نگاهی به برترین بازی های منتشر شده ایرانی

irani-bazi

امروز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به بازی های ایرانی که در چند سال اخیر تولید و منتشر شده اند,این در حالی است که نسل جدید بازی های ایرانی در راه اند و همگی منتظر آن ها هستیم اما بد نیست گریزی هم بزنیم به عملکرد تا به امروز ایران در صنعت بازی سازی.
در این مقاله بازی هایی مطرح خواهند شد که کیفیتشان از هر نظر بهتر بوده و مشکلات و ایرادات کمتری داشته اند.

میرمهنا

میرمهنا عنوانی است که در سال ۹۰ توسط شرکت اسپریس پویانما و حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای, تولید و توسط شرکت لوح زرین نیکان منتشر شد.میرمهنا اولین بازی ملی ایرانی بود که ساخته شد و می توان گفت به همراه گرشاسپ:گرز ثریت اولین بازی هایی بودند که همه را به بازی سازی ایران امیدوار کردند.
اگر به طور منصفانه به بازی میرمهنا بنگریم,این عنوان را باید شاهکار بزرگی بدانیم;چرا که جزء اولین بازی های ایرانی بود اما با این حال کیفیت خوب و گرافیک زیبایی داشت و از گیم پلی هرچند کوتاه اما جذاب و متنوعی برخوردار بود و چهره پردازی بسیار خوب و جدیدی داشت, بدون حتی یک ایده برداری جزئی و همه این ویژگی ها دست به دست هم دادند تا میرمهنا در لیست برترین بازی های ایرانی قرار گیرد.

قتل در کوچه های طهران

زمانی که داشتم لیست برترین بازی های ایرانی را برای این مقاله جلوی خودم تجسم می کردم, بین دوبازی قتل در کوچه های طهران و بازی کارآگاه علوی گیر کردم و تصمیم داشتم یکی از این دو بازی را در لیست قرار دهم که در آخر,با ارزیابی و مقایسه این دو بازی, قرعه به نام قتل در کوچه های طهران افتاد و دلیل این انتخاب رو هم می توان به حساب گرافیک بهتر و گیم پلی طولانی تر قتل در کوچه های طهران گذاشت.
قتل در کوچه های طهران عنوانی است که در سال ۹۱ ساخت آن توسط استودیو رسانا شکوه کویر به پایان رسید و توسط شرکت عصر بازی منتشر شد.
این بازی را می توان اولین بازی ادونچر (ماجرایی) ایرانی دانست که فروش خوبی داشت و موفق بود و توانست تا حدودی بازیبازان ایرانی را با این سبک آشنا کند.این بازی در خصوص قتل های زنجیره ای است که پرونده آن دست کارآگاه افشار می باشد و بازیباز در نقش این کارآگاه زبده, می بایست سرمنشا این جنایت ها را پیدا کند.داستان خوب,گیم پلی نسبتا جذاب و طولانی و متنوع و گرافیک قابل قبول عواملی هستند که باعث شدند بازی قتل در کوچه های طهران در این لیست قرار گیرد.

گرشاسپ (گرز ثریت و راز اژدها)

گرشاسپ اولین عنوان ایرانی بود که به شخصه از آن خیلی لذت بردم و به عنوان یک بازی ایرانی بی نظیر بود.نسخه اول این بازی با نام گرزثریت اویل سال ۹۰ منتشر شد و نسخه دوم آن نیز با نام راز اژدها اواخر سال ۹۱ منتشر شد.
این بازی با تکیه بر داستان های اساطیری و باستانی ایران ساخته شده و در گیم پلی آن ایده های بسیار جدید وجود دارد اما با این وجود برخی ها گرشاسپ را تقلید از بازی خدای جنگ می دانند.اگر دوبازی گرشاسپ و خدای جنگ را کنار هم قرار دهیم,شباهت هایی وجود دارد اما تفاوت ها بسیار است و در هر کدام ویژگی های منحصر به فردی وجود دارد که این دو بازی را از هم متمایز می کند.
گرشاسپ در کل بسیار عالی بود اما باگ هایی در آن دیده می شود (به خصوص نسخه دوم) که کمی بازیبازان را آزار می دهد و اگر مشلات این چنینی نداشت, حتی می توانست در سطح جهان مطرح باشد.

شتاب در شهر

شتاب در شهر عنوانی است که توسط شرکت سرزمین رایانه با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای ساخته شده و در اواخر سال ۹۰ منتشر شده است و به جرات می توان گفت بهترین بازی ایرانی است که تا به حال منتشر شده است.
جهان باز بودن,تنوع ماشین,حداقل وجود باگ و نقص فنی,گیم پلی جذاب و اعتیاد آور,ایده های جدید به کار گرفته شده,گرافیک راضی کننده و … همگی از ویژگی های مثبت این بازی است که باعث شده شتاب در شهر یک اثر متمایز ایرانی باشد و بتواند قدم بزرگی در بازی سازی بردارد.
گفتنی است که نسخه بعدی این بازی با نام سرعت شکنان در حال ساخت است و در سال ۹۳ منتشر خواهد شد.

سیاووش

سیاووش.عنوانی بی نقص که در سال ۹۱ بهترین بازی سال شد.بی نقص بودن را می توان بهترین ویژگی این بازی دانست.این بازی توسط استودیو بازی سازی سورنا ساخته و منتشر شده است.داستان سیاووش برگرفته از قصه های حماسی شاهنامه می باشد.این بازی به این صورت است که شما باید از بالا و با موس شخصیت بازی را کنترل کرده و با از بین بردن دشمنان سطح خود را ارتقا داده و بازی را به اتمام برسانید.البته در این بین از قابلیت های ویژه ای می توانید استفاده کنید که بسیار هیجان انگیز است.
از لحاظ گرافیک و صداگذاری نیز این بازی مشکلی ندارد و همگی این ویژگی های خوب, باعث شده سیاووش یکی از بهترین بازی های ایرانی باشد.
لازم الذکر است که بازی سیاووش در یک مسابقه جهانی,چهارمین بازی برتر مستقل جهان در سال ۲۰۱۳ شده است.

مبارزه در خلیج عدن

بازی مبارزه در خلیج عدن در سبک اول شخص اکشن می باشد که توسط شرکت رسانه پرداز آمیتیس و به سفارش ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.
داستان این بازی در جنوب کشور رخ می دهد و روایتگر نبرد تکاوران نیروی دریایی ارتش با قاچاقچیان می باشد.تنوع گیم پلی در این بازی خوب است اما دو مشکل اساسی دارد که عبارتند از مدت زمان کم گیم پلی و نبود ایده ی جدید که این ۲ مشکل, باعث شده این بازی بهترین بازی ایرانی نباشد.
گرافیک بازی مبارزه در خلیج عدن هر چند جوابگوی سبک اول شخص اکشن نمی باشد, اما به نسبت بازی های ایرانی, مبارزه در خلیج عدن یکی از بهترین گرافیک ها را دارد.
لازم به ذکر است که بخش چند نفره این بازی با نام مدار ۱۰ درجه چند روزی می شود که منتشر شده و بزودی پچ آنلاین آن نیز به صورت رایگان منتشر خواهد شد.

جاده های نبرد

جاده های تنها عنوان ایرانی است که می توان گفت کاملا با بازی های هم سبک خود در تمام دنیا نه تنها قابل رقابت است بلکه هیچ چیزی از آن ها کم ندارد, و از خیلی از بازی های خازجی هم سبک خود هم بهتر است و گیم پلی و گرافیک بهتری دارد.
بازی ایرانی جاده های نبرد عنوانی است که توسط شرکت پژمان پارسه با حمایت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای ساخته شده است.سبک این بازی
Tower Defence (برج های مدافع) می باشد و با موتور ایرانی ساخته شده است.داستان این بازی در خصوص حمله موجوداتی به یک سیاره است و بازیباز در نقش فرماندهی می بایست از ورود خارجی ها به سیاره جلوگری کند و جان مردم را نجات دهد.
گیم پلی این بازی بسیار متنوع کار شده و بسیار هیجان انگیز و طولانی است.گرافیک جاده های نبرد نیز بسیار قابل قبول است و کاملا بازیباز ها را راضی کرده است.هم اکنون می توانید این بازی را به صورت دیجیتالی از گیم آپ خریداری کنید.گفتی است که این بازی بزودی توسط یک ناشر خارجی در خارج از کشور نیز منتشر خواهد شد.

شبان

شبان. عنوانی که تحولی در صنعت بازی سازی ایران بود.عنوانی که به زبان های مختلف ترجمه و در کشور های گوناگون توسط ناشر مطرح خارجی منتشر شد.عنوانی که حتی برخی ها آن را بهترین بازی ایرانی می دانند.به راستی که شبان یکی از بهترین بازی های ایرانی هست اما دلیل اینکه بنده شتاب در شهر را بهترین بازی می دانم بسیار است, اما شبان نیز عنوانی است که شایسته صفت بهترین است.
بازی ایرانی شبان توسط شرکت ایرانی و بین المللی پتاگیمز و حمایت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای ساخته شده است و سبک آن ادونچر یا ماجرایی می باشد.از لحاظ فنی که این بازی هیچ گونه باگی نداشته و از لحاظ هنری هم شاهکار است.از داستان پرردازی,شخصیت پردازی و چهره پردازی خوب,جدید و طنز گرفته, تا گیم پلی متنوع و گرافیک جالب همگی از ویژگی های این بازی هستند و آن را اثری موفق ساخته اند.
در آخر هم باید گفت اثر جدید سازنده این بازی,که پیش از این با آن آشنا شدید با نام انقراض (dead augusut) در دست ساخت است و در سال ۹۳ در داخل و خارج منتشر خواهد شد.

کلام پایانی
خب دوستان, در این مقاله نگاهی داشتیم به برترین بازی های ایرانی منتشر شده که همگی از کیفیت قابل قبولی بر خوردار بودند و در همین چند سال اندک بازی سازی ما به این جا رسیده است.
اگر کمی به این بازی ها توجه کنیم, در می یابیم که همگی اکثرا در سال ۹۲-۹۱ منتشر شده اند و اگر به عقب تر برگردیم و به بازی های ایرانی قبل تر نگاهی داشته باشیم پیشرفت خیره کننده ایران را خواهیم دید, پیشرفتی که هنوز که هنوزه برخی ها آن را نمی بینند و منکر آن می شوند,چیزی که غیر قابل انکار است.
این بازی ها که در این مقاله عنوان شدند, همگی منتشر شده اند و ما برای حمایت, آن ها خریدیم و چه بسا لذت هم بردیم اما آینده ای که در پیش داریم فرا تر از این حرف هاست;
صدای پای بازی های جدید تر و خیره کننده ی ایرانی به گوش می رسد …

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

۹ پاسخ‌ها

  1. دانیال نوائیان گفت:

    ممنون احمد جان مقاله ی عالی بود !

  2. OMID گفت:

    تشکر.اکثرا موفق بودند(به نسبت کیفیت شون)
    ————-
    معذرت اینجا میگم این مسابقه کارکتر ها چی شد؟!)

  3. ممنون بابت مقاله کاملت احمد جان.مطمئنا اگر ارتش های فرا زمینی منتشر شده بود جز اولین های این لیست بود.

  4. m.maraghi گفت:

    ایران تازه شروع به کار کرده در عرصه ی بازی ها ، به نظرم شروع خیلی خوبی مونده ، حالا بازی های خوبی مثل ارتش های فرازمینی و شبگرد در راهن .

  5. آرمان گفت:

    از همه ی این ها بهتر بازی کوهنورد هست. که تا حالا در این سایت معرفی هم نشده حتی. کوهنورد استانداردترین و کامل ترین بازی ایرانی هست که تا حالا دیدم. فقط یک باگ مهم داشت که زمینش زد. اونم اینکه بعد از حدود یک ساعت هنگ می کرد و سیستم و باید ریستارت می کردی.

    • احمد سعیدی گفت:

      بله.بنده هم این بازی رو خیلی قبول دارم.
      اما به نظر میرسه این بازی با سیستم شما میخونده و کنار اومده اما بازی کوهنورد در اکثر سیستم ها چنان باگ هایی دارد که بازی را نه تنها زمین زد بلکه کاری کرد همه ازش متنفر شوند و یک دید بد نسبت به بازی های ایرانی پیدا کنند.
      شما واقعا نظرت این هست که کوهنورد از این بازی ها بهتر بوده؟پس قطعا همه اونها رو بازی نکردید.

  6. آرمان گفت:

    راستش بله. روی سیتم من کوهنورد خیلی مشکل اساسی دیگه ای نداشت به جز همونی که گفتم. اونم چون هر یک ساعت یک بار اتفاق می افتاد قابل تحمل بود و تونستم تا آخرش برم. البته سیستم عاملم ویندوز ایکس پی بود.
    من همه این بازی ها رو به جز جاده های نبرد و شتاب در شهر رو بازی کردم. از نظر گیم پلی و مدت زمان بازی و داستان بازی و به خصوص خلاقیت به جرات می تونم بگم کوهنورد از همه ی این بازی ها بهتر بود.

  7. Ezio گفت:

    خیلی ممنون.مقاله ی مفیدی بود.کلا تا الان هرچی بازی ایرانی منتشرشده بهترینشون مبارزه درخلیج عدن بوده ولی بهترین بازی ایرانی ارتش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *