2. محمد علیخانی گفت:

    با سیستم من و شما این بازی اجرا نمیشه

  3. خیلی عالی بود !!!
    ممنون محمد

  4. دانیال نوائیان گفت:

    خیلی عالی بود محمد جان . یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی میشه !

  5. امیر یل ذهره خان گفت:

    خیلی قوی و قشنگ گفتی … واقعا خیلی قوی و قشنگ بود . مقاله ی بسیار عالی بود .

  6. alli گفت:

    kheiily Aalie !!!! MANMNOON

  7. دانا گفت:

    با تشکر نقد زیبایی بود

  8. علی گفت:

    این بازی محشره فقط امیدوارم سیستم ما هم ج بده . ممنون

  9. مهدی گفت:

    مقاله ی فوق العاده ای بود . با تشکر از محمد علیخانی و سایت میهن گیم

  10. احمد سرخی گفت:

    پسر این بازی عالیه !!! همینطور این مقاله . ممنون بابت اطلاعات

  11. ABS92 گفت:

    مثل همیشه عالی بود محمد جان.

  12. hossein170 گفت:

    واقعا بازی عالی است و همین طور مقاله ی شما که خواندم محمد جان جای حرف نداشت ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *