قرص تلفست برای درمان چیست؟

حساسیت فصلی یکی از آزار دهنده ترین واکنشهای بدن است که بیشتر در فصلهای بهار و تابستان اتفاق می افتد. گاهی شبها و گاهی صبح ها شدت میگیرد و در همین مواقع ما انواع داروهای ضد حساسیت را امتحان می کنیم. یکی از این داروها قرص تلفست میباشد که در این مقاله مفصل راجع به آن صحبت می کنیم.
معمولا حساسیتهای فصلی بسیاری از افراد جامعه را درگیر می کند با خارش و سوزش گلو, عطسه, سرخ شدن چشم ها و آب ریزش بینی که گاهی صبح ها شدت بیشتری دارد. قرص تلفست (فکسوفنادین) در جهت درمان حساسیت فصلی کاربرد زیادی دارد. از ترکیبات موثر این دارو می توان فکسوفنادین را نام برد که در کاهش و یا رفع آلرژی کمک زیادی می کند.

طریقه مصرف قرص تلفست

داروی تلفست یا همان داروی ضد آلرژی در سه مقدار ۶۰ و ۱۲۰ و ۱۸۰ میلی گرم وجود دارد. هر نوع از این قرص برای مصارف افراد مختلف است به طور مثال در بزرگسالان قرص تلفست ۶۰ میلی گرم دو عدد در روز باید مصرف شود و نوع ۱۸۰ و ۱۲۰ میلی گرم آن, یک عدد هم کفایت می کند. بهتر است این دارو قبل از خوردن غذا یا حین صرف غذا همراه با یک لیوان آب مصرف شود.
همچنین توصیه می شود که دارو در وقت معینی خورده شود. در صورت فراموش کردن مصرف دارو بلافاصله بعد از اینکه به یاد آوردید دارو را مصرف کنید البته این در صورتی ایست که زمان مصرف بعدی قرص نرسیده باشد. گفتنی است در صورتی که یک وعده دارو را فراموش کردید به هیچ عنوان در وعده بعدی دو برابر مصرف نکنید. لازم به ذکر است که گفته شود دارو باید تا بهبود و رفع علایم حساسیت مصرف شود و اگر زودتر از موعد قطع شود علائم باقی مانده و حتی شدت پیدا می کند.

عوارض داروی ضد حساسیت تلفست

هر کدام از دارو ها ممکن است در افراد عوارض یا اثراتی به جا بگذارند, قرص تلفست هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر بعد از خوردن این قرص علائم ناخوشایندی مثل: تپش قلب یا نبض نا منظم, سر درد و خواب آلودگی, بی خوابی, خشکی بینی, گلو و دهان پیدا شد, حتما موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید
همچنین در صورت بروز علائمی مانند: تهوع, سرگیجه, عدم تعادل رفتاری مانند عصبانیت, اسهال, تنگی نفس, گرفتگی گلو, متورم شدن لب ها و صورت و انواع کهیر های پوستی همراه با خارش که حاکی از حساسیت فرد به دارو است. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مورد نظرتان اطلاع دهید.
استفاده مکرر از داروهای ضد حساسیت نظیر قرص فکسوفنادین می تواند به مرور زمان با کاهش حواس چشایی و بویایی همراه باشد. گفتنی است خشکی دهان یکی از علائم شایع بعد از مصرف قرص های تلفست می باشد که برای رفع آن می توانید از آدامس یا مصرف مکرر نوشیدنی استفاده کنید ولی اگر خشکی دهانتان با این کارها از بین نرفت و تا دو هفته باقی ماند یا شدت پیدا کرد نظر پزشکتان را جویا شوید.
همچنین سالمندان و زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف دارو نظر پزشک را جویا شده و از بی خطر بودن دارو مطمئن شوند. افرادی که مبتلا به بعضی بیماری ها مثل اختلال کارکرد کلیه ها یا کبد, نارسایی های قلبی یا بیماری های نظیر آن هستند هم باید پزشک را در جریان بگذارند.

یکی دیگر از عوارض جانبی قرص تلفست ایجاد اضطراب یا تشدید آن در افرادی است که سابق افسردگی دارند. چون مصرف این دارو و سایر داروهای ضد حساسیت باعث اختلال در خواب یا اختلال در ضربان قلب می شود و این علائم اضطراب و تشویش را به همراه دارد. بنابراین احتمال عود افسردگی در افرادی که از قرص فکسوفنادین مصرف می کنند وجود دارد.

قرص تلفست برای درمان چیست؟

توصیه‌هایی قبل از مصرف داروی تلفست

اگر سابقه حساسیت به دارو یا ماده غذایی داشته اید ممکن است قرص تلفست هم در شما حساسیت ایجاد کند لذا توصیه می شود که با احتیاط بیشتری مصرف شود. چون این دارو در اکثر افراد باعث اختلال خواب یا خواب آلودگی می شود بنابراین دارو در مواقع رانندگی یا کارهایی که نیاز به سطح هوشیاری بالایی دارد مصرف نکنید و همچنین از مصرف همزمان این دارو با داروهای آرامبخش یا قرص های خواب و یا نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.
اگر سابقه بیماری هایی مثل فشارخون, اختلالات کبدی و کلیوی, دیابت و بیماری های قلبی دارید حتما در مصرف قرص تلفست یا فکسوفنادین احتیاط کنید. و اگر پنج روز از مصرف دارو گذشت و هیچ علامت بهبودی پیدا نشد موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

شرایط نگهداری داروی ضد حساسیت

داروی فکسوفنادین را دور از تابش مستقیم آفتاب, دور از رطوبت و در محیط خشک و خنک نگه دارید. همچنین دارو را از دسترس اطفال دور نگه دارید.

درباره داروهای ضد حساسیت چه می‌دانید؟

داروهای آنتی هیستامین متداول‏ترین داروهایی هستند که در درمان هرگونه واکنش آلرژی تجویز می‌‏شوند. اثر عمده‌ی این داروها مقابله با اثرات هیستامین بوده که یکی از مواد شیمیایی مهمی است که در حساسیت‏‌ها توسط بدن ترشح می‌‏شود. در مواردی که اجتناب از تماس با مواد آلرژی‏‌زا ممکن یا عملی نباشد، از داروهای آنتی‌هیستامین جهت رفع علایم مربوطه استفاده می‌‏شود. متداول‏ترین مورد مصرف آنها پیشگیری از آلرژی بهاره (تب یونجه)، التهاب حلق و بینی و مجاری تنفسی است. فکسوفنادین یکی از این داروهاست.

فکسوفنادین چیست؟

قرص تلفست (TELFAST) حاوی ماده‌ی موثر فکسوفنادین (FEXOFENADINE) می‌باشد. این ماده جزء گروهی از داروها به‌ اسم آنتی‌هستامین است. قرص تلفست یکی از داروهای آنتی‌هیستامینی است و در درمان علائم آلرژیک فصلی مثل عطسه، خارش چشم، آبریزش بینی، ضایعات آبکی و یا کهیر مزمن استفاده می‌شود.
این دارو برخلاف اکثر آنتی‌هیستامین‌ها خواب‌آور نیست. قرص‌ فکسوفنادین در سه مقدار فکسوفنادین ۶۰ ، فکسوفنادین ۱۲۰ و همچنین ۱۸۰ میلی گرمی موجود است.

چگونگی‌ مصرف‌

فکسوفنادین‌ معمولاً روزی‌ دو بار با یا بدون‌ غذا مصرف‌ می‌شود. برای‌ آنکه‌ مصرف‌ دارو را فراموش‌ نکنید بهتر است‌ هر روز سر ساعت‌ معینی‌ آن‌ را بخورید. اگر یک‌ نوبت‌ را فراموش‌ کردید، بلافاصله که‌ به‌ یاد آورید، مصرفش‌ کنید. البته‌ اگر تقریباً موقع‌ نوبت‌ بعدی‌ رسیده‌ است‌، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را رها کرده‌ و به‌ برنامه‌ دارویی‌ معمولتان‌ بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
مقدار مصرف قرص ۶۰ میلی گرمی برای افراد بالای ۱۲ سال به صورت دو عدد روزانه می‌باشد. و برای قرص ۱۸۰ و ۱۲۰ میلی گرمی به صورت یک عدد روزانه همراه با یک لیوان آب است.

قرص تلفست برای درمان چیست؟

هشدارها و عوارض‌ جانبی‌

در صورت‌ بروز هر یک‌ از علایم‌ زیر با پزشکتان‌ تماس‌ بگیرید:

خشکی‌ شدید دهان‌، بینی‌ یا گلو
سردرد یا خواب‌آلودگی‌
تشویش‌ یا بی‌قراری‌
بی‌خوابی‌
تپش‌ قلب‌ (احساس‌ تکان‌ خوردن‌ شدید قلب‌ در قفسه‌ سینه‌) یا ضربان‌ قلب‌ تند

منبع: قرص تلفست برای درمان چیست؟

قرص تلفست برای درمان چیست؟

هومن محمدزاده

مدیریت وب سایت میهن گیم

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *