تـیـری بــه هــدف|تــاریــخـچــه فــرانچــایـز BattleField

همه ما با بازی های شوتر اول شخص آشنایی داریم و با آنها خاطراتی را ساخته ایم.خاطراتی که شاید اگر در میان آنها نامی از BattleField نباشد بایـد تعجب کرد.عنوانی که از شروع کـارش تا به حالا که در انتظار عنوان جدیدش هستیم روز به روز به سوی پیشرفت حرکت میکند.عنوانی که به اعتقاد سازندگانش بزودی به بهترین بازی سبک شوتر اول شخص تبدیل میشود و عنوانی که تاریخچه آن مانند خود بازی زیبا و جالب است.

دربـاره شرکت سازنده : Electronic Arts

EA شرکتی آمریکایی است که توسط تریپ هاوکینگز در سال ۱۹۸۲ تاسیس کرد. در اواخر دههٔ ۸۰ به بهبود و توسعهٔ حوزهٔ کاری خود در زمینه بازی‌های کامپیوتری پرداخت و با جذب چندین چهرهٔ مبتکر، موفق به رشد و توسعهٔ بسیار در این زمینه شد. شرکت EA در سال ۲۰۰۷ رتبهٔ هشتم در فهرست بزگترین شرکت‌های طراحی نرم‌افزار را به خود اختصاص داد و نزدیک به ۴.۰۲میلیارد دلار درآمد داشت.از بازی هایی که EA به ساخت آن مشغول بوده است میتوان به Sims,Need For Speed و… اشاره کرد و سرانجام این شرکت با بیرون دادن عنوانی به نام BattleField 1942 در سال ۲۰۰۲ سرآغازی را برای یک شوتر اول شخص تمام عیار آماده کرد.

 

BattleField 1942

BattleField 1942 در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۲ منتشر شد.توسعه دهنده این بازی EA DICE بود که تاکنون توانسته تمام سری های BattleField را به نام خود ثبت کند.موتور ساخته شده این بازی Refractor Egine است و این بازی از همان ابتدا دارای دو بخش Single Player-Multi Player بود و همیشه هم از بخش Multi Player نقدهای مثبتی شنیده بود.در این بازی بازیکن با ۵نوع پیاده نظام آشنا میشد که آنها عبارت اند از:Scout,Assault,Anti-Tank-Medic,Engineer که هر گروه فــایده های مربوط به خود را داشتند.گیم پلی این بازی در نوع خود و با توجه به زمان انتشار دارای خلاقیت هایی بود اما عیب بـزرگ این بازی نداشتن داستـانی خـاص است.اما از نــکات جالب بازی این بود که بازیکن میتوانست انتخاب کند که در کدام گروه باشد.در گروه دولـت های محور و یــا گروه متفقین.آهنگساز این بازی Joel Eriksson بود و کــارش را به خوبی انجام داد.پس از این نسخه در سال ۲۰۰۴ بازی BattleField Vietnam عرضه شد و اما در سال ۲۰۰۵ بازی BattleField 2 وارد بازار شد که با جوایزی که کسب کرد شور سـازندگان را برای ادامه عنوان BattleField دو چندان کرد.

BattleField 2

این نسخه از بــازی در ۲۱ جوئن سال ۲۰۰۵ منتشر شد و موتور سازنده بازی نیز Refractor(نسخه ۲) بود.اولین نکتــه ای که در BattleField 2 وجود داشت این بود که برخلاف دو نسخه قبلی در این بازی شاهد جنگ های مدرن امروزی با امکانات بیشتری بـودیم. گـرافیک BattleField 2 به مراتب بهتر از نسخه ها قبلی بود اما برخلاف نسخه های قبل صداگذاری اصلا قـابل قبول نبود و نمی توانست حس را به خوبی بـه مخاطب منتقل کند.نــورپردازی های این بــازی نیز باعث بهتر شدن گــرافیک این بازی شدند.گیم پلی این بـازی همراه با مقداری استراتژی بود که بــازهم در نسخه های قبل کمتر شاهدش بودیم.اما بخشی که باعث شد این بازی نمرات خوبی کسب کند بخش Multi Player بازی بود که به تنهایی ۳جایزه را کسب کرد و این جایزه ها بودند که شور جدیدی را در سازندگان BattleField برای ادامه دادن کــارشـان در ساخت این عنوان ایجاد کردند.BattleField 2 از سایت GameSpot نمره ۹.۳/۱۰ و از سایت IGN نمره ۸.۹/۱۰ را کسب کرد که به واقع شایستگی کسب چنـین نمراتی را داشت.

BattleField:Bad Company

بعد از انتشار BattleField 2142 در سال ۲۰۰۶ EA سری دیگر را از BattleField روانه بازار کرد که بسـیار خـبـرساز شد.BattleField:Bad Company در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ برای پلنتفرم های PS 3,Xbox 360 آمد و علت خـبرسـاز شدن این عنوان انتشار نشدن این بـازی برای PC بود کـه شاید کمتر کسـی به آن فکر می کرد.این بـازی در فضای مدرن امروزی اتفاق می افتاد و بـازیکن را در نقش یک سـرباز آمریکایی قـرار می داد که در جنگ ایـالت متحده با روسیه و ارتش خـاورمیانه شرکت دارد. هم چنین در بخشMulti Player قـابـل ســاپورت کردن ۲۴ بازیکن و دارای ۸ نقشـه بـود. موتور گـرافیکی این بـازی Frostbite 1.0 بود که کـار چندان بدی را هم نیز ارائه نداده بـود.همچنین در بخش آهنگسـازی این بازی Mikael Karlsson عملکرد قـابل قبولی را داشت اما به طور کل این نسخه ضعیفتر از عنوان BattleField 2 سـاخته شده بود.BattleField:Bad Company از سـایت GameSpot نمره ۸.۵/۱۰ و از سایت IGN نمره ۸.۶/۱۰ را کسب کرد.

BattleField Heroes

BattleField Heroes یک نسخه کارتونی از سری بازی های BattleField بود که در سال ۲۰۰۹ در شبـکه های آنلاین آمد که در دو جناح قرمز و آبـی باهم مشغول جنگ هستند که با هر برد پول دریافت می کنید و اسلحه های جدیدی برای خریدن باز می شود. در بازی سه نوع کلاس اصلی وجود دارد که عبارت اند از:سربـاز-کماندو-تفنگ دار.گرافیک این بازی در مقایسه با بـازی های آنلاین دیگر کــاملا خوب و دقیق طـراحی شده است اما زاویه دوربین ها جـالب نیست.در قسمت صـداگذاری هم همه چیز در جای خود قـرار گرفـته است و به طور کل این نسخه BattleField برای دوست داران بـازی آنلاین یک عنـوانی جالب و معتاد کننده است!

BattleField:Bad Company 2

پس از BattleField:Bad Company کسی فـکر به نسخه دوم این سری نمی کرد اما پس از انتشار BattleField 1943 که عنوانی چندان دلچسب نبود BattleField:Bad Company 2 در ۲ مـارچ ۲۰۱۰ بـاری دیگر BattleField را به میان بازی های شـوتـر اول شخص بازگرداند.این نسخه با موتور Frostbit 1.5 سـاختـه شد و داستانی خوب همراه با صـداگـذاری تقریبا دقیقی داشت.آهنگسازهای این بـازی Joel Eriksson و Mikael Karlsson بودند که با همکاری با یکدیگر جذابیت های این بازی را دو چندان کردند.از نکات قـابل تـوجه درباره این بـازی انتشار این نسخه برای سیستم IOS بود که از توجه چندانی بهره مند نشد.شروع بـازی کاملا خوب و مناسب است.هوش مصنوعی شـاید تعریف نداشت اما طـراحی فضـاها کاملا برازنده این بـازی است و می شود گفت که این بـازی ضعف های نسخه قبلی را جـبران کرد.بـازی BattleField:Bad Company 2 از سایت GameSpot نمره ۹/۱۰ و از سایت IGN نمره ۸.۹/۱۰ را گرفت که این نمرات حاکی از برتری این نسخه نسبت به BattleField:Bad Company دارد.

BattleField 3

اینجاست که خاطره ها رقم می خورد.کمتر کسی است که گیـمر باشد و BattleField 3 را بـازی نکرده بـاشد.BattleField 3 در ۳ فوریه ۲۰۱۱ منتشر شد.این بـازی با موتور Frostbite 2 سـاخته شد و داستـان این بازی در سـال ۲۰۱۴ اتفاق می افتد وقتی که گروهبـان دوم BlackBurn گـروهی ۵ نفره را به یک ماموریت در کـردستـان عراق می فرستد و آنها را برای شناسایی، جستجو و بـازگشتی امـن رهبری می کند.هم چنین نیروهای آمریکایی سعی در ورود به ویـلای Kaffarov دارند.از طـرفی دیگر یک گـروه ۳ نفره با رهبری Dima پس از بازجویی از Kaffarov از نقشه سـلیمان بـاخبر می شوند و بعد از مدتی Dima و BlackBurn همدیگر را در ویلای Kaffarov ملاقات می کنند تـا سرآغاز یک داستانی به یـاد ماندنی را آماده کنند.این ابـتدای داستـان پیچیده BattleField 3 است کـه بـازیکن به خوبی می تواند بـا آن ارتبـاط برقرار کند.در ادامه این بـازی شخصیت هایی چون AL-Bashirهم وارد داستان بـازی می شوند. بیشتر مراحل این بـازی در ایران و عراق اتفاق می افتد که در نقشه این بـازی هم می توان نـام تهران،جزیره خـارک،فرودگاه مهرآباد،کـانـال نوشهر و… را دید.صداگذاری ها و فـارسی حرف زدن دشمنان هم به خوبی طراحی شده است و هم چنین بیشتر ماموریت ها در قالب فلش بَک هایی طراحی شدند که به بـازیکن حس بازی کردن در زمان گذشته و آینده را منتقل می کند.BattleField 3 توانست ۸ جـایزه را کسب کند و میان بازی های اول شخص جایـگـاه جدیدی را بدست آورد.این بـازی از سـایت GameSpot نمره ۸.۵/۱۰ و از سـایت IGN نمره ۹/۱۰ را گرفت و متای این بـازی برای نسخه PC متای قـابل توجه ۸۹/۱۰۰ بـود.

در تــاریخچه BattleField همیشه دو چیز به چشم میخورد:گرافیکی بی نظـیر و داسـتانی ضعـیف.شاید خیلی ها به خـاطـر گرافیک این بـازی سمت هیچ سبک شـوتر اول شخصی نروند اما وقتی به داستان نگاه میکنند شـاید بازهم دلشـان مزه ای تـازه بخواهد.امـا آیا "میدان نبرد" می تواند از رقیـب سنتی خود "ندای وظـیفه" پیشی بگیرد و این مـزه جدید را در بـازی ها خودش هم ایـجـاد کند؟؟فقط زمـان پـاسخگـو است…

علی عزیزی فر

علی عزیزی فـر هستم محصل از استـان مـازندران شهرستـان ســاری.

شما ممکن است این را هم بپسندید

۸ پاسخ‌ها

  1. عالی بود :yes: .ممنون بابت مطلب خوبت.به میهن گیم خوش اومدی

  2. sohrab گفت:

    battle field vietnam ساخت ۲۰۰۴ که واقعا شاهکار بود رو فراموش کردید . :-|

    اما مقاله بسیار بسیار عالی و کاملی بود . موفق باشید . بهترین عنوان شوتره بتل .

    منتظر مقاله های بیشتری هستیم . موفق باشید . :yes: :yes: :-D

    • علی عزیزی فر گفت:

      در اینجا سعی شد به طور کلی تمام نسخه هایی که حسی جدید را در BattleField را به وجود آورده اند و دارای خلاقیت های بیشتری نسبت به نسخه های قبل بودند بررسی شود.Vietnam شاید شـــاهــــکــــار بود اما به نوعی تکرار نسخه ی قبلی بود بـــا فضایی جدید تر!!! :-)
      البته این نظر من است. :cute:

  3. سروش مطلبی گفت:

    مقاله ی قشنگی بود. ممنونم علی جان :yes:

  4. محمد عبداللهیان گفت:

    عالیه علی جان ، امیدوارم باز هم شاهده چنین مقالاتی باشیم ، :yes: :yes: :yes:

  5. pouya گفت:

    عالی بود خوش اومدی

  6. X-RAY گفت:

    نقد بسیار عالی بود. واقعا منو برد به اولین بتلفیلدی که بازی کردم خسته نباشی
    در مورد battle هم دیگه چیزی نمیشه گفت. قبول دارم که از نظر داستان کم کاری کردن ولی اگه نگاهی بندازی می بینی که هر نسخه نسبت به قبلی پیشرفت هایی داشته حالا هر چه قدر کوچک. بهتر از cod که انگار یه قوطی حلبی رو هر سال با یه رنگ جدید می دن بیرون. cod امسال هیچ چیز تازه برای گفتن نداشت و فقط یه سگ رو وارد بازی کرده بود به عنوان نوآوری.

    چیزی که منو هوادار دو آتیشه ی بتل می کنه صداگذاری بی نظیر محیط و اسلحه هاشه، اصلا وقتی صدای اسپیکر رو زیاد می کنم و با M4 شلیک می کنم برای یه لحظه واقعا فکر اینکه الان تو خونه نشستم از سرم میپره. :silly:

    اونوقت تو cod صدای شلیک M4 مثل اینه که با قاشق بزنی ته قابلمه :rotl:

    امیدوارم همیشه موفق باشید

    • فرهاد گفت:

      جدی؟!؟
      تا وقتی COD هست دیگه بتل چیه
      بتل ۴ بازی کردم واقعا پشیمون شدم از اینکه وقتو هزینه بابت همچین بازی بدی تلف کردم
      ولی گوست خیلی عالی بود
      فقط گیر دادین ب گرافیک
      والا با گرافیک ps4 جفتشون تقریبا توی ی سطح بودن
      کلا cod از زمان مدرن وارفر یک همش خاطرست
      این سری جدیدشمadvanced warfare ک قراره بیاد ک دیگه بتل هیچ حرفی واسه گفتن جلوش نداره
      فقط call of duty

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *